Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller Er dette noe som skjer med alderen? At man bare føler mindre samhold med kulturen man er oppvokst i? Kan det ha med at det er stadig endringer osv i verden?

At man tenker at man egentlig bare er en person som ikke hører til noe sted? Er dette vanlig for mange å føle det slikt?

Noen tanker om det......

Anonymkode: 25aac...4ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også på dette dugnad greiene, ser mange ikke bryr seg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38 og føler meg veldig norsk. Vet ikke om det er vanlig å miste den følelsen med alderen

Anonymkode: 43191...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 år og føler meg ikke særlig norsk. Men det kan være at det som fremstilles som norsk i media, tv-serier, på internett osv. er en feil representasjon. Men den får meg til å føle meg fremmed.

Jeg føler jeg hører litt hjemme nord for Trøndelag, men jeg er ikke derfra. De er mer norsk på samme måte som meg.

Anonymkode: bda22...76b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 29 år og føler meg ikke særlig norsk. Men det kan være at det som fremstilles som norsk i media, tv-serier, på internett osv. er en feil representasjon. Men den får meg til å føle meg fremmed.

Jeg føler jeg hører litt hjemme nord for Trøndelag, men jeg er ikke derfra. De er mer norsk på samme måte som meg.

Veldig interessant, takk for at du delte.

Kan du utdype litt mer hva du mener egentlig? jeg har også følt meg ''fremmed'' av å lese våre medier, klarer liksom ikke kjenne meg igjen i mye som står der eller som blir fremhevet hele tiden.

Skrevet

Jeg føler meg norsk, men det er mer i rettning forfedrene våre. Ikke den vanlige nordmannen i dag, som har ganske merkelige meninger, til skade for dem selv og sine egne landsmenn. Klart det er noen som er mer virkelighetsnære, de føler jeg selvsagt mer samhøring med.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anonym27 skrev:

Jeg føler meg norsk, men det er mer i rettning forfedrene våre. Ikke den vanlige nordmannen i dag, som har ganske merkelige meninger, til skade for dem selv og sine egne landsmenn. Klart det er noen som er mer virkelighetsnære, de føler jeg selvsagt mer samhøring med.

Hvordan merkelige meninger tenker du?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan merkelige meninger tenker du?

Multikulturalisme, feminisme osv. Ideologier som skader landet. Majoriteten av landet har slike meninger og derm føler jeg lite samhold med.

Endret av Anonym27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym27 skrev:

Multikulturalisme, feminisme osv. Ideologier som skader landet. Majoriteten av landet har slike meninger og derm føler jeg lite samhold med.

Jeg er kvinne og tenker at kvinnerettigheter er en bra ting, men ja, det har tatt litt av rett og slett.

Det virker som hele landets identitet er blitt disse ultra liberale tingene, og man er bare 'liberal for å være liberal' uten å stille mye spm bak noe....

Gjest Katerinaa1998
Skrevet (endret)

Jeg flyttet hit i 6-årsalderen fra Makedonia, og har aldri følt meg som en utlending i alle disse årene. Det er først i 20-årsalderen at jeg innså sannheten om at jeg er forskjellig og det føles stadig mindre naturlig for meg å være i Norge. 

Endret av Katerinaa1998
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Katerinaa1998 skrev:

Jeg flyttet hit i 6-årsalderen fra Makedonia, og har aldri følt meg som en utlending i alle disse årene. Det er først i 20-årsalderen at jeg innså sannheten om at jeg er forskjellig og det føles stadig mindre naturlig for meg å være i Norge. 

Vel, om det er noe trøst så er jeg norsk og føler jeg ikke hører til noe steder 😂 Føler meg alltid utilpass uansett hva..

Kanskje det bare er slik vi mennesker er...Hva er ulikt mellom Makedonia og Norge?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant, takk for at du delte.

Kan du utdype litt mer hva du mener egentlig? jeg har også følt meg ''fremmed'' av å lese våre medier, klarer liksom ikke kjenne meg igjen i mye som står der eller som blir fremhevet hele tiden.

Jeg kjenner at det er litt vanskelig å forklare. Det er nok mye av det som handler om mine verdier, som jeg kanskje blander med det å være norsk, selv om det kanskje ikke er noen sammenheng.

I media blir de minst jordnære trukket frem. Media elsker også å skremme folk, skrive om de verste tingene som skjer. Vi mister tillit av å bli bombardert med click bait daglig. På forum og i kommentarfelt er folk bitre, sinte og stygge med hverandre. Kjenner ikke igjen det fra hverdagen, og jeg sitter igjen med et inntrykk av at nordmenn skjuler hvem de er ansikt til ansikt. 

Men nordmenn har jo, i alle fall tidligere generasjoner, blitt beskrevet som et nøkternt folk, som ikke overforbruker, som sparer til en regnværsdag. De legger ned et hardt dagsverk, og har mye stolthet i jobben sin, og å stille opp for familien. Nordmenn gjør dette frivillig, ikke av plikt slik de gjør i mange andre land.

Nordmenn har også mye tillit, generelt sett. Vi skal liksom ikke ta ting så høytidelig, og ikke være overflatiske. Vi er rett frem.

Jeg synes selv at nordlendinger er varmere, mer joviale og lite høytidelige. De setter pris på mer. Dess lenger sør man kommer, dess kaldere er folk. Det er en helt annen kultur, med mer materialistiske verdier. Jeg synes ikke det er norsk å være materialistisk og overflatisk. Men det har kanskje blitt det. Det er bare verdiene mine som ikke henger med. 

AnonymBruker
Skrevet

Også vil jeg legge til at siden vi ble et rikt folk har nordmenn vært flinke til å tjene "glade" penger. Pga. lønnsnivået kan folk velge et yrke som gir dem noe annet enn bare penger å leve for. Vi liker ofte jobbene våre. Derfor blir jeg gal av alt gnålet om økonomi og rikdom hele tiden, det er ikke norsk å hige etter å være steinrik og supersuksessfull. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner at det er litt vanskelig å forklare. Det er nok mye av det som handler om mine verdier, som jeg kanskje blander med det å være norsk, selv om det kanskje ikke er noen sammenheng.

I media blir de minst jordnære trukket frem. Media elsker også å skremme folk, skrive om de verste tingene som skjer. Vi mister tillit av å bli bombardert med click bait daglig. På forum og i kommentarfelt er folk bitre, sinte og stygge med hverandre. Kjenner ikke igjen det fra hverdagen, og jeg sitter igjen med et inntrykk av at nordmenn skjuler hvem de er ansikt til ansikt. 

Men nordmenn har jo, i alle fall tidligere generasjoner, blitt beskrevet som et nøkternt folk, som ikke overforbruker, som sparer til en regnværsdag. De legger ned et hardt dagsverk, og har mye stolthet i jobben sin, og å stille opp for familien. Nordmenn gjør dette frivillig, ikke av plikt slik de gjør i mange andre land.

Nordmenn har også mye tillit, generelt sett. Vi skal liksom ikke ta ting så høytidelig, og ikke være overflatiske. Vi er rett frem.

Jeg synes selv at nordlendinger er varmere, mer joviale og lite høytidelige. De setter pris på mer. Dess lenger sør man kommer, dess kaldere er folk. Det er en helt annen kultur, med mer materialistiske verdier. Jeg synes ikke det er norsk å være materialistisk og overflatisk. Men det har kanskje blitt det. Det er bare verdiene mine som ikke henger med. 

Du satt veldig bra ord på tingene jeg følte også! Det er helt sant med at å være sykt materliastisk er utrolig unorsk, og har vært gjennom historien... Men hva kan et land gjøre når man plutselig fikk oljepenger og hadde råd til luksus?

Men føler mange glemmer gode verdier ja... Hva det nå enn er, er kanskje subjektivt.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Og du som skrev at jo lenger sør man kommer , jo kaldere er folk... Hvor synes du dette er mest merkbart?

AnonymBruker
Skrevet

Aldri følt meg norsk, har finske og svenske aner, men føler meg australsk etter og ha bodd der i 1 år som 19 åring. Er nå 28 og savner det så fælt, følte meg mer hjemme der enn i Norge..

Anonymkode: 822e8...7d9

Gjest Katerinaa1998
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, om det er noe trøst så er jeg norsk og føler jeg ikke hører til noe steder 😂 Føler meg alltid utilpass uansett hva..

Kanskje det bare er slik vi mennesker er...Hva er ulikt mellom Makedonia og Norge?

Det er ikke lett å si 😆 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også på dette dugnad greiene, ser mange ikke bryr seg...

Bare fordi man slenger ut ordet dugnad så betyr det ikke at man må tro på det ukritisk fordi man er norsk.

Anonymkode: 5a0f2...719

Skrevet

Vil ikke si jeg føler mindre samhold, men det er klart jeg synes det er synd når det er "dannet" å snakke ned eget land og kultur, og mange ønsker å bygge ned nasjonalstaten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...