Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skulle velge videregående valgte jeg litt feil fordi jeg ikke kjente meg selv godt og hva det jeg virkelig kan. Jeg står nå uten alle muligheter, er arbeidsledig og vært det så og si de siste 10 årene.

Er det mulig å begynne på å studere noe yrkesfag til design og håndverk i 30 årene? Hvilken skole i såfall? Det er lite eller ingen bedrifter her som tar inn lærlinger til noe av det her jeg bor, da det meste er fokusert på bare butikkjobb, noe jeg ikke kan.

Isåfall, noen somhar tips på yrkesfag for en i 30 årene innen noe med design og håndverk?

Anonymkode: 53fc4...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frisør? Aktivitør? 

Anonymkode: 0f10b...876

AnonymBruker
Skrevet

møbelsnekker, gullsmedfag, møbeltapetserer? 

Anonymkode: 52f9e...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Det er yrker som en må jobbe direkte med mennesker, noe jeg ikke helt kan. Tenkte et yrke innen noe av det, hvor en kan sitte og jobbe med noe, noe pirkearbeid som jeg er glad i.. som duodji, bare ikke det, for tror ikke jeg er så flink å sy eller liker strikking så godt, men noe der man lager noe og bruker hendene

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

møbelsnekker, gullsmedfag, møbeltapetserer? 

Det er ikke noe utdanning til det her jeg bor

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe utdanning til det her jeg bor

Hvor bor du da? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Forundret.. said:

Hvor bor du da? 

Det er ikke viktig, for jeg har uansett brukt opp videregående retten. Tenkte på om det kan finnes yrkesvei til det hvor er lærling i bedrift i 5 år og så går opp til fagbrev.

AnonymBruker
Skrevet

Før du velger bør du søke etter yrket for å se om det er noe etterspørsel på jobbmarkedet på finn. Man kan tjene godt på kreative yrker, men de færreste gjør det. Noen yrker er det umulig å få jobb i, det er derfor det finnes så mange ingeniører som egentlig hadde talent for noe helt annet og gjerne sitter på mer profesjonelt utstyr enn de som er profesjonelt kreative :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha du råd til å gå treider eller Bjørknes da? Tror du kan studere på nett om så.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke viktig, for jeg har uansett brukt opp videregående retten. Tenkte på om det kan finnes yrkesvei til det hvor er lærling i bedrift i 5 år og så går opp til fagbrev.

Ja, det varierer jo veldig på hvilke muligheter en har etter hvor man bor i landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Før du velger bør du søke etter yrket for å se om det er noe etterspørsel på jobbmarkedet på finn. Man kan tjene godt på kreative yrker, men de færreste gjør det. Noen yrker er det umulig å få jobb i, det er derfor det finnes så mange ingeniører som egentlig hadde talent for noe helt annet og gjerne sitter på mer profesjonelt utstyr enn de som er profesjonelt kreative :)

Jeg velger ikke yrke etter penger, men hjertet. For meg har ikke inntekt noe å si. Så lenge jeg tjener greit til å kunne betale for meg alle regninger, er alt i orden. Jeg er ikke ute etter å bli rik på penger, men rik på glede. Det er jo uansett ingen eller lite etterspørsel for kreative yrker som noe innen design og håndverk som eksempel gullsmed? ...

Men går greit å ha en brødjobb ved siden av den jobben som hjelpe til med  vaske en plass, ta vakter som renholder. For det trur jeg at jeg kunne ha likt

AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan! Lykke til!

Anonymkode: ec0e8...7de

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan! Lykke til!

Anonymkode: ec0e8...7de

Håper det, takk

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ha du råd til å gå treider eller Bjørknes da? Tror du kan studere på nett om så.

Var jo ingen der på den siden jeg kunne bli eller søke på.. jeg kan ikke bli barnehageassistent, men spørsmålet er vel om jeg hadde fått meg noe jobb etter nettstudiumet når jeg ellers har lite eller ingen kontakter ? Eneste jeg har er å søke selv, men når jeg søker og drar på intervju så ser arbeidsgiver hvordan jeg er og hvor rar jeg nok og er, og så får jeg ikke jobben. Jeg er vel ikke helt som andre.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes lite nettstudier i din fagretning, i så fall må du flytte. Det nærmeste jeg fant var noe sånt: https://www.vea-fs.no/studietilbud/

Anonymkode: da8fa...52b

Alt det på linken krevde så og si fagbrev i enten blomsterdekoratør, barne og ungdomsarbeider, eller aktivitør noe jeg ikke har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...