Gå til innhold

Hvor er du fra??  

1 stemme

1. 1. Hvor er du fra??

• Nord-Norge
      9
    • Trøndelag
      3
    • Vestlandet
      11
    • Sørlandet
      0
    • Østlandet
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier løen om vanskelig, vrien, ikke helt på topp, litt sliten og sånt... kommer an på konteksten hva det betyr.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Førkje er skjellsord her... :o Drittkjerring liksom

Født og oppvokst på østlandet jeg da, men sier endel "sattan" etter mange kompiser + en forhenværende fra Stavanger. Jeg slår om når jeg snakker med siddiser, og da kommer det straks mer, men sånn i daglivlivet er det sattan jeg kan finne på å si.

Mammas familie er fra Bergen, de sier hot dog istedenfor pølse!!! DET er rart det :ler:

Gjest gaja ii
Skrevet

og så må man da få med ittakismen:

no ska i sikle te biin med tite på stiret og nie tisko

Gjest gaja ii
Skrevet
Jeg er sunnmøring forresten. Uttrykk mange reagerer på er "travel" (irriterende) og "låkt" (vondt).

du mener vel travale vel? eller er det bare inni måndala det uttales slik? det er visst fransk får jeg høre fra det levende leksikonet mitt i kroken. betyr å jobbe/slite

Skrevet

Nei, jeg mener travel :) kan hende det uttales på andre måter andre steder.

Gjest gjest1
Skrevet
Sier sile jeg også' date= og kaller alle tallerkener for fat eller tallerken (har aldri tenkt over forskjellen egentlig.. :klø: ). Jeg er sunnmøring forresten. Uttrykk mange reagerer på er "travel" (irriterende) og "låkt" (vondt).

Jepp dette er ord jeg også bruker, låkt i haude feks :-)(vondt i hodet altså)

En slager når jeg bodde i Oslo og hadde en kort karriere som butikkansatt var: Vil du ha et nett?? (Altså vil du ha en bærepose) Det var det ingen som forsto :-) Heller ikke båss(søppel) var så lett å forstå.

Mannen min som har mor og far fra distriktet(men selv er ekte Ålesundsgutt) bruker uttrykk jeg aldri hadde klart å forstå i mine villeste fantasier som: Kjærald(uttales altså med trykk på æ'en) Det betyr da gryter, kummer ol.

Dette var en gøy tråd...

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp et uttrykk vi bruker i Ålesund om slitsomme folk :-)

Travel fyr :hoho:

Gjest gaja ii
Skrevet

travale betyr vel kanskje mer "slitsomt" enn "irriterende".. "de e travale å ha med mange sekka og påsa på æn gong"

men en irriterende person er vel heller "travel", ja...

Skrevet

Nett, ja :ler: Sier det nesten hver gang jeg er i Oslo, og får alltid samme spørrende blikk tilbake...

Gjest gjest1
Skrevet

Ja jeg bruker i alle fall travel om folk som er slitsomme og irriterende :-)

Travale har jeg i grunn aldri hørt...

Gjest gaja ii
Skrevet

båss hadde jeg helt glemt av :ler:

tror nok egentlig travale er et skikkelig sært uttrykk fra et lite innavla sted i romsdalen... :-)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Det jeg kommer på i farten er:

Labber = sokker

Å føyse/en føyse = å huske/en huske

Bale = vanskelig, tungvint (å bale med noe = å slite/streve med noe)

Løye = morsomt

Båss = søppel

Kommer fra Karmøy (Rogaland) :)

Skrevet

Så har en jo

Pitla= plukke. (Å pitla med nåke, er å plukke med noe)

Brukes vel både i Haugesund og på Karmøy.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Har ikke så mange artige ord selv, men svigerfar sier inpun når han skal si under. Mannen sier bedn om blitt og ungene sier løvv om å få lov.

Gjest Seleena
Skrevet

Uttrykk som eg bruker men som ikkje alltid blir forstått ;)

Hi sio = Andre siden

Stakjen = Bunadskjørtet

Bale = Vanskelig

Båss = søppel

Heise = Voldsomt/enormt (Det er så heise varmt fx)

:ler: Kan eit morosamt uttrykk i frå Jæren:

" Saoene på Jæren har raoe aoe, pittlane mæ kan de flyga aou"

Oversett den som kan!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Blir alttid like forvirra når folk snakker om hi sio og hin sie eller noe sånt. :klø:

Skrevet

Sauene på Jæren har røde øyne, pinadø meg kan de fly og! :D

Jeg sier hin siden, og da mener jeg den siden eller andre siden. Sier også hin veien, og så peker jeg. Trykk på i'en.

Dette er noe jeg har begynt med etter jeg kom til Bergen for over 5 år siden. (Hjelp! Tida flyr! :o )

Heise bruker jeg også, men jeg er jo egentlig fra Ryfylke (Ombo), så det er ikke så rart. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...