Gå til innhold

Er det farlig for en ung kvinne å gå rundt i Oslo sentrum nattestid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på områdene Oslo S, karl johan, Oslo spektrum, storgata og sånn. 

Er det farlig å gå rundt alene for en ung kvinne (ikke ruset) på natten? Bør man nesten forvente å bli voldtatt? Dersom det kommer en utlending et stykke bak en burde man kjappa på eller skynte seg til en mer trafikkert sidegate da eller kan man nok ta det med ro?

Anonymkode: 79a38...317

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv og aldri opplevd noe ubehagelig i sentrum.

Anonymkode: 03e5b...235

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jeg har bodd i Oslo hele mitt liv og aldri opplevd noe ubehagelig i sentrum.

Anonymkode: 03e5b...235

Har du gått mye alene rundt i sentrum på nattestid?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner de mest trafikkerte gatene, er ikke mulig der å ta en mer trafikkert sidegate.

Men for å svare på det du spør om, i en normalsituasjon har jeg som dame aldri vært nervøs i de gatene der, for det er stort sett alltid mye folk. Hvordan det er nå under corona aner jeg ikke, for jeg er hjemme. 

Anonymkode: 4ee2f...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltif følt meg trygg, men fulle norske menn er virkelig ekle. Utlendingene tsr ihvertfall nei for et nei.

Anonymkode: 97442...b93

• Liker 1
Skrevet

Lite sjans for å oppleve noe i de gatene/områdene du nevner. Er for mye folk ute samtidig. Verre om du beveger deg der det ikke er så mye folk. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tussi84 skrev:

Lite sjans for å oppleve noe i de gatene/områdene du nevner. Er for mye folk ute samtidig. Verre om du beveger deg der det ikke er så mye folk. 

Men er det mye folk der på på nattestid typ 03-04 på hverdagene også eller bare i helgene? Jeg har kun vært der i Oslo på hverdagen nå i coronatiden og jeg må si at på det klokkeslettet kunne jeg fint blitt voldtatt usett og uhørt mange steder.

AnonymBruker
Skrevet

desverre ja. har opplevd å blitt overfallet på natten i sentrum, på vei hjem fra byen.. Som ung enslig jente er du desverre et mål for mange syke menn der ute.. Pass alltid på deg selv og unngå å gå i nærheten av parker og forlatte gater.  Nå er jeg alltid nervøs om jeg er ute alene i mørket. Passer alltid på hvem som er rundt meg,  og hører ikke på musikk.  man må alltid være på vakt. 

nå skal det sies at jeg ikke tror dette er et spesifikt problem for bare Oslo. sånne menn finnes nok desverre i hele Norge..  

ikke vær naiv. jeg var det og måtte betale for det. 

Anonymkode: c3a2d...9ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det mener jeg absolutt, hadde aldri tatt sjansen selv. Klart du kan være heldig, men sånt vil jeg ikke gamble med. Det er bare å lese nyhetene så skjønner man jo at sentrum ikke er det tryggeste stedet nattestid.   

Anonymkode: 2389a...d2f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man blir skremt av det man leser i avisene men har ikke hatt noe problemer sånn i virkeligheten. Så klart tar man forhåndsregler og går der det er lyst og sånt. 

Anonymkode: 2c3da...68a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten blitt overfalt på høylys dag, han var dog rusa.. men ingen hjalp meg, alle bare glante og løftet ikke en finger. Dette var på en holdeplass midt i sentrum. T.o.m folk jeg visst av fra der jeg bodde bare sto der helt tafatte. Til slutt kom en hedersmann stormende til og slo han rett ned. Dette har gjort så jeg ikke har klart å reise til sentrum alene siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke turt...

Anonymkode: 90762...a52

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forresten blitt overfalt på høylys dag, han var dog rusa.. men ingen hjalp meg, alle bare glante og løftet ikke en finger. Dette var på en holdeplass midt i sentrum. T.o.m folk jeg visst av fra der jeg bodde bare sto der helt tafatte. Til slutt kom en hedersmann stormende til og slo han rett ned. Dette har gjort så jeg ikke har klart å reise til sentrum alene siden. 

Er det mulig? 😱 Så kjipt at du opplevde dette, håper du kommer over det ❤️

Anonymkode: f4b68...12b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun farlig dersom du går uten mannlig følge og uten hijab. Ellers er det like trygt der som alle andre steder i landet.

Anonymkode: 4cf51...12f

AnonymBruker
Skrevet

Det er som å røyke. Det går faktisk bra med de fleste.

Anonymkode: 9040b...eb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er mye farligere å være på fest med hvite menn og bekjente, mtp voldtekt. 

Anonymkode: 66d8f...12d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i Oslo og har aldri vært redd for å være ute om natta, men jeg har holdt meg unna belastede områder og store parker.  Tror kanskje jeg ville følt meg mer utrygg nå om jeg måtte gått et stykke gjennom byen nå, siden det ikke er noe folk ute nå.

Anonymkode: 2f461...067

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er ikke trygt hvis det er lite folk i sidegater og mørke parker f.eks. Holder man seg i tett befolkede hovedgater og lignende, der det er masse vitner, så er det ingen som prøver seg på noe. Det er når man kan bli overfalt uten at noen ser det, at det er fare på ferde. Så unngå tynt befolkede plasser, hold deg til hovedgatene.

Nå i disse koronatider er jo selv hovedgatene øde, så jeg ville ikke gått alene i byen overhodet nå. Møter man på feil fyr da....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er mye farligere å være på fest med hvite menn og bekjente, mtp voldtekt. 

Anonymkode: 66d8f...12d

Dette er en myte. Og basert på antaglesen om at innvandrere ikke fester.

En gjeng innvandrerungdom som lurer med seg ei ung jente de treffer på Oslo S og skjenker henne full i leiligheten før de gruppevoldtar henne, blir registert som "festvoldtekt av bekjente". Og de fleste antar da at det er hvite mannlige venner.

Ikke glem voldtektssaken med Molde spilleren Sarr. Denne voldtekten ble registrert som "festvoldtekt av bekjent". Men kvinnen kjente overhode ikke Sarr og han er vitterlig ingen hvit mann.

Anonymkode: 4cf51...12f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått en god del i Oslo sentrum på natten, og aldri opplevd noe ubehagelig. 

Anonymkode: e4e04...86e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...