Gå til innhold

Hvorfor er det mange her inne som er sure på barnehageansatte nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du vel barne og ungdomsarbeider, eller assistent.. og uten høyere utdanning?

Anonymkode: 2ffa4...ccc

Les deg opp på lønn hos barnehagelærere/førskolelærere. En årslønn på 450 000 er ca midt på treet, på vei oppover ansiennitetsstigen. Per nå er det den lønnen man har etter 8 års ansiennitet i en stilling som pedagog uten lederansvar. Med lederansvar kommer et tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber som sykepleier (sykehus) er grunnlønna max 500 000 etter 10 års annsinitet og der stopper det.

Anonymkode: 46bc9...232

Det er da typisk at lavtlønnsyrkene nå er de aller viktigste yrkene som alle er avhengige av for at samfunnet skal gå rundt. Jeg håpet at alle disse yrkene nå får den lønna og hederen som deforlengst  burde hatt etter dette. Og da mener jeg altså bl.a. alle som jobber med å ta seg av mennesker i alle faser av livet: helsearbeidere, omsorgsarbeidere, lærere, barnehagepersonell, butikkmedarbeidere, sjåfører osv.  Jeg forstår ikke hvorfor så mange her inne er så misunnelige  på disse nå? Vær heller takknemlige for at noen vil være der for dere i det hele tatt, for lav lønn.

Anonymkode: 3f068...6b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men det finnes andre grunner også til å ta blodprøver nå om dagen. Her satt det en vakt utenfor som sørget for at kun folk uten luftveissymptomer og folk som ikke hadde vært i kontakt med koronasmittede fikk komme inn. 

Anonymkode: 06d1a...7fb

Det er uansett ikke vanlig at helsepersonell på avdelinger på sykehus eller sykehjem bruker smitteutstyr, selv om man er tett på pasientene, selv om de potensielt kan være smittet.

Har man vært i kontakt med corona smittet, så skal man i karantene- også barna. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage. Jeg har barn hjemme som trenger hjelp til skolearbeid hele dagen. Det betyr at jeg ikke klarer å få gjort mine planleggingsoppgaver samtidig. Så jeg bruker helger og kvelder for å få unna mine oppgaver. I tillegg har vi hatt mye praktisk oppgaver i barnehagen. Vi vasker , maler, rydder innvendig, og  høytrykksspyler og maler barnehagen utvendig. Jeg har pådratt meg vondt i ryggen fordi jeg arbeider mye mer med håndverk som jeg ikke er vant med. Så vi som arbeider i min barnehage synes disse dagene er knallharde og vi fortjener vår lønn!

De få barna som har vært tilstede er blitt godt tatt vare på av en ansatt hele tiden. De har synes det har vært fint i barnehagen.

hvis barnehagen åpner etter påske, vil det garantert oppstå smitte hos en av oss. Via storesøsken, foreldre, eller hjemmefra hos en ansatt. Vi har 70 barn tilsaman... Blir et barn eller voksen syk av corona vil alle måtte være i karantene. Vi kan ikke ha noe sikkerhetsutstyr på oss. Vi må ha barn som gråter tett inntil oss. Det er en selvfølge! 

jeg klager ikke, men er heller ikke for at vi alle skal utsette oss for smitten ved å åpne for tidlig...

Anonymkode: fe6a2...494

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jobber dere i Oslo. 

Det er kun der bhglærerlønn er så høy at man går forbi en sykepleier. Grunnen til den høye lønna i Oslo er mangel på folk 

Anonymkode: bc7ce...aea

Ja, vi bor i Oslo. Poenget var jo sammenligningen. Vi har tjent like mye nesten hele veien, og da vi ikke har gjort det har hun tjent mer. 

Anonymkode: f1ebd...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva defineres som syke barn?? Daglig leveres barn som er snørrete, som hoster, har dårlig almenntilstand og som faktisk også har feber (skjult med stikkpiller). Foreldre leverer barn som kaster opp på morgenen, og bryr seg ikke om 48-timersregelen til vanlig... Jeg lurer virkelig på om korona-pandemien endrer på foreldrenes holdninger til hva som regnes som et «sykt» barn!

Anonymkode: 45fe4...273

Jeg regner med at retningslinjene som er gitt av myndighetene også følges når det kommer til barn! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi alt barnehageansatte gjør er å passe unger?🙄

I bhg vår har de vasket ned hver cm av bhg, laget og levert ut koselige påskeoverraskelser til alle barn og de legger ut pedagogisk innhold på YouTube ofte. En slektning er også barnehagepedagog og hun jobber dagen lang med kurs og planer osv. Ting de aldri har nok tid til i hverdagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er mange som med fordel kunne uttrykt seg langt mindre bastant, kan generelt bli litt irritert av det. Men synes barnehageansatte og lærere stikker seg tydelig frem nå som en gruppe som absolutt ikke virker å ville høre på myndighetenes risikovurdering, og som ikke er villig til å bidra for at samfunnet skal gå rundt. Ikke så rart kanskje, slik situasjonen er nå, tipper det hadde vært litt annerledes dersom de fleste ble permittert. 

I disse tider har man krav på en relativt trygg arbeidshverdag, men det er fryktelig mange som ikke kan skjermes helt for sjansen for smitte. Det sier vel seg selv at det ikke går? Vil det være noen mindre risiko for smitte om et par måneder, eller et halvt år? Det har store konsekvenser å holde stengt. 

Ansatte i risikogruppe må selvsagt skjermes, men det har vel aldri vært snakk om noe annet heller. 

Trenger ikke sympatien din, men synes det er rett og rimelig at de som nekter å utføre jobben sin (uten bedre grunn enn "vil ikke/redd for å bli smitta" - slik alle andre er også) mister den, når det har blitt konkludert med å være forsvarlig å drifte igjen. Igjen, så lenge man ikke er i/bor med noen i risikogruppen (selv om det er mange i nevnte gruppe som faktisk bidrar i butikk, innen helse, etc, bare nevner det). 

Anonymkode: 4ce40...304

Hva du blir irritert av, er ikke så fryktelig interessant. Pedagoger er som folk flest, delt i synet på situasjonen og veien videre. De har ikke mer eller mindre rett til å uttrykke sine meninger om det, selv om du synes det er irriterende. Og all den tid vi fortsatt ikke vet hva myndighetenes risikovurdering blir, så er det litt tidlig å erklære at pedagoger ikke lytter til disse. Og sist jeg sjekket, så har blant annet lærere fått ros av myndighetene for sitt bidrag til å holde hjulene i gang. Så joda, de bidrar allerede. Hva er ditt bidrag? 

Det er vel rundt 1/3 av befolkningen som er i en risikogruppe. Så siden du uansett er enig i at de som selv er eller bor med noen som er i en risikogruppe, så er det fryktelig mange som må skjermes uansett. Og joda, her inne har det definitivt vært snakket om annet. 

Hva er forresten disse store konsekvensene av å holde stengt? Der høres du forresten nesten litt ut som en ekspert. 

At du ønsker det samfunn hvor folk skal få sparken fordi de er redd for å bli smittet i en pandemi, får du ta på din kappe. Mulig det henger sammen med din egen situasjon? Jeg håper heller at de avgjørelsene som tas er slik at folk ikke trenger å være redde, og at de som eventuelt ikke blir beroliget kan jobbe hjemmefra eller søke permisjon. 

Anonymkode: 51717...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi bor i Oslo. Poenget var jo sammenligningen. Vi har tjent like mye nesten hele veien, og da vi ikke har gjort det har hun tjent mer. 

Anonymkode: f1ebd...ec1

Oslo er i særklasse og representerer ikke resten av landet. 

Anonymkode: bc7ce...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klager ikke, men er heller ikke for at vi alle skal utsette oss for smitten ved å åpne for tidlig...

