Gå til innhold

Hvorfor er det mange her inne som er sure på barnehageansatte nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så glemte jeg å si at da vi spurte om narnahgepersonell skulle bli testet for viruset slik at det var trygt, fikk vi beskjed om at barnehageansatte ikke var helsepersonell og ikke skulle bli testet, selv om vi har barn av helsepersonell og andre som trenger det i barnehagen. 
En barnehageansatt er da smitteutsatt og kan potensielt bli en smittekilde for egen familie, familien til de barna de har med å gjøre og alle som har kontakt med familiene til disse. Når vi vet at mange er symptomfrie og at det smitter før man får symptomer, hjelper det ikke at jeg må holde meg unna jobb om jeg får tegn på forkjølelse.

Anonymkode: a449e...2aa

Det du mener da er altså at barnehageansatte bør testes en gang i døgnet? Hvis ikke vil dere ikke være «beskyttet» fra alt du skriver der.

Anonymkode: 06d1a...7fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

De blir kritiseret for at de får lønn og ikke er permittert nå sånn som mange andre(det er det ikke de ansatte som bestemmerer),

Det er jo feil at barnehageansatte ikke permitteres. Det er ikke de ansattes feil, men slik skal de ikke være

Anonymkode: f5e9c...086

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke at hun skrev DET.  At hun mente hun skulle testes hver dag.

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett/hørt noe til dette hatet annet enn her inne. 
Nei, de har vel blitt hakkekyllinger (her inne) fordi folk er frustrerte/redde/stressa og ser på barnehageansatte som en gruppe som har kommet relativt bra fra krisen (så langt). 
Folk har mista jobben, noen har fullt opp med komboen hjemmekontor og småbarn, mens atter andre (som undertegnede) må jobbe mer enn full stilling innen helse samtidig som hjemmeskole skal følges opp. (Takk Gud for påska).

Da er det lett å rette irrasjonelt sinne mot akkurat denne gruppa. Helt forkastelig selvsagt, i en tid alle strever på hver sin måte..

Når det er sagt, kan barnehageansatte(?) her inne ha bidratt til å eskalere diskusjonen ved utsagn som det over, om at det er lættis at folk ikke greier å ha barna sine hjemme i et par uker... bensin på bålet.

Endret av Helgeline
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barna hadde taklet at vi brukte verneutstyr som helseansatte gjør, så skulle jeg gladelig hatt alle barna på jobb. 

Helseansatte bruker IKKE verneutstyr med mindre man er inne hos pasienter med påvist Covid-19. Til og med hos pasienter med kontaktsmitte får vi ikke lengre lov til å bruke smittevernutstyr. 
Og man har i aller høyeste grad nærkontakt med pasientene sine på lik linje som å ha dem på fanget. 
Og vi steller dem når de er svært syke og på dødsleie. At du mener barnehagepersonell skal få av den lille beholdningen med smittevernutstyr for å ta seg av friske barn er litt provoserende... 

Anonymkode: 2ffa4...ccc

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helseansatte bruker IKKE verneutstyr med mindre man er inne hos pasienter med påvist Covid-19. Til og med hos pasienter med kontaktsmitte får vi ikke lengre lov til å bruke smittevernutstyr. 
Og man har i aller høyeste grad nærkontakt med pasientene sine på lik linje som å ha dem på fanget. 
Og vi steller dem når de er svært syke og på dødsleie. At du mener barnehagepersonell skal få av den lille beholdningen med smittevernutstyr for å ta seg av friske barn er litt provoserende... 

Tja. Var nettopp og tok en blodprøve. Der hadde alle de ansatte på seg visir.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, kalini skrev:

OG jobber kveld, helg, helligdager, natt....

At to yrkesgrupper med samme grad (bachelor) tjener noen lunde likt er ganske naturlig. 

Helg, kveld, natt og helligdager får man ekstra betalt for uten om grunnlønna.

Assistenter i barnehagen tjener ikke det samme som en pedagog.

Anonymkode: c285f...00f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At to yrkesgrupper med samme grad (bachelor) tjener noen lunde likt er ganske naturlig. 

Helg, kveld, natt og helligdager får man ekstra betalt for uten om grunnlønna.

Assistenter i barnehagen tjener ikke det samme som en pedagog.

Hvorfor er det naturlig? Forskjellen i lønnsnivå mellom folk med mastergrad kan være temmelig stor.  Hvorfor skulle det være annerledes med bachelor? Fordi de begge er kvinnedominerte yrker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavtlønnede? Kjenner noen barnehagepedagoger, de er IKKE lavtlønnet. De har godt over 500K for jobb uten ettermiddag, kveld og helg. 

Dette er ikke å regne som lavtlønnet. 

Ikke forstår jeg hvorfor de ikke skal være permittert. Alle de permitterte som betaler skatt for at disse skal få full lønn, og deres arbeidsmengde er like redusert? 

Anonymkode: fab83...a2f

Hvem er det du kjenner? En startlønn for en førskolelærer, med 3 årig bachelor er på rundt 420 000 (??). Så klatrer man gradvis opp. Med lederansvar får man noe tillegg. Dette er ikke en god lønn. Jeg har 10 års ansinnitet, videreutdanning i spes. ped og tjener minere enn mannen min, som ikke har annet enn studiekompetanse. Vi er ikke godt lønnet, og bikker du 500 000 har du jobbet flere år i barnehage. 

Hos oss er vi drøyt 20 ansatte. Av oss tar halvparten ut omsorgsdager eller kombinerer noe jobb med noe omsorgsdager i denne perioden, ettersom vi har egne barn. I realiteten er personalgruppa da halvvert eller veldig amputert. En gjeng er på jobb, noen er i beredskap og de få som da er igjen har hjemmekontor med kompetanseheving. Vi har også beredskap i helgene. Åpningstiden vår strekker seg utover ettermiddag og kveld, og det er behov for ansatte på jobb fra tidlig på morgenen og utover kvelden fordi vi må innrette oss etter helsepersonell. Vi må stille opp på kort varsel og må være tilgjengelig for tilkalling hele uka, også helg. I påska jobber vi røddager. Begynner en av de ansatte på jobb å hoste, blir vedkommende sendt hjem og en i beredskap må steppe inn. 

Å permittere barnehageansatte er i praksis å flytte kostnader fra kommune til stat,  ingen hensikt egentlig. I tillegg vil man innskrenke eller vanskeliggjøre tilbudet vi har mulighet til gi til foreldre i samfunnskritiske yrker hvis man permitterer folk, ettersom vi nå står i en posisjon hvor vi kan stille opp på kort varsel. 

Vi er hatet i disse dager. Jobben vår er ikke viktig, så lite viktig at vi kan permittere halve personalgruppa. Men jaggu skal det bli sure miner hvis legen akutt må jobbe overtid og barnehagen ikke kan utvide åpningstiden sin fordi det ikke er folk å ta av ettersom halvparten er permittert og flyttet over i hjemmesykepleie, noen er hjemme med egne barn, noen hoster og kan ikke møte på jobb grunnet smittevern og de få som er på jobb allerede har jobbet 12-timersvakt 6 dager på rad. Dette gagner ingen. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg da. Hun var ikke i nærheten av det du skriver engang. Og hvis du representerer helsevesenet blir jeg redd for du vet visst ikke engang at barn og andre fint kan smitte selv om de ikke har symptomer.. så 'friske barn' var et dumt argument i denne sammenheng.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det naturlig? Forskjellen i lønnsnivå mellom folk med mastergrad kan være temmelig stor.  Hvorfor skulle det være annerledes med bachelor? Fordi de begge er kvinnedominerte yrker?

Jeg tenker mer på at det er stat/kommune som er arbeidsgiver?

Det er vel mer i det pivate folk med master tjener så variabelt? Min venninne med master jobber hos som jurist hos kemneren og tjener 22k mer enn meg i året. Trodde det skulle være mye større forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pinkpashion skrev:

Hvem er det du kjenner? En startlønn for en førskolelærer, med 3 årig bachelor er på rundt 420 000 (??). Så klatrer man gradvis opp. Med lederansvar får man noe tillegg. Dette er ikke en god lønn. Jeg har 10 års ansinnitet, videreutdanning i spes. ped og tjener minere enn mannen min, som ikke har annet enn studiekompetanse. Vi er ikke godt lønnet, og bikker du 500 000 har du jobbet flere år i barnehage. 

Hos oss er vi drøyt 20 ansatte. Av oss tar halvparten ut omsorgsdager eller kombinerer noe jobb med noe omsorgsdager i denne perioden, ettersom vi har egne barn. I realiteten er personalgruppa da halvvert eller veldig amputert. En gjeng er på jobb, noen er i beredskap og de få som da er igjen har hjemmekontor med kompetanseheving. Vi har også beredskap i helgene. Åpningstiden vår strekker seg utover ettermiddag og kveld, og det er behov for ansatte på jobb fra tidlig på morgenen og utover kvelden fordi vi må innrette oss etter helsepersonell. Vi må stille opp på kort varsel og må være tilgjengelig for tilkalling hele uka, også helg. I påska jobber vi røddager. Begynner en av de ansatte på jobb å hoste, blir vedkommende sendt hjem og en i beredskap må steppe inn. 

Å permittere barnehageansatte er i praksis å flytte kostnader fra kommune til stat,  ingen hensikt egentlig. I tillegg vil man innskrenke eller vanskeliggjøre tilbudet vi har mulighet til gi til foreldre i samfunnskritiske yrker hvis man permitterer folk, ettersom vi nå står i en posisjon hvor vi kan stille opp på kort varsel. 

Vi er hatet i disse dager. Jobben vår er ikke viktig, så lite viktig at vi kan permittere halve personalgruppa. Men jaggu skal det bli sure miner hvis legen akutt må jobbe overtid og barnehagen ikke kan utvide åpningstiden sin fordi det ikke er folk å ta av ettersom halvparten er permittert og flyttet over i hjemmesykepleie, noen er hjemme med egne barn, noen hoster og kan ikke møte på jobb grunnet smittevern og de få som er på jobb allerede har jobbet 12-timersvakt 6 dager på rad. Dette gagner ingen. 

Dere er ikke hatet!!!! De få skal du ikke bry deg om i det hele tatt!!!!

Endret av Lawyam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du mener da er altså at barnehageansatte bør testes en gang i døgnet? Hvis ikke vil dere ikke være «beskyttet» fra alt du skriver der.

Testes helsepersonell en gang i døgnet? Jeg skrev ikke at noen skulle testes hver dag, jeg synes bare det er merkelig at vi ikke skal testes på lik linje med helsearbeiderne i kommunen. Det er ikke snakk om å bare beskytte oss, men også barnas familier fra å bli smittet videre, samt våre familier. Jeg har kollegaer med astma, jeg har også kollega med kreftpasient i huset, mannen min er i en risikoutsatt gruppe, det er også foreldre som er ekstra utsatt. Vi har folk som er gravide, foreldre som er gravide. 

På sykehjemmet er det f.eks stengt for besøkende, så både beboerne og de ansatte er ikke utsatt for smitte fra de besøkende lenger.  De ansatte er derimot utsatt for smitte som har kommet via barnehagen, dersom de har barn der. 

Jeg har jobbet litt på sykehjem og vet at « Olga» kan komme til å nyse, når jeg snur på henne, jeg går likevel ikke rundt og bærer på Olga, mens hun gråter så snørret fosser på skulderen min, jeg har heller aldri vært borte i at sykehjemsbeboere eksperimenterer med å putte fingrene i nesen på hverandre eller plutselig slikker deg på armen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Lawyam skrev:

Skjerp deg da. Hun var ikke i nærheten av det du skriver engang. Og hvis du representerer helsevesenet blir jeg redd for du vet visst ikke engang at barn og andre fint kan smitte selv om de ikke har symptomer.. så 'friske barn' var et dumt argument i denne sammenheng.

Både voksene og barn kan fint være smittebærere uten symptomer/uten å være syk. Man bruker ikke smittevernutstyr uansett med mindre pasientene har symptomer/er syke. Jeg skjønner ikke helt argumenter ditt? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, så så... Jeg mener ikke det, jeg mener at vi skal ha stengt til det roer seg, da vi ikke bruker smittevernsutstyr. - De ansatte innen helse her, har ihvertfall økt bruken av munnbind av den enklere typen her jeg bor og her er det ikke et eneste tilfelle enda, så vidt vi vet.  

De som jobber innen helse og som har barne i barnehagen vil være langt mer utsatt for smitte, dersom vi åpner for flere nå, det vil også de de jobber med. Alle vet at barnehager er en skikkelig smeltedigel for all slags virus. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spår masseoppsigelser fra bhgansatte når økonomien er stabil igjen. 

I min jobb kan jeg Max få 500 000 i året som pedleder med full ansiennitet. Om noen synes det er "MYE", så vær så god, ta over jobben min. Lurer på om en ingeniør eller økonom hadde godtatt samme lønna, er vi samme lengde på utdanning. 

Grunnlønna til sykepleiere i kommune er for øvrig mye høyere nå enn bhglærer, så at det skal diskuteres så mye på lønn er ganske sjukt. Var på jobbintervju i kommune, hadde fått 380 i startlønn

Anonymkode: bc7ce...aea

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både voksene og barn kan fint være smittebærere uten symptomer/uten å være syk. Man bruker ikke smittevernutstyr uansett med mindre pasientene har symptomer/er syke. Jeg skjønner ikke helt argumenter ditt? 

Du beskyldte henne for å ha skrevet ting hun ikke skrev og pådtod omtrent at barna som kom i barnehagen var friske. Drt er strengt tatt umulig å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet litt på sykehjem og vet at « Olga» kan komme til å nyse, når jeg snur på henne, jeg går likevel ikke rundt og bærer på Olga, mens hun gråter så snørret fosser på skulderen min, jeg har heller aldri vært borte i at sykehjemsbeboere eksperimenterer med å putte fingrene i nesen på hverandre eller plutselig slikker deg på armen. 

