Gå til innhold

En hel rekke med alvorlige korona symptomer jo!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pustevansker, skader i lunger, lever, nyrer, smak og luktesans, magesmerter og nå forstyrrelser i hjernen også? Dette er jo omfattende og ikke bare influensalignende symptomer akkurat!

Skremmende at dette er slik de først opplyser om nå etter funn i Norge og Europa.

Anonymkode: bba42...ef2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

....det er jo det de har sagt hele tiden, dette er et nytt virus og vi vet alle for lite om sykdommen og ettervirkningene enda, men det ser ikke bra ut. Derfor må vi ta det alvorlig. Jeg fatter ikke at det tar så lang tid før dette synker inn hos enkelte.

Anonymkode: f521b...0ba

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er bare en influensa. Sies det.

Anonymkode: bb8e3...41e

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er "de"? Mye ligner jo influensa i opplevelse, og å miste smak- og luktesans ligner forkjølelse. Hvor hardt angrepet hver person blir, fra ARDS og død til å være kortpustet i noen uker etterpå, er individuelt. Selv har jeg noe galt med den ene lungen (jeg tror den er punktert) under utredning etter det jeg tror var COVID-19.

Anonymkode: cf111...0ad

Gjest Blondie65
Skrevet

Men er det veldig vanskelig å forstå at når regjeringen setter i gang slike alvorlige inngrep i livene våre så er det ikke fordi de synes det er gøy, men fordi et svært smittsomt og potensielt dødelig virus kan gjøre stor skade? Det er vel ikke noe overraskende at dette har ukjent påvirkning siden det er et nytt virus?

Begynner det kanskje å demre for enkelte at dette ikke bare er farlig for astmatikeren og 90 år gamle far på sykehjemmet?

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pustevansker, skader i lunger, lever, nyrer, smak og luktesans, magesmerter og nå forstyrrelser i hjernen også? Dette er jo omfattende og ikke bare influensalignende symptomer akkurat!

Skremmende at dette er slik de først opplyser om nå etter funn i Norge og Europa.

Dette var kjent allerede fra Kina, med unntak av tap av luktesans (det skjer også ved vanlig forkjølelse/når man er veldig tett i nesen). Nevrologiske symptomer er ikke uvanlig ved alvorlig infeksjon, og hjernebetennelse er heller ikke helt uvanlig ved virusinfeksjon. 

Hvis man hadde lest originalartiklene og vært litt kildekritisk istedenfor å basere all sin informasjon på klikksultne medier med journalister som er mest interessert i sensasjon og som sliter med forskjellen smittet av/syk av/døde av/døde med, så er dette velkjent. 

Anonymkode: bacb6...5bc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var kjent allerede fra Kina, med unntak av tap av luktesans (det skjer også ved vanlig forkjølelse/når man er veldig tett i nesen). Nevrologiske symptomer er ikke uvanlig ved alvorlig infeksjon, og hjernebetennelse er heller ikke helt uvanlig ved virusinfeksjon. 

Hvis man hadde lest originalartiklene og vært litt kildekritisk istedenfor å basere all sin informasjon på klikksultne medier med journalister som er mest interessert i sensasjon og som sliter med forskjellen smittet av/syk av/døde av/døde med, så er dette velkjent. 

Det jeg mener er at norske medier knapt har nevnt dette til tross for studier fra Kina. Det er først nå de tar dette opp. Og norske helsemyndigheter burde jo ha tatt dette med i sine opplysninger og advarsler. Ikke bare avspise folk med at de fleste kun får milde symptomer hvor mild betyr skikkelig syk med hoste og dårlige lunger hjemme i eget hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Flere titalls tusen er antakeligvis smitta i Norge, jeg kjenner personlig noen som har testa positivt. De aller fleste blir ikke alvorlig syk, det kan vi fastslå helt krystallklart. 

Men uansett - viruset er som det er. Det er ikke Erna Solberg som har laget det, og det er ikke noe vi kan gjøre for å unngå det. De fleste av oss vil kanskje få det, jeg er ikke bekymra i det hele tatt på egne vegne

Anonymkode: ddba8...27f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere titalls tusen er antakeligvis smitta i Norge, jeg kjenner personlig noen som har testa positivt. De aller fleste blir ikke alvorlig syk, det kan vi fastslå helt krystallklart. 

Men uansett - viruset er som det er. Det er ikke Erna Solberg som har laget det, og det er ikke noe vi kan gjøre for å unngå det. De fleste av oss vil kanskje få det, jeg er ikke bekymra i det hele tatt på egne vegne

Anonymkode: ddba8...27f

Samme... 

