Gå til innhold

Flere som har inntrykk av at bedrifter utnytter nye permitteringsregler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En person i nær familie har blitt permittert sammen med mange andre fra bedriften. Likevel har mitt familiemedlem vært på jobb ca halvparten av dagene etter permitteringen. De andre som også ble permittert er stadig på jobb. Bedriften har egentlig permittert for mange og bruker de permitterte som en slags bakvakt de alltid kan ringe. 

Dette er en bedrift med varierende arbeidsmengde pr dag hele året, og er foreløpig ikke særlig påvirket av korona.

Jeg anser dette som et eksempel på misbruk av de nye ordningene. Flere som har sett noe lignende? 

Anonymkode: 5f902...610

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bedrifter gjør det de kan for å overleve. Ikke så rart.

Anonymkode: 45cda...72a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de jobber og får dagpenger samtidig, så er det regelrett svindel, og skal anmeldes.

Anonymkode: d124e...d8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de jobber og får dagpenger samtidig, så er det regelrett svindel, og skal anmeldes.

Man fører da opp på meldekortet de dagene man jobber. Det er lov. 

Anonymkode: 7e4bc...648

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Aldri om jeg hadde jobbet og ikke fått betalt. De er jo bare dumme som gjør det. Ikke har de lov heller, så lenge de ikke får lønn fra arbeidsgiver. Her gjør faktisk arbeidstaker noe ulovlig også!

Anonymkode: c56a1...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for man kan jobbe inntil seks uker men da må det meldes inn slik at man ikke får både dagpenger og lønn samtidig. Så du har helt rett i det. Tror mange ligger på grensen for hva som er lovlig gitt 

Anonymkode: 54725...4d4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man fører da opp på meldekortet de dagene man jobber. Det er lov. 

Anonymkode: 7e4bc...648

Jo, det er klart. Men de får mest sannsynlig ikke betalt av arb.giver så de taper jo vanvittig mye penger om de gjør det slik.

AnonymBruker
Skrevet

Lønnskostnader er gjerne en bedrifts største utgift. Hvis staten tilbyr seg å betale for dem, så hvorfor ikke. Man er dum om man ikke benytter seg av tilbudet

Anonymkode: 505ab...676

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri om jeg hadde jobbet og ikke fått betalt. De er jo bare dumme som gjør det. Ikke har de lov heller, så lenge de ikke får lønn fra arbeidsgiver. Her gjør faktisk arbeidstaker noe ulovlig også!

Forståelig at folk ikke vil at bedriften skal gå uten for da mister de jo jobben. Skjønner godt at folk er interessert i å hjelpe til. For mange bryr seg for lite om jobben de har virker det som. 

Anonymkode: 71ce6...4b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er klart. Men de får mest sannsynlig ikke betalt av arb.giver så de taper jo vanvittig mye penger om de gjør det slik.

"Mest sannsynlig"? Jeg vil da tro de får betalt av arbeidsgiver for dagene de jobber, og NAV for dagene de ikke jobber, slik det er vanlig å gjøre det når man jobber litt under permittering. 

Anonymkode: ec666...052

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke se noe galt her?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Mest sannsynlig"? Jeg vil da tro de får betalt av arbeidsgiver for dagene de jobber, og NAV for dagene de ikke jobber, slik det er vanlig å gjøre det når man jobber litt under permittering. 

Jeg forstod det ikke slik utifra HI, men det er godt mulig jeg misforsto. Og da er det jo lovlig tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke? Men ikke lett å holde styr på i disse dager, derfor svindler folk over en lav sko.

Anonymkode: 3f8c5...cb2

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det ikke slik utifra HI, men det er godt mulig jeg misforsto. Og da er det jo lovlig tror jeg.

HI sier ikke noe om at de ansatte/bedriften ikke rapporterer inn arbeidstimer riktig, men sier vel heller at bedriften utnytter støtteordningene uten egentlig å ha behov for dem. Dvs. de spekulerer i å permittere flere enn det er behov for, og lar samfunnet ta regningen når problemene deres ikke skyldes koronaviruset men bare naturlige svingninger og/eller dårlig økonomisk styring. 

Det ene er moralsk forkastelig, det andre er straffbart. :) 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI sier ikke noe om at de ansatte/bedriften ikke rapporterer inn arbeidstimer riktig, men sier vel heller at bedriften utnytter støtteordningene uten egentlig å ha behov for dem. Dvs. de spekulerer i å permittere flere enn det er behov for, og lar samfunnet ta regningen når problemene deres ikke skyldes koronaviruset men bare naturlige svingninger og/eller dårlig økonomisk styring. 

Muligheten til å permittere folk er ikke kommet den siste tiden, så om man ikke har behov for folk kan man permittere dem. Men det er billigere nå og dermed en mindre bør å bære.

Endret av Tarmegenbolle
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat dette som er tilfellet. De jobber i en sektor med naturlige svingninger. Bedriften er foreløpig ikke nevneverdig rammet av konsekvensene av korona, men har likevel permittert mange og ringer når de har behov for arbeidskraft. Og det er det av typen «akkurat i dag er det masse å gjøre så fint hvis du står på». Mens dagen etter er man hjemme og permittert.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat dette som er tilfellet. De jobber i en sektor med naturlige svingninger. Bedriften er foreløpig ikke nevneverdig rammet av konsekvensene av korona, men har likevel permittert mange og ringer når de har behov for arbeidskraft. Og det er det av typen «akkurat i dag er det masse å gjøre så fint hvis du står på». Mens dagen etter er man hjemme og permittert.

Dette er jo hovedårsaken til at vi har en permitteringsordning i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jobbe under permittering så lenge det meldes inn. Vil tro mange bedrifter har veldig variasjon i oppdrag nå i disse dager, så det er egentlig helt naturlig. 

Anonymkode: e129d...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kollega har hatt permisjon på grunn av studier, og jobbet 60% en periode. Mannen hennes har vært 40% permittert. Permisjonen til kollegaen ble kalt tilbake på grunn av situasjonen, og vi regnes som samfunnskritiske. Vips var mannen permittert 100% når arbeidsgiver fikk nyss i at han måtte være hjemme med barn. En annen i bedriften som hadde vært 100% permittert fikk endret permitteringsgrad ned til 40%. Høres ikke helt lovlig ut.. 

Anonymkode: 6636b...511

AnonymBruker
Skrevet

Min sjef regelrett truer oss. De som bruker omsorgsdager nå blur permittert. 

Anonymkode: 851b8...93e

• Liker 1
  • Opprett ny...