Gå til innhold

Smitte fremover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker litt på hvor lenge disse ekstraordinære tiltakene skal vare. Ser på forumet her at mange mener at man burde nesten bli fengslet for å dra på vinmonopolet, og ihvertfall bli fengslet hvis man drar på hytta. Hvis du har uflaks og bor alene, så skal du likevel ikke dra på besøk til familie. 

Men per i dag er det kun rundt 5000 som er bekreftet smittet. Dette er selvfølgelig ikke reelle tall, for det har vært antydet at bortimot ti ganger flere faktisk er smittet i Norge. Sykehusinnleggelser har vært rimelig stabilt på 300 personer, med rundt 100 på intensiven. 

Men lurer bare på hvordan vi skal komme oss tilbake til hverdagen. Hvis målet er flokkimmunitet så er det fortsatt flere millioner som må smittes. Med dagens hastighet er jo det langt fram i tiden. 

Nå er jeg ingen lege eller forsker, så har jo ikke spesielt peiling på dette. Men lurer på om andre har noen tanker på dette? Burde tiltakene gradvis fjernes? 

Anonymkode: 45ec0...079

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at tiltakene MÅ gradvis fjernes,ellers går landet konkurs.

Anonymkode: e7ede...164

• Liker 4
Skrevet

Jeg skøyt en geit i Afghanistan men min IP-adresse sier jeg er i New Jersey. Så jeg kan ikke hjepe. Har nok å stri med.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Mener vel at tiltakene burde begynne å slippes opp etter påske for å øke smitten igjen. Hele helsenorge er jo på vent, med kun 300 innlagt pga korona. 

Det vil jo ta flere måneder eller år hvis smittenraten ikke økes

AnonymBruker
Skrevet

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på hvor lenge disse ekstraordinære tiltakene skal vare. Ser på forumet her at mange mener at man burde nesten bli fengslet for å dra på vinmonopolet, og ihvertfall bli fengslet hvis man drar på hytta. Hvis du har uflaks og bor alene, så skal du likevel ikke dra på besøk til familie. 

Men per i dag er det kun rundt 5000 som er bekreftet smittet. Dette er selvfølgelig ikke reelle tall, for det har vært antydet at bortimot ti ganger flere faktisk er smittet i Norge. Sykehusinnleggelser har vært rimelig stabilt på 300 personer, med rundt 100 på intensiven. 

Men lurer bare på hvordan vi skal komme oss tilbake til hverdagen. Hvis målet er flokkimmunitet så er det fortsatt flere millioner som må smittes. Med dagens hastighet er jo det langt fram i tiden. 

Nå er jeg ingen lege eller forsker, så har jo ikke spesielt peiling på dette. Men lurer på om andre har noen tanker på dette? Burde tiltakene gradvis fjernes? 

Problemet er at det er vanskelig å oppnå immunitet raskere og samtidig unngå en kollaps i helsevesenet, fordi vi ikke er sikre på hvilke tiltak som er tilstrekkelig. Vi vet heller ikke nok om mørketallene (så lenge vi ikke kan teste ca hele befolkningen) til å anslå sikkert hvor raskt en eventuell flokkimmunitet vil oppnås, selv om vi kjører på grensen av kollaps. Vi er ikke en gang sikre på hvor lenge en immunitet vil vare. Hvis den kun varer noen måneder, vil vi antakelig aldri oppnå en flokkimmunitet. Forhåpentlig vet vi snart mer. Vi vet heller ikke noe særlig om langtidskonsekvensene for de sykeste, men mange respiratorpasienter vil få varige mén og kreve varig helsehjelp, så det er flere faktorer som taler for å være litt avventende med å øke smittetallet. Når det gjelder å øke smittetallet har vi også en utfordring med at over halve landet geografisk sett er avhengige av å kjøre i timevis eller fly legofly med velsignelse fra værgudene for å komme seg til et sykehus med relativt få intensivplasser, og enda mindre kvalifisert personell. Oslo tåler derfor f.eks mer smitte enn Finnmark, Troms og Nordland.

Sverige har mildere tiltak, men de koster fortsatt penger, bedrifter sliter der og, og vi vil snart se om de greier holde det på et nivå som både sykehusene og innbyggerne kan leve med, eller om de må stramme inn. Hvis det går bra, kan det kanskje tale for at vi letter opp mer. Men tiltakene der baserer seg mye på at folk følger oppfordringer, så om de lykkes avhenger også av om svensker er mindre opportunistiske enn nordmenn. Vi hadde neppe hatt så mange forbud hvis ikke mange nok ignorerte oppfordringene.

Hvordan finne en langsiktig økonomisk bærekraftig håndtering er noe alle jobber med nå, men å tro det er mulig å nærmest slippe helt unna store økonomiske konsekvenser og store endringer virker foreløpig å være en utopi, uansett hva vi gjør. Mye ukontrollert smitte og høye tall på syke og døde ville fått lignende konsekvenser som restriksjoner i alle fall, i form av at folk ville sluttet å handle, reise og gå på byen. At dødsfallene begrenses til aldersgruppen 80-90 tror jeg mange kunne godtatt, for å være litt kynisk. Men snittalderen på innlagte på intensiven her er rundt 60. Mange ville ikke overlevd uten behandling, selv uten underliggende sykdom. Om smitten kom ut av kontroll ville det raskt kommet til et punkt der lockdown var eneste utvei pga overbelastning på helsevesenet, med mindre vi ville være villige til å akseptere mange dødsfall blant familiemedlemmer også under 60-70. 

Anonymkode: df85f...5b5

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 5.4 millioner i Norge, og 60% må kanskje smittes før vi er ferdige. Dvs mer enn 3 millioner. Hvis vi sier 1000 smittes per dag nå, vil det ta ta mer enn 8 år. Lenge, lenge før dette skjer har selvfølgelig alt kollapset.

Dette vet selvfølgelig myndighetene, de har jo tilgang på de fremste ekspertene. De er ikke naive idioter. Men det er ikke slik at de sier alt høyt. Etter påske vil nødvendigvis tiltakene bli redusert, slik at smitteraten går opp. Uavhengig av hvor vanskelig det blir har vi ingen valg.

Anonymkode: b3b62...057

Skrevet

Jeg fant en liten gul ting som går på murvegger. Den er så søt.Jeg skal prøve å mate den.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det blir oppsving etter påske. Da er flere blitt smittet pga ferien. Folk stimler seg jo sammen både på kjøpesentre og butikker. De smarte holder seg innendørs og går minst ut. De vil også overleve.

Anonymkode: 2ad08...965

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 5.4 millioner i Norge, og 60% må kanskje smittes før vi er ferdige. Dvs mer enn 3 millioner. Hvis vi sier 1000 smittes per dag nå, vil det ta ta mer enn 8 år. Lenge, lenge før dette skjer har selvfølgelig alt kollapset.

Dette vet selvfølgelig myndighetene, de har jo tilgang på de fremste ekspertene. De er ikke naive idioter. Men det er ikke slik at de sier alt høyt. Etter påske vil nødvendigvis tiltakene bli redusert, slik at smitteraten går opp. Uavhengig av hvor vanskelig det blir har vi ingen valg.

Mange kjører det der regnskapet ditt. Men husk at vi vil ha en vaksine i 2021, og i løpet av kortere tid vil vi også ha medisiner som fungerer. Masseimmunitet er ikke end all be all. 

Anonymkode: 59b2a...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det blir oppsving etter påske. Da er flere blitt smittet pga ferien. Folk stimler seg jo sammen både på kjøpesentre og butikker. De smarte holder seg innendørs og går minst ut. De vil også overleve.

Anonymkode: 2ad08...965

Vi har ikke portforbud å det er blitt mange ganger at det selvsagt er lov å gå ut på tur og at det er viktig å holde seg i aktivitet. Da har ikke jeg tenkt å mure oss inne i 18 mnder!! Vi er masse ute nå om dagene å nyter det!

Anonymkode: e7ede...164

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Jeg forstår ikke strategien. Altså, jeg forstår at vi ikke ønsker å overbelaste sykehuset, men både flokkimmunitet og utradering av viruset virker ikke reelt å få til.

Vi kan heller ikke ha alle disse tiltakene i lang tid pga de økonomiske konsekvensene. Men vi kan heller ikke gjøre akkurat som før uten at smitten eskalerer. 

Selv mener jeg at testing er løsningen på problemet. Massiv testing av nærmest hele befolkningen slik at man vet hvor viruset er. Hjemmetesting ville vært det mest optimale. Vet vi hvor viruset er kan vi isolere de syke, og muligens kan enkelte deler av landet leve som før (sett bort fra globale konsekvenser).

Anonymkode: 0532a...513

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei for flokkimmunitet må noe slik som 86% av befolkningen smittes. Og i Sør Korea hvor de gjør dette suverent best (og bruker flere antivirale medisiner på ordinære patienter i dag, i motsetning til Norge som bare skal bruke det i en studie i 3-4 måneder og vurdere resultatet) og hvor de har et ekstremt bra helsevesen så har de en dødsrate på avsluttede saker på rundt 3%. Og 3% av minimum 86% av befolkningen er veldig mange mennesker. Og hvis sykehus kapasiteten sprenges så går nok dødeligheten opp til kanskje 15%.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kjører det der regnskapet ditt. Men husk at vi vil ha en vaksine i 2021, og i løpet av kortere tid vil vi også ha medisiner som fungerer. Masseimmunitet er ikke end all be all. 

Anonymkode: 59b2a...3cc

Nei det er absolutt ikke sikkert at vi vil ha en fungerende vaksine i 2021, og heller ikke ar vi vil ha medisiner som fungerer på lang tid. FHI sine tester av medisiner f.eks sier de at de skal ha en studie på 3-4 måneder, også skal de evaluere den og sende det til WHO. Også kanskje etter hvert de vil godkjenne medisinen for bruk mot Covid-19. Veeeeldig lang tid i følge planen til FHI altså. Mens andre land allerede har tatt disse medisinene i bruk i den ordinære praksisen for Covid-19 passienter. F.eks Kina, Japan, Sør-Korea, Hong Kong, Taiwan, osv.

Anonymkode: b9b5c...8ec

• Opprett ny...