AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #61 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig. Klokt. Før var det vanlig med dagmammaer, og praktikanter i barnets hjem. Det ville vært tryggere nå enn barnehager. Man kunne jo oppfordret i en periode nå at foreldre gjør en innsats for å finne barnevakt ril barna sine. Menge er permitterte nå, noen er blitt arbeidsledige. Mange barnepassere kan jo være veldig flinke og pålitelige. Jeg skulle gjerne meldt meg, om jeg ikke jobber i barnehage. Anonymkode: 960cc...f6f Dette er vanskelig av flere årsaker. Med hjemmekontor har ikke foreldrene noe sted å dra for å jobbe, antar derfor at barna måtte sendes hjem til barnepasser. Har barnepasser flere familiemedlemmer øker risiko for smittespredning. Det er videre begrenset med tilgang på permitterte barnløse mennesker som er villige til å passe barn. Det åpner også for misbruk og vold mot barn dersom mennesker med grusomme hensikter tilbyr seg å passe barn. Anonymkode: c1443...62a 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #62 Skrevet 4. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En mye bedre løsning enn å åpne barnehagene, er å pålegge bhgansatte pass av 2 små/4 store, faste barn i ett av foreldrenes hjem, i 6 timers skift, 4 dagee i uka. Dette begrenser smittefaren, samtidig som foreldre flest får mulighet til 6 timers hjemmekontor/utekontor i fred og ro. 6 timers vakter for at de bhgansatte skal kunne tåle belastningen over tid. Redusert tid me barnepass, ja, men økt produktibitet ifht hjemmekontor. Foreldrene i permisjon/ikke jobber vil ilke få dnene muligheten Anonymkode: b4714...5c2 Alvorlig talt. Staten kan ikke pålegge hver sjette barnefamilie å åpne hjemmet sitt for barnehagedrift. Vet ikke helt hvor i landet du bor heller, men her i Oslo - særlig Oslo øst - er det mange familier som knapt har plass til seg selv. Folk bor i leiligheter, også i de «penere» strøkene. Anonymkode: 3a29f...64d 12
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #63 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hva de sier om vi fratar de jobbene. Da får nok pipa en annen lyd🙃 Anonymkode: 46385...c89 Ja, lurer på hva lærere og barnehageansatte sier da. 😜 Da var det ikke så morsomt likevel, gitt! Anonymkode: a7f2b...c0c 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #64 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjør regnestykket selv. 6 timers pass hver 3. uke kommer ikke til å gjøre noen stor forskjell. Dessuten vil smittespredningen være minst like stor all den tid barn antas å spre smitte i mindre grad. Den vil muligens være større fordi de beveger seg inn i andres hjem der andre familiemedlemmer kan være smittebærere. Anonymkode: c1443...62a Hvordan i alle dager konkluderte du med at i forslaget mitt, får man 6 timer pass hver 3.uke? På tide å pusse brillene Dette innebærer da mye mindre smitterisiko enn å åpne bhg helt . Det skjønner du selv Anonymkode: b4714...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #65 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At det ikke er kapasitet er tull. Barnehagene har en minimumsnorm på 3 små/6 store barn. Dvs at ved 21 store barn i en barnehage skal det minimum være 7 voksne. Ved 12 små skal det være 4 voksne. Barnehagene kunne absolutt mikset og trikset det til for å ha omsorgen for 2/4 barn. Det ville faktisk vært mindre belastning med så få barn enn det vi er vant med i det daglige Det er vel ganske enkelt - enten velger man som bhgansatt denne løsningen, eller blir permittert som resten av de som ikke kan gjennomføre jobben sin. Det er absolitt den beste måten for å åpne gradvis opp. Etter 2-3 uker med denne løsningen ville man sett om smittefaren gikk opp eller var stabil. Ved smitte vil denne begrenser seg til den lille barnegruppen + den ansatte Mye bedre enn å åpne alle bhg Anonymkode: b4714...5c2 Du kan ikke åpne opp gradvis på den måten, det er en helt annen setting enn barnehagen i seg selv og du har da ikke noe sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: c1443...62a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #66 Skrevet 4. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når kan man egentlig anse det som trygt å åpne skoler og b-hager igjen? Altså, det blir veldig lenge å holde stengt helt til en fungerende vaksine er oppfunnet, men greit nok, da kjører man hjemmekontor ett år til da. Anonymkode: 26b01...f99 Det er aldri snakk om evt stengte barnehager og skoler i et helt år. Noen uker til, kanskje ut mai for å kjøpe mer tid og få kontroll over sykdom og situasjon. Nå har vi sjansen til å endre tankemønstre og prøve ut nye måter å gjøre ting på i samfunnet vårt. Anonymkode: 960cc...f6f 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #67 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan i alle dager konkluderte du med at i forslaget mitt, får man 6 timer pass hver 3.uke? På tide å pusse brillene Dette innebærer da mye mindre smitterisiko enn å åpne bhg helt . Det skjønner du selv Anonymkode: b4714...5c2 Nei det skjønner jeg ikke. Hvorfor det? Anonymkode: c1443...62a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #68 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alvorlig talt. Staten kan ikke pålegge hver sjette barnefamilie å åpne hjemmet sitt for barnehagedrift. Vet ikke helt hvor i landet du bor heller, men her i Oslo - særlig Oslo øst - er det mange familier som knapt har plass til seg selv. Folk bor i leiligheter, også i de «penere» strøkene. Anonymkode: 3a29f...64d Det vil ikke være snakk om å pålegge, men tilby. Da velger foreldrene selv om de ønsker sende barna sine til andre familierder bsrna kjenner hverandre, med ansatte som bsrna kjenner. Eller hjemmekontor med barna Anonymkode: b4714...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #69 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, lurer på hva lærere og barnehageansatte sier da. 😜 Da var det ikke så morsomt likevel, gitt! Anonymkode: a7f2b...c0c Ansatte i barnehagen hadde blitt permitterte om de ikke hadde barn i bhg. Anonymkode: 46385...c89 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #70 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei det skjønner jeg ikke. Hvorfor det? Anonymkode: c1443...62a Svar på spm mitt først, så svarer jeg på ditt Anonymkode: b4714...5c2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #71 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke åpne opp gradvis på den måten, det er en helt annen setting enn barnehagen i seg selv og du har da ikke noe sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: c1443...62a God dag mann, økseskaft. Svadasvar. Jrg har god erfaring med å jobbe i bhg og ser ikke hvordan det ikke er mulig med en slik løsning Anonymkode: b4714...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #72 Skrevet 4. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Klokt. Før var det vanlig med dagmammaer, og praktikanter i barnets hjem. Det ville vært tryggere nå enn barnehager. Man kunne jo oppfordret i en periode nå at foreldre gjør en innsats for å finne barnevakt ril barna sine. Menge er permitterte nå, noen er blitt arbeidsledige. Mange barnepassere kan jo være veldig flinke og pålitelige. Jeg skulle gjerne meldt meg, om jeg ikke jobber i barnehage. Anonymkode: 960cc...f6f Gjør det du. Men jeg har null interesse av å finne en fremmed, permittert renholder til å passe barna mine. Anonymkode: 3a29f...64d 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #73 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil ikke være snakk om å pålegge, men tilby. Da velger foreldrene selv om de ønsker sende barna sine til andre familierder bsrna kjenner hverandre, med ansatte som bsrna kjenner. Eller hjemmekontor med barna Anonymkode: b4714...5c2 Du skjønner at en slik løsning også ville krevd et gigantisk byråkrati rundt seg? Anonymkode: 3a29f...64d 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #74 Skrevet 4. april 2020 59 minutter siden, AnonymBruker said: Du skrev: «Det er vel ingen som maser mer om å åpne barnehager enn barnehageforeldre.» Dersom jeg skulle «mast» om noe så måtte det ha blitt at barnehagene ikke bør åpnes enda. Anonymkode: 85674...ae9 Men jeg sa ikke at alle maser. Selv håper jeg at barnehagen holder stengt iallfall ut mai. Anonymkode: b99a7...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #75 Skrevet 4. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi kan rett og slett ikke ha landet i lockdown i mange år. Det at barnehagebarna er hjemme kveler produktiviteten i samfunnet. Kostnaden med det, også helsemessig, vil langt overstige viruset i seg selv. Viruset er mye mindre farlig for barn en RS virus, som det florerer av i barnehagene hvert år. Og foreldrene til de fleste barnehagebarn er unge og friske. Så kan man heller fokusere på å skjerme de utsatte gruppene direkte. Så en samlet betraktning er helt klart at barnehagene må åpne ganske raskt. Ellers er vi tilbake til å være et u-land, med massiv arbeidsledighet, og de helsemessige konsekvensene det medfører. Anonymkode: ea1ab...528 Enig! Barnehagene må åpne, og så får heller de foreldrene som vil ha barna hjemme holde de hjemme, men uten omsorgspenger for det er da frivillig. Anonymkode: e851d...9bb 6
Gjest Optimo Skrevet 4. april 2020 #76 Skrevet 4. april 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør vi faktisk. Det er uunngåelig. Åpning av bhg og skoler forutsetter imidlertid at det gjøres gradvis, for å unngå en andre bølge. Så lenge kapasiteten på sykehusene holder må samfunnet fortsette. Selv om du leser om barn som blir smittet i avisene er dette unntaket og ikke hovedregelen. Anonymkode: c1443...62a 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man slutte med sosial distansering ellers bare fordi barnehagene åpner? Ingen grunn til å fly rundt og spre smitte bare fordi man endelig får jobbet litt igjen, og ingen grunn til å tro at det lettes på andre tiltak umiddelbart etter åpning av barnehager. Når det er sagt; LITT smittespredning skal vi faktisk ha. Det skal bare ikke bli for mye. Anonymkode: 4c422...a7e I en fersk rapport fra Imperial college i London mener forskerne at det allerede finnes bevis for at tiltakene land som Norge har innført har virket. Smittespredningen har gått ned, mener de, basert på dødstallene og antall nye smittede i 11 europeiske land. Skolestenging er ett av tiltakene de mener har hatt størst effekt. Forskerne advarer samtidig mot å lempe på tiltakene nå, før man ser at smittespredningen er lav nok. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGLQ1Q/skal-gi-raad-om-skoleaapning-kartlegger-smittespredning-blant-barn
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #77 Skrevet 4. april 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du bodd under en stein de siste tre ukene? Når skoler og barnehager stenges, må foreldrene være hjemme med barna sine. Det har aldri vært så mange arbeidsledige i Norge som nå. Ikke alle kan jobbe fra hjemmekontor og skjerme seg fra elendigheten der ute, selv om de kanskje produserer mindre, fordi de er hjemme med barna de også. Anonymkode: 46385...c89 Har ikke bodd under en stein, nei. (Og hva slags måte er det å diskutere på, egentlig?) Det er ingen vesentlig link mellom arbeidsledighet og stengte skoler/barnehager. Sorry. Men det er ikke det. Selvsagt finnes det unntak, men det er ikke regelen. Anonymkode: 3a29f...64d 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #78 Skrevet 4. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner at en slik løsning også ville krevd et gigantisk byråkrati rundt seg? Anonymkode: 3a29f...64d Hvilket byråkrati da? De ansatte i bhg har allerede taushetsplikt på samme barnegruppa, politiattest og god kjennskap til barn og foreldre. De bhgansatte har god kjennskap til risikovurderinger ifht barn. Styrer og pedagogiske ledere kunne, ut fra visse kriterier satt fra staten, bestemt hvem som har krav på dette tilbudet og hvordan gruppene skal settes sammen. Det er heller ikke et krav om at man må være hjemme, man har da skogen, lekeplasser etc. Anonymkode: b4714...5c2 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #79 Skrevet 4. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er vanskelig av flere årsaker. Med hjemmekontor har ikke foreldrene noe sted å dra for å jobbe, antar derfor at barna måtte sendes hjem til barnepasser. Har barnepasser flere familiemedlemmer øker risiko for smittespredning. Det er videre begrenset med tilgang på permitterte barnløse mennesker som er villige til å passe barn. Det åpner også for misbruk og vold mot barn dersom mennesker med grusomme hensikter tilbyr seg å passe barn. Anonymkode: c1443...62a Dette vet man jo ikke sikkert før man har prøvd. Og barnepasseren kan selvfølgelig passe barn i barnets hjem selv om foreldrene har hjemmekontor. Før noen ville nok det vært gjennomførbart og trygt. Si ikke at det er umulig før du har forsøkt. Med rette innstillingen er det mye som kan gå. Anonymkode: 960cc...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #80 Skrevet 4. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er det så mange som tror at vi som er foreldre til de minste - vil finne oss i å sende ut de minste blant oss som prøvekaniner? Du kan jo bare ha barna hjemme?? Barnehage er helt frivillig, om du mener det er livsfarlig for barna dine holder du de hjemme til du mener det er trygt. Det vil ordne seg praktisk. Og hvis ikke så må du sette liv over økonomien og ofre sistnevnte Anonymkode: 6d534...8c2 3
Fremhevede innlegg