Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Apocalypte skrev:

Har blitt tafset på endel opp igjennom på utesteder og diverse og reaksjonene mine da med ørefik og utskjelling tilsier at jeg ikke ville fryst om noen dro og meg klærne og voldtok meg.  De fleste kvinner gjør motstand, de færreste lar de bare skje. 

Hvis du er alene, noen nærmer seg truende, eller lignende, så er det flere som reagerer med å fryse fordi de blir redde eller fordi de ikke vil trigge voldtektsmannen slik at han også blir voldelig. Dette er ikke unormalt, og man kan ikke la sin egen innstilling og forventede atferd i en slik situasjon være den rådende regelen for hvordan andre mennesker reagerer i skumle situasjoner. Jeg også reagerer for øvrig på at det står at kvinnen fryser til bare hun blir tatt på ryggen, men nå kan det godt hende det er mange opplysninger som ikke kommer frem i denne artikkelen. Han er jo tiltalt. Det vil jo si at påtalemyndighetene mener de kan føre bevis for at han er skyldig.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, poli10 skrev:

Det er noe grunnleggende feil med overlevelsesinstinktet ditt om du ikke forsvarer deg eller flykter.

Nei, det er det ikke nødvendigvis ikke. Flukt eller forsvar kan også trigge mer voldelige reaksjoner.

• Liker 4
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet
1 time siden, Lava Anne skrev:

Nei, det er det ikke nødvendigvis ikke. Flukt eller forsvar kan også trigge mer voldelige reaksjoner.

Dersom du mener det er plausibelt at noen ikke legger merke til en voldtekt midt på Oslo S midt på dagen, tror du det er plausibelt at ingen reagerer dersom du blir slått eller løper?

42 minutter siden, Kristina S. skrev:

Det er noe grunnleggende feil med både din kunnskap og dine instinkter, når det gjelder både det ene og det andre.

Jeg fryser hvertfall ikke. 

Skrevet
12 minutter siden, poli10 skrev:

Dersom du mener det er plausibelt at noen ikke legger merke til en voldtekt midt på Oslo S midt på dagen, tror du det er plausibelt at ingen reagerer dersom du blir slått eller løper?

Jeg har ikke skrevet at det er plausibelt. Det er derimot mange sosiale eksperimenter som illustrerer at flertallet av mennesker ikke alltid griper inn under alvorlige hendelser. Det står heller ingenting i teksten om at ingen la merke til det, men det står at ingen grep inn. Det er heller ingen av oss som vet hvordan denne voldtekten så ut.

Jeg fryser hvertfall ikke. 

Det spiller ingen rolle at du ikke fryser. Det er ikke et argument.

• Liker 2
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet (endret)
9 timer siden, poli10 skrev:

Det er noe grunnleggende feil med overlevelsesinstinktet ditt om du ikke forsvarer deg eller flykter.

Å fryse er en forsvarsmekanisme... Men jeg forventer ikke at du skal forstå det.

Endret av The Kitten
  • Liker 5
Skrevet (endret)
19 timer siden, The Kitten skrev:

Å fryse er en forsvarsmekanisme... Men jeg forventer ikke at du skal forstå det.

Hvordan er å ligge helt stille et forsvar?  

Endret av Apocalypte
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Apocalypte skrev:

Det lurer jeg på og.

Skrevet
Akkurat nå, poli10 skrev:

Det lurer jeg på og.

Dere får lese dere litt opp på det. 

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
5 timer siden, Apocalypte skrev:

Du har tydeligvis aldri blitt reelt truet på livet. Og det skal du være glad for. 

Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Du har tydeligvis aldri blitt reelt truet på livet. Og det skal du være glad for. 

Det er det vel svært få i Norge som har. Selvfølgelig er jeg glad for det, noe annet ville jo vært merkelig. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Det er det vel svært få i Norge som har. Selvfølgelig er jeg glad for det, noe annet ville jo vært merkelig. 

Nåja, det er vel en del. Jeg kjenner flere. Jeg tror du undervurderer hvilke forhold en del barn lever under. 

Gjest førstedamen
Skrevet
1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Få? Les litt statestikk. Hver 4 kvinne blir utsatt for voldshendelser. Om du tror dette ikke er utbredt i Norge er du veldig naiv. 

Skrevet

Å fryse er en reaksjon, ikke et forsvar. Å løpe eller å slåss er et forsvar.

Skrevet
3 timer siden, poli10 skrev:

Å fryse er en reaksjon, ikke et forsvar. Å løpe eller å slåss er et forsvar.

Å fryse er også et forsvar, fordi det kan være den beste måten å minimere potensiell skade på. Å kjempe mot noen sterkere enn deg, kan føre til at de blir sintere og mer voldelig. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Clefable skrev:

Å fryse er også et forsvar, fordi det kan være den beste måten å minimere potensiell skade på. Å kjempe mot noen sterkere enn deg, kan føre til at de blir sintere og mer voldelig. 

Vel, når det er massevis av folk til stede så vil 110% garantert noen bryte inn dersom de ser en stor mann banke en liten dame.

Flukt vil også vekke oppmerksomhet.

Skrevet (endret)

Jeg synest ikke det er helt likt å sammenligne denne situasjonen med folkemengder, konserter og hun som ble omringet ved baren. I de sammenhengene er det ikke så lett for de som står like ved å oppdage hva som skjer.  

Jeg kan se for meg at folk er opptatt av egen sikkerhet. Jeg har ulike erfaring med lignende, men ikke voldtekt, og jeg har kommet til at folk er opptatt av egen sikkerhet. Rett og slett frykt. Jeg vil ikke gå i detaljer om disse her.

Å ikke gripe inn dreier seg om frykt. Frykt for at gjerningsmannen heller går til angrep på en selv, uten at man greier å avverge situasjonen, bare heller selv ta støyten. Jeg tror også det er en frykt for hvordan man blir møtt i etterkant, må leve med en eller annen form for mafi lignende konsekvenser, uten tillit til at man får beskyttelse av samfunnet. Politiet henlegger saker over en lav sko. Så også en frykt for hvordan systemet vil svikte en som hjelper noen i nød.

Vi har alle lest om disse sakene, om de som brøt inn og selv ble straffeforfulgt, vi har alle hørt om manglende beskyttelse for de som lever med trussel om gjengjeldelse. Vi har alle lest om saker som blir henlagt, ingen bevis er tilstrekkelig for domfellelse etc. 

Jeg skal lese det son står om tilskuer fenomenet, men det må bli litt senere. Klokka er 10, og jeg må få dagen startet.

Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Skrevet
På 10.4.2020 den 15.46, poli10 skrev:

Vel, når det er massevis av folk til stede så vil 110% garantert noen bryte inn dersom de ser en stor mann banke en liten dame.

Det er ikke sant, og det vet du innerst inne. Folk flest griper ikke inn i noen som helst situasjon og spesielt ikke dersom de risikerer eget liv og helse. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...