Gå til innhold

Har dere fått større forståelse for flyktningers situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Deler av dette forumet bruker å være ganske beinharde mot flyktninger og innvandrere til tider. Jeg lurer på om det er noen som har følt en større empati med asylsøkere etter korona-tida?

"Unntakstilstand" hvor man ikke kan gå trygt ut, treffe familie, få skolegang for sine barn eller stole på helsevesenets kapasitet er jo normaltilstanden for folk i krigsrammede Syria, Irak etc. Også i land som Afghanistan og Somalia vil jeg tro, selv om de ikke er direkte under angrep så lever de nok i et deprimerende vakuum. Kan vel egentlig gange vår kjipe korona-situasjon med hundre, og for dem har ikke situasjonen noen klar slutt, det kan vare i 50 år til. 

Selv skal jeg innrømme at jeg har kjent på et enorm beskyttelsesinstinkt overfor min egen familie i denne tida. Er det noe som truer mine barns trygghet eller fremtidsutsikter så vil jeg være i stand til å gjøre nesten hva som helst, og kan forstå at andre også gjør det. 

Hva med dere?

Anonymkode: 5262f...dc1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt enorm empati for dem, men det ble bare enda klarere nå. Jeg har også kjent på et enormt beskyttelsesinnstinkt ovenfor min familie. Er sykepleier, men jobber ikke med det lengre. Og ville heller mistet autorisasjonen og tatt en kort fengselsdom enn å bli beordret tilbake i tjeneste skulle man bli det. Har en baby på 5 mnd, så det er totalt uaktuelt å utsette meg for smitte. Har også handlet mer for å lagre for å være på den sikre siden fordi jeg ble redd. Så da kan jeg bare forestille meg hvor langt de som lever i enorm krig og elendighet er villig til å gå for å beskytte sine. 

Anonymkode: e2d82...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ikke, jeg har alltid skjønt at de har vært i svært vanskelige situasjoner. Det gjelder hundevis av millioner mennesker, og å flytte dem til Norge er ikke hensiktsmessig hvis man vil hjelpe flest mulig på en best mulig måte. Å bruke så mye penger på dem som kommer seg hit er som å legge til rette for hamstring i butikkene. Det gir en fordel for de som får mye, men det veier ikke opp for alle som får lite eller ingenting.

Anonymkode: 9b4f8...f35

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Forståelsen er der og har vært der hele tiden. Fatter og begriper ikke hvorfor vi ikke kan hente noen av barna / barnefamiliene til Norge nå! Det står mange tomme mottak i hele Norge.

Anonymkode: bd7ee...ea8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Livet mitt har ikke forandret seg etter koronaen kom, om noe så har det blitt bedre. Så har hverken mere eller mindre forståelse enn før. 

Anonymkode: cab9b...0f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Et virus forandrer ikke mitt syn på flyktninger og migranter.

Anonymkode: e8170...870

• Liker 7
Skrevet

Har alltid hatt forståelse for hvor vanskelig det må være å være flyktning, så nei,  det har ikke endret seg i koronatidene.  Men det skremmer meg å tenke på at viruset nå er i flyktningleirene i Hellas,  Og at de som bor der,  ikke får den hjelpen de trenger.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Et virus endrer ikke mitt syn på flytninger. Mener fremdeles at de er en pest og en plage, og at de sakte men sikkert ødelegger landet vårt. De fleste greier ikke å integrere seg, og de hører ikke hjemme her.

Anonymkode: e22bc...bc5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, om noe så innser jeg at mennesker er for mange på jorden. Vi har aldri vært så mange mennesker som nå!

Bare se på USA! De er over 300 millioner, det kommer til å ta lang tid å dra ut smitten der...

Hadde de vært en liten befolkning, ville de vært ferdig med det fortere.

Anonymkode: a860c...913

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er uansett noe galt, alle steder, når fattige land er fødestue for rike land, slik skal det ikke være.

Anonymkode: 5776b...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Flyktningene har jo ikke en hytte de vil dra til, men det har jo jeg.

Anonymkode: 56370...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Nei. I den grad jeg drar parallell til noen, så er det de som har levd i unntakstilstand eller i regimer der man ikke kan bevege seg fritt, som under kommunisme. Slik vi har det nå mangler vi hverken mat eller goder, men frihet. 

Jeg har forståelse for flyktningers situasjon på den måten at jeg også hadde ønsket meg et bedre liv i deres situasjon, men ikke slik at jeg har mer empati eller ønsker en mer liberal innvandringspolitikk. Tvert imot, er koronaviruset et eksempel på hvordan globalismen også skader oss. 

Anonymkode: ef24e...25c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De fleste er ikke reelle flyktninger. Altså flyktninger etter intensjonen med flyktningkonvensjonen som oppstod etter krigen.

De flytter fra fattigdom, ikke forfølgelse.

Å leve i fattidgom er kjipt, og jeg har stor forståelse for at de søker et bedre liv. Men synes det er "ufint" at de misbruker asylsystmet til det. Det finnes millioner av fattige mennesker rundt om i verden, som Sør-sudan, Brasil, Philippinene osv, som lever like kjipe liv som de du nevner. Og de fortjener en et liv i vesten like mye. Men de har ikke samme mulighet til å misbruke asylssytemet.

En fattig afghaner skal ikke komme foran i køen foran en fattig brasilianer. Begge er like truet av kriminelle bander og begge har ikke tilgang på helsevesen eller skolegang. Begge er like fattige og blir truet av kreditorer. Begge stoler ikke på staten som i begge tilfeller faktisk er den kriminelle.

Begge bør inn i samme kø og få lik mulighet til et bedre liv. Men jeg misliker de som jukser og sniker. Det går utover andre.

Anonymkode: d5ba3...f42

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

2 hours ago, AnonymBruker said:

Deler av dette forumet bruker å være ganske beinharde mot flyktninger og innvandrere til tider. Jeg lurer på om det er noen som har følt en større empati med asylsøkere etter korona-tida?

Mindre. Nå må vi sikre vårt eget land. Dette er et virus, ikke krig, og den spres MED migrasjon. Så dette er enda sterkere argument for å hjelpe folk i nærområdene.

Anonymkode: 45986...52c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De fleste er ikke reelle flyktninger. Altså flyktninger etter intensjonen med flyktningkonvensjonen som oppstod etter krigen.

De flytter fra fattigdom, ikke forfølgelse.

Å leve i fattidgom er kjipt, og jeg har stor forståelse for at de søker et bedre liv. Men synes det er "ufint" at de misbruker asylsystmet til det. Det finnes millioner av fattige mennesker rundt om i verden, som Sør-sudan, Brasil, Philippinene osv, som lever like kjipe liv som de du nevner. Og de fortjener en et liv i vesten like mye. Men de har ikke samme mulighet til å misbruke asylssytemet.

En fattig afghaner skal ikke komme foran i køen foran en fattig brasilianer. Begge er like truet av kriminelle bander og begge har ikke tilgang på helsevesen eller skolegang. Begge er like fattige og blir truet av kreditorer. Begge stoler ikke på staten som i begge tilfeller faktisk er den kriminelle.

Begge bør inn i samme kø og få lik mulighet til et bedre liv. Men jeg misliker de som jukser og sniker. Det går utover andre.

Anonymkode: d5ba3...f42

Enig! Synes det er merkelig, fordi Sør-Amerika har mange fattige også, men de får ikke komme hit så enkelt.

Sør-Amerika har også mange de byene med mest kriminalitet i verden, det er jo farlig å bo mange steder der...

Men får de komme hit ?

Så hvorfor skal man da bare redde de ene?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

'' Latin America contains the majority of the world's most dangerous cities. Ceveral studies indicated the existence of an epidemic in the region ''

Det kan være livsfarlig å være kvinne i disse landene eller for familier, men ser ikke at politkerene bryr seg like mye her : ) Merkelig det der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er liksom bare asylsøkere (menn i 20-40 års alderen) som krosser flere land for å komme hit dem bryr seg om... Er det ikke litt rart?

Uansett, man kan ikke vinne uansett hva man gjør. For uansett er det galt.

Jeg har dog forståelse for at folk ønsker å søke et bedre liv, men det er ingen rettighet å ta seg inn i noen andres land.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

nå snakket ikke jeg om innvandringspolitikk, den må så klart ha visse praktiske begrensninger. Det jeg var interessert i, var dette med empati og forståelse for flyktninger/innvandreres valg, uavhengig av lover og regler.

Det går an å ta to tanker i hodet på en gang. Jeg for min del skjønner at vi ikke kan ha åpne grenser. Men hvis det var mitt barn og jeg som levde i utrygghet, fattigdom og dystre framtidsutsikter, så ville jeg gjort alt i min makt for å flytte til et bedre sted. Jeg ikke nølt med å søke asyl.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her,

nå snakket ikke jeg om innvandringspolitikk, den må så klart ha visse praktiske begrensninger. Det jeg var interessert i, var dette med empati og forståelse for flyktninger/innvandreres valg, uavhengig av lover og regler.

Det går an å ta to tanker i hodet på en gang. Jeg for min del skjønner at vi ikke kan ha åpne grenser. Men hvis det var mitt barn og jeg som levde i utrygghet, fattigdom og dystre framtidsutsikter, så ville jeg gjort alt i min makt for å flytte til et bedre sted. Jeg ikke nølt med å søke asyl.

"Jeg hadde ikke nølt med å søke asyl", skulle det være.

AnonymBruker
Skrevet

Har mer forståelse med de som lever i diktatur med overvåkning.

Anonymkode: 76dc3...454

• Liker 2
  • Opprett ny...