AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 Hei, jeg er en voksen dame i 30 årene som vurderer å bli lektor. Jeg tenker da retning nordisk eller engelsk, da det er disse fagene jeg liker best, og likte best selv på vgs. Dere som er lektorer, er dette et yrke dere vil anbefale? Hva bør jeg tenke nøye på før jeg velger dette? Hadde før tenkt å bli lærer på barneskole, men føler det blir litt for heftig og mer barnehage/oppdragelse enn undervisning. Kunne også tenkt meg å undervise på voksenopplæring, så sånn sett passer det vel og bra med lektor i nordisk, eller tar jeg feil? Har lyst på en jobb som er faglig utfordrende, hvor jeg veksler mellom kontorarbeid og undervisning/opplæring. Og med mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: 16dce...082
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Jeg følger denne. Har søkt lektorutdanning (historie og norsk). Anonymkode: d4f61...a05
liljene Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 Jeg trives som lektor. Det er viktig å velge noe du liker, for det smitter over på elevene. Innimellom blir jeg sliten over alt arbeidet, men de første årene var værst, før jeg hadde ting på plass.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 Ts her. Er veldig glad i engelsk, både språk og kultur, historie (britisk, amerikansk). Elsker å snakke det selv og hører på mange engelskspråklige podcast. Så kanskje lektor i engelsk kunne vært lurt. Ellers lurer jeg på hvilke egenskaper man bør ha for å passe til yrket? Er det visse personlighetstyper som bør styre unna? Dere lektorer, hvorfor valgte dere yrket? Anonymkode: 16dce...082
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 22 timer siden, liljene skrev: Jeg trives som lektor. Det er viktig å velge noe du liker, for det smitter over på elevene. Innimellom blir jeg sliten over alt arbeidet, men de første årene var værst, før jeg hadde ting på plass. Takk for svar😊 er dette en jobb du føler at du får utviklet deg i? Ser du for deg å kunne jobbe med yrket til du er pensjonert? Anonymkode: 16dce...082
liljene Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar😊 er dette en jobb du føler at du får utviklet deg i? Ser du for deg å kunne jobbe med yrket til du er pensjonert? Anonymkode: 16dce...082 Ja, det tror jeg. Nå er det nok ulikt fra sted til sted, men jeg har mye frihet i undervisningen, og utvikler meg som pedagog hele tiden. Både faglig og selve måten å undervise og gi tilbakemelding. Det unike med den norske skolen synes jeg, er oppdragelse til et demokratisk samfunn og evne til å tenke kognitivt så de kan utvikle seg.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #7 Skrevet 6. april 2020 Jeg jobber som det nå. Syntes egenskaper en lærer på vgs bør ha er interesse og evne til å få andre(elevene) til å vokse. Anonymkode: 48725...e19
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #8 Skrevet 6. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Er veldig glad i engelsk, både språk og kultur, historie (britisk, amerikansk). Elsker å snakke det selv og hører på mange engelskspråklige podcast. Så kanskje lektor i engelsk kunne vært lurt. Ellers lurer jeg på hvilke egenskaper man bør ha for å passe til yrket? Er det visse personlighetstyper som bør styre unna? Dere lektorer, hvorfor valgte dere yrket? Anonymkode: 16dce...082 Da høres jo engelsk ut som noe for deg, men jeg ville isåfall gått engelsk - nordisk, uavhengig av interesse. Som lektor er det mye enklere å få jobb dersom du har undervisningskompetanse i enten norsk eller matte, siden det er fag som finnes på alle klassetrinn og som er obligatorisk i 2-3 år på vgs. Men det høres ut som engelsk er det du brenner for, så å ha hovedvekt i det er sikkert lurt:) Dog - jeg må spørre, brenner du for undervisning også, eller bare for fag? Elever har så mye annet i livene sine, selv voksne elever, så for å virkelig trives som lærer må man tåle at de ikke alltid liker faget slik du gjør, og hele tiden jobbe for å motivere, tilrettelegge og tilpasse, og sette hvordan elevene har det foran faglig progresjon. Å være lærer handler mye mer om formidling og relasjoner enn det handler om fag, og det handler om at de fine øyeblikkene der elevene får til ting må være verdt all motgang for deg. Jeg har kollegaer som ikke tenker slik om det, men det er også de som ikke velger å strekke seg det lille ekstra for elevene som trenger det. Utover det har jeg fantastiske kollegaer av alle personlighetstyper - en er introvert, nerdete og superstrukturert, en annen er ofte useriøs i kommunikasjonen selv med elevene og liker å være midtpunkt i alt han foretar seg, en tredje er ekstremt saklig og ordentlig i alt han gjør. Og alle tre er veldig godt likt og superdyktige! Alle lærere som bryr seg om elevene sine kan bli fantastiske ❤️ Anonymkode: 84656...e12 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #9 Skrevet 6. april 2020 Meg over, som du kanskje hører elsker jeg virkelig jobben min som lærer på vgs (lektor med opprykk), jeg har jobbet som forsker før, men denne jobben er krevende og givende på en helt annen måte. Man utvikler seg så utrolig mye som.person, hvertfall de.første årene, og også faglig og didaktisk, særlig hvis man er på en skole der det er mye fokus på samarbeid. Alle underviser ulikt, og det er så utrolig mye.vi kan lære av hverandre Anonymkode: 84656...e12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #10 Skrevet 6. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meg over, som du kanskje hører elsker jeg virkelig jobben min som lærer på vgs (lektor med opprykk), jeg har jobbet som forsker før, men denne jobben er krevende og givende på en helt annen måte. Man utvikler seg så utrolig mye som.person, hvertfall de.første årene, og også faglig og didaktisk, særlig hvis man er på en skole der det er mye fokus på samarbeid. Alle underviser ulikt, og det er så utrolig mye.vi kan lære av hverandre Anonymkode: 84656...e12 Det må ha vært litt av en overgang, å gå fra å jobbe som forsker til å undervise vgs? Har du fått undervise i noe relevant i forhold til det du forsket på? Anonymkode: 48725...e19
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #11 Skrevet 6. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Da høres jo engelsk ut som noe for deg, men jeg ville isåfall gått engelsk - nordisk, uavhengig av interesse. Som lektor er det mye enklere å få jobb dersom du har undervisningskompetanse i enten norsk eller matte, siden det er fag som finnes på alle klassetrinn og som er obligatorisk i 2-3 år på vgs. Men det høres ut som engelsk er det du brenner for, så å ha hovedvekt i det er sikkert lurt:) Dog - jeg må spørre, brenner du for undervisning også, eller bare for fag? Elever har så mye annet i livene sine, selv voksne elever, så for å virkelig trives som lærer må man tåle at de ikke alltid liker faget slik du gjør, og hele tiden jobbe for å motivere, tilrettelegge og tilpasse, og sette hvordan elevene har det foran faglig progresjon. Å være lærer handler mye mer om formidling og relasjoner enn det handler om fag, og det handler om at de fine øyeblikkene der elevene får til ting må være verdt all motgang for deg. Jeg har kollegaer som ikke tenker slik om det, men det er også de som ikke velger å strekke seg det lille ekstra for elevene som trenger det. Utover det har jeg fantastiske kollegaer av alle personlighetstyper - en er introvert, nerdete og superstrukturert, en annen er ofte useriøs i kommunikasjonen selv med elevene og liker å være midtpunkt i alt han foretar seg, en tredje er ekstremt saklig og ordentlig i alt han gjør. Og alle tre er veldig godt likt og superdyktige! Alle lærere som bryr seg om elevene sine kan bli fantastiske ❤️ Anonymkode: 84656...e12 Takk for langt svar😊 Jeg er ikke bare opptatt av faget, men merker at jeg har lyst til å dele min begeistring for faget, å gjøre andre like entusiastiske som meg. Er selv veldig nysjerrig, elsker å ta til meg kunnskap. Synes det har vært gøy med hjemmeskole nå og hjelpe barna mine med alt de skal lære. Jeg er generelt en person som bryr meg om andre, vil gjerne hjelpe andre (venner, kolleger) til å bruke sitt potensiale, finne sin «vei». Kan nok innimellom bli litt for ivrig i å «fikse» andre, så prøver legge det fra meg litt😅 Har innimellom tenkt på rådgivning som et aktuelt yrke og. Ja jeg tenker endel på at det vil bli vanskelig med umotiverte elever osv, disiplin og den type utfordringer.. Det er vel noe som gjør meg usikker på valget, for jeg har lite erfaring med eldre barn/tenåringer. Har barn selv, men de er på barneskole. Vanskelig å vite om jeg egner meg personlighetsmessig. Føler absolutt jeg har de faglige forutsetningene, og tenker det er en stor fordel med selvtillit i det man skal undervise om. Anonymkode: 16dce...082
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #12 Skrevet 6. april 2020 På polsk er "lektor" personen som dubber/oversetter alle utenlandske filmer og TV-serier. Sånn som i Tre nøtter til Askepott. Ja, de gjør det fremdeles! Anonymkode: 09f16...49f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #13 Skrevet 6. april 2020 På 4.4.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev: Hei, jeg er en voksen dame i 30 årene som vurderer å bli lektor. Jeg tenker da retning nordisk eller engelsk, da det er disse fagene jeg liker best, og likte best selv på vgs. Dere som er lektorer, er dette et yrke dere vil anbefale? Hva bør jeg tenke nøye på før jeg velger dette? Hadde før tenkt å bli lærer på barneskole, men føler det blir litt for heftig og mer barnehage/oppdragelse enn undervisning. Kunne også tenkt meg å undervise på voksenopplæring, så sånn sett passer det vel og bra med lektor i nordisk, eller tar jeg feil? Har lyst på en jobb som er faglig utfordrende, hvor jeg veksler mellom kontorarbeid og undervisning/opplæring. Og med mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: 16dce...082 Jeg vil på det sterkeste fraråde kombinasjonen av norsk og engelsk pga. rettebyrden. Som lærer i fellesfag blir man også kontaktlærer, og kontaktlærerjobben er svært "underfinansiert". Med det mener jeg at tidsressursen som er satt av til kontaktlæreroppgavene er altfor liten, spesielt i Vg1 og Vg2. Det gjelder for øvrig også tidsressursen i norskfaget. Jeg får aldri tid til å forberede meg nok til at jeg føler jeg gjør en god jobb. Det er stadig mer fokus på oppfølging av elever for å hindre frafall. Dette er selvsagt viktig, men god undervisning vil også kunne hindre frafall. Problemet er at stadig flere arbeidsoppgaver/tidstyver spiser av forberedelsestiden og andre arbeidsoppgaver som går mer i kjernen av lærergjerningen og samfunnsoppdraget. Arbeidsgiver (og KS) kjemper for mer bunden tid, altså at man skal tilbringe flere timer på arbeidsplassen. De går dermed i motsatt retning av det resten av samfunnet går. Å være norsklærer i vgs er krevende. Hvert år går jeg i tenkeboksen og lurer på om jeg orker enda et skoleår. Det samme gjelder mange av mine dyktige kolleger. Likevel ender jeg (og de fleste andre) opp med å ta et år til. Jeg elsker faget mitt, og jeg trives i klasserommet. Kollegene mine er svært dyktige og hyggelige, og det er mange gode diskusjoner og erfaringsutvekslinger De fleste elevene er veldig hyggelige og flotte ungdommer, og det er spennende å jobbe sammen med dem. Det gjør at man holder ut. Helt til slutt anbefaler jeg det å lese saken om Clemmens Saers. Lærere har dessverre et stadig svakere rettsvern. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opmm9a/laereren-clemens-saers-68-ble-skadet-for-livet-av-elev-anker-erstatningssak-til-hoeyeshttps://www.utdanningsnytt.no/skoleledelse-utdanningsetaten-i-oslo-utdanningsforbundet/laerer-clemens-saers-moter-oslo-kommune-i-retten--jeg-haper-a-fa-en-dom-som-forteller-hva-en-arbeidsgiver-forventes-a-gjore/172693terett Det samme gjelder også endringen av paragraf 9a i opplæringsloven, populært kalt mobbeparagrafen. Er man uheldig, får man elever som utnytter dette. Anonymkode: 41f78...52f 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #14 Skrevet 6. april 2020 Engelsk + norsk er en dårlig kombinasjon pga den store rettebyrden. Anonymkode: eac1a...dd2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #15 Skrevet 6. april 2020 Det høres absolutt ut som du kunne passet i lektoryrket. Anonymkode: 380db...787
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #16 Skrevet 6. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil på det sterkeste fraråde kombinasjonen av norsk og engelsk pga. rettebyrden. Som lærer i fellesfag blir man også kontaktlærer, og kontaktlærerjobben er svært "underfinansiert". Med det mener jeg at tidsressursen som er satt av til kontaktlæreroppgavene er altfor liten, spesielt i Vg1 og Vg2. Det gjelder for øvrig også tidsressursen i norskfaget. Jeg får aldri tid til å forberede meg nok til at jeg føler jeg gjør en god jobb. Det er stadig mer fokus på oppfølging av elever for å hindre frafall. Dette er selvsagt viktig, men god undervisning vil også kunne hindre frafall. Problemet er at stadig flere arbeidsoppgaver/tidstyver spiser av forberedelsestiden og andre arbeidsoppgaver som går mer i kjernen av lærergjerningen og samfunnsoppdraget. Arbeidsgiver (og KS) kjemper for mer bunden tid, altså at man skal tilbringe flere timer på arbeidsplassen. De går dermed i motsatt retning av det resten av samfunnet går. Å være norsklærer i vgs er krevende. Hvert år går jeg i tenkeboksen og lurer på om jeg orker enda et skoleår. Det samme gjelder mange av mine dyktige kolleger. Likevel ender jeg (og de fleste andre) opp med å ta et år til. Jeg elsker faget mitt, og jeg trives i klasserommet. Kollegene mine er svært dyktige og hyggelige, og det er mange gode diskusjoner og erfaringsutvekslinger De fleste elevene er veldig hyggelige og flotte ungdommer, og det er spennende å jobbe sammen med dem. Det gjør at man holder ut. Helt til slutt anbefaler jeg det å lese saken om Clemmens Saers. Lærere har dessverre et stadig svakere rettsvern. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/opmm9a/laereren-clemens-saers-68-ble-skadet-for-livet-av-elev-anker-erstatningssak-til-hoeyeshttps://www.utdanningsnytt.no/skoleledelse-utdanningsetaten-i-oslo-utdanningsforbundet/laerer-clemens-saers-moter-oslo-kommune-i-retten--jeg-haper-a-fa-en-dom-som-forteller-hva-en-arbeidsgiver-forventes-a-gjore/172693terett Det samme gjelder også endringen av paragraf 9a i opplæringsloven, populært kalt mobbeparagrafen. Er man uheldig, får man elever som utnytter dette. Anonymkode: 41f78...52f Les dette nøye, TS. Hilsen lektor i norsk Anonymkode: f4c16...ec1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #17 Skrevet 6. april 2020 Det kan være lurt å ha norsk i fagkretsen sin, da det ofte er lettere å få fast ansettelse med norskfaget. Anonymkode: 18b66...536
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #18 Skrevet 29. april 2020 Ts her, drar denne tråden frem igjen. Har søkt på forskjellige lektorstudier til høsten. Min ulempe er at jeg er nødt til å jobbe noe utenom for å ha råd til å omskolere meg. Merker at jeg spesielt interesserer meg for lektor i historie og engelsk. Historie er som en hobby for meg, har lest masse bøker og sett diverse dokumentarer osv helt fra jeg var ung. Jeg forstår at det er noe annet å undervise i faget enn å lese på egenhånd, men likevel. Jeg føler en selvtillit der. Det samme gjelder engelsk, som jeg har skrevet om tidligere. Norsk har jeg også behersket bra, hadde nynorsk selv da jeg var barn/ung, og føler det har gitt meg en språklig forståelse. Men jeg er vel ikke veldig interessert i norsk litteraturhistorie. Hvordan vil en kombinasjon av lektor i historie og engelsk være? Vil jeg være attraktiv som lærer? Siden jeg og er åpen for å undervise på voksenopplæring osv, er det mer attraktivt å ha norsk som endel av fagkombinasjonen? Og jeg lurer på selve studiet, er det mye selvstudier, eller mer krav om oppmøte? (Vil jo uansett være annerledes fremover nå) Er det overkommelig å jobbe noe utenom studiet? Kan noen si noe om selve progresjonen, f eks vil det første året gi en god pekepinn på om man egner seg for studiet/yrket, eller er det først senere i studieløpet? Tenker jeg må først ta et år og se hvordan det går, mtp min situasjon. Jeg har studert før, og følte meg aldri helt hjemme der eller var særlig engasjert, men kom meg gjennom det. Vil helst ikke gjøre samme «feil» igjen. På forhånd takk for svar😊 Anonymkode: 16dce...082 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 På 29.4.2020 den 12.01, AnonymBruker skrev: Ts her, drar denne tråden frem igjen. Har søkt på forskjellige lektorstudier til høsten. Min ulempe er at jeg er nødt til å jobbe noe utenom for å ha råd til å omskolere meg. Merker at jeg spesielt interesserer meg for lektor i historie og engelsk. Historie er som en hobby for meg, har lest masse bøker og sett diverse dokumentarer osv helt fra jeg var ung. Jeg forstår at det er noe annet å undervise i faget enn å lese på egenhånd, men likevel. Jeg føler en selvtillit der. Det samme gjelder engelsk, som jeg har skrevet om tidligere. Norsk har jeg også behersket bra, hadde nynorsk selv da jeg var barn/ung, og føler det har gitt meg en språklig forståelse. Men jeg er vel ikke veldig interessert i norsk litteraturhistorie. Hvordan vil en kombinasjon av lektor i historie og engelsk være? Vil jeg være attraktiv som lærer? Siden jeg og er åpen for å undervise på voksenopplæring osv, er det mer attraktivt å ha norsk som endel av fagkombinasjonen? Og jeg lurer på selve studiet, er det mye selvstudier, eller mer krav om oppmøte? (Vil jo uansett være annerledes fremover nå) Er det overkommelig å jobbe noe utenom studiet? Kan noen si noe om selve progresjonen, f eks vil det første året gi en god pekepinn på om man egner seg for studiet/yrket, eller er det først senere i studieløpet? Tenker jeg må først ta et år og se hvordan det går, mtp min situasjon. Jeg har studert før, og følte meg aldri helt hjemme der eller var særlig engasjert, men kom meg gjennom det. Vil helst ikke gjøre samme «feil» igjen. På forhånd takk for svar😊 Anonymkode: 16dce...082 Hei! Jeg går på lektorutdanning, med norsk som hovedfag. Kombinasjonen engelsk + historie er en klassisk kombo, som ganske mange (i alle fall her jeg bor) har. Det er i alle fall å anbefale å ha engelsk som hovedfag, for det er norsk/fremmedspråk/realfag som er mest ettertraktet. Jeg går integrert lektorutdanning 8-13, og her er det ikke mye obligatorisk oppmøte utenom de semestrene hvor vi har praksis (da er det en del obligatoriske seminarer, presentasjoner osv man må gjennom, i tillegg til selve praksisen så klart). Jeg tror ikke lektorutdanningen er mer tidkrevende enn andre studier, jeg jobber i alle fall deltid (3-4 vakter i måneden) utenom og har gjort det hele veien Etter min mening er den største ulempen at vi ikke har ordentlig undervisningspraksis før fjerde året. Før det er det mest observasjon, evt får man ha to eller tre undervisningstimer selv. Det gjør nok dessverre at flere dropper ut fjerdeåret fordi det er først da man får testet ut skikkelig om det er dette man vil eller ikke. I Bergen tror jeg dette er i ferd med å endres, men det tar nok noen år før det er i boks. På høyskolen tror jeg man blir "kastet" ut i det mye tidligere. Anonymkode: 1e185...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå