Gå til innhold

Hvis over halve arbeidsplassen blir permittert, kan de permitterte da «kreve» at alle de ansatte blir permittert 50 %?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å fordele ulempen ved det å være permittert? Eventuelt at de som nå er blitt permitterte kan bytte med de som ikke er permitterte om noen uker? 

Dette er et privat firma, så her gikk ikke permitteringene etter ansiennitet. Grunnen for at de valgte som de gjorde var at de måtte passe på at alle områder var dekket osv., altså var det kun kompetansen de gikk etter. 

Nå er det blitt er skikkelig rabalder, hvor de som er blitt permitterte synes dette er ekstremt urettferdig og mener at dette burde blitt fordelt på alle, og ikke bare de utvalgte. 

Anonymkode: dcbde...d0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må være helt greit å permittere etter kompetanse. Om man permitterer de som faktisk har noe å gjøre på jobb, så går vel bedriften snart på ræva uansett? 

Anonymkode: a2b98...d6c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Her må man evt ta det via fagforeningen.
Men det virker jo logisk å permittere etter kompetanse. Hvorfor skulle de permittere etter ansiennitet? Det gir i alle fall ingen mening. Bedriften må jo sørge for at de som er igjen på jobb har den kompetansen som trengs for å få bedriften gjennom krisen. Det er ikke noen vits å i ha en sekretær på jobb 50% og en ingeniør på jobb 50% bare på prinsipp, når det de trenger er en ingeniør på jobb 100%. 

Anonymkode: bec54...874

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

https://www.visma.no/blogg/hva-er-reglene-for-permittering/

Her står det endel:

»Utvelgelsen av hvilke ansatte som skal permitteres, skal være saklig begrunnet og må gjøres på bakgrunn av en helhetsvurdering. I denne vurderingen skal alle relevante momenter tas i betraktning, slik som ansiennitet.

Ved permittering vil det imidlertid ofte være grunn til å fravike ansienniteten, for eksempel om bedriftens behov for å levere varer og tjenester krever bestemte faglige kvalifikasjoner. I praksis kan da en som har vært ansatt lenge bli permittert før en som nylig har blitt ansatt. Dette har blant annet sammenheng med at en permittering, på grunn av sin begrensning i tid, anses å være mindre inngripende for arbeidstakeren enn en oppsigelse.»

For meg framstår i alle fall utvelgelse basert på kompetanse som saklig begrunnet, ut fra dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til fremtiden.

Når økonomien i landet er skakkjørt, statskassen er tom, og arbeidsledigheten skyhøy. Da vil det selvfølgelig være de med kompetanse og effektivitet som har jobb. 

Da er det slutt på velferdsstaten, der man kan stå og skrike om "rettferdighet" og "ansiennitet", og med det sitte i en vernet stilling i år etter år. 

Anonymkode: afbd6...7f1

AnonymBruker
Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permittering/

Her kommer det også an på hvilke tariffavtaler som er gjeldende, men igjen - det er mulig å fravike ansiennitet begrunnet i bedriftens saklige behov. 
Så lenge utvalget er saklig begrunnet i bedriftens behov, vil jeg tro dere har en dårlig sak. Men det skader ikke å høre med fagforening. Det er jo derfor man betaler kontingent. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å fordele ulempen ved det å være permittert? Eventuelt at de som nå er blitt permitterte kan bytte med de som ikke er permitterte om noen uker? 

Dette er et privat firma, så her gikk ikke permitteringene etter ansiennitet. Grunnen for at de valgte som de gjorde var at de måtte passe på at alle områder var dekket osv., altså var det kun kompetansen de gikk etter. 

Nå er det blitt er skikkelig rabalder, hvor de som er blitt permitterte synes dette er ekstremt urettferdig og mener at dette burde blitt fordelt på alle, og ikke bare de utvalgte. 

Nei det kan dere ikke kreve. Kompetanse spiller inn. Jeg er 100% permittert, kollegaen min er ikke permittert. Men han har kompetanse på det tekniske som jeg ikke har. Jeg hadde med andre ord vært ganske ubrukelig om jeg skulle jobbet med det tekniske i vårt bygg.

Anonymkode: c954a...891

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hos oss som er med i noen fagforening. Er det normalt når man jobber i det private? 

Skal sies at de som er permittert har alle lik stilling og gjør noenlunde det samme. Men de som får bli igjen er de som kan mye, er allsidige, effektive, serviceinnstilte osv. Så jeg skjønner jo at de permitterte (og spesielt de som har jobbet der lenge) tar dette personlig og synes det er ekstremt urettferdig. 

Takk for alle svar. ☺️

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hos oss som er med i noen fagforening. Er det normalt når man jobber i det private? 

Skal sies at de som er permittert har alle lik stilling og gjør noenlunde det samme. Men de som får bli igjen er de som kan mye, er allsidige, effektive, serviceinnstilte osv. Så jeg skjønner jo at de permitterte (og spesielt de som har jobbet der lenge) tar dette personlig og synes det er ekstremt urettferdig. 

Takk for alle svar. ☺️

Så det er de gamle og udugelige som blir permittert? Hehe, jeg skjønner jo at de neppe ser det selv at de ikke duger. Og det er nettopp for slike tilfeller man bør være organisert (ja, særlig i det private!). 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. ☺️

Det er i det private det virkelig er viktig. I det offentlige kan du i det minste forvente at et visst minimum av ordnede forhold er på plass siden det ikke går ut over sjefens private lommebok. 

Anonymkode: da920...ad8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...