AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/1-milliard-kroner-til-stipend-for-studenter-som-mister-inntekt/id2696414/ "I egenerklæringen må søkerne bekrefte at de er permittert eller har mistet arbeidsinntekt. Dette må i tillegg kunne dokumenteres ved kontroll. Lånekassen vil gjennomføre kontroll av at søkerne kan dokumentere at de faktisk har mistet inntekt som følge av korona. Dersom søkere har gitt uriktige opplysninger, vil ikke deler av lånet bli gjort om til stipend." Ser ut som at man kan sniiiiike seg til litt ekstra penger ja. Konsekvensen blir jo bare at man får 26k i lån og 0k i stipend, istedenfor 18k i lån og 8k i stipend. Man ender bare opp med litt mer studielån. Dette blir i praksis som et rente- og avdragsfritt forbrukslån. Siden det i starten bare er krav om egenerklæring, tror jeg nok mange studenter vil gripe sjansen for litt ekstra kæsj. Hva har du tenkt å gjøre? Skal du sniiiiike deg til Statens penger? Anonymkode: a5b9e...c3a 1
Jodaneida Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Nei jeg skal ikke snike meg til det, men benytte meg av det. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 49 minutter siden, Jodaneida skrev: Nei jeg skal ikke snike meg til det, men benytte meg av det. Vel, hvis du er permittert eller har mistet arbeidsinntekt, så sniker du ikke. Men siden studenter ikke taper noe på å sniiiiike seg til litt ekstra kæsj, så tror jeg mange vil gjøre det. Altså studenter som ikke er permittert eller har mistet arbeidsinntekt, og som krisepakken ikke er ment for. Anonymkode: a5b9e...c3a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 og hvordan skal man klare det uten dokumentasjon? jeg hadde søkt på to jobber da lockouten kom, men har jo ikke mistet noe jeg ikke har fått Anonymkode: a9738...751 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: og hvordan skal man klare det uten dokumentasjon? jeg hadde søkt på to jobber da lockouten kom, men har jo ikke mistet noe jeg ikke har fått Anonymkode: a9738...751 Virker som at alle kan få pengene, men om du ikke kan dokumentere tapt inntakt vil alt bli lån. Anonymkode: 3fd69...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker som at alle kan få pengene, men om du ikke kan dokumentere tapt inntakt vil alt bli lån. Anonymkode: 3fd69...1ae da vil jeg søke uansett☺️trodde det kunne få konsekvenser om jeg ikke fyller kriteriene, men om det bare er det at ingenting blir gjort om til stipend har det i i ingenting å si. hvordan søker jeg, rent praktisk? Anonymkode: a9738...751
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan søker jeg, rent praktisk? Anonymkode: a9738...751 Google.no Hvis du ikke klarer å finne det derfra, så er det ingen vits i å prøve å studere. Anonymkode: cec95...6f2 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: da vil jeg søke uansett☺️trodde det kunne få konsekvenser om jeg ikke fyller kriteriene, men om det bare er det at ingenting blir gjort om til stipend har det i i ingenting å si. hvordan søker jeg, rent praktisk? Anonymkode: a9738...751 Du får ikke søkt før i Mai kommer nok mer info etter hvert. Men les vilkårene nøye, i tilfelle det er noen negative konsekvenser annet en at alt blir lån. Anonymkode: 3fd69...1ae
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Google.no Hvis du ikke klarer å finne det derfra, så er det ingen vits i å prøve å studere. Anonymkode: cec95...6f2 Hvorfor nødvendig å være så jævlig nebbete egentlig? Anonymkode: 3fd69...1ae 9
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/1-milliard-kroner-til-stipend-for-studenter-som-mister-inntekt/id2696414/ "I egenerklæringen må søkerne bekrefte at de er permittert eller har mistet arbeidsinntekt. Dette må i tillegg kunne dokumenteres ved kontroll. Lånekassen vil gjennomføre kontroll av at søkerne kan dokumentere at de faktisk har mistet inntekt som følge av korona. Dersom søkere har gitt uriktige opplysninger, vil ikke deler av lånet bli gjort om til stipend." Ser ut som at man kan sniiiiike seg til litt ekstra penger ja. Anonymkode: a5b9e...c3a Utgangspunktet ditt er helt latterlig. Man "sniker ikke" til seg noe som helst. Ekstralån heter det, eller tilleggslån. Dagens leksjon for din del: 1) Ekstralån er IKKE ekstra penger gratis. 2) Lån er IKKE inntekt. Men, ja, jeg vil tippe at alle kan ta opp dette lånet. Det er sånn det bør være. Det kommer tilleggslån fra august for eldre studenter uansett. Opptil 100.000 kr i året, med en kvote på 200.000 kr maks. Anonymkode: f7ddd...f0e 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Google.no Hvis du ikke klarer å finne det derfra, så er det ingen vits i å prøve å studere. Anonymkode: cec95...6f2 Stått opp på feil bein, eller? Anonymkode: 5331a...117
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 Trodde man mistet rettet på stipend hos lånekassen hvis man oppga uriktige opplysninger .... Anonymkode: cf1ef...d48 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 Jeg synes at siden dette er er lån, så bør alle studenter kunne søke på det selv om ikke man har inntektstap direkte pga permittering. Det kan være mange andre grunner til at man trenger ekstra inntekt denne perioden. Anonymkode: 72cff...c92 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at siden dette er er lån, så bør alle studenter kunne søke på det selv om ikke man har inntektstap direkte pga permittering. Det kan være mange andre grunner til at man trenger ekstra inntekt denne perioden. Anonymkode: 72cff...c92 Mange vil slite med å få seg sommerjobb feks, uten at de nødvendigvis er permittert eller har «mistet inntekt» i dag 🤷🏼♀️ Anonymkode: 3fd69...1ae 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 Jeg har brukt opp mine åtte år fra Lånekassen, så eneste jeg kan "sniike" meg til er å søke dagpenger og ikke si at jeg studerer.. Anonymkode: 0332d...10b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brukt opp mine åtte år fra Lånekassen, så eneste jeg kan "sniike" meg til er å søke dagpenger og ikke si at jeg studerer.. Anonymkode: 0332d...10b Da får du trøbbel da! Anonymkode: 3fd69...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, hvis du er permittert eller har mistet arbeidsinntekt, så sniker du ikke. Men siden studenter ikke taper noe på å sniiiiike seg til litt ekstra kæsj, så tror jeg mange vil gjøre det. Altså studenter som ikke er permittert eller har mistet arbeidsinntekt, og som krisepakken ikke er ment for. Anonymkode: a5b9e...c3a Når begynte man å skrive "snike" med så mange "i"? Anonymkode: 01822...2b9 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når begynte man å skrive "snike" med så mange "i"? Anonymkode: 01822...2b9 Anonymkode: 3fd69...1ae
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #19 Skrevet 4. april 2020 Noen som forstår om man kan søke dersom man ikke er permittert, men jobber som tilkallingsvikar og hadde tenkt å jobbe mer i perioden fremover (jobbet lite en stund pga praksis, hadde tenkt å «ta igjen» litt nå), men ikke har mulighet pga unger hjemme fra barnehage og skole? Har ikke tapt inntekt som sådan, men muligheten til å tjene mer Anonymkode: dae71...091
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #20 Skrevet 5. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som forstår om man kan søke dersom man ikke er permittert, men jobber som tilkallingsvikar og hadde tenkt å jobbe mer i perioden fremover (jobbet lite en stund pga praksis, hadde tenkt å «ta igjen» litt nå), men ikke har mulighet pga unger hjemme fra barnehage og skole? Har ikke tapt inntekt som sådan, men muligheten til å tjene mer Anonymkode: dae71...091 Som jeg forstår så kan man søke, men om du ikke kan legge grem dokumentasjon på tapt inntekt i form av permitering feks så blir alt gjort om til lån. Anonymkode: 3fd69...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå