AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 Er det ikke litt drastisk at folk som ikke får nødvendig behandling i helsetjenesten nå pga all kapasiteten blir brukt på korona? Leste at et sykehus i Sverige kanskje må slutte å tilby dialyse til pasientene pga de ikke vil ha kapasitet. Folk kommer jo til å dø uansett om den ikke får den behandlingen de trenger for sine andre sykdommer!! Dette er jo nesten håpløst... Hva med kreftpasienter? DE kan ikke vente i evig for at dette skal gå over... Anonymkode: 4904f...062 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det ikke litt drastisk at folk som ikke får nødvendig behandling i helsetjenesten nå pga all kapasiteten blir brukt på korona? Leste at et sykehus i Sverige kanskje må slutte å tilby dialyse til pasientene pga de ikke vil ha kapasitet. Folk kommer jo til å dø uansett om den ikke får den behandlingen de trenger for sine andre sykdommer!! Dette er jo nesten håpløst... Hva med kreftpasienter? DE kan ikke vente i evig for at dette skal gå over... Anonymkode: 4904f...062 Det er jo det folk ikke skjønner når de nå har stengt all psykiatri, tannlegetjenester, avlyst de fleste planlagte operasjoner og behandlinger fordi de ønsker å spare kapasiteten til eventuelle coronapasienter. Samtidig står masse sykehussenger tomme, mens vi enda er i fase 1-2. Hadde det ikke vært bedre å få unna mest mulig nå og heller avlyse når disse pasientene kommer? Jeg får inntrykk av at det kun er Corona som gjelder nå. Alle andre må greie seg selv. Anonymkode: 8bec0...06e 25
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 I Sverige ja,nå er det jo en grunn for at de har havnet i denne situasjonen. Min far som har kreft får behandling som vanlig, det gjør andre jeg kjenner med alvorlige sykdommer. Derimot så er endel andre ting som kan ventes med utsatt inntil videre. Anonymkode: 51c81...d3b 9
Gjest Fjeud Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke litt drastisk at folk som ikke får nødvendig behandling i helsetjenesten nå pga all kapasiteten blir brukt på korona? Leste at et sykehus i Sverige kanskje må slutte å tilby dialyse til pasientene pga de ikke vil ha kapasitet. Folk kommer jo til å dø uansett om den ikke får den behandlingen de trenger for sine andre sykdommer!! Dette er jo nesten håpløst... Hva med kreftpasienter? DE kan ikke vente i evig for at dette skal gå over... Anonymkode: 4904f...062 Alle tilfeller hvor behandling er høyst nødvendig får behandling i Norge pdd. Om land gjør unntak for dette er det nok gode grunner for det, og en avgjørelse som er tatt etter en lengre diskusjon i fagmiljøet. Endret 4. april 2020 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 Ja det er ille. Der jeg jobber(poliklinikk) går vi 25 sykepleiere oppå hverandre uten stort å gjøre fordi driften er kraftig redusert pga corona. Alle elektive operasjoner er avlyst på ubestemt tid og vi tar kun ø hjelp. Ingen av våre pasienter er i fare for å dø uten behandling men de kan få en kraftig reduksjon i livskvalitet. Vi har ressursene til å hjelpe men vi må stå klare tilfelle avdelingen skal renne over med covid19 pasienter og vi må redusere muligheten for smitte så vi jobber vel ca 20% av vanlig. Anonymkode: a06c8...f51 9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Sverige ja,nå er det jo en grunn for at de har havnet i denne situasjonen. Min far som har kreft får behandling som vanlig, det gjør andre jeg kjenner med alvorlige sykdommer. Derimot så er endel andre ting som kan ventes med utsatt inntil videre. Anonymkode: 51c81...d3b Det er bra at han får behandling, men har dessverre lest at noen ikke fikk det pga risikoen som corona utgjør... Kommer vel litt an på sykehus til sykehus antar jeg Anonymkode: 4904f...062
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 Har du kilde på dette? Selv har jeg behandling som normalt, senest igår dagkirurgi og det var flere enn meg der (men kanskje ikke så travelt som normalt). Jeg har også lest at pasientene avlyser timer i coronafrykt... og det er jo heller ikke helt bra. Men ja det er roligere enn normalt og det er vel bla fordi ikke hastesaker blir skjøvet på. Muligens også noe pasientene anser som hastesaker, men her har vel tydeligvis leger hatt en annen oppfatning. Anonymkode: f052b...ac6 3
Gjest Fjeud Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bra at han får behandling, men har dessverre lest at noen ikke fikk det pga risikoen som corona utgjør... Kommer vel litt an på sykehus til sykehus antar jeg Anonymkode: 4904f...062 Men om de ikke gjør det, tror du ikke kanskje legene har vurdert argumentene for og mot, og konkludert med at det er i pasientens interesse å utsette behandlingen? Du fremstår her som ekstremt ignorant, håper jeg har fått feil inntrykk.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, Fjeud skrev: Men om de ikke gjør det, tror du ikke kanskje legene har vurdert argumentene for og mot, og konkludert med at det er i pasientens interesse å utsette behandlingen? Du fremstår her som ekstremt ignorant, håper jeg har fått feil inntrykk. Ekstrmet ingorant? Det var jo å ta litt i. Jeg har knapt skrevet flere setninger her. Bare formidler videre det jeg har lest i media og div. Er ikke bare fysiske ting, men psykiske også som nå må gå å vente evigheter på time... Det er ikke sikkert alle kan vente til dette er over og man vet ikke når det blir heller! Anonymkode: 4904f...062 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 Når en har operert så opptar enkelte pasienter mye plass og kapasitet. Samtidig så er mange ekstra sårbare etter en operasjon. Dette er nøye tatt med i vurderingen. Anonymkode: e4ce4...1ad 2