Det man derimot opplever er utagerende demente pasienter som spytter på deg.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så, så så... Jeg mener ikke det, jeg mener at vi skal ha stengt til det roer seg, da vi ikke bruker smittevernsutstyr. - De ansatte innen helse her, har ihvertfall økt bruken av munnbind av den enklere typen her jeg bor og her er det ikke et eneste tilfelle enda, så vidt vi vet.  

De som jobber innen helse og som har barne i barnehagen vil være langt mer utsatt for smitte, dersom vi åpner for flere nå, det vil også de de jobber med. Alle vet at barnehager er en skikkelig smeltedigel for all slags virus. 

Jeg mener forresten at barnehagene ikke skal åpne enda! Uforsvarlig at man blir «tvunget» til å sende barna i barnehagen der de risikerer å dra med smitte hjem til blant andre foreldre som jobber i helsevesenet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barna hadde taklet at vi brukte verneutstyr som helseansatte gjør, så skulle jeg gladelig hatt alle barna på jobb. 

Jeg jobber på sykehus og vi har manko på smittevernsutstyr og jeg er da i nærkontakt med opptil 50 pasienter hver dag uten beskyttelse fordi pasientene ikke har vist tegn til korona. 

Jeg hadde lett heller jobbet i bhg med friske og oppegående barn hver dag istedenfor å vasse i syke uavklarte mennesker hver dag og reise hjem til mine tre små. 

Anonymkode: 46bc9...232

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg over bhgansatte/lærere som så bastant mener at barnehager og skoler overhodet ikke kan åpne, for de vet bedre enn eksperter med faktisk kunnskap om smittevern. Hvis det åpner igjen, så er det enten fordi de har konkludert med at barn i liten grad blir smittet og smitter videre, og/eller fordi det er forsvarlig med gradvis åpning kombinert med andre tiltak. Men det er visst vanskelig å forstå.. 

Skjønner ikke hvorfor så mange mener at de har rett på en hverdag med null smitterisiko, når det er så mange yrkesgrupper som gjør sitt for at samfunnet skal gå rundt - og ja, det irriterer. Som arbeidsledig tar jeg veldig gjerne over jobben deres om de nekter å utføre jobben sin! 

Vanligvis ser jeg på ingen måte ned på de.

Anonymkode: 4ce40...304

Så, i en periode hvor det er folkesport å ha en mening om hva som bør skje videre, så er det det at nettopp pedagoger mener noe som provoserer deg? For alle andre er det greit, men for pedagoger er det fy-fy? På et diskusjonsforum med et eget underforum for korona? Skjønner. 

Nå er det faktisk også slik at pedagoger er eksperter på hvordan smitte sprer seg og eventuelt kan forhindres i sin arbeidshverdag. Det er en grunn til at ekspertene som skal ta avgjørelsen får innspill fra de som kjenner hverdagen i barnehage og skole, og som dermed har erfaring med hva som er mulig å få til i praksis. Jeg tror også det er en del, ikke bare pedagoger, som er litt lunkne på tilliten til feks FHI. Nå er det også slik at mye diskusjonen her inne har handlet om folk i risikogruppene, både elever, lærere og foreldre. Og ja, disse har rett på en hverdag hvor de ikke utsettes for unødvendig smitte, mener jeg. 

Det er kjipt at du er arbeidsledig, men det betyr verken at du har rett på jobben til de som mener noe annet enn deg, eller at andre mister retten til å ha en mening om sin arbeidshverdag. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Forguder barnehageansatte til vanlig, men når det viser seg at de faktisk NEKTER å gå tilbake til jobb fordi de ikke vil bli smittet, mens mange andre arbeidsgrupper allerede er ute og gjør heltearbeid, så mister man jo noe respekt. Jeg kjenner flere permitterte som har kontaktet barnehager og sagt at de gjerne bidrar ved åpning dersom deres egne ansatte ikke vil, så forhåpentligvis får det ikke så mye å si. Og så er det heldigvis myndighetene som bestemmer.

Anonymkode: 53044...f27

Jeg antar at du har fått med deg at majoriteten av privateide barnehager er skeptiske til å åpne? Så det er ikke bare noen ansatte som er skeptiske. Og nok en gang er det latterlig å skulle miste respekten for folk fordi de er redd for å bli smittet. Selvfølgelig skal de ansatte kunne kreve en trygg arbeidshverdag. Det er pedagoger som er i risikogruppene også, eller som bor sammen med noen som er det. 

Anonymkode: 51717...e38

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...