Gå til innhold

Hva spiser barna deres til middag?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Dings

Vi har en liten sønn på 6 måneder, som begynte med fast føde for noen uker siden.

Men så lurer jeg på: Helsesøster anbefalte å fra nå av begynne med 3 måltider til dagen, hvorav ett middagsmåltid. Ikke nødvendig med middagsglass mente hun; han kan spise det vi spiser. Greit nok, men så kom jeg hjem og begynte å tenke litt praktisk. Kan han virkelig spise alt vi spiser? Det sies jo f. eks at de ikke skal spise fisk det første året, hva så med fiskeboller i hvit saus? Kumelkprodukter er jo heller ikke anbefalt, hvor bokstavelig skal man ta det? Ingen hvit saus fordi det er melk i den?

En annen ting er at vi jo spiser mye som jeg vil anta blir for sterkt for den lille magen. Indisk vil han vel ikke ha noen stor glede av? :o :wink:

Nå er ikke jeg av de som ofte tyr til Toro, men det skal de vel heller strengt tatt ikke ha? Saus fra Toro er bannlyst det da?

Nå går det jo an å lage porsjoner med barnevennlig mat og ha i fryseren, men er det noen som kan gi meg tips på hva som er godt for både store og små mager? Hvordan gjør dere andre som har små barn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde så små jenter lagde jeg mat selv og hadde på glass i fryseren. Det var greit med glass fordi de hadde en annen rytme enn oss, og som oftest spiste middag til andre tider enn vi gjorde. Jeg lagde store prsjoner av ca 1 kg poteter og omtrent like mye grønnsaker. Det kunne være gulrøtter, blomkål, broccoli mm. Jeg skrelte ingenting før jeg kokte det, for å bevare mest mulig næringsstoffer. Og de næringsstoffene som forsvant i kokevannet fikk jeg brukt ved å helle dette vannet oppi til middagen fikk passe konsistens. Når jeg hadde kokt alle grønnsakene, delte jeg dem i 2-3 posjoner. Så la jeg dem i foodprocessoren, en porsjon av gangen, sammen med en type kjøtt. Jeg brukte mye koteletter, kyllingfileter, skinke og noenganger kjøttdeig(en babyvariant av kjøttkaker:) Fisk og fiskeprodukter ventet jeg med til de var over året, og melk til de var enda litt eldre (pga. diabetes i familien).

Etter et sånt "raid" hadde jeg ca. 30 glass i fryseren med forskjellige smaker. Brukte forresten ris, pasta og erter også!

Når barna ble større og begynte å sitte ved bordet med oss, hadde jeg alikevel alltid noen glass i fryseren. Det er fint å ty til på dager som foreldrene spiser ikke barnevennlig mat, eller skal spise sent "voksenmåltid" alene.

Når barna begynte å spise av vår mat lot jeg være å salte maten jeg lagde, men jeg krydret ellers som normalt, slik at de skulle venne seg til ulike smaker.

Håper dette var litt til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3 måltider om dagen hørtes veldig lite ut. Det er jo først nå han begynner å bli aktiv, så 4 måltider dagen med eventuelt frukt til mellommåltid bør være et minimum. I alle bøkene jeg har om barn og enæring er det dette som også er anbefalt. Det samme på min helsestasjon.

Barnet kan stort sett spise det samme som dere, men krydre maten etter at barnet er servert. Unngå salt!

At barnet får forskjellige middager med forskjellige smaker er av pedagogisk betydning. De skal lære at alt ikke smaker likens.

Vent med allergifremkallende mat(fisk,egg,erter,bønner,tomater,jordbær,sitrusfrukter).

Her i huset er spagetti favoritten. Spiser dere mat barnet ikke kan ha kan han jo få grøt. Næringsrikt og kan brukes til alle måltider. To grøtmåltider dagen dekker også jernbehovet :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Henna, jeg ordla meg kanskje litt feil; jeg mener selvsagt ikke 3 måltider til dagen, men 3 måltider med fast føde. De siste dagene har måltidene vært som følger:

Pupp til frokost

Skive/Grøt til lunsj

Pupp som mellommåltid

Middag (mos av grønnsaker)

Pupp og grøt til kvelds

I tillegg får han banan eller annen frukt en gang om dagen, stort sett når vi er ute på tur.

Tuppelure; takk for svar. Akkurat nå putrer en stor gryte med grønnsaker på komfyren, skal fylle opp glass til de dagene vi har middag den lille ikke kan spise.

Men er det ingen andre her med små barn da? *roper på alle småbarnsmødrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi begynte med middag da lillemor var 7-8 mnd.jeg lagde mat og hadde på glass en gang,men dette synes jeg var noe ordentlig styr og ikke ville hun spise det.

etter dette fikk hun det vi spiste.jeg var forsiktig med krydder.

fisk er noe vi spiser 2 ganger i uken og dette fikk hun,og det er det beste hun vet nå i dag.(nå er hun 2,5 år)

hun spiser gravlak,urtemarinert ørret og skalldyr.hun spiser mer av det enn kjøtt.

prøv deg fram forsiktig.du merker fort om barnet ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er min lille datter snart to år ,men da jeg begynnte å gi henne midag så gav jeg henne mest fisk.....det er enklere å "tygge".....så fikk hun potetstapp og moset pølse.....kjøttkaker fikk hun,men jeg tok da av deig før jeg krydret den og lagde egne til henne....for det meste fikk hun middag på glass...

Hun begynte ikke få middag som vi spiser før hun var nermere et år....syntes det var for tidelig jeg når hun var 6 månder....og hun fikk fire måltider for dagen og det gjør hun fremdeles.....

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag en stor gryte med ris, "kok" kjøttdeig i en annen (sånn grynet!), rasp i gulerøtter, bland med risen, frys ned i poser. Kjempekjekt å ha i fryseren! Fin mat å begynne med til middag! Det blir utrolig mange porsjoner av en slik stor gryte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på to år vil ikke ha middag!

Spiser brødmat, men brekker seg ved smaken av kaviar, leverpostei, makrell og annet saltpålegg. Spiser fra tid til annen grønnskaer, men vil generelt ikke ha middag. Så for å variere gir jeg pureer med kornblanding, god morgen yoghurt, brød med prin/syltetøy/honning, frukt osv. Eneste han spiser mye av til middag er Grandiosa... ikke spør meg hvorfor, vi har det ikke så ofte, men han elsker det...

Hvordan få en unge middag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så bra at du fikk litt hjelp her!

Men ikke ta Henna alt for bokstavelig , er du snill......: .......til barnet er servert" Stakkars de eventuelle gjestene som får et barn servert til middag! :ler: Neida, hun mente det nok ikke sånn! Får vi håpe :hoho:

Men jeg vil advare deg mot en liten ting, etter å ha lest de øvrige innleggene. Man kan få forståelsen at det er greit å gi spebarn fisk dersom man ikke får en umiddelbar reaksjon, men dette er veldig feil. Tidlig inntak av fisk kan gjøre barnet meget allergisk (ikke bare mot fisk) på et senere stadium. Fisken kan være med på å utløse andre allergier, og når du først hat gitt barnet fisken, er skaden muligens allerede gjort. Vil anbefale deg å vente med fisken til barnet har fylt ett år, lenger hvis det er allergi i familien. Arv gjør at barnet er ytterligere disponert for allergier.

Keep up the good work! Håper barnet setter pris på kokkekunstene dine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tuppelure; akkurat dette med fisk synes jeg er fryktelig forvirrende. Jeg fikk en bok på helsestasjonen som het Mat for Spebarn, og der stod det i et kapittel at fisk kunne være allergifremkallende og skulle ventes med til barnet var rundet året, og i neste kapittel stod det at fisk og kjøtt bør innføres etter 6 måneder...

:o

Og så lurer jeg på en annen ting; noen fortalte med at tomat var fy-fy? Og jeg som i går lagde pastagryte med kjøttdeig, gulrot og tomat til poden...

Nå har jeg forresten middag for mange uker i fryseren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...