Gå til innhold

Hvorfor tenker så noen negativt..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser alvoret. Jeg følger råd og regler. Bryr meg om familie og ukjente i risikosonen.. 

Likevel reagerer jeg på de som forventer portforbud, vil ha full isolasjon og strengere tiltak. Og at dette vil vare i ett år minst.. Jeg lurer virkelig på hvordan dere overlever dagen med så mørke tanker. 

Anonymkode: 45b06...7ff

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser alvoret. Jeg følger råd og regler. Bryr meg om familie og ukjente i risikosonen.. 

Likevel reagerer jeg på de som forventer portforbud, vil ha full isolasjon og strengere tiltak. Og at dette vil vare i ett år minst.. Jeg lurer virkelig på hvordan dere overlever dagen med så mørke tanker. 

Helt enig med deg. Enn kan bli syk av å bekymre seg for mye og/katastrofe tenke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, tussi84 skrev:

Helt enig med deg. Enn kan bli syk av å bekymre seg for mye og/katastrofe tenke. 

Ikke sant? Hverdagen er tøff nok allerede. Det kan neppe være godt med tanker om at verden går under. I så fall, hvis det gjør det..  Lev mens du kan.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg portforbud, full isolasjon og strengere tiltak, men da kun i to eller tre uker, med den hensikt å eliminere smitten i de fleste deler av landet, for deretter å åpne opp alt og kun ha strenge reiserestriksjoner (unntatt mellom kommuner uten påvist smitte) som eneste tiltak fram til eventuell smitte bryter ut igjen, og man igjen må ta en kortere periode med portforbud.  Av en eller annen grunn mener folk dette med å kontrollere reisende er en umulighet og kostbarhet som ikke vil fungere, og at vi må gjøre det i all evighet. Vel, det ser ut som vi må gjøre dette ganske lenge og, så da er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt. Jeg tror det er enklere og mindre kostbart å komme opp med kreative løsninger for de som er nødt til å pendle/reise inntil videre, og det kunne betydd flere uker med normalt liv mellom galskapen.  Jeg har tenkt dette i flere uker. Å ha så strenge tiltak som nå bare sliter folk ut, og det blir problematisk å åpne opp uten at det eksploderer igjen, fordi vi ikke eliminerer smitten men bare bremser den.  Så det går an å ønske det strengere uten at det bunner i mørke tanker. 

Anonymkode: 88c7c...37f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen deler av landet som ikke har hatt smitte i det hele tatt, hadde ikke trengt portforbud først engang, de kunne bare gått rett på reiserestriksjonene. Vi er et lite land med stor geografisk spredning, så vi er egentlig bra stilt nå, jeg håper bare vi klarer å utnytte det. #egentligpositiv

Anonymkode: 88c7c...37f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at jeg var negativ, men jeg er tydeligvis ikke det etter å ha lest og hørt hva andre skriver og sier.

Jeg har nok en god dose realisme og tror ikke på konspirasjonsteorier. Om man tror på alt mulig tull som er skrevet så kan jo enhver få dommedagstanker. Så folk burde nok ha lært seg kildekritikk.

Andre er nok bare redde og bekymret. I tillegg til at mange kanskje ikke er vant til å være isolert og ha mye dødtid. Da er det jo lett å gruble mye. Så leser sikkert mange mye om viruset og blir da enda mer redde.

Dette er en situasjon de fleste i Norge ikke har vært borte i så ikke rart at mange får en reaksjon, men det tar litt av noen ganger. Selv tar jeg pauser fra å lese om det, og prøver å få med positive nyheter og fremskritt som gjøres. I tillegg til at jeg tenker realistisk og ikke har katastrofetanker.

Anonymkode: 3986f...69a

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Når en ser hvor lite alvorlig Oslo-folk tar rådene om å holde avstand tli andre er det liten tvil om at det vil strammes til og i verste fall innføres portforbud i Oslo over påske. https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-reagerer/72335795

Anonymkode: 759d6...1f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er det å tenke mulige konsekvenser og verste utfall en måte å beskytte seg på. Så det er egentlig ikke for å tenke negativt, men en forberedelse i tilfelle situasjonen skulle bli verre for da vet de hva som skjer. Tror jeg, men jeg vet ikke. 

Anonymkode: f48fa...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er det å tenke mulige konsekvenser og verste utfall en måte å beskytte seg på. Så det er egentlig ikke for å tenke negativt, men en forberedelse i tilfelle situasjonen skulle bli verre for da vet de hva som skjer. Tror jeg, men jeg vet ikke. 

Anonymkode: f48fa...036

Jepp det stemmer for min del, tenker altid værste senario på absolutt alt. På den måten ungår jeg å bli skuffet. Vell bortsett fra eurojackpot, blir like skuffet hver fredag haha.

Anonymkode: d8085...667

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Milde tiltak over lengre tid tror jeg er aller best. Sverige er spot on, etter min mening. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Porforbud forventer/håper jeg på fordi det er for mange som ikke følger rådene fra myndighetene. Jeg tror også liv kan bli spart hvis det innføres proaktivt og ikke reaktivt. I Italia innførte de vel portforbud for et par-tre uker siden? Der har de hatt opp imot 1000 døde hver dag de siste to-tre ukene. Hvem vet hvor mye lavere tallene hadde blitt om de hadde innført det 1 måned tidligere.

Jeg tror det er 1 år til vi er tilbake til en helt vanlig tilværelse med uteliv, fotballkamper, festivaler, konserter osv. Ser for meg at de kanskje åpner skolene og barnehagen om 1-2 måneder, og hvis det ikke fører til en smitteeksplosjon så vil resten av samfunnet åpnes mer og mer fra 2-3 måneder og utover.

Men jeg vet ikke :vetikke: men grunnen til at jeg TROR det blir noe ala av det er fordi jeg ikke helt forstår hvorfor vi skal slippe unna alt kun med 3-4 uker med dagens policy, mens land som Italia, Spania, Frankrike og USA opplever et vedvarende helvete. Jeg håper selvfølgelig jeg tar feil, men jeg tror ikke Norge engang har begynt den virkelige kampen enda - vi er i fase 2 - og den bølgen som kommer i fase 3 og 4 øker vi størrelsen på for hver dag vi går i flokk på løkka og står i kø på Ikea. Dessverre så er det jo altfor sent å gjøre noe når bølgen først treffer, da er det for sent - i alle fall for veldig mange - å holde seg hjemme. Utsiktene kan også snu, hvis man f.eks. finner ut at malariamedisin har kjempegod effekt mot Covid, så kan ting normalisere seg langt raskere. For all det, kjempefint om jeg ikke får rett i noen av mine antagelser og at de som tror det her blåser over på et par uker får 100 % rett, intet hadde vært bedre enn det :)

Jeg overlever lett dagen så lenge jeg og mine er heldige og holder oss friske. Folk overlever å sitte i varetekt på brev og besøksforbud i måned etter måned, så det får være grenser til hvor synd man skal syns på seg selv. Lurer på hva folk skulle gjort om de levde under krigen/i land med krig. 5 års krig og bombing med null tv, internett, husly og mininalt med mat, DA kan man begynne å snakke om at det kan være vanskelig å overleve dagen psykisk. Jeg syns veldig synd på psykisk syke, de som sitter helt alene, de som har andre helseproblemer og frykt fordi operasjoner utsettes, næringsdrivende som mister livsverkene de har bygd opp osv, men resten av bortskjemte og utakknemlige nordmenn som er "nedfor" fordi de ikke får dratt på hytta, trent på SATS, festet og sosialisert seg like mye som de pleier får bare se til helvete å vokse opp.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper det ikke blir portforbud da kommer jeg meg ikke hjem fra jobb😆må vel ha et slags bevis på hvorfor man er ute eller noe slikt da

Anonymkode: ed775...be9

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg!

Vi har det ganske bra. Koser oss sammen. Lager mye god mat. Går lange turer og får trent hver dag. Jobber hjemmefra, og er takknemlig for at vi har trygge jobber, mulighet for hjemmekontor, og et hus som er dels nedbetalt. 

Velger å tenke at de som har innsikt, FHI og myndighetene, tar de riktige valgene, og innretter oss deretter. 

Blir vi syke så blir vi det, det går fint for de fleste. Så gidder ikke styre med vasking av emballasje, mm. 

Hva som skjer i morgen, neste måned, neste år .... det er ingen verdi i å spekulere i det nå. 

Anonymkode: d52eb...5df

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg!

Vi har det ganske bra. Koser oss sammen. Lager mye god mat. Går lange turer og får trent hver dag. Jobber hjemmefra, og er takknemlig for at vi har trygge jobber, mulighet for hjemmekontor, og et hus som er dels nedbetalt. 

Velger å tenke at de som har innsikt, FHI og myndighetene, tar de riktige valgene, og innretter oss deretter. 

Blir vi syke så blir vi det, det går fint for de fleste. Så gidder ikke styre med vasking av emballasje, mm. 

Hva som skjer i morgen, neste måned, neste år .... det er ingen verdi i å spekulere i det nå. 

Du har ikke barn. Vi som har barn er bekymret for hvordan barna vil fungere når de ikke får utdanning i flere år. 

Anonymkode: cfe82...6c6

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke barn. Vi som har barn er bekymret for hvordan barna vil fungere når de ikke får utdanning i flere år. 

Hvor står det at jeg ikke har barn??? (hva annet er man oppe for kl 7 en søndag 😜)

Som jeg skriver, jeg bekymrer meg ikke får noe som kanskje kan skje. Det er fullstendig bortkastet energi. 

Utdanning fikser vi fint hjemme, føler progresjonen og innsatsen er langt over det skolen forventer, så har nesten (nesten) blitt tilhenger av hjemmeskole. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at jeg ikke har barn??? (hva annet er man oppe for kl 7 en søndag 😜)

Som jeg skriver, jeg bekymrer meg ikke får noe som kanskje kan skje. Det er fullstendig bortkastet energi. 

Utdanning fikser vi fint hjemme, føler progresjonen og innsatsen er langt over det skolen forventer, så har nesten (nesten) blitt tilhenger av hjemmeskole. 

Men svært få mennesker er lærere som deg. De fleste av oss er ikke det.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men svært få mennesker er lærere som deg. De fleste av oss er ikke det.

Jeg er revisor. 

Dette handler utelukkende om innstilling til ting. Om du kun er ute etter å se problemene så forstår jeg dette er veldig tunge dager for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er revisor. 

Dette handler utelukkende om innstilling til ting. Om du kun er ute etter å se problemene så forstår jeg dette er veldig tunge dager for deg. 

Det handler ikke om å se problemer, men begrensninger. Jeg kan ikke forklare avansert matte til sønnen min på videregående. Jeg har heller ikke nok timer i døgnet til å drive fulltidsundervisning på min datter i andre klasse samtidig som jeg er effektiv på jobb. Har også et barnehagebarn som til nå har forstyrret x antall videomøter. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å se problemer, men begrensninger. Jeg kan ikke forklare avansert matte til sønnen min på videregående. Jeg har heller ikke nok timer i døgnet til å drive fulltidsundervisning på min datter i andre klasse samtidig som jeg er effektiv på jobb. Har også et barnehagebarn som til nå har forstyrret x antall videomøter. 

Og det blir bedre av at du fokuserer på at dette vil vare i årevis? 

• Liker 3
  • Opprett ny...