Gå til innhold

Frozen shoulder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har altså vært så uheldig å pådra meg frossen skulder etter å ha gått for lenge med en skade jeg ventet på skulle gå over av seg selv. Den gjorde ikke det og nå sitter jeg her og har det verre enn da det kun var skade (avrevet sene)

Noen som har erfaring med behandling av slike skader- inngrep, opptrening osv?

Anonymkode: 1b6c2...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må komme igang med opptrening så fort som mulig for å unngå varige skader. Ta kontakt med legen din

Anonymkode: 4ef5f...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja shit, skjønner hva du mener TS. Hater å bare få en kald skulder tilbake når jeg prøver å være romantisk for eksempel 😔

Anonymkode: 40ce6...092

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar vimowo når jeg får frozen shoulder. Det eneste som funker. Ellers holder jeg skulderen i ro og får andre til å kle på meg. 

Lykke til. Det er et helvete!

Anonymkode: 7939b...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har altså vært så uheldig å pådra meg frossen skulder etter å ha gått for lenge med en skade jeg ventet på skulle gå over av seg selv. Den gjorde ikke det og nå sitter jeg her og har det verre enn da det kun var skade (avrevet sene)

Var i ro i to uker med vimovo (liten rift i sene og muskel) deretter gikk jeg til fysioterapi 2 til 3 ganger i uken i 4 mnd. Deretter 1-2 g i uken. Måtte trene hjemme hver dag i tillegg. Tok typ 6 mnd å bli bra nok til å komme litt tilbake i jobb. Fortsatte med fysio 1 gang i uken pluss hjemme trening noen uker etter jeg hadde oppstart i jobb.

Tok nesten et år å bli 90% bra. Resten av 8% har jeg jobbet med siden. Er ikke 100% bra enda men ikke lenge til nå. Tar ca 2-3 år å bli helt bra igjen. Lykke til 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må komme igang med opptrening så fort som mulig for å unngå varige skader. Ta kontakt med legen din

Frozen shoulder, eller adhesiv kapsulitt som det egentlig heter, skal holdes i ro i den akutte og mest smertefulle fasen. (Noe annet er ofte heller ikke mulig på grunn av de ekstreme smertene og manglende bevegelighet). Nå er det imidlertid ganske mange som tror de har adhesiv kapsulitt uten at det egentlig er det, så diagnosen bør stilles av for eksempel en manuellterapeut eller lege som har spesialisering i dette. 

Hvis det er snakk om adhesiv kapsulitt så har operasjon lite eller ingen for seg og det gjøres da heller ikke. Behandlingen er å holde skulderen og armen i ro, og evt. få smertestillende/betennelsesdempende og/eller kortisoninjeksjoner for å redusere smertene og forkorte forløpet. Når den første akutte fasen er over (Det tar gjerne noen måneder) bør man imidlertid begynne forsiktig og trene opp igjen bevegelighet og styrke i samarbeid med fysioterapeut. 

Nå har jeg vært så "heldig" og få dette i tur og orden i begge skuldre/armer og det er uhyre smertefullt. Å bevege armen eller å ligge på den er helt utelukket i den mest aktive fasen. Det er nå drøyt to år siden jeg fikk diagnosen i den første skulderen og bevegeligheten og styrken i denne armen er fremdeles ikke på langt nær bra til tross for utallige fysioterapitimer og mye trening. Nå er det ikke alle som blir like hardt rammet og de fleste blir bra, men man må altså være forberedt på at det kan ta lang tid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde tendenser til det før jeg fant Medical Medium, det gikk bort etter kort tid på protokollene hans. Ifølge han er det en type helvetesildvirus som ikke gir utslett som forårsaker det.

Anonymkode: 17b65...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medical Medium er en kar med null helseutdanning som hevder han får svar på helsespørsmål av ånder og derfor kan forutse sykdom og kurere folk før de blir syke(!). Ikke noe voksne folk burde ta på alvor, med andre ord.

Anonymkode: aab61...506

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har hatt frozen shoulder med store smerter og ble bra igjen etter 8 måneder! I begynnelsen merket jeg kun at det var bevegelse som var vanskelig, men etterhvert kom forferdelige smerter. Jeg fikk kortisoninjeksjoner tre ganger hos fastlegen, men en måneds mellomrom. I den samme tiden gikk jeg til massasjeterapeut en til to ganger i uka. Dette er altså en som jobber med smerter og skader, ikke som å være på spa! Hun jobbet med spenninger og knuter i hele ryggen, nakken og armen, men gjorde ikke noe med selve rotasjonen/kapselen. Åtte måneder etter første symptom var jeg smertefri, og nå etter et år har jeg ingen symptomer, men full bevegelighet og styrke.

Jeg ser at mange her anbefaler opptrening, og det stemmer ikke. En frozen shoulder kan ikke trener bort, og det er ikke en skade som kommer og går. Den er vond hele tiden. Dette er en diagnose som stilles av legen, samt ved MR, røntgen og ultralyd. Da ser de betennelsen. Den kan likevel ikke behandles med vanlig betennelsesdempende medisin.

Jeg googlet og undersøkte alt da det var på sitt verste, jeg var helt desperat. Jeg er så glad at jeg fant noe som virket. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt frozen shoulder i begge skuldre, og det var aldri snakk om "opptrening" osv da. Det ville antagelig bare gjort vondt verre. Skulderene blir jo helt immoble og å røre dem over en viss høyde er umulig. Man kan ikke trene en sånn skade.

Jeg husker dessverre ikke hvor lang tid jeg gikk med det, men det gikk over av seg selv til slutt. Brukte Naproxen eller Vimovo, samt smertestillende i blant. Plutselig en dag kunne jeg sette hårstrikk i håret igjen selv, klarte å løfte armene høyt nok igjen! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/5/2020 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde tendenser til det før jeg fant Medical Medium, det gikk bort etter kort tid på protokollene hans. Ifølge han er det en type helvetesildvirus som ikke gir utslett som forårsaker det.

Anonymkode: 17b65...f98

Hva i helvete? Hva er dette for noe tull?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frozen shoulder går over av seg selv og bør ikke beveges mer enn nødvendig. Trening kan gjøre det verre. Det kan ta opp til to år før den er bra igjen.

Anonymkode: cc292...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frozen shoulder går over av seg selv og bør ikke beveges mer enn nødvendig. Trening kan gjøre det verre. Det kan ta opp til to år før den er bra igjen.

Anonymkode: cc292...20b

Joda, men det er veldig kjedelig å ha nærmest null funksjon i armene i 1-2 år. Kortison injeksjoner kan forkorte forløpet veldig, men det gir dessverre litt økt risiko for seneruptur i skulderen. 

Anonymkode: 0d167...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2020 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Du må komme deg til noen som kan diagnostisere deg (på ordentlig, ikke selvdiagnostisering eller synsing uten fysiske tester). Og da er fastlegen det siste stedet du må finne på å gå. De har to diagnosemetoder: røndtgen eller mr. Og ingen av dem hjelper siden legen aner mindre enn meg om muskulatur. Ring en god fysioterapeut. Du trenger ikke lengre henvisning via lege, og fysioterapeuten sykemelder, henviser til røntgen etc etter behov. 

Anonymkode: 03f7d...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, en fastlege kan da selvfølgelig diagnosere frozen shoulder. Hvorfor skal man tro noe annet? Min venninne fikk sin diagnose av fastlegen. Det ble ikke tatt noen bilder. Den ene skulderen fikk hun kortison i, den andre ikke. Begge gikk over etter ca. et års tid. Trening er ikke anbefalt.

Anonymkode: aab61...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ts her- diagnosen er satt etter MR så det er ingen tvil. Jeg er vel 2/3 ut i første fase og må si det tar på. Ba pent om kortisonsprøyte, men i dagens situasjon med korona ønsket ikke legen å bidra til å redusere imunforsvaret ved å gi kortison. 

Takk til dere som deler erfaringer, det meste stemmer med det jeg har tilegnet meg av kunnskap allerede. Konkluderer med at tålmodighet og en erkjennelse av at dette blir langvarig er det som gjelder nå. 

:)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...