Gå til innhold

Barnehagene kan ikke åpnes igjen nå!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Guile skrev:

Vi trenger ikke at barna smitter hverandre, personalet, og at barn og personal deretter tar med smitten hjem og sprer det utover. 

Hvorfor skal man slutte med sosial distansering ellers bare fordi barnehagene åpner? Ingen grunn til å fly rundt og spre smitte bare fordi man endelig får jobbet litt igjen, og ingen grunn til å tro at det lettes på andre tiltak umiddelbart etter åpning av barnehager. Når det er sagt; LITT smittespredning skal vi faktisk ha. Det skal bare ikke bli for mye.

Anonymkode: 4c422...a7e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Guile skrev:

Vi trenger ikke at barna smitter hverandre, personalet, og at barn og personal deretter tar med smitten hjem og sprer det utover. 

Jo, det gjør vi faktisk. Det er uunngåelig. Åpning av bhg og skoler forutsetter imidlertid at det gjøres gradvis, for å unngå en andre bølge. Så lenge kapasiteten på sykehusene holder må samfunnet fortsette. Selv om du leser om barn som blir smittet i avisene er dette unntaket og ikke hovedregelen. 

Anonymkode: c1443...62a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, pautina skrev:

Det blir andre kriser i kjølvannet av dette. De som synes samfunnet må gå videre mener ikke at de ønsker at din gamle bestemor eller syke niese bare kan dø og det er helt ok. Men det vil lage såpass mange personlige tragedier og heftig økonomiske problemer for så mange at det vil kunne komme sykdom og død også som følger av tiltakene. Bare tenk på alle alvorlig psykisk syke som står uten støtteapparat nå. Vet allerede om en som permitterte alle ansatte og tok med hagla i skogen..har ikke fasiten jeg altså, men man er ikke nødvendigvis hverken dum eller ond fordi man ser ett større bilde...

Endelig noen som ser de store sammenhengende. Flott skrevet!

Anonymkode: 9bb8b...a84

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En mye bedre løsning enn å åpne barnehagene, er å pålegge bhgansatte pass av 2 små/4 store, faste  barn i ett av foreldrenes hjem, i 6 timers skift, 4 dagee i uka. 

Dette begrenser smittefaren, samtidig som foreldre flest får mulighet til 6 timers hjemmekontor/utekontor i fred og ro. 6 timers vakter for at de bhgansatte skal kunne tåle belastningen over tid. 

Redusert tid me barnepass, ja, men økt produktibitet ifht hjemmekontor. 

Foreldrene i permisjon/ikke jobber vil ilke få dnene muligheten 

Anonymkode: b4714...5c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En mye bedre løsning enn å åpne barnehagene, er å pålegge bhgansatte pass av 2 små/4 store, faste  barn i ett av foreldrenes hjem, i 6 timers skift, 4 dagee i uka. 

Dette begrenser smittefaren, samtidig som foreldre flest får mulighet til 6 timers hjemmekontor/utekontor i fred og ro. 6 timers vakter for at de bhgansatte skal kunne tåle belastningen over tid. 

Dette er ikke gjennomførbart, det tror jeg også du skjønner. 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Firmaet til mannen måtte permittere fordi de 3 mannfolka sol jobber det, sitter nå hjemme med barna, mens vi kvinnene jobber i våre kritiske yrker. Billigere for arbeidsgiver å betale 2 dager og permittere, enn i verste fall 40 med omsorgspenger 

Anonymkode: 83383...1d3

Nå skal vel bare arbeidsgiver betale de første 4 omsorgsdagen? Ikke 40😂 

Dere har i utgangspunktet 20 dager hver, men dersom kone jobber i kritisk yrke, så kan dere overføre 10 av dagene. Det blir 10 på fruen og 30 på mannen. Arbeidsgiver betaler Max 4 dager uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn?

Ja. 

Anonymkode: fe84f...00e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samfunnskritiske jobber begge to og veldig utsatt for smitte. Vi har barn i bhg sammen med andre i samme situasjon. En av oss er i risikogruppen, men har valgt å jobbe for det. Vi har jobbet og stått på siden tiltakene ble iverksatt. Utrolig nok så har ikke vi vært i nærheten av å være syk. 

Jeg er absolutt for å åpne barnehagene igjen, men at vi må fortsette å holde avstand og fortsette med håndvask. De som kan jobbe hjemmefra fortsetter å gjøre det. Og de i risikogruppen kan selv velge om de vil holde seg hjemme eller ikke. 

Anonymkode: 46385...c89

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke gjennomførbart, det tror jeg også du skjønner. 

Jeg er bhglærer.  

Og jo, det er absolutt gjennomførbart. Fortell gjerne hvorfor det ikke er det

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å sende barna i barnehagen dersom den åpner, ja, men IKKE fordi jeg VIL, men fordi jeg MÅ. Mannen min må på jobb og min mulighet for hjemmekontor kommer til å bli inndratt på minuttet i det barnehagene åpner igjen, kun fordi sjefen liker å ha oversikt over de ansatte. Så da kommer jeg til å bli bedt om å møte opp på jobb, helt uten grunn siden jeg kan gjøre jobben like bra hjemmefra. Og da må jo barna i barnehagen. 🤦‍♀️

Mine barn sleiker for øvrig på alt. Andre barn, voksne, dørkarmer, leker, you name it. Forsøker daglig å forhindre det ved å forklare om viruset, men til ingen nytte...

Anonymkode: 85674...ae9

Selv om småbarn, skulle være mindre smittsomme, så har vi jo alle voksne som jobber tett sammen i barnehagene, og alle foreldrene som kommer inn i bhg ved levering, henting og samtaler . Og det er mange smittekilder det. Det blir det aldri snakket om. Mange av foreldre og ansatte er jo også i diverse risikogrupper, eller de har familiemedlemmer i risikogrupper. Ja, det er et puslespill. Jeg jobber i barnehage, og er skeptisk til åpning ,på egne og andres vegne. 

Anonymkode: 960cc...f6f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Skogkløver skrev:

Nå skal vel bare arbeidsgiver betale de første 4 omsorgsdagen? Ikke 40😂 

Dere har i utgangspunktet 20 dager hver, men dersom kone jobber i kritisk yrke, så kan dere overføre 10 av dagene. Det blir 10 på fruen og 30 på mannen. Arbeidsgiver betaler Max 4 dager uansett. 

Det er ekstremt høy terskel for å ta omsorgsdager for de som jobber på hjemmekontor for tiden. Alle er i samme situasjon og det sier seg selv at man da ikke tar omsorgsdager. Man føler seg presset til å jobbe som før og gjerne enda hardere for å unngå å bli permittert. Den generelle oppfatningen blant ansatte hos oss er at det skal ekstreme forhold til før man tar omsorgsdager - det kan være at samboer/ektefelle har samfunnskritisk yrke eller at man har barn med spesielle behov. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så mange som tror at vi som er foreldre til de minste - vil finne oss i å sende ut de minste blant oss som prøvekaniner? For det er jo det som vil skje om de åpner barnehagene nå? 

[...]

De som ikke har små barn bryr seg vel ikke om det er noen ekstra barn som blir sykehusinnlagt pga dette presset. Men vi foreldre bryr oss!

Anonymkode: 3a29f...64d

Tror ikke barnløse bryr seg hvorvidt barnehager/skoler er stengt eller ikke. Tror det hovedsakelig dreier seg om foreldre som er lei av å sjonglere hjemmekontor/hjemmeskole/hjemmebarnehage, som skriker opp om at de må åpnes. Hilsen barnløs som er ganske likegyldig til hvorvidt barnehagene åpnes.

Anonymkode: 2be26...c93

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når kan man egentlig anse det som trygt å åpne skoler og b-hager igjen? Altså, det blir veldig lenge å holde stengt helt til en fungerende vaksine er oppfunnet, men greit nok, da kjører man hjemmekontor ett år til da.

Anonymkode: 26b01...f99

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bhglærer.  

Dette forslaget har jeg selv foreslått i barnehagen da vi måtte jobbe. Jeg tenkte at det kanskje vil gjøre det lettere for de ansatte i bhg. Huset vårt er større enn bhg, så det stod ikke på plassmangel eller utearealet.

Ingen ansatte ønsket å dra hjem til noen foreldre, ei heller var det kapasitet til det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når kan man egentlig anse det som trygt å åpne skoler og b-hager igjen? Altså, det blir veldig lenge å holde stengt helt til en fungerende vaksine er oppfunnet, men greit nok, da kjører man hjemmekontor ett år til da.

Anonymkode: 26b01...f99

Skal vi holde på sånn som dette i et år så er Norge konkurs 😋 så da har vi nok ikke noe helsevesen igjen... 

Anonymkode: a7f2b...c0c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bhglærer.  

Gjør regnestykket selv. 6 timers pass hver 3. uke kommer ikke til å gjøre noen stor forskjell. Dessuten vil smittespredningen være minst like stor all den tid barn antas å spre smitte i mindre grad. Den vil muligens være større fordi de beveger seg inn i andres hjem der andre familiemedlemmer kan være smittebærere. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Klokt. Før var det vanlig med dagmammaer, og praktikanter i barnets hjem. Det ville vært tryggere nå enn barnehager. Man kunne jo oppfordret i en periode nå at foreldre gjør en innsats for å finne barnevakt ril barna sine. Menge er permitterte nå, noen er blitt arbeidsledige. Mange barnepassere kan jo være veldig flinke og pålitelige. Jeg skulle gjerne meldt meg, om jeg ikke jobber i barnehage.

Anonymkode: 960cc...f6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi holde på sånn som dette i et år så er Norge konkurs 😋 så da har vi nok ikke noe helsevesen igjen... 

Anonymkode: a7f2b...c0c

Det spørs hva de sier om vi fratar de jobbene. Da får nok pipa en annen lyd🙃

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forslaget har jeg selv foreslått i barnehagen da vi måtte jobbe. Jeg tenkte at det kanskje vil gjøre det lettere for de ansatte i bhg. Huset vårt er større enn bhg, så det stod ikke på plassmangel eller utearealet.

Ingen ansatte ønsket å dra hjem til noen foreldre, ei heller var det kapasitet til det.

At det ikke er kapasitet er tull.

Barnehagene har en minimumsnorm på 3 små/6 store barn. Dvs at ved 21 store barn i en barnehage skal det minimum være 7 voksne. Ved 12 små skal det være 4 voksne. 

Barnehagene kunne absolutt mikset og trikset det til for å ha omsorgen for 2/4 barn. Det ville faktisk vært mindre belastning med så få barn enn det vi er vant med i det daglige ;)

Det er vel ganske enkelt - enten velger man som bhgansatt denne løsningen, eller blir permittert som resten av de som ikke kan gjennomføre jobben sin. 

Det er absolitt den beste måten for å åpne gradvis opp. Etter 2-3 uker med denne løsningen ville man sett om smittefaren gikk opp eller var stabil. Ved smitte vil denne begrenser seg til den lille barnegruppen + den ansatte 

Mye bedre enn å åpne alle bhg

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At det ikke er kapasitet er tull.

Barnehagene har en minimumsnorm på 3 små/6 store barn. Dvs at ved 21 store barn i en barnehage skal det minimum være 7 voksne. Ved 12 små skal det være 4 voksne. 

Barnehagene kunne absolutt mikset og trikset det til for å ha omsorgen for 2/4 barn. Det ville faktisk vært mindre belastning med så få barn enn det vi er vant med i det daglige ;)

Det er vel ganske enkelt - enten velger man som bhgansatt denne løsningen, eller blir permittert som resten av de som ikke kan gjennomføre jobben sin. 

Det er absolitt den beste måten for å åpne gradvis opp. Etter 2-3 uker med denne løsningen ville man sett om smittefaren gikk opp eller var stabil. Ved smitte vil denne begrenser seg til den lille barnegruppen + den ansatte 

Mye bedre enn å åpne alle bhg

De valgte uansett å åpne barnehagen og vet du hva? Vi er ikke smittet😱

• Opprett ny...