Anonymkode: fe6a2...494

Problemet er at korona forsvinner ikke. Vi kan vente en uke med å begynne å åpne samfunnet, eller en måned, eller ett år. Folk vil fortsatt si at vi må vente. Det utgjør ingen forskjell å åpne etter påske eller vente ytterligere 2 uker.

Så hvis etter påske er for tidlig, når er da ikke for tidlig? Når man og har i bakhodet at hele samfunnet kollapser mer og mer jo lengre vi utsetter? "Vet ikke, vi får vente og se" er ikke et alternativ

Anonymkode: f5e9c...086

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Aureka skrev:

Det er uansett ikke vanlig at helsepersonell på avdelinger på sykehus eller sykehjem bruker smitteutstyr, selv om man er tett på pasientene, selv om de potensielt kan være smittet.

Har man vært i kontakt med corona smittet, så skal man i karantene- også barna. 

Neivei, og det har jeg heller ikke hevdet. Det eneste jeg skrev, var at det ikke bare er de som jobber med koronasyke som beskytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper at de tvinger barnehagene til å åpne etter påske også kan alle som ikke vil møte på jobb bli sagt opp. :) Det som det er noe feil med er arbeidsmoralen i dette landet. Folk nekter og det er fordi at vi er for greie med velferdssystemet. NAV kommer til å kollapse under dette og velferden kommer til å bli kraftig redusert i årene som kommer... Da havner man i en situasjon der det er jobb eller sult.. og da skal vi se hvor gøy det er å ligge i sofaen hele dagen.. ;) 

Anonymkode: 5a23c...dad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer at veldig mange vil, om de kan, holde barna sine hjemme fra barnehage en stund til...selv når de åpner igjen fordi de er redde for smittespredning? 

Det er trist du har så sterkt behov for å mobbe og henge ut en hel yrkesgruppe - og attpåtil ikke skammer deg for å ønske noen oppsagt, abeidsledig. 

Endret av Lawyam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at de tvinger barnehagene til å åpne etter påske også kan alle som ikke vil møte på jobb bli sagt opp. :) Det som det er noe feil med er arbeidsmoralen i dette landet. Folk nekter og det er fordi at vi er for greie med velferdssystemet. NAV kommer til å kollapse under dette og velferden kommer til å bli kraftig redusert i årene som kommer... Da havner man i en situasjon der det er jobb eller sult.. og da skal vi se hvor gøy det er å ligge i sofaen hele dagen.. ;) 

Anonymkode: 5a23c...dad

Jepp! Vi kan kjøre på som vanlig, uten de samme restriksjonene som nå, med svært få barn. Min kollega som nå tør være på jobb, selv med kreftsyk mann, bør selvfølgelig miste jobben om hun nekter når alle barna kommer om litt over en uke. Med 40 barn, kommer selvfølgelig både de fleste barna, sykepleierne, flere av de ansatte, de som jobber på sykehjemmet og i hjemmetjenesten til å få smitte, men pytt,pytt, - vi kjører bare på! De som jobber innen helse, får bare smitte ned klienter og kolleger. Dersom barnehagen må stenge pga smitte hos de fleste ansatte, så kan folk bare ta med barna på jobb, uansett, dessuten kommer de nok til å være nødt til å være hjemme uansett, da de sikkert er smittet og kanskje syke hele gjengen. La oss alle la det stå til! :ironi:

Anonymkode: a449e...2aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp! Vi kan kjøre på som vanlig, uten de samme restriksjonene som nå, med svært få barn. Min kollega som nå tør være på jobb, selv med kreftsyk mann, bør selvfølgelig miste jobben om hun nekter når alle barna kommer om litt over en uke. Med 40 barn, kommer selvfølgelig både de fleste barna, sykepleierne, flere av de ansatte, de som jobber på sykehjemmet og i hjemmetjenesten til å få smitte, men pytt,pytt, - vi kjører bare på! De som jobber innen helse, får bare smitte ned klienter og kolleger. Dersom barnehagen må stenge pga smitte hos de fleste ansatte, så kan folk bare ta med barna på jobb, uansett, dessuten kommer de nok til å være nødt til å være hjemme uansett, da de sikkert er smittet og kanskje syke hele gjengen. La oss alle la det stå til! :ironi:

Anonymkode: a449e...2aa

Dersom din kollega har en mann som er kreftsyk, kommer hun antakelig til å ha det i lang tid framover. Dessverre er det tvilsomt om hun kan gå hjemme på full lønn fram til vaksine etc kommer, med denne begrunnelsen. Jeg skjønner selvsagt at dette er en tøff situasjon å være i. Men dessverre kan den ikke løses med å ha «friske» folk i månedsvis på full lønn uten å jobbe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Forguder barnehageansatte til vanlig, men når det viser seg at de faktisk NEKTER å gå tilbake til jobb fordi de ikke vil bli smittet, mens mange andre arbeidsgrupper allerede er ute og gjør heltearbeid, så mister man jo noe respekt. Jeg kjenner flere permitterte som har kontaktet barnehager og sagt at de gjerne bidrar ved åpning dersom deres egne ansatte ikke vil, så forhåpentligvis får det ikke så mye å si. Og så er det heldigvis myndighetene som bestemmer.

Anonymkode: 53044...f27

Vel, ansatte i helsevesenet er utstyrt med smittevernsutstyr, butikkansatte har plexiglass foran kassa, bussjåfører har sperret tilgangen til han og listen er lang. Det sier seg jo selv at barnehageansatte og læreren i skolen kan gjøre det samme!? De kan heller ikke nekte hvis myndighetene beordre de på jobb igjen, men da håper jeg for de ansatte sin del at det er 100% gjennomtenkt med tanke på smittevern både for de ansatte sin skyld, barns og mannen i gata. For en for tidlig åpning vil ha ringvirkninger på meg og DEG. 

Anonymkode: 68d07...326

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, ansatte i helsevesenet er utstyrt med smittevernsutstyr, butikkansatte har plexiglass foran kassa, bussjåfører har sperret tilgangen til han og listen er lang. Det sier seg jo selv at barnehageansatte og læreren i skolen kan gjøre det samme!? De kan heller ikke nekte hvis myndighetene beordre de på jobb igjen, men da håper jeg for de ansatte sin del at det er 100% gjennomtenkt med tanke på smittevern både for de ansatte sin skyld, barns og mannen i gata. For en for tidlig åpning vil ha ringvirkninger på meg og DEG. 

* at de ansatte IKKE kan gjøre det samme skulle det stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig ! Det er nesten litt tragisk faktisk. 

Anonymkode: 9ec92...3a0

Hva er det som er lættis og tragisk ved at folk syns det er krevende i full jobb? Noen tror kanskje at hjemmekontor er fri. Da bør dere kanskje slå opp ordet?

Anonymkode: 024c5...8c0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at retningslinjene som er gitt av myndighetene også følges når det kommer til barn! 

Ikke vær så sikker på det. Også i denne perioden med korona har det blitt levert barn med symptomer på luftveisinfeksjoner. Og vi blir møtt med liten forståelse når foreldre blir bedt om å komme å hente barnet. De mener det tross alt bare er en vanlig forkjølelse😳 Og mest sannsynlig er det jo det, men i barnehagen kan vi jo ikke gamble på det!!  Som sagt er det til vanlig barn i barnehagen som ikke burde vært der. Så er veldig redd det samme skjer i disse koronatider. For enkelte foreldre virker det som om jobben er det viktigste i livet...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

* at de ansatte IKKE kan gjøre det samme skulle det stå

Som forklart tidligere så får ikke helsepersonell bruke smittevernutstyr før det er påvist smitte, så de er nok langt mer utsatt formalitet nå uansett.  Men jeg håper barnehagen ikke åpner enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...