Gå til innhold

Kupper USA smittevernutstyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble litt målløs, leste om det på tyske media (spiegel, welt). Frankrike, Tyskland og Spania klager at levering av masker og annet beskyttelsesutstyr blir kapret på flyplassen i Kina og får ny destinasjon. New York istedet Paris. Amerikaner kommer og betaler kontant 3-4 ganger prisen som var avtalt med original kjøper. Riktignok er det ukjent om det var private eller myndigheter men jeg har ingen problemer å forestille meg at Trump og hans regjering "stop at nothing" å få det de trenger.

https://edition.cnn.com/2020/04/03/europe/coronavirus-masks-war-intl/index.html

Hvis ikke dette er et tegn at Europa må bli mer selvforsynt vet jeg ikke. I krise kan man ikke stole på at leveringer fra andre siden av kloden kommer som avtalt. Skulle viruset blomstre opp igjen i Kina er det ikke sikkert de kan levere noe som helst til utlandet. Iom krisen ser ut å være langvarig mener jeg det er absolutt på sin plass å bygge opp produksjon her, nå.

Anonymkode: d97e5...46a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå har jo Frankrike gjort det samme. Stoppet en stor levering av masker som skulle til Sverige og fordeles videre til Italia/Spania. Sverige vurderer å anmelde Frankrike grunnet dette. Så er vel mange som tenker på seg selv. 

Anonymkode: 31a87...206

AnonymBruker
Skrevet

Det positive er at mange vil bli mindre naive etter dette. Her i Norge har flertallet av politikerene ikke forstått vitsen med å ha kornlager, og medisinlager har det knapt vært snakk om engang. Plutselig var ikke de "paranoide" så paranoide likevel.

Anonymkode: d2fdc...748

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trump har også beordret 3M til å slutte å eksportere masker til Canada og Latin-Amerika https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/amp/world-us-canada-52161032

Anonymkode: 4e3bb...fcc

Jeg syns det er stor forskjell mellom eksportforbud og trenge seg inn mellom en avtale når produksjonen er i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt målløs, leste om det på tyske media (spiegel, welt). Frankrike, Tyskland og Spania klager at levering av masker og annet beskyttelsesutstyr blir kapret på flyplassen i Kina og får ny destinasjon. New York istedet Paris. Amerikaner kommer og betaler kontant 3-4 ganger prisen som var avtalt med original kjøper. Riktignok er det ukjent om det var private eller myndigheter men jeg har ingen problemer å forestille meg at Trump og hans regjering "stop at nothing" å få det de trenger.

https://edition.cnn.com/2020/04/03/europe/coronavirus-masks-war-intl/index.html

Hvis ikke dette er et tegn at Europa må bli mer selvforsynt vet jeg ikke. I krise kan man ikke stole på at leveringer fra andre siden av kloden kommer som avtalt. Skulle viruset blomstre opp igjen i Kina er det ikke sikkert de kan levere noe som helst til utlandet. Iom krisen ser ut å være langvarig mener jeg det er absolutt på sin plass å bygge opp produksjon her, nå.

Skulle ikke forundre meg. Var jo en sak her for et par uker siden der han angivelig hadde prøvd å få et tysk firma som utvikler vaksiner til å gi USA enerett på vaksinen. Fyren har ingen skrupler når det gjelder å bli gjenvalgt eller klatre på meningsmålingene....

Anonymkode: f9719...051

AnonymBruker
Skrevet

Det er i så fall veldig ille med tanke på at USA jo tross alt har egenproduksjon med to av de største produsentene i verden av slikt utstyr i eget land. Greit nok at de har eksport restriksjoner fra dem, men at de i tillegg kaprer utstyr fra Kina på vei til land som ikke har egenproduksjon er helt bak mål.

Anonymkode: b39e4...0dd

• Opprett ny...