Gå til innhold

Krise ville oppstå med eller uten coronavirus  

Anbefalte innlegg

Gjest Familytree
Skrevet (endret)

-Kollaps av oljepriser

-Stock Market Crash

Disse to krisene begynte før og "med" COVID19-pandemien. 

Vi snakker om kriser som forårsaker høyere fattigdom og arbeidsledighet, politisk krise, selskaper erklært konkurs, ikke karantene. Da var de verdens rikeste land i den verste sammenhengen for økonomien og måtte add up en mulig helsekrise. På grunn av disse dårlige beslutningene ble tatt, og mange mennesker ble berørt.

Endret av Familytree
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen økonom, men jeg tror at hovedårsaken til oljeprisene er corona. Det er ingen etterspørsel, verden står stille. 

Anonymkode: 6e634...a5f

• Liker 2
Gjest Familytree
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen økonom, men jeg tror at hovedårsaken til oljeprisene er corona. Det er ingen etterspørsel, verden står stille. 

Ja men tiltak for å senke oljeprisen begynte for en måned siden da Russland og oljeland i Midt-Østen møttes for å lære hvilke tiltak ville hjelpe til å redusere effekten av karantenen. Siden folk er hjemme og selskaper er stengt, det er ikke høy demand etter olje.
Vi må vite at olje er veldig viktig i økonomien i de arabiske landene, men Russland diversifiserte markedet for mange år siden.
Saudi-Arabia anbefalte å redusere produksjonen av olje, fordi selskaper ikke lenger kjøper like mye. 
Men Russland avviste dette forslaget og produserte faktisk mer. Fordi landene i Midt-Østen reduserer produksjonen, vil selskaper kjøpe olje fra et annet land, og der bestemte Russland at de kunne selge billig og tjene penger. De andre landene så at de ble frarøvet, så Saudi-Arabia bestemte seg for å ikke redusere produksjonen. 
+ produksjon  - global demand = Fall i global pris.
For å forstå den faktiske størrelsen på problemet, Saudi-Arabia trenger en oljeprise på 0,70 dollar for å opprettholde økonomien, og Russland kan overleve på en pris til 0,42 dollar. 1.april, prisen på oljefat var 0,18 dollar. Men prisen øker etter at begge land inngikk en avtale.
 Dette er hva jeg forstår😅 Jeg er ingen økonom også.

AnonymBruker
Skrevet

Du tror ikke det er en viss forskjell på en oljepriskrise og generell økonomisk krise i forhold til det vi opplever nå? Ja, både stock market crash og lave oljepriser kan være svært utfordrende for norsk økonomi, men det har en tendens til å gå opp og ned. Uansett er det noe man kan komme over.

Det vi opplever nå derimot, er at hele verden går i dass for godt. Men stengte grenser, full proteksjonisme og flere tiltak på vei, så står hele den vestlige verden på kanten av stupet. Går det utfor er det ikke noe man kan gjøre "recovery" fra når alt av handel, transport og produksjon stopper opp, også inkludert mat til slutt.

Anonymkode: 405e2...7d1

Gjest Familytree
Skrevet

Jeg er enig, men koronaviruset var en akselerator av krisen som ville oppstå.
Hvorfor tror du at land som Italia og Spania ikke bekreftet tiltak før? De trengte aktiviteten for å fortsette. Regjeringer holdt flere møter med økonomisekretærene enn med helsesekretærene. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Familytree skrev:

Jeg er enig, men koronaviruset var en akselerator av krisen som ville oppstå.
Hvorfor tror du at land som Italia og Spania ikke bekreftet tiltak før? De trengte aktiviteten for å fortsette. Regjeringer holdt flere møter med økonomisekretærene enn med helsesekretærene. 

Joda, korona akselererte det som allerede lå der som underliggende mindre kriser også, men det har egentlig liten betydning. Det er uansett det å stenge ned nesten hele verden som er den største krisen siden andre verdenskrig. Jeg tror ikke folk skjønner hvor nærme vi er ved å utslette hele den vestlige siviliasjonen. Olje kunne f. eks. Norge greid seg uten. Jada, det hadde blitt hardere økonomiske prioriteringer, og man måtte ha kuttet en del over hele linja. Men man hadde greid seg på et vis. Det vil man derimot ikke nå. Grusomheten som ligger foran oss i tid er mange og dystre, i verste fall anarki og rettsstatenes fall. Da er det kun de sterkeste som overlever.

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de sterkeste som overlever

UK, Frankrike, Tyskland, Finland, Russland, Kina, Japan, Saudi-Arabia, Israel, Tyrkia, Nederland, Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Norge kan redusere viruset, men resten av krisen er utenfor Erna sin kontroll. 

Det irriterer meg at de snakker om åpning av barnehager. Det har ingenting å si. 

Det er idioti å risikere noe negativt ned viruset, når det er 0 gevinst å hente. 

Gjest theTitanic
Skrevet
20 timer siden, Familytree skrev:

-Kollaps av oljepriser

-Stock Market Crash

Disse to krisene begynte før og "med" COVID19-pandemien. 

Vi snakker om kriser som forårsaker høyere fattigdom og arbeidsledighet, politisk krise, selskaper erklært konkurs, ikke karantene. Da var de verdens rikeste land i den verste sammenhengen for økonomien og måtte add up en mulig helsekrise. På grunn av disse dårlige beslutningene ble tatt, og mange mennesker ble berørt.

Med jevne mellomrom så skjer det økonomiske depresjoner, men vi har nå kommet gjennom dem hittil og kommer nok gjennom denne også. Folk må senke standarden, men klarer fint å leve med det. Det farlige med økodepresjoner er at ustabile mennesker kommer i maktposisjoner fordi de lover folket gull og grønne skoger. Håper verden lærte noe av andre verdenskrig. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Familytree skrev:

UK, Frankrike, Tyskland, Finland, Russland, Kina, Japan, Saudi-Arabia, Israel, Tyrkia, Nederland, Norge.

Nei, jeg sikter ikke til nasjonalstater, de kommer til å falle på lang sikt som følge av langvarig nedstengning alle som en. Jeg sikter til at det blir opp til hver enkelt å greie seg fra uke. Ved å dyrke mat selv, forsvare sine interesser (også ved å sloss), bli med i klaner som favner egne interesser best.

Gjest Familytree
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg sikter ikke til nasjonalstater, de kommer til å falle på lang sikt som følge av langvarig nedstengning alle som en. Jeg sikter til at det blir opp til hver enkelt å greie seg fra uke. Ved å dyrke mat selv, forsvare sine interesser (også ved å sloss), bli med i klaner som favner egne interesser best.

Du snakker om et kollapset samfunn?

Gjest Familytree
Skrevet
8 timer siden, theTitanic skrev:

Håper verden lærte noe av andre verdenskrig. 

Enig! 
Krisene skjer hele tiden, men de skjer ikke i alle land på samme tid. Dette er hva Covid19 har til felles med stock market crash og Lave oljeprisen.

• Opprett ny...