Missbehave Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 Jeg var hos legen her om dagen og fikk beskjed om å ta kontakt uansett hva det måtte være. Ringte ettermiddag en dag, neste dag fikk jeg time selv om det ikke var direkte hastverk. Så det stemmer ikke at pasienter blir satt til side på grunn av Covid-19. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 4 minutter siden, Missbehave skrev: Jeg var hos legen her om dagen og fikk beskjed om å ta kontakt uansett hva det måtte være. Ringte ettermiddag en dag, neste dag fikk jeg time selv om det ikke var direkte hastverk. Så det stemmer ikke at pasienter blir satt til side på grunn av Covid-19. Så fordi du fikk behandling, må det bety at ikke andre blir tilsidesatt? Selv om det dokumenteres at TUSENVIS av kreftoperasjoner utsettes? Anonymkode: 89c2a...7f0 5
Missbehave Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fordi du fikk behandling, må det bety at ikke andre blir tilsidesatt? Selv om det dokumenteres at TUSENVIS av kreftoperasjoner utsettes? Anonymkode: 89c2a...7f0 Jeg sier ikke at det ikke skjer at noen pasienter blir satt på vent. Operasjoner blir satt på vent ja, da det er større fare for infeksjoner og smitte i et allerede svekket immunforsvar. Jeg tenkte da på andre plager lege kan hjelpe med, resepter, psykisk helseoppfølging, kontroll osv. Så beklager om jeg misforstod poenget med tråden. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fordi du fikk behandling, må det bety at ikke andre blir tilsidesatt? Selv om det dokumenteres at TUSENVIS av kreftoperasjoner utsettes? Anonymkode: 89c2a...7f0 Det er så man ikke tror det man hører. Helt sykt. Anonymkode: 355b3...471
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kilde på dette? Jeg er ikke OP, men det er da en kjent sak at sykehusene ikke lenger behandler ikke-akutte tilfeller, bortsett fra korona. F.eks. var det på Dagsrevyen en reportasje om en ALS-pasient som egentlig skulle få respiratorbehandling, men som ikke kunne få det likevel nå. Mange kreftpasienter blir også neglisjert. For å nevne noe. Anonymkode: 3158f...34b 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er ille. Der jeg jobber(poliklinikk) går vi 25 sykepleiere oppå hverandre uten stort å gjøre fordi driften er kraftig redusert pga corona. Alle elektive operasjoner er avlyst på ubestemt tid og vi tar kun ø hjelp. Ingen av våre pasienter er i fare for å dø uten behandling men de kan få en kraftig reduksjon i livskvalitet. Vi har ressursene til å hjelpe men vi må stå klare tilfelle avdelingen skal renne over med covid19 pasienter og vi må redusere muligheten for smitte så vi jobber vel ca 20% av vanlig. Anonymkode: a06c8...f51 Samme situasjon her og. Jobber på et universitetssykehus og her er det rolig, alle operasjoner og timer som ikke er akutt er utsatt og her sitter vi og venter på coronapasienter... Jeg forstår at vi må være forberedt, men dette er ikke holdbart i lengden. Det er mange tomme senger og ganske mange må bli syk før kapasiteten blir sprengt. Vi kunne fint ventet med å utsette nesten alt av behandlinger og operasjoner, det er langt i fra italienske tilstander her. Vent med å utsette ting, tenker jeg. Anonymkode: aa971...69b 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 34 minutter siden, Fjeud skrev: Alle tilfeller hvor behandling er høyst nødvendig får behandling i Norge pdd. Om land gjør unntak for dette er det nok gode grunner for det, og en avgjørelse som er tatt etter en lengre diskusjon i fagmiljøet. Det er jo dette som er problemet. Dette kan jo vanskelig tolkes på annen måte enn at alle tilfeller som mindre alvorlig enn Covid-19 må vente. Skal må få behandling nå må det være på Covid-19-nivå eller verre på alvorlighetsskalaen. Anonymkode: 7569b...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 22 minutter siden, Missbehave skrev: Jeg var hos legen her om dagen og fikk beskjed om å ta kontakt uansett hva det måtte være. Ringte ettermiddag en dag, neste dag fikk jeg time selv om det ikke var direkte hastverk. Så det stemmer ikke at pasienter blir satt til side på grunn av Covid-19. Folk har veldig god tid på jobb nå, så tviler ikke på at du fikk hjelp raskt 😅 Anonymkode: aa971...69b 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #19 Skrevet 4. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke OP, men det er da en kjent sak at sykehusene ikke lenger behandler ikke-akutte tilfeller, bortsett fra korona. F.eks. var det på Dagsrevyen en reportasje om en ALS-pasient som egentlig skulle få respiratorbehandling, men som ikke kunne få det likevel nå. Mange kreftpasienter blir også neglisjert. For å nevne noe. Anonymkode: 3158f...34b Hvorfor fikk dem ikke respirator? Anonymkode: 4904f...062
Gjest Fjeud Skrevet 4. april 2020 #20 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo dette som er problemet. Dette kan jo vanskelig tolkes på annen måte enn at alle tilfeller som mindre alvorlig enn Covid-19 må vente. Skal må få behandling nå må det være på Covid-19-nivå eller verre på alvorlighetsskalaen. Anonymkode: 7569b...b1f Det er ikke snakk om alvorlighetsgrad, men konsekvensene av utsatt behandling. Det sier seg selv at det er en enorm risiko å ta inn noen for en ikke-nødvendig operasjon og utsette de mulig smitte og nedsatt immunsystem. Det er ikke slik at lederne og fagmiljøene velger å utsette dette på gøy, det er fordi det er blitt vurdert som nødvendig.
Anbefalte innlegg