Gå til innhold

Barn på bygda og motoriserte kjøretøy!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså alle regler brytes ofte på bygda. Barn kjører 4-hjulinger, traktor og bil lenge før de er gamle nok. 

Jeg har vurdert å melde fra til politiet for dette er ikke OK!

Anonymkode: 6219c...eea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok? Så hvorfor gjør du ikke det da? Må du ha tillatelse fra oss? 🤔

Anonymkode: 12b48...304

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke ok? Alle har kjørt traktor på landet før de er 18 uten store problemer.

Anonymkode: 2c144...edf

• Liker 2
Skrevet

Sjalu?

De fleste som får kjøre motorisert kjøretøy fra tidlig alder lærer også respekt for hestekrefter, og har gjerne lekt fra seg før de slipper løs i trafikken.

Om du ønsker å anmelde står du jo fritt til å gjøre det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke ok? Alle har kjørt traktor på landet før de er 18 uten store problemer.

Ja, grensa for å ta lappen er jo 16 år på traktor...

Anonymkode: 5255d...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, grensen er jo 16?

Anonymkode: 9e173...86d

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, grensen er jo 16?

Anonymkode: 9e173...86d

De har nok kjørt før de er 16 også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte selv når jeg var 5 år, kjørte saktere enn en snile! Null problem og faktisk ganske trygge forhold.
Når jeg var 14 kunne jeg kjøre alle maskinene i låven nesten like godt som pappa og kunne hjelpe han med gårdsdriften. Mine søsken hadde ikke noen interesse av gårdsbruk, så de lærte det aldri.
Traktorerne har forandret seg MYE siden den gang, og hadde de vært større hadde ikke jeg fått lov å kjøre så tidlig som jeg gjorde. Jeg hadde 7 års opphold fordi vi byttet ut den gamle med en nyere, fordi det ikke var forsvarlig av meg å kjøre den.

Slik var det med alle generasjoner før, ungene hjalp på gården på ett eller annet vis så fort de kunne. Bestefar startet ikke ut som bonde med traktor heller,- da gikk det i hester. Pappas generasjon var siste generasjon; hvor han måtte hjelpe i stallen før han dro på skolen, og så rett hjem for å hjelpe mer på gården. Jeg måtte stå opp kl 5, 2 skoledager i året, for å hjelpe med prøver.
Ikke nok med det, vet du hvor farlig vanlige husdyr kan være? På gård lærer du også fra du er helt liten at du IKKE går rett bak en ku feks. Å leke ute på gård også kan være farlig.

Så før du tenker at bønder er dumme som kanskje drar strikken litt, så tenk på hvor stor respekt de har for både dyr og maskiner. Jeg har måtte fly etter by-unger flere ganger fordi de av uvitenhet ødelegger foret til dyra, fordi de tar dumme beslutninger som i værstefall kan drepe dem og skal vi inn på idiotene som kaster flasker og burker i maten til våre dyr som spiser gress og høy?
For et halvt år siden hadde vi noen byunger som regelrett knuste rutene på noen biler som midlertidig stod litt unna gården til noen bekjente av oss. De stakk så snart de ble fersket og gamla klarte ikke ta dem igjen. Fra før hadde de ødelagt flere av disse "traktoregg" fordi de klatret på dem.

Og så er ditt fokus på hva bonden vurderer som trygt eller utrygt? Ganske humoristisk spør du meg... Jeg pleier å fokusere på hva jeg kan gjøre for å forbedre verden, og så regner jeg med at andre har samme kapasitet. Anbefales.

Anonymkode: 3d6db...f1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er byjente, men lærte å kjøre bil før jeg fylte 14. Så det er da ikke noe bygdefenomen å kjøre bil/moped/traktor uten lappen.

Anonymkode: e1094...9f5

AnonymBruker
Skrevet

Foregår det på privat eiendom, får det være OK. Skjer det på offentlig vei, er det bare å anmelde. Det gjorde jeg selv mot en medelev, som kjørte moped på offentlige i da han var 14. Han endte opp med å kjøre i en bil, som førte til materielle skader på bilen. Billappen måtte han vente med, så han fikk som fortjent. 

Anonymkode: 53f4c...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vår bygd er det mye moped kjøring, trimming, motocross (organisert), traktor kjøring osv.

Det har vært endel av kulturen i flere generasjoner. Men det er uskrevne regler for hva som ikke er greit og det er meget sjelden at det skjer ulykker.

Det viser seg i praksis at de miljøet som holder på i garasjen og mekker ofte ender opp som bra folk med gode jobber innen verksted industrien. De får stabile vennegrupper inn i voksenlivet og miljøet er inkluderende. Og det er 100% fritt for n narkotika.

De som bruker og selger stoff finnes også her. Men de tilhører ofte fotballmiljøet eller har ingen interesser i det hele tatt.

Min sønn har motorsykler og mopeder. Han mekker i garasjen og opplever mestring. På videregående går det bra og han blir lærling fra sommeren.

At disse reglene kanskje er utformet av oslofolk med bakgrunn fra høyskole og organisert idrett??? 

Heldigvis har vi politifolk som evner å se helheten. En rastløs tenåring med praktiske evner får brukt sitt potensial i mekkekjelleren bruker ikke dop eller tenner på biler i sentrum. De kommer ikke å gå Birken eller spille fotball om politiet beslaglegger, bøtelegges eller tar fra dem verktøyet.

Folk er forskjellige.  

Anonymkode: dd6d9...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...