Anonym27 Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 (endret) Dette er noe av verste jeg har sett (Se fra 36:20 om det ikke automatisk hopper frem dit). Dette er personer jeg mener vi virkelig burde gjøre unntak for relatert til dødsstraff. Så får vi krysse fingrene for at det finnes et helvette. NB: Ikke se bare første del med dama som blir overaska hjemme, det er neste del jeg tenker på. Endret 4. april 2020 av Anonym27
Chiyo Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Å være imot dødsstraff er ikke det samme som å ikke mene at det finnes mennesker som du mener fortjener å dø. For meg handler det om å ha en standard i vårt rettssystem som først og fremst fokuserer på rehabilitering, ikke hevn. Dødsstraff er hevn. Det har ikke noe nytte i seg annet enn at de som hater personen føler lettelse over at de er borte. Hvis man tillater dødstraff, hvor går grensen? Hvem blir dømt til døden og hvorfor? Hvem bestemmer om noen skal dø? Vil alle som gjør samme lovbrudd få samme straff? Og hva om noen bli uskyldig dømt? Jeg tror i stor grad at folk er imot dødsstraff fordi de ikke føler seg trygg i et samfunn hvor staten kan henrette mennesker. Det er en skremmende makt. Jeg tror vi kan alle tenke oss en situasjon hvor vi hadde følt at noen fortjente det, men det betyr ikke at vi ønsker at vår egen stat skal ha makt til å gjøre noe slikt. 13
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2020 (endret) 13 minutter siden, Chiyo skrev: Å være imot dødsstraff er ikke det samme som å ikke mene at det finnes mennesker som du mener fortjener å dø. For meg handler det om å ha en standard i vårt rettssystem som først og fremst fokuserer på rehabilitering, ikke hevn. Dødsstraff er hevn. Det har ikke noe nytte i seg annet enn at de som hater personen føler lettelse over at de er borte. Hvis man tillater dødstraff, hvor går grensen? Hvem blir dømt til døden og hvorfor? Hvem bestemmer om noen skal dø? Vil alle som gjør samme lovbrudd få samme straff? Og hva om noen bli uskyldig dømt? Jeg tror i stor grad at folk er imot dødsstraff fordi de ikke føler seg trygg i et samfunn hvor staten kan henrette mennesker. Det er en skremmende makt. Jeg tror vi kan alle tenke oss en situasjon hvor vi hadde følt at noen fortjente det, men det betyr ikke at vi ønsker at vår egen stat skal ha makt til å gjøre noe slikt. Noe jeg har tenkt litt på etter jeg begynte å se dette programmet er om vi andre virkelig har rett til å bestemme at det ikke skal finne sted hevn. Det bør jo egentlig være opp til de pårørende tenker jeg. Og fortjener virkelig disse menneskene rehabilitering og kostnadene det påfører blant annet de pårørende i skatter og avgifter? Endret 4. april 2020 av Anonym27 1
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 4. april 2020 (endret) 54 minutter siden, Chiyo skrev: Å være imot dødsstraff er ikke det samme som å ikke mene at det finnes mennesker som du mener fortjener å dø. For meg handler det om å ha en standard i vårt rettssystem som først og fremst fokuserer på rehabilitering, ikke hevn. Dødsstraff er hevn. Det har ikke noe nytte i seg annet enn at de som hater personen føler lettelse over at de er borte. Hvis man tillater dødstraff, hvor går grensen? Hvem blir dømt til døden og hvorfor? Hvem bestemmer om noen skal dø? Vil alle som gjør samme lovbrudd få samme straff? Og hva om noen bli uskyldig dømt? Jeg tror i stor grad at folk er imot dødsstraff fordi de ikke føler seg trygg i et samfunn hvor staten kan henrette mennesker. Det er en skremmende makt. Jeg tror vi kan alle tenke oss en situasjon hvor vi hadde følt at noen fortjente det, men det betyr ikke at vi ønsker at vår egen stat skal ha makt til å gjøre noe slikt. Jeg synes det er skremmende å bo i et land der barnemordere får 5 års fengsel. Mye verre enn et rettssystem der personer en vet 100 prosent er skyldige får dødsstraff. Det er faktisk kvalmende å bo et sted der de kriminelle får drive på som de vil og få et klapps på handa når de skader andre. Vi risikerer jo å bli et mekka for verdens avskum. Endret 4. april 2020 av Anonym27 2
Menchit Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 13 minutter siden, Anonym27 skrev: Jeg synes det er skremmende å bo i et land der barnemorderen får 5 års fengsel. Mye verre enn et rettssystem der personer en vet 100 prosent er skyldige får dødsstraff. Det er faktisk kvalmende å bo et sted der de kriminelle får drive på som de vil og få et klapps på handa når de skader andre. Vi risikerer jo å bli et mekka for verdens avskum. Bli et mekka for klodens avskum? Du kna jo sammenligne det Norske samfunn med andre som har dødsstraff, feks USA. Litt avhengig av hva du karakteriserer som avskum vil jeg si at USA som har dødsstraff har langt flere "avskum" enn vi har i Norge. 2
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2020 (endret) 8 minutter siden, Menchit skrev: Bli et mekka for klodens avskum? Du kna jo sammenligne det Norske samfunn med andre som har dødsstraff, feks USA. Litt avhengig av hva du karakteriserer som avskum vil jeg si at USA som har dødsstraff har langt flere "avskum" enn vi har i Norge. Vi har vel bedre statistikk fordi ingen blir tatt og lite blir anmeldt. De få politfolkene som ikke gjør administrativt arbeid, må jo saumfare internett for å ta dem som har "feil" tanker. Endret 4. april 2020 av Anonym27
Menchit Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 7 minutter siden, Anonym27 skrev: Vi har vel bedre statistikk fordi ingen blir tatt og lite blir anmeldt. De få politfolkene som ikke gjør administrativt arbeid, må jo saumfare internett for å ta dem som har "feil" tanker. Ehhhhh er du seriøs nå? USA har så mange eksempler på ekstreme voldshandlinger at jeg går utifra du er kjent med det. Så mener du at det er verre her fordi de sitter på nett? Og hvor har alt avskummet har kommet fra? 1
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2020 (endret) 6 minutter siden, Menchit skrev: Ehhhhh er du seriøs nå? USA har så mange eksempler på ekstreme voldshandlinger at jeg går utifra du er kjent med det. Så mener du at det er verre her fordi de sitter på nett? Og hvor har alt avskummet har kommet fra? USA har over 350 millioner innbyggere, det er ca. 70 ganger flere enn Norge. Klart du vil få flere voldshandlinger der. Samtidig har USA et politi som i høyere grad greier å etterforske og løse saker, noe som incentiverer folk til å anmelde. Her i Norge kan du regne med å ikke få noe ut av å anmelde et ran, både fordi politiet sannsynligvis ikke vil gjøre noe med det og fordi du sannsynligvis ikke vil få erstattning for det som er stjelt. Det eneste Norge er gode på er prevensjon av kriminalitet gjennom ytelser og helsetilbud. Endret 4. april 2020 av Anonym27
Chiyo Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 41 minutter siden, Anonym27 skrev: Jeg synes det er skremmende å bo i et land der barnemordere får 5 års fengsel. Mye verre enn et rettssystem der personer en vet 100 prosent er skyldige får dødsstraff. Det er faktisk kvalmende å bo et sted der de kriminelle får drive på som de vil og få et klapps på handa når de skader andre. Vi risikerer jo å bli et mekka for verdens avskