AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 Hei, Jeg lurer på om hvordan det er å bli psykolog som en utlending. Kan det være vanskelig å få jobb(pga språk)? Mange oppmuntrer meg for å studere sykepleie med tanke på jobbmulighet. Jeg har ca snitt 66 og vil studere odontologi eller psykolog, men de synes at det er upraktisk som en voksen utlending. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror ikke at jeg er ikke intelligent person , men jeg får 5 eller 6 i videregående fag uten å studere sikkelig. Er det så krevende å studere disse studiene? Og Hva synes dere om jobbmuligheter(i min situasjon)? Noen som kjenner noen som studere i samme situasjon? Takk på forhånd. Anonymkode: d0d4f...8a1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Jeg lurer på om hvordan det er å bli psykolog som en utlending. Kan det være vanskelig å få jobb(pga språk)? Mange oppmuntrer meg for å studere sykepleie med tanke på jobbmulighet. Jeg har ca snitt 66 og vil studere odontologi eller psykolog, men de synes at det er upraktisk som en voksen utlending. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror ikke at jeg er ikke intelligent person , men jeg får 5 eller 6 i videregående fag uten å studere sikkelig. Er det så krevende å studere disse studiene? Og Hva synes dere om jobbmuligheter(i min situasjon)? Noen som kjenner noen som studere i samme situasjon? Takk på forhånd. Anonymkode: d0d4f...8a1 Mange skrivefeil 😄 men dere skjønner hva jeg mener 😄 Anonymkode: d0d4f...8a1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Jeg tror du vil ha gode jobbmuligheter med profesjonsstudiet i psykologi. Fikser du et norsk studie, kan du godt nok norsk til p jobbe på norsk. Dessuten er det en fordel med psykologer med ulik bakgrunn. Ikke bare jenter fra Oslo vest og Bærum. Anonymkode: 40333...e7a 11
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 Kommer du først inn tror jeg det vil gå helt fint! 😄 Anonymkode: 36f6e...7c2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 Det går nok fint, du snakker jo alt flytende regner jeg med mtp. innlegget ditt?:) Da jeg studerte var 90% av bøkene mine på engelsk, men det gikk helt fint, men en liten overgang var det jo. Tror nok ikke det blir noe verre for deg sånn sett. Og jeg er enig i at det er fint med ulik bakgrunn på helsepersonell. Men tror jeg skal overlate råd om hva du skal velge til noen andre:P Men du kan ha i tankene er at for deg å forstå dem er en ting, for de å forstå deg er noe annet. Jeg er skikkelig dårlig på aksenter på norsk, mens på engelsk så går det helt fint med aksent:P Snedig åssen språk fungerer. Anonymkode: f2a44...d50 3
Gjest Fjeud Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg lurer på om hvordan det er å bli psykolog som en utlending. Kan det være vanskelig å få jobb(pga språk)? Mange oppmuntrer meg for å studere sykepleie med tanke på jobbmulighet. Jeg har ca snitt 66 og vil studere odontologi eller psykolog, men de synes at det er upraktisk som en voksen utlending. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tror ikke at jeg er ikke intelligent person , men jeg får 5 eller 6 i videregående fag uten å studere sikkelig. Er det så krevende å studere disse studiene? Og Hva synes dere om jobbmuligheter(i min situasjon)? Noen som kjenner noen som studere i samme situasjon? Takk på forhånd. Anonymkode: d0d4f...8a1 Om du har 66 i snitt vil begge studiene være mer enn overkommelig for deg akademisk sett. Jobbmulighetene dine anser jeg som gode i begge, men kanskje som spesielt bra innenfor psykologi da mange garanter anser det som fordelaktig med en med minoritetsbakgrunn på behandlerteamet. Virker forøvrig rart at du har et så høyt snitt, da grammatikken din her er noe mangelfull, men det kan det være flere årsaker for.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, Fjeud said: Om du har 66 i snitt vil begge studiene være mer enn overkommelig for deg akademisk sett. Jobbmulighetene dine anser jeg som gode i begge, men kanskje som spesielt bra innenfor psykologi da mange garanter anser det som fordelaktig med en med minoritetsbakgrunn på behandlerteamet. Virker forøvrig rart at du har et så høyt snitt, da grammatikken din her er noe mangelfull, men det kan det være flere årsaker for. Fordi jeg ikke er så flink i grammatikken, og norsk er ikke lett. 😄 I tillegg er det nesten et nytt språk for meg- fjerde språk . Jeg begynte å lære språket litt over 2 år siden Anonymkode: d0d4f...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 Veldig mye av pensum er på engelsk, så er du god i engelsk hjelper det på. Dessuten tror jeg du har en stor fordel med utenlandsk bakgrunn fordi det er stor behov for psykologer med kunnskap om annen kultur. Anonymkode: 24a23...dce 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #10 Skrevet 5. april 2020 Så lenge du blir flytende i norsk i løpet av studiet slik at du kan kommunisere godt med pasientene, tenker jeg det ikke er noe problem. Det innebærer også at du må forstå ulike dialekter, noe som (med god grunn) kan være vanskelig for folk som lærer seg norsk. Anonymkode: 84378...5be 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #11 Skrevet 5. april 2020 Det trengs psykologer med innvandrerbakgrunn. Er du i tillegg mann har du kjempemuligheter! Anonymkode: 54b99...972 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #12 Skrevet 5. april 2020 Jeg gikk til en psykolog som trolig var fra Iran en periode. Veldig flink og hyggelig, men jeg opplevde at han hadde lite forståelse for hva det ville si å vokse opp i Norge, og hva som er «normalt». Jeg fortalte blant annet at jeg og mine søsken hadde hatt deltidsjobber fra vi var 14/15-år, hjalp til hjemme på gården etc., og da oppfattet jeg det som han trodde jeg var blitt utsatt for barnearbeid på en måte. Veldig sånn: ooooj, det var tidlig å begynne og jobbe. Hvordan er foreldrene dine sin økonomi? Hvordan føler du all jobbingen har gått utover barndommen?» Jeg opplevde et slags stigma som følge av ulike sosial og kulturell bakgrunn, og jeg begynte etterhvert å bli veldig påpasselig med hva jeg sa, hvordan jeg ordla meg osv. Følte det var vanskelig å være 100% ærlig. Jeg tror at du sikkert kan bli en god psykolog, men i tillegg til språk er det viktig å sette seg inn i nordmenns kulturelle bakgrunn, tradisjoner og være godt kjent med dialekter. Anonymkode: f0afe...a8d 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #13 Skrevet 5. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg gikk til en psykolog som trolig var fra Iran en periode. Veldig flink og hyggelig, men jeg opplevde at han hadde lite forståelse for hva det ville si å vokse opp i Norge, og hva som er «normalt». Jeg fortalte blant annet at jeg og mine søsken hadde hatt deltidsjobber fra vi var 14/15-år, hjalp til hjemme på gården etc., og da oppfattet jeg det som han trodde jeg var blitt utsatt for barnearbeid på en måte. Veldig sånn: ooooj, det var tidlig å begynne og jobbe. Hvordan er foreldrene dine sin økonomi? Hvordan føler du all jobbingen har gått utover barndommen?» Jeg opplevde et slags stigma som følge av ulike sosial og kulturell bakgrunn, og jeg begynte etterhvert å bli veldig påpasselig med hva jeg sa, hvordan jeg ordla meg osv. Følte det var vanskelig å være 100% ærlig. Jeg tror at du sikkert kan bli en god psykolog, men i tillegg til språk er det viktig å sette seg inn i nordmenns kulturelle bakgrunn, tradisjoner og være godt kjent med dialekter. Anonymkode: f0afe...a8d Det her er problemet med at de fleste psykologer er vestkantbærter fra øvre middelklasse også. De har lite og dårlig forståelse for hvordan det er å være fra underklassen eller arbeiderklassen. Anonymkode: 54b99...972 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #14 Skrevet 5. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk til en psykolog som trolig var fra Iran en periode. Veldig flink og hyggelig, men jeg opplevde at han hadde lite forståelse for hva det ville si å vokse opp i Norge, og hva som er «normalt». Jeg fortalte blant annet at jeg og mine søsken hadde hatt deltidsjobber fra vi var 14/15-år, hjalp til hjemme på gården etc., og da oppfattet jeg det som han trodde jeg var blitt utsatt for barnearbeid på en måte. Veldig sånn: ooooj, det var tidlig å begynne og jobbe. Hvordan er foreldrene dine sin økonomi? Hvordan føler du all jobbingen har gått utover barndommen?» Jeg opplevde et slags stigma som følge av ulike sosial og kulturell bakgrunn, og jeg begynte etterhvert å bli veldig påpasselig med hva jeg sa, hvordan jeg ordla meg osv. Følte det var vanskelig å være 100% ærlig. Jeg tror at du sikkert kan bli en god psykolog, men i tillegg til språk er det viktig å sette seg inn i nordmenns kulturelle bakgrunn, tradisjoner og være godt kjent med dialekter. Anonymkode: f0afe...a8d Ikke for å