AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 Det er så mye snakk fra mange hold om at skolen for de minste må åpnes opp. Og så slenger mann liksom til «og barnehager» i samme slengen. Lurer på om veldig mange som roper opp om dette ikke vet hva en barnehage er? Vet de at det går barn fra 1 til 6 år der? Altså at det å åpne for barnehagen vil være en like stor smittebombe som å åpne hele barnetrinnet på skolen? Hvorfor er det så mange som tror at vi som er foreldre til de minste - vil finne oss i å sende ut de minste blant oss som prøvekaniner? For det er jo det som vil skje om de åpner barnehagene nå? Så kan de som ikke har småbarn gi full faen i hvor kaotisk det kommer til å bli i barnehager der ungene sitter i klynger og slikker snørr, alle kladder på de samme tingene osv. De som ikke har små barn bryr seg vel ikke om det er noen ekstra barn som blir sykehusinnlagt pga dette presset. Men vi foreldre bryr oss! Og ikke rop opp om «barnehage blir frivillig». Det blir ikke frivillig om det ikke blir lov til å benytte omsorgsdager for å få hjemmekabalen til å gå opp. Anonymkode: 3a29f...64d 15
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Vi kan rett og slett ikke ha landet i lockdown i mange år. Det at barnehagebarna er hjemme kveler produktiviteten i samfunnet. Kostnaden med det, også helsemessig, vil langt overstige viruset i seg selv. Viruset er mye mindre farlig for barn en RS virus, som det florerer av i barnehagene hvert år. Og foreldrene til de fleste barnehagebarn er unge og friske. Så kan man heller fokusere på å skjerme de utsatte gruppene direkte. Så en samlet betraktning er helt klart at barnehagene må åpne ganske raskt. Ellers er vi tilbake til å være et u-land, med massiv arbeidsledighet, og de helsemessige konsekvensene det medfører. Anonymkode: ea1ab...528 49
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kan rett og slett ikke ha landet i lockdown i mange år. Det at barnehagebarna er hjemme kveler produktiviteten i samfunnet. Kostnaden med det, også helsemessig, vil langt overstige viruset i seg selv. Viruset er mye mindre farlig for barn en RS virus, som det florerer av i barnehagene hvert år. Og foreldrene til de fleste barnehagebarn er unge og friske. Så kan man heller fokusere på å skjerme de utsatte gruppene direkte. Så en samlet betraktning er helt klart at barnehagene må åpne ganske raskt. Ellers er vi tilbake til å være et u-land, med massiv arbeidsledighet, og de helsemessige konsekvensene det medfører. Anonymkode: ea1ab...528 Hvem snakker om mange år? Ikke jeg, i alle fall. Jeg snakker om nå rett over påske, der det meste er uavklart. Du må nesten forklare litt grundigere hvordan stengte barnehager kvelder produktiviteten. Dumme meg trodde at det som fikk økonomien til å stupe, var alle «voksenting» som reiser, teater, barer, frisører, hoteller etc som er stengt. At 400 000 nordmenn nå er arbeidsledige. Du skjønner at dette ikke skyldes stengte barnehager, eller? Jeg er ganske sikker på at du selv ikke har barn i barnehage. Hadde du hatt det, ville du skjønt at foreldre ikke ønsker å bruke ettåringen og treåringen som prøvekaniner for NHO. Anonymkode: 3a29f...64d 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Hos oss har kommunen informert om at de kun vil åpne barnehagene for de eldste barna i første omgang (vet ikke hvor mange alderstrinn det er snakk om, det er ikke sagt), hvis det blir besluttet at det skal åpne igjen etter påske. Det kan også hende at de velger å holde det helt stengt her til tross for åpning andre steder i landet, pga. høyt antall smittede pr. innbygger i vår kommune. Anonymkode: 38032...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 Firmaet til mannen måtte permittere fordi de 3 mannfolka sol jobber det, sitter nå hjemme med barna, mens vi kvinnene jobber i våre kritiske yrker. Billigere for arbeidsgiver å betale 2 dager og permittere, enn i verste fall 40 med omsorgspenger Anonymkode: 83383...1d3 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Firmaet til mannen måtte permittere fordi de 3 mannfolka sol jobber det, sitter nå hjemme med barna, mens vi kvinnene jobber i våre kritiske yrker. Billigere for arbeidsgiver å betale 2 dager og permittere, enn i verste fall 40 med omsorgspenger Anonymkode: 83383...1d3 Ok. Skjønner at det kan være utfordrende for bittesmå firma. Men de fleste i Norge jobber ikke i slike små, sårbare firma. Anonymkode: 3a29f...64d 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss har kommunen informert om at de kun vil åpne barnehagene for de eldste barna i første omgang (vet ikke hvor mange alderstrinn det er snakk om, det er ikke sagt), hvis det blir besluttet at det skal åpne igjen etter påske. Det kan også hende at de velger å holde det helt stengt her til tross for åpning andre steder i landet, pga. høyt antall smittede pr. innbygger i vår kommune. Anonymkode: 38032...fcd Hvilken kommune er dette? Oslo? Bærum? Anonymkode: 3a29f...64d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 Dersom barnehagen åpner blir det kanskje ikke alle barne på samme tidene.. f. eks at det for barnets avdeling er åpent 1 eller 2 dager i uka... Mitt barn kommer til å gå i Bhg da. 1 Anonymkode: dc6bd...801 1
Hmmmmmm Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 Alle videregående skoler i Viken skal holde stengt første uken etter påsken. Så får håpe at alle andre inkl barnehager følger deres eksempel. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 Tviler på det åpner før 1. mai Anonymkode: aa28f...dc9 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom barnehagen åpner blir det kanskje ikke alle barne på samme tidene.. f. eks at det for barnets avdeling er åpent 1 eller 2 dager i uka... Mitt barn kommer til å gå i Bhg da. 1 Anonymkode: dc6bd...801 Og så skal smittevernrenholdere vaske ned barnehagen om nettene? Prøver ikke være spydig. Bare lurer på det praktiske. Anonymkode: 3a29f...64d 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kan rett og slett ikke ha landet i lockdown i mange år. Det at barnehagebarna er hjemme kveler produktiviteten i samfunnet. Kostnaden med det, også helsemessig, vil langt overstige viruset i seg selv. Viruset er mye mindre farlig for barn en RS virus, som det florerer av i barnehagene hvert år. Og foreldrene til de fleste barnehagebarn er unge og friske. Så kan man heller fokusere på å skjerme de utsatte gruppene direkte. Så en samlet betraktning er helt klart at barnehagene må åpne ganske raskt. Ellers er vi tilbake til å være et u-land, med massiv arbeidsledighet, og de helsemessige konsekvensene det medfører. Anonymkode: ea1ab...528 Spør en gang til: Gå i dybden på argumentene dine! Hvordan fører stengte barnehager til arbeidsledighet? Vis meg tall! Anonymkode: 3a29f...64d 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Det er så mye snakk fra mange hold om at skolen for de minste må åpnes opp. Og så slenger mann liksom til «og barnehager» i samme slengen. Lurer på om veldig mange som roper opp om dette ikke vet hva en barnehage er? Vet de at det går barn fra 1 til 6 år der? Altså at det å åpne for barnehagen vil være en like stor smittebombe som å åpne hele barnetrinnet på skolen? Hvorfor er det så mange som tror at vi som er foreldre til de minste - vil finne oss i å sende ut de minste blant oss som prøvekaniner? For det er jo det som vil skje om de åpner barnehagene nå? Så kan de som ikke har småbarn gi full faen i hvor kaotisk det kommer til å bli i barnehager der ungene sitter i klynger og slikker snørr, alle kladder på de samme tingene osv. De som ikke har små barn bryr seg vel ikke om det er noen ekstra barn som blir sykehusinnlagt pga dette presset. Men vi foreldre bryr oss! Og ikke rop opp om «barnehage blir frivillig». Det blir ikke frivillig om det ikke blir lov til å benytte omsorgsdager for å få hjemmekabalen til å gå opp. Anonymkode: 3a29f...64d Altså, det er vel ingen som maser mer om å åpne barnehager enn barnehageforeldre. Så det åpner når nok skolene åpner, og folk kommer til å sende barna dit. Anonymkode: b99a7...4bb 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Firmaet til mannen måtte permittere fordi de 3 mannfolka sol jobber det, sitter nå hjemme med barna, mens vi kvinnene jobber i våre kritiske yrker. Billigere for arbeidsgiver å betale 2 dager og permittere, enn i verste fall 40 med omsorgspenger Anonymkode: 83383...1d3 Arbeidsgiver skal jo ikke betale mer enn 3 dager omsorgsdager med de nye reglene da. Anonymkode: b99a7...4bb 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, det er vel ingen som maser mer om å åpne barnehager enn barnehageforeldre. Så det åpner når nok skolene åpner, og folk kommer til å sende barna dit. Anonymkode: b99a7...4bb Da har du misforstått totalt. Barnehageforeldre sier at det er STREVSOMT å kombinere hjemmekontor med barnehagebarn hjemme. Det er overhodet ikke det samme som å si at vi ønsker dem tilbake i barnehage før det er trygt. Jeg har i løpet av disse tre ukene ikke hørt ÉN eneste barnehageforelder ønske at barnehagene åpner før det er smittevernmessig trygt. Har helller ikke kommet over noen slike foreldre i media eller kommentarfelt. Anonymkode: 3a29f...64d 8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså, det er vel ingen som maser mer om å åpne barnehager enn barnehageforeldre. Så det åpner når nok skolene åpner, og folk kommer til å sende barna dit. Anonymkode: b99a7...4bb Jeg kommer til å sende barna i barnehagen dersom den åpner, ja, men IKKE fordi jeg VIL, men fordi jeg MÅ. Mannen min må på jobb og min mulighet for hjemmekontor kommer til å bli inndratt på minuttet i det barnehagene åpner igjen, kun fordi sjefen liker å ha oversikt over de ansatte. Så da kommer jeg til å bli bedt om å møte opp på jobb, helt uten grunn siden jeg kan gjøre jobben like bra hjemmefra. Og da må jo barna i barnehagen. 🤦♀️ Mine barn sleiker for øvrig på alt. Andre barn, voksne, dørkarmer, leker, you name it. Forsøker daglig å forhindre det ved å forklare om viruset, men til ingen nytte... Anonymkode: 85674...ae9 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da har du misforstått totalt. Barnehageforeldre sier at det er STREVSOMT å kombinere hjemmekontor med barnehagebarn hjemme. Det er overhodet ikke det samme som å si at vi ønsker dem tilbake i barnehage før det er trygt. Jeg har i løpet av disse tre ukene ikke hørt ÉN eneste barnehageforelder ønske at barnehagene åpner før det er smittevernmessig trygt. Har helller ikke kommet over noen slike foreldre i media eller kommentarfelt. Anonymkode: 3a29f...64d Jeg er barnehageforelder selv, og ser at mange ønsker seg åpen barnehage. Min facebook-feed er tydelig delt over de som vil ha barna tilbake i barnehagen og de som ikke ser behovet. Men mange med barna hjemme ønsker åpning asap. Selv har jeg en i risikogruppen så jeg må nok sjonglere hjemmekontor og hjemmebarnehage lenge. Så nei, jeg har ikke misforstått. Anonymkode: b99a7...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer til å sende barna i barnehagen dersom den åpner, ja, men IKKE fordi jeg VIL, men fordi jeg MÅ. Mannen min må på jobb og min mulighet for hjemmekontor kommer til å bli inndratt på minuttet i det barnehagene åpner igjen, kun fordi sjefen liker å ha oversikt over de ansatte. Så da kommer jeg til å bli bedt om å møte opp på jobb, helt uten grunn siden jeg kan gjøre jobben like bra hjemmefra. Og da må jo barna i barnehagen. 🤦♀️ Mine barn sleiker for øvrig på alt. Andre barn, voksne, dørkarmer, leker, you name it. Forsøker daglig å forhindre det ved å forklare om viruset, men til ingen nytte... Anonymkode: 85674...ae9 Har ikke sagt noe annet har jeg? Anonymkode: b99a7...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #19 Skrevet 4. april 2020 Det er fryktelig trist og egoistisk at barnehager og skoler skal åpne fordi de som ikke mestrer den nye hverdagen nekter å stikke seg fram og be om hjelp. Anonymkode: fe84f...00e 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #20 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke sagt noe annet har jeg? Anonymkode: b99a7...4bb Du skrev: «Det er vel ingen som maser mer om å åpne barnehager enn barnehageforeldre.» Dersom jeg skulle «mast» om noe så måtte det ha blitt at barnehagene ikke bør åpnes enda. Anonymkode: 85674...ae9 4
Anbefalte innlegg