Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Katerinaa1998 skrev:

Når jeg er i sentrum blant hundrevis av mennesker har jeg stor tro på at jeg ikke kan bli voldtatt, men forstår at det finnes land der ingen hadde hjulpet. Sånn er det altså ikke i Norge, og er utrolig glad for det 👍

Men denne artikkelen beviser jo bare at det nettopp ER sånn i Norge. Man kan bli voldtatt (få penisen i vagina) midt i oslo sentrum med til og med 6 personer ståendes rundt å se på, uten at de bryr seg.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, commeilfaut skrev:

Hvorfor lurer du på det når det i saken står klart og tydelig "Det hele endte med en voldtekt."?

Fordi jeg nekter å tro at 6 personer kan stå å se på at en person blir VOlDTATT (hvis voldtekt = penis i vagina) MiDT i oslo sentrum, på oslo s på et busstopp uten at de gjør noe.

Men jeg hadde skjønt det hvis voldtekt i dette tilfellet betydde klåing utenfor klærne eller inni klærne med henda, for det er ikke sikkert de 6 personene i det hele tatt la merke til.

• Liker 2
Gjest snødråpe
Skrevet (endret)
10 hours ago, Katerinaa1998 said:

Jeg la ikke merke til at det stod kl 04:30 i artikkelen, det forklarer alt. Men sånn ellers skal det ikke være mulig å bli voldtatt i Oslo sentrum, med alle som er til stede om dagen. 

3 minutter siden, Innebandy said:

Fordi jeg nekter å tro at 6 personer kan stå å se på at en person blir VOlDTATT (hvis voldtekt = penis i vagina) MiDT i oslo sentrum, på oslo s på et busstopp uten at de gjør noe.

Men jeg hadde skjønt det hvis voldtekt i dette tilfellet betydde klåing utenfor klærne eller inni klærne med henda, for det er ikke sikkert de 6 personene i det hele tatt la merke til.

Tilskuereffekten eller tilskuerapati (etter engelsk bystander effect og bystander apathy) er et sosialpsykologisk fenomen der enkeltindivider i større grad unngår å hjelpe fremmede i en nødssituasjon når andre mennesker, innbilt eller virkelig, også er tilstede.

Begrepet stammer fra forskningen til de amerikanske psykologene Darley og Latané i 1968[2] som følge av mordet på en kvinne i USA i 1964 da 38 naboer skal ha vært tause vitner til et halvtimes langt overfall og drap uten selv å gripe inn. Seinere eksperimenter med tilskuereffekten i ulike kulturer og under forskjellige omstendigheter har påvist den samme tendensen; det oppstår en tilsynelatende apatisk likegyldighet hos tilskuere når de er del av en flokk, og en uvilje mot å bryte den sosiale konformiteten for å hjelpe andre.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tilskuereffekten

Endret av snødråpe
Skrevet
9 timer siden, Marihønepøne skrev:

Jeg hisser meg i hvertfall opp fordi det å nedvurdere og mistro overgrepsofre uten å ha den minste grunn til det er så ufint og frekt at jeg ikke engang har ord og det gjør samfunnet vårt farligere og bereder grunnen for nettopp overgripere. 

Jeg kan ikke se åpningsposten som så mye annet enn oppriktige spørsmål, og ved første gjennomlesing tolket i alle fall jeg det som at det i stor grad var undring over at noe sånt kunne skje uten at noen grep inn. Det virker ganske lite rasjonelt å hisse seg opp over noe slikt, og jeg tror nettopp slik oppførsel i større grad bidrar til at temaer som dette ikke blir belyst, fordi den ene parten kan fremstå såpass hysterisk at en kan tenke at slikt ofte preger dekningen av slike saker. 

8 timer siden, Rosatoast skrev:

Hvis du virkelig må stille spørsmålstegn, til at jeg "hisser" meg opp til dette. Da undres jeg over hvilken retning verden går i. 

Javel, tror du at du kan klare å utdype? Det er ikke åpenbart for meg hvorfor trådstarters tilsynelatende uskyldige og uladede spørsmål skulle provosere dere så voldsomt. 

Skrevet
6 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg kan ikke se åpningsposten som så mye annet enn oppriktige spørsmål, og ved første gjennomlesing tolket i alle fall jeg det som at det i stor grad var undring over at noe sånt kunne skje uten at noen grep inn. Det virker ganske lite rasjonelt å hisse seg opp over noe slikt, og jeg tror nettopp slik oppførsel i større grad bidrar til at temaer som dette ikke blir belyst, fordi den ene parten kan fremstå såpass hysterisk at en kan tenke at slikt ofte preger dekningen av slike saker. 

Javel, tror du at du kan klare å utdype? Det er ikke åpenbart for meg hvorfor trådstarters tilsynelatende uskyldige og uladede spørsmål skulle provosere dere så voldsomt. 

Det var ikke et spørsmål, det var en antagelse og påstand.
Har heller ikke et behov for å utdype noe som helst for deg

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Det var ikke et spørsmål, det var en antagelse og påstand.
Har heller ikke et behov for å utdype noe som helst for deg

Dette var rart. Når jeg leser åpningsposten ser jeg tre spørsmålstegn, samt setninger preget av alt annet enn skråsikkerhet. Det er faktisk ikke en eneste setning, med unntak av sitatet fra avisen, som ikke utleder et spørsmål. Det fremstår sånn sett veldig lite rasjonelt å ikke lese det som spørsmål, og tvert imot avfeie at det er spørsmål i det hele tatt, og tolke det som påstander. 

• Liker 1
Gjest commeilfaut
Skrevet
2 timer siden, Innebandy skrev:

Så du antyder at hun lyver?

Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet

De trodde vel kanskje det var frivillig, siden hun ikke motsatte seg/sa noe? Kleint om noen har seg på offentlig sted i fylla, så da prøver man vel å overse om en ikke føler for å gi beskjed. Det går jo åpenbart tydeligvis å bli voldtatt uten å motsette seg det eller engang gi beskjed, det viser jo denne saken. Men for meg virker det helt utenkelig, før jeg leste artikkelen nå, at noen kan reagere slik, så jeg hadde nok ikke trodd det var mulig at det var ufrivillig der og da..

Skrevet

Nei, jeg skjønner ikke at en mann kan voldta noen mens 7 stykker står noen få meter fra og later som ingenting. Kall meg dum som et brød. Han la henne i bakken, dro av henne klær og voldtok henne uten at kvinnen ba om hjelp eller hylte?   Hvordan er det mulig å ikke gjøre noe motstand?   Jeg skylder ikke på henne, jeg bare skjønner det ikke.  Jeg hadde hylt som en stukken gris og sparket, bitt,klort og slått.

Skrevet
3 timer siden, Apocalypte skrev:

Nei, jeg skjønner ikke at en mann kan voldta noen mens 7 stykker står noen få meter fra og later som ingenting. Kall meg dum som et brød. Han la henne i bakken, dro av henne klær og voldtok henne uten at kvinnen ba om hjelp eller hylte?   Hvordan er det mulig å ikke gjøre noe motstand?   Jeg skylder ikke på henne, jeg bare skjønner det ikke.  Jeg hadde hylt som en stukken gris og sparket, bitt,klort og slått.

Helt enig.

Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet
50 minutter siden, Kristina S. skrev:

En ting kan jeg forsikre deg om, og det er: det vet du ikke. 

Og ikke du heller.

Du mener jeg ikke vet om jeg hadde forsvart meg ved et angrep?

Haha.

Jo, det vet jeg utmerket godt, da jeg har blitt angrepet i forskjellige settinger flere ganger. Jeg har aldri vært i nærheten av å fryse. 

Skrevet
7 timer siden, poli10 skrev:

Du mener jeg ikke vet om jeg hadde forsvart meg ved et angrep?

Haha.

Jo, det vet jeg utmerket godt, da jeg har blitt angrepet i forskjellige settinger flere ganger. Jeg har aldri vært i nærheten av å fryse. 

Det er deg. Du snakker ikke for alle alle kvinner. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, The Kitten skrev:

Det er deg. Du snakker ikke for alle alle kvinner. 

Jeg ble nettopp fortalt at jeg ikke kom til å forsvare meg. Bestem dere.

Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

-

Endret av Kristina S.
Skrevet
11 timer siden, Kristina S. skrev:

En ting kan jeg forsikre deg om, og det er: det vet du ikke. 

Og ikke du heller.

Har blitt tafset på endel opp igjennom på utesteder og diverse og reaksjonene mine da med ørefik og utskjelling tilsier at jeg ikke ville fryst om noen dro og meg klærne og voldtok meg.  De fleste kvinner gjør motstand, de færreste lar de bare skje. 

• Liker 1
Gjest Katerinaa1998
Skrevet (endret)
16 hours ago, Kristina S. said:

Så dette har du bare bestemt deg for? Til tross for at det motsatte står i artikkelen og at man iherdig har prøvd å forklare deg at jo, den slags kriminalitet og forsømmelser skjer også i Norge. Men du er født i 1998, altså 22 år? 

Det jeg sa, er at noe sånt ikke kan hende midt på dagen i Oslo sentrum. Artikkelen beskriver en hendelse som skjedde klokken fire om morgenen, så det er noe helt annet.

Endret av Katerinaa1998
Skrevet
9 minutter siden, Kristina S. skrev:

Ok, ser nå at du kanskje er mann og i tillegg politi. Da stiller det seg kanskje annerledes... Men håper for all del at du ikke jobber i sedelighetsavdelingen, eller hva det heter. Du har jo ingen forståelse for offerets situasjon. Ikke rart politiet er som det er...

Det er noe grunnleggende feil med overlevelsesinstinktet ditt om du ikke forsvarer deg eller flykter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...