Anonymkode: 06658...71e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/a-satse-pa-flokkimmunitet-mot-korona-er-ingen-klok-strategi/

Vil anbefale å lese denne artikkelen. Som veterinær kjenner jeg godt til hvordan ulike coronavirus oppfører deg hos ulike arter og det er også grunnen til at jeg tror en vaksine kan bli vanskelig. Vi har ikke klart det på noen art. Og disse virusene muterer over en lav sko. 

Anonymkode: 208f8...eb8

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/a-satse-pa-flokkimmunitet-mot-korona-er-ingen-klok-strategi/

Vil anbefale å lese denne artikkelen. Som veterinær kjenner jeg godt til hvordan ulike coronavirus oppfører deg hos ulike arter og det er også grunnen til at jeg tror en vaksine kan bli vanskelig. Vi har ikke klart det på noen art. Og disse virusene muterer over en lav sko. 

Neivel. Men hvis en vaksine ikke er mulig så er jo flokkimmunitet det eneste håpet vi har, eller hva? Vi kan ikke holde landet stengt for all fremtid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mener er at norske medier knapt har nevnt dette til tross for studier fra Kina. Det er først nå de tar dette opp. Og norske helsemyndigheter burde jo ha tatt dette med i sine opplysninger og advarsler. Ikke bare avspise folk med at de fleste kun får milde symptomer hvor mild betyr skikkelig syk med hoste og dårlige lunger hjemme i eget hjem.

Du har fått med deg at mange er asymptomatiske, og at mange faktisk bare har milde symptomer? Mild betyr ikke skikkelig syk hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, every woman skrev:

Neivel. Men hvis en vaksine ikke er mulig så er jo flokkimmunitet det eneste håpet vi har, eller hva? Vi kan ikke holde landet stengt for all fremtid.

Ja, men immunitet er da ikke mulig! Da er du bare immun i noen uker etter infeksjonen.

Anonymkode: 73eea...339

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den største trusselen på individnivå er ikke viruset selv, men frykten. For de aller fleste er dette mild influensa. For samfunnet vårt er viruset en trussel mot helsevesenet og det er alvorlig, men burde ikke begrunne panikk for deg og meg. Men føre til at vi oppfører oss ansvarlig og ikke sprer smitte.

Anonymkode: f343a...7d3

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av symptomene du nevner har vært kjent siden starten. 

Det med tap av lukte/smakssans har det stått om i avisene i intervjuer med folk som har hatt korona ganske lenge, men det er først de siste dagene jeg har hørt om at de tror dette har å gjøre med nevrologiske skader av korona. 

Samtidig har de også oppdaget at andelen som har hatt korona og ikke hatt noen symptomer er høyere enn tidligere antatt. Kjekt selvfølgelig for de som ikke blir syk når de får det, men det gjør det selvfølgelig enda vanskeligere å kontrollere spredningen. 

Anonymkode: d8bf9...129

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått med deg at mange er asymptomatiske, og at mange faktisk bare har milde symptomer? Mild betyr ikke skikkelig syk hjemme. 

Mild er fra nesten ingenting til nesten sykehus i dette tilfellet, jo.

Anonymkode: 665bf...754

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men immunitet er da ikke mulig! Da er du bare immun i noen uker etter infeksjonen.

Anonymkode: 73eea...339

Det var ikke poenget her. Jeg kommenterte påstanden om at en vaksine skulle være vanskelig å produsere. Da har vi ikke annet håp en immunitet og kanskje noen medisiner som kan gjøre forløpet mildere. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mild er fra nesten ingenting til nesten sykehus i dette tilfellet, jo.

Anonymkode: 665bf...754

Hvilket tilfelle? Kilde? 

Skrevet
2 minutter siden, every woman skrev:

Det var ikke poenget her. Jeg kommenterte påstanden om at en vaksine skulle være vanskelig å produsere. Da har vi ikke annet håp en immunitet og kanskje noen medisiner som kan gjøre forløpet mildere. 

Hvis du faktisk leser artikkelen du kommentert på, så står det hvordan man kan bekjempe det uten vaksine og uten å satse på flokkimmunitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Og uten vaksine. Hva mener du alternativet er? Vi kan jo ikke sitte inne i over et år og vente på vaksine. Om vi ikke oppnår en så høy andel immune til at alle er skjermet, så vil i alle fall flere få en høyere grad av beskyttelse. Og selv om viruset alltid utvikler seg så er det jo en grunn til at vi ikke stenger ned samfunnet ved sesonginfluensaen. Det er jo blant annet fordi mange har en betydelig motstandskraft etter å ha vært utsatt for en nær slektning av det aktuelle sesongviruset. 

Anonymkode: d8bf9...129

• Opprett ny...