Gå til innhold

Hvor er du fra??  

1 stemme

1. 1. Hvor er du fra??

• Nord-Norge
      9
    • Trøndelag
      3
    • Vestlandet
      11
    • Sørlandet
      0
    • Østlandet
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fik litt lyst til å starte en dialekttråd. E du me???

Jeg digger mitt nordnorske "håsselæstan" (hoser=føttene, læsta=ullsokker), skankelankan (føttene) og mølja (fiskerett med sei, lever og rogn)

Har du noen artige???

Videoannonse
Annonse
Gjest oppiderfra
Skrevet
:ler: Ja mølje ja... Det ordet hadde æ som e utfløtta nordlænding glæmt... Syns ellers tælle er litt morsomt, østfolddialekt og betyr gå... Eller så har vi jo mange nordfra: kopptua, oill-læsta, lørv, oter, jårre/ shabbe og helt sikkert mange fler :-)
Skrevet
:ler:  Ja mølje ja... Det ordet hadde æ som e utfløtta nordlænding glæmt... Syns ellers tælle er litt morsomt, østfolddialekt og betyr gå... Eller så har vi jo mange nordfra: kopptua, oill-læsta, lørv, oter, jårre/ shabbe og helt sikkert mange fler  :-)

Kan du oversette orda? Litt gøy å se hva de egentlig betyr :)

Gjest oppiderfra
Skrevet

kopptua= klut, oill-læsta=ullsokker, lørv=eh, dårlig, lurvete, oter=player, jårre=snakke tulle, shabbe=snakke mye...

Skrevet

Da vi var barn sa vi "sjettaur" når vi blanda sand og vann fra sølepytter. Er fra Nord-Norge og prøver å holde på dialekten min. "Kopptue" bruker jeg daglig.

Skrevet

Jeg er også fra Nord-Norge, men kjenner ikke igjen særlig av de ordene over her (men så er jeg fra Narvik da, og vi snakker litt annerledes da). Tror ikke vi har noen ord som skiller seg veldig ut. Kopptue sier vi jo, men det er da ikke et spesielt merkelig ord. Og sambo synes det er rart at vi sier fat til alle typer tallerkener, og så sile da (=ake).

Skrevet
Jeg er også fra Nord-Norge, men kjenner ikke igjen særlig av de ordene over her (men så er jeg fra Narvik da, og vi snakker litt annerledes da). Tror ikke vi har noen ord som skiller seg veldig ut. Kopptue sier vi jo, men det er da ikke et spesielt merkelig ord. Og sambo synes det er rart at vi sier fat til alle typer tallerkener, og så sile da (=ake).

Joda, vi har det Arkana... F.eks er det ganske pussig at vi ikke sier ikkje. Og så har vi en heller merkelig måte å uttale vann, bolle, osv. på. (hør for dere "varn")

Typisk Narvik-uttrykk: E du DUM! :wink:

Skrevet

Kopptue sier da jeg også, og jeg kaller alle tallerkner for fat. Uten at jeg noen gang i mitt liv har vært nord for Trondheim, jeg r sunnmøring.

Meeeen, ehh... når det er sangt, så sier jeg tidvis "nånn" også jeg (noen, uttalt sånn fra "langt der nord", er nok påvirka av mormor, som er fra nordlige finnmark. Så.. kankje kopptua mi kommer derfra, for alt jeg vet...

Skrevet
kopptua= klut' date=' oill-læsta=ullsokker, lørv=eh, dårlig, lurvete, oter=player, jårre=snakke tulle, shabbe=snakke mye...[/quote']

De ordene bruker jeg og :)

Skrevet
Og så har vi en heller merkelig måte å uttale vann, bolle, osv. på. (hør for dere "varn")

Ja, det hadde jeg glemt. Er ikke slik jeg tenker på til vanlig. :wink:

Jeg liker at vi sier "ikke" og ikke "ikkje". Men vi snakker jo litt "penere" i Narvik, litt mer bypreg.

Hyggelig å hilse på noen "hjemmefra" forresten. :-)

Skrevet

Nå har jeg flyttet litt, og plukket med meg diverse ord flere steder fra.

Reila= føyse= disse

Bekkalokk=kumlokk

Krettur=kyr=kuer (liker ikke ordet kuer ;) )

Labber=sokker

Tue/tua=vaskeklut/vaskekluten

Førkja=jente

Glunt=gutt

Jubb=Steps=siste biten av en sigarett

Skrevet

Reila= føyse= disse

Altså...nå kunne jeg ingen av disse ordene jeg.. Eller er det disse som jeg brukte det her...? :oops:

Skrevet

Sier sile jeg også, og kaller alle tallerkener for fat eller tallerken (har aldri tenkt over forskjellen egentlig.. :klø: ). Jeg er sunnmøring forresten. Uttrykk mange reagerer på er "travel" (irriterende) og "låkt" (vondt).

Skrevet

Ja, det hadde jeg glemt. Er ikke slik jeg tenker på til vanlig. :wink:

Jeg liker at vi sier "ikke" og ikke "ikkje". Men vi snakker jo litt "penere" i Narvik, litt mer bypreg.

Hyggelig å hilse på noen "hjemmefra" forresten. :-)

:vinke: Kan ta å kysse dæ "midt i parna", men da får du vel virkelig hjemlengsel..... :wink:

Skrevet

Altså...nå kunne jeg ingen av disse ordene jeg.. Eller er det disse som jeg brukte det her...? :oops:

På "ekte østlandsk" kaller man det vel muligens "å huske", I alle fall er å disse slik jeg kjenner det akkurat dette. Altså, sånn med et huskestativ (Ikke det å huske ting altså, men sånn som barn leker)

Skrevet

Stemmer det. Kom bare ikke på ordet huske. :oops:

Skrevet

"Fur" = Å ake

"Høpperskrøtt" = Mindre begavet person

"Køl i koppen" = Helle noe i en kopp

Fra Helgeland

Skrevet

Kopplærve = kopptue

Tuchling = tyttebær

Bali = vanskelig

Tachlet = pinglete

Husk tjukk L i alle ordene da. :wink:

Dette er bare noen få (merkelige) ord fra Singsås/Midtre Gauldal i Sør-Trøndelag.

Skrevet (endret)

slettet :-)

Endret av gaja
Skrevet

:o

Den dialekta der skjønte jeg ikke en dritt av, gaja. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...