AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 Hei Er first price fiskekaker eller fp fiskepinner greit alternativ til fiskemiddag ernæringsmessig? Litt dårlig råd nå, og fisk er så viktig! Teller fiskekaker eller fiskepinner som fiskemiddag? det gjelder et barn på tre år, derfor jeg spør. Jeg lever på kaffe 😂 Vi supplerer med fiskepålegg på brød noen ganger i uken. Har ofte stekt makrell, fiskepinner, torsk i form, fiskekaker og fiskeboller... Laks er kjempedyrt😢 Anonymkode: 26095...a8a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Les innholdsfortegnelsen så ser du andel fisk kontra mel/melk/andre fyllstoffer. Anonymkode: 11b9e...e9a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 Bare siden du sier at laks er kjempedyrt, så selger de jo to laksefileter for 30 kr på bunnpris. Anonymkode: b55e6...729 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare siden du sier at laks er kjempedyrt, så selger de jo to laksefileter for 30 kr på bunnpris. Anonymkode: b55e6...729 De har ikke bunnpris her jeg bor, men jeg veit meny har hatt gode tilbud på sommertid.. takk for tips Anonymkode: 26095...a8a
Sunset90 Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 (endret) Ikke uvanelig at kjøttinnholdet ligger på rundt 60%, noe lavere på enkelte Mellom 50-60 en plass på mye men finner også på 70 og 80% men koster nok noen kr mer da farseprodukter med en del tilsetning Synes det er bedre og spise ren fisk, en slike varrianter. Men er økonomien trang, så blir det så man surrer sammen noe for en vis periode. Det får gå for perioder Endret 5. april 2020 av Sunset90 1
applestories Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les innholdsfortegnelsen så ser du andel fisk kontra mel/melk/andre fyllstoffer. Anonymkode: 11b9e...e9a 1 minutt siden, teknosilje skrev: Sjekk innholdsfortegnelse. Det hjelper jo lite om man ikke vet hvor mange gram bør ha i seg. Ifølge Helsedirektoratet bør et voksent menneske få i seg 350-400 gram per uke, der 200 gram bør være fet fisk. Ifølge nhi.no bør en voksen få i seg 200 gram fisk i uken. Men hvor mye en 3-åring bør spise var vanskeligere å finne. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, applestories skrev: Det hjelper jo lite om man ikke vet hvor mange gram bør ha i seg. Ifølge Helsedirektoratet bør et voksent menneske få i seg 350-400 gram per uke, der 200 gram bør være fet fisk. Ifølge nhi.no bør en voksen få i seg 200 gram fisk i uken. Men hvor mye en 3-åring bør spise var vanskeligere å finne. Takk for svar 😊 heldigvis finnes det mye god billig fisk, makrell er perfekt Anonymkode: 26095...a8a
Lille-pus Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 Det er ingen katastrofe om en av ukens fiskemiddager er fiskekaker av og til. Joda, det er mindre fisk enn ren, stekt eller kokt fisk, men fiskekaker smaker jo veldig godt da Det går også an å kjøpe f.eks. litt seifilet og kjøre den i hurtigmikseren sammen med salt, løk/purre eller vårløk, littegrann potetmel, litt pepper, melk og 1 egg. Da får du en super fiskekakefarse som du steker fiskekaker av. Her er en enkel og god oppskrift : https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/grove-fiskekaker-med-karristuede-rotgronnsaker/ 9
teknosilje Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 41 minutter siden, applestories skrev: Det hjelper jo lite om man ikke vet hvor mange gram bør ha i seg. Ifølge Helsedirektoratet bør et voksent menneske få i seg 350-400 gram per uke, der 200 gram bør være fet fisk. Ifølge nhi.no bør en voksen få i seg 200 gram fisk i uken. Men hvor mye en 3-åring bør spise var vanskeligere å finne. Det var snakk om en fiskemiddag, ikke ukesbehovet. Så det var sånn jeg tenkte at hun kunne sjekke innholdsfortegnelsen. Det er forskjell på om det er 85% eller 60% fisk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 Det er ikke sånn at du må spise fisk. Du kan lett erstatte det med kjøtt. Jeg har ikke spist fisk på snart 30 år (annet enn noen små feiltak her som f.eks. spist på buffet der rettene var dårlig skiltet og så var det visst fisk) og har veldig god helse. Jeg spiser mye kjøtt, særlig biff. Anonymkode: 2e2a8...b12 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 25 minutter siden, Lille-pus skrev: Det er ingen katastrofe om en av ukens fiskemiddager er fiskekaker av og til. Joda, det er mindre fisk enn ren, stekt eller kokt fisk, men fiskekaker smaker jo veldig godt da Det går også an å kjøpe f.eks. litt seifilet og kjøre den i hurtigmikseren sammen med salt, løk/purre eller vårløk, littegrann potetmel, litt pepper, melk og 1 egg. Da får du en super fiskekakefarse som du steker fiskekaker av. Her er en enkel og god oppskrift : https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/grove-fiskekaker-med-karristuede-rotgronnsaker/ For en utrolig god ide! Tusen takk for tips, at jeg ikke tenkte på det😍 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at du må spise fisk. Du kan lett erstatte det med kjøtt. Jeg har ikke spist fisk på snart 30 år (annet enn noen små feiltak her som f.eks. spist på buffet der rettene var dårlig skiltet og så var det visst fisk) og har veldig god helse. Jeg spiser mye kjøtt, særlig biff. Anonymkode: 2e2a8...b12 Kjøtt inneholder ikke noe særlig med omega tre og såvidt jeg vet, og vi er ikke så glade i kjøtt så det holder med taco middagen eller en gryte en gang i blant.. 😊 Men det er bra du ikke har tatt særlig skade av det Anonymkode: 26095...a8a 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en utrolig god ide! Tusen takk for tips, at jeg ikke tenkte på det😍 Kjøtt inneholder ikke noe særlig med omega tre og såvidt jeg vet, og vi er ikke så glade i kjøtt så det holder med taco middagen eller en gryte en gang i blant.. 😊 Men det er bra du ikke har tatt særlig skade av det Anonymkode: 26095...a8a Mye omega I valnøtter så om det er derfor dere spiser fisk, så kan dere godt supplere med nøtter for å øke mengden omega uten å måtte øke fiskemengden. Anonymkode: dfec1...0b0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Er first price fiskekaker eller fp fiskepinner greit alternativ til fiskemiddag ernæringsmessig? Litt dårlig råd nå, og fisk er så viktig! Teller fiskekaker eller fiskepinner som fiskemiddag? det gjelder et barn på tre år, derfor jeg spør. Jeg lever på kaffe 😂 Vi supplerer med fiskepålegg på brød noen ganger i uken. Har ofte stekt makrell, fiskepinner, torsk i form, fiskekaker og fiskeboller... Laks er kjempedyrt😢 Anonymkode: 26095...a8a Fisk er ikke så viktig nei. Det er næringsstoffene som betyr noe. Altså omegaen som fisken får fra å spise alger. Anonymkode: 88391...219
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 Mange fiskekaker har 70 % fisk. Og mange barn spiser mye mer fisk som fiskekaker enn som fiskefilet, og kan derfor totalt sett få i seg mer fisk fra fiskekaker enn fra fiskefilet. Har vi f.eks torsk til middag, er det så vidt jeg får i dem en tredjedel av et porsjonsstykke. Har vi fiskekaker, spiser de lett 4 stykker hver.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 Ikke kjøp laks uansett, det er oppdrettsfisk og ikke noe sunt. Det som er billig og veldig bra fisk er First Price sine blokker med torsk og sei. Ingenting galt med fisken, bare mindre biter enn de pakkene som har hele fileter. Jeg har brukt mye av den, syns den er kjempegod. Anonymkode: 6847c...95c 2
absinthia Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 Ja, det er helt fint. Fiskepinner er det beste alternativet av de to. https://bramat.no/forsiden/tester/2951-bramat-tester-fiskepinner?highlight=WyJmaXNrZXBpbm5lciJd
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 Fisk sjæl i stedet for å spise First price-skvip. Anonymkode: 443a2...58f
Jytte Skrevet 5. april 2020 #19 Skrevet 5. april 2020 (endret) Som Lille-pus sa kan du lage fiskekaker selv. Husker ikke merket på et produkt jeg bruker kjøpe, det er fiskeboller uten laktose og har en høy andel fisk. Du kan også lage fisk i form og servere sammen med ris. Tror jeg har oppskriften i hodet. 4-500 gram sei eller torskefilet. 3-5 tomater (deles i to) en buljongterning fløte eller helmelk til det dekker formen ev. løk som du har surret blank og litt hvitløk ev. gulrot i terninger eller andre grønnsaker (f.eks. spinat) Ost som topping 225 grader i 30-40 minutter. Dette er en billig og sunn middag som er lett å lage og lett å variere. Men å spise fiskekaker er kanskje bedre hvis ikke barnet liker vanlig fisk. Det høres ikke ut som dere har problemer med å få i dere nok omega 3. Kjøleskapsgrøt av chiafrø inneholder også mye omega 3, og serveres med bær. Fiskegrateng er enkelt å lage, du trenger ikke stivpiske eggehvitene, men ha i hele egg. Fisken trenger heller ikke være kokt, bare legg ned en pakke frossen filet i en smurt form, lag hvitsaus, kok makaroni og cirka 45-60 minutter i ovnen på 225 grader. Er fisken frossen tar det en time. Husk kavring og litt muskat i sausen. Endret 5. april 2020 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #20 Skrevet 5. april 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fisk sjæl i stedet for å spise First price-skvip. Anonymkode: 443a2...58f First Price sine rene fiskeprodukter er faktisk gode. Anonymkode: 6847c...95c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå