Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som ikke er glad i sine eldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så mange som "bagatelliserer" Corona! At det er ikke så farlig! Det er ikke så nøye, liksom! Er ikke de eldre og de i risikogruppen mennesker de også? 🙂

Anonymkode: 76034...829

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så mange som "bagatelliserer" Corona! At det er ikke så farlig! Det er ikke så nøye, liksom! Er ikke de eldre og de i risikogruppen mennesker de også? 🙂

Jeg opplever at vi relativt unge tar hensyn på alle måter, mens de eldre selv bagatelliserer og lever omtrent som før. Møtes på cafe, er i syforening osv. Ser flere eksempler på dette hver dag i forbindelse med jobben min. 

Anonymkode: ff41e...c79

• Liker 14
Skrevet

Det samme lurer jeg også på. Skammelig hvordan noen helst ser de gamle ryddet av veien. Jeg blir så forbanna på slike kyniske, kalde mennesker😡

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg ikke sett noe til. Kanskje du har misforstått dette?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange folk fortsatt trenger tydeligere informasjon om hvorfor dette er verre enn normaltilstand. Gamle folk med underliggende sykdommer har det med å dø til vanlig også, det er liksom sånn det er. 

Just now, AnonymBruker said:

Jeg opplever at vi relativt unge tar hensyn på alle måter, mens de eldre selv bagatelliserer og lever omtrent som før. Møtes på cafe, er i syforening osv. Ser flere eksempler på dette hver dag i forbindelse med jobben min. 

Anonymkode: ff41e...c79

Dette er helt i tråd med min erfaring. Unge tar hensyn som bare det mens eldre tenker at dagene er til for å nytes og har vanskelig for å innse at dette gjelder dem og at de er i risikogruppa. 

Anonymkode: 85289...ee8

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Har lurt på det samme, det er liksom ikke så farlig med Olga på 80, skal jo snart dø uansett :sinna: 

Skrevet
7 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Har lurt på det samme, det er liksom ikke så farlig med Olga på 80, skal jo snart dø uansett :sinna: 

Tiltakene er jo ikke primært der for å redde Olga på 80, men for ikke å overbelaste helsevesenet.

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo er glad i de gamle, men naboen her på 90 år er ganske våken og han sier at hans avgang er naturlig del av livet mens de yngre fortsatt har til å tilføye samffunnet. Hvorfor bruke så masse energi på meg sier han for at jeg kansje kan leve ett til to år til? Ingen har noen garanti for hvor lenge han vil være i live, men statistisk sett er prognosene for et lengre liv for ham dårligere enn en mye yngre person.

Slik de holder på nå så kan vi miste begge deler. Altså både de unge og gamle samt økonomien som på sikt vil skape masse styr i ettertiden med masse unødvendig falne.

Dette blir uansett et moralsk dilemma. Hvor skal vi satse.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Catalina Culès said:

Ja, men er det så rart å tenke sånn? De tenker jo ikke at det er like greit at en spesifikk Olga dør litt tidligere enn hva hun ville ha gjort. Men mer generalisert, er det at en liten til moderat andel Olgaer dør litt tidligere et problem som rettferdiggjør krisemaksimeringen?

Sier ikke at jeg tenker sånn selv. Men tror det er den tankegangen som må møtes med tydeligere informasjon. 

Anonymkode: 85289...ee8

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
15 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Tiltakene er jo ikke primært der for å redde Olga på 80, men for ikke å overbelaste helsevesenet.

Joda vet det, men poenget mitt var at noen tenker slik jeg skrev.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke trist for meg at en eldre person som har levd et fullverdig liv dør. Døden kommer til å skje oss alle, av enten det ene eller det andre. Det er det mest naturlige i verden. Dersom noen som kun har et par år igjen uansett, dør av corona, så klarer jeg ikke synes det er trist. Hva trodde man, at man is all verdens tid? Når jeg ser overskrifter som "Rita (103) overlever ikke koronaviruset" tenker jeg bare... Nei vel? Overlever en på 103 noe som helst av sykdom? Hvor mye skal man overleve etter en viss alder? 

Jeg føler med de etterlatte da. Det er trist miste noen man er glad i, uansett alder. 

Anonymkode: 5a835...ba7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører det argumentet mot meg i enhver tråd jeg argumenterer for åpning av samfunnet. 

Min hovedbekymring nå er hvilken skade dette gjør på samfunnet. Arbeidsledighet, tømming av statskasse, sosial nød og elendighet, og tilhørende helsemessige skader, økning i selvmord, partnervold, misbruk. 

Det er veldig klart at dette er et virus som ikke lar seg stoppe. 

Dette er en ørfin balansegang akkurat nå. Samfunnet MÅ åpne opp igjen, primært det som legger til rette for at folk kan jobbe som før, barnehage og de laveste trinnene på skolen. Så om du ser meg bruke "eldre og underliggende sykdommer" i tråder er det fordi jeg mener gruppen som ikke er i risikosonen må tørre å eksponere seg mer for å bidra til å holde hjulene i gang. Så får man heller sette sterkere restriksjoner på risikogruppene. 

Anonymkode: 36550...117

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke glad i noen man ikke kjenner. 

Anonymkode: 0818f...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer overrasket over hvor MYE folk plutselig bryr seg om de eldre, jeg. Jobbet på sykehjem under studiene, og ble skikkelig lei meg over hvor ensomme de var og hvor utrolig sjeldent de fikk besøk av familie. Har derfor vært besøksvenn i flere år nå, og NÅ plutselig, er det kjempemange som melder seg til å være telefonvenn og lignende. Interessant å observere.

Anonymkode: cc991...ef6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

Det samme lurer jeg også på. Skammelig hvordan noen helst ser de gamle ryddet av veien. Jeg blir så forbanna på slike kyniske, kalde mennesker😡

Hvis du måtte velge hvem som måtte dø; Agnes 85 år, bosatt på sykehjem, mor, bestemor til 4 og oldemor til 8. Eller Silje 30 år, nybakt mor til tvillinger på 4 mnd, utdannet sykepleier og nyforlovet med sin kjære.
Helt ærlig? velger du at Agnes skal få leve har du seriøst store problemer. 
Når det er krise så må man se det store bildet og ikke fokusere på små detaljer. En gammel dame her levd et langt liv og ville sannsynligvis hatt 2-5 år igjen av livet. En 30-åring har såvidt startet livet sitt. Du kan ikke si at det er likegyldig hvem av dem som burde bøte med livet? 

Anonymkode: 48b88...4a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De som overlever må nok klare seg uten pensjon, for snart har vi ikke penger igjen. 

Anonymkode: 682ae...7f8

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du måtte velge hvem som måtte dø; Agnes 85 år, bosatt på sykehjem, mor, bestemor til 4 og oldemor til 8. Eller Silje 30 år, nybakt mor til tvillinger på 4 mnd, utdannet sykepleier og nyforlovet med sin kjære.
Helt ærlig? velger du at Agnes skal få leve har du seriøst store problemer. 
Når det er krise så må man se det store bildet og ikke fokusere på små detaljer. En gammel dame her levd et langt liv og ville sannsynligvis hatt 2-5 år igjen av livet. En 30-åring har såvidt startet livet sitt. Du kan ikke si at det er likegyldig hvem av dem som burde bøte med livet? 

Anonymkode: 48b88...4a2

Gi deg nå. Det er du og dine meningsfeller som har og som ER problemet. Det er ikke snakk om å måtte velge. Og hvorfor drive på med tåpeligheter med fiktive navn? Tror du ikke  de eldre har lyst til å leve du eller? Dette blir for dumt. Du må gjerne svare, men for mitt vedkommende er diskusjonen med deg over.

• Liker 3
Skrevet

Først må de gamle ta alvoret selv, i går var jeg innom et senter, fordi jeg måtte på apoteket. På kafeen som ligger ca midt i senteret så var det fullt. Der var det heller ikke laget «coronakafè» med god plass mellom bordene, og etter det jeg kunne se så var 100% av gjestene 75 år +. 

• Liker 3
Gjest Fallabella
Skrevet

Jeg håper dette viruset tar livet av mine psykopatiske foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de som gir mest f i tiltakene er de eldre. Var på polet i går. De yngre holdt avstand og de eldre viste ikke antydning til å bry seg. Samme erfaring har jeg i dagligvarebutikker.

Eldre mennesker burde vel se på andre eldre mennesker som mennesker de også?

Anonymkode: bc852...c19

• Liker 4
  • Opprett ny...