avspore, men om man har deltidsjobb fra man er 14 år og i tillegg hjelper til på gården hjemme, så er det jo ikke så unaturlig å grave litt i det? Jeg hadde stusset over at en ungdomsskoleelev hadde såpass mye jobb, og jeg er rotnorsk bondeknøl på alle måter. Uansett enig i det en annen skriver over her, nesten alle psykologer er fra hvit øvre middelklasse, noe som gir minst like mange problemer i pasientrelasjonen. Økonomi, lavlønnsarbeid og psyke henger gjerne sammen, og mange psykologer har knapt vært borti ordet "klasse" i hele utdanningsløpet, har jeg inntrykk av, eller noen gang forholdt seg til fenomenet i sine egne liv. Og for mange pasienter med minoritetsbakgrunn vil det jo være gull verdt med en psykolog som kjenner til den erfaringen av å befinne seg mellom ulike kulturer og ha en annen bagasje enn majoritetsbefolkningen. Anonymkode: f6b55...941 6
KaffeLurker Skrevet 5. april 2020 #15 Skrevet 5. april 2020 Som en tidligere psykologistudent vil jeg si at du har en kjempefordel av å ha en annen kulturell bakgrunn. I tillegg vet jeg at hvis du studerer ved UiO kan du velge om du vil levere eksamen på norsk, engelsk og et par andre nordiske språk tror jeg. Slik at hvis du er mer komfortabel med engelsk kan du fint levere eksamen på det språket. Norge er et lite land, så det aller meste av faglitteratur er på engelsk, eller finnes tilsvarende av på engelsk. Du vil og ha muligheten til å bli bedre i norsk gjennom studiet da de fleste forelesningen er på norsk. Det kan være en fordel å ta et norskkurs ved siden av hvis du er usikker på hvilket nivå du har. Det er flere kommuner i Norge som trenger psykologer, og det er absolutt en fordel å få inn mer mangfold her! Kjør på - jeg heier på deg! 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #16 Skrevet 5. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å avspore, men om man har deltidsjobb fra man er 14 år og i tillegg hjelper til på gården hjemme, så er det jo ikke så unaturlig å grave litt i det? Jeg hadde stusset over at en ungdomsskoleelev hadde såpass mye jobb, og jeg er rotnorsk bondeknøl på alle måter. Uansett enig i det en annen skriver over her, nesten alle psykologer er fra hvit øvre middelklasse, noe som gir minst like mange problemer i pasientrelasjonen. Økonomi, lavlønnsarbeid og psyke henger gjerne sammen, og mange psykologer har knapt vært borti ordet "klasse" i hele utdanningsløpet, har jeg inntrykk av, eller noen gang forholdt seg til fenomenet i sine egne liv. Og for mange pasienter med minoritetsbakgrunn vil det jo være gull verdt med en psykolog som kjenner til den erfaringen av å befinne seg mellom ulike kulturer og ha en annen bagasje enn majoritetsbefolkningen. Anonymkode: f6b55...941 Var jeg som skrev innlegget om dette. Tja, altså, i mitt tilfelle var det overhodet ikke mye jobb. For noen kan det sikkert bli for mye, men i mitt tilfelle handlet det om å ha en sommerjobb to-tre uker på sommeren i tillegg til en og annen helg/ferie ellers i året, og å hjelpe foreldrene mine med å klippe plen, måke i stallen, sette ned gjerdestolper etc. Det er kun arbeid jeg har satt pris på og som i stor grad var en interesse for meg, både sommerjobben og gårdsarbeidet. Selvfølgelig er det ikke unaturlig at psykologen ville grave litt i det, men etter å ha forklart hvordan situasjonen var, virket han fortsatt skeptisk og trodde meg ikke helt på at dette hadde vært belastende. Jeg jobbet ikke fordi foreldrene mine ikke hadde penger til å fø meg, men fordi det var sosialt, gøy å tjene egne penger og mange av vennene mine hadde den samme jobben, så det var bare en annen måte å «henge rundt» på, i tillegg til at man får arbeidserfaring. Det er helt vanlig at ungdom jobber litt/mye i tillegg til skole, og det virket som han ikke hadde noe forståelse for akkurat det, som gjorde at det til slutt ble vanskelig for meg å være ærlig. Selvfølgelig kan dette i like stor grad handle om psykologens personlighet, i like stor grad som at han ikke var etnisk norsk. Anonymkode: f0afe...a8d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #17 Skrevet 5. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt vanlig at ungdom jobber litt/mye i tillegg til skole, og det virket som han ikke hadde noe forståelse for akkurat det, Anonymkode: f0afe...a8d Det var vanlig for tenåringer før å ha noe jobb ved siden av. Nettopp fordi jobbene var så lett tilgjengelige og det var lite konkurranse rundt disse. Når jeg sier før, så tenker jeg på 1990-tallet og enda tidligere enn det. Som du ser, i 1998, hadde 75% en liten deltidsjobb / sommerjobb. Nå er tallet rundt 50% bare, noe som betyr at det ikke lenger er vanlig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-arbeid/stadig-vanskeligere-for-ungdom-a-fa-jobb/340160 Digitalisering, automatisering og svensk ungdom er den kombinasjonen har gjort sitt for at antallet som jobber er langt lavere idag enn det ellers har vært tidligere. Nå må man til og med ha foreldrene sitt nettverk for å få sine tenåringer i "riktig deltids- eller sommerjobb". Det var en kommentar i VG den 3.mars 2020, der man hadde søkelyset på dette, men så begynte VIRUS SUPREME å gjøre seg gjeldende bare 8 - 9 dager senere, så var det kvelden for den "debatten". https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1nG41Q/la-ungdommen-jobbe Anonymkode: 8eabf...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #18 Skrevet 5. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var vanlig for tenåringer før å ha noe jobb ved siden av. Nettopp fordi jobbene var så lett tilgjengelige og det var lite konkurranse rundt disse. Når jeg sier før, så tenker jeg på 1990-tallet og enda tidligere enn det. Som du ser, i 1998, hadde 75% en liten deltidsjobb / sommerjobb. Nå er tallet rundt 50% bare, noe som betyr at det ikke lenger er vanlig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-arbeid/stadig-vanskeligere-for-ungdom-a-fa-jobb/340160 Digitalisering, automatisering og svensk ungdom er den kombinasjonen har gjort sitt for at antallet som jobber er langt lavere idag enn det ellers har vært tidligere. Nå må man til og med ha foreldrene sitt nettverk for å få sine tenåringer i "riktig deltids- eller sommerjobb". Det var en kommentar i VG den 3.mars 2020, der man hadde søkelyset på dette, men så begynte VIRUS SUPREME å gjøre seg gjeldende bare 8 - 9 dager senere, så var det kvelden for den "debatten". https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1nG41Q/la-ungdommen-jobbe Anonymkode: 8eabf...cc6 Hvis 50% har sommerjobb er det «ikke vanlig» å ha sommerjobb? Merkelig definisjon av «ikke vanlig».... Hvis halvparten av ungdommene har sommerjobb, er det jo vanlig å ha sommerjobb! Anonymkode: 84378...5be 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #19 Skrevet 5. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var vanlig for tenåringer før å ha noe jobb ved siden av. Nettopp fordi jobbene var så lett tilgjengelige og det var lite konkurranse rundt disse. Når jeg sier før, så tenker jeg på 1990-tallet og enda tidligere enn det. Som du ser, i 1998, hadde 75% en liten deltidsjobb / sommerjobb. Nå er tallet rundt 50% bare, noe som betyr at det ikke lenger er vanlig. https://forskning.no/barn-og-ungdom-arbeid/stadig-vanskeligere-for-ungdom-a-fa-jobb/340160 Digitalisering, automatisering og svensk ungdom er den kombinasjonen har gjort sitt for at antallet som jobber er langt lavere idag enn det ellers har vært tidligere. Nå må man til og med ha foreldrene sitt nettverk for å få sine tenåringer i "riktig deltids- eller sommerjobb". Det var en kommentar i VG den 3.mars 2020, der man hadde søkelyset på dette, men så begynte VIRUS SUPREME å gjøre seg gjeldende bare 8 - 9 dager senere, så var det kvelden for den "debatten". https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1nG41Q/la-ungdommen-jobbe Anonymkode: 8eabf...cc6 I alle dager.. ALLE mine nærmeste venner på videregående hadde jobber, være seg på bensinstasjon, avløser, sykehjem, eksamensvakt etc. Nå snakker jeg om årene 2008-2013. Det var helt vanlig der jeg vokste opp, og det samme gjaldt for mine søsken som er 4 og 7 år eldre. Å mene at det var vanlig med ekstrajobb på 90-tallet, men ikke nå lenger, kan kanskje stemme for de store byene, men med en gang du kommer ut i distrikts-Norge er mye ung arbeidskraft! Anonymkode: f0afe...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #20 Skrevet 5. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis 50% har sommerjobb er det «ikke vanlig» å ha sommerjobb? Merkelig definisjon av «ikke vanlig».... Hvis halvparten av ungdommene har sommerjobb, er det jo vanlig å ha sommerjobb! Anonymkode: 84378...5be Enig. 50% betyr jo halvparten. Det er like vanlig som uvanlig å ha deltidsjobb. Anonymkode: f0afe...a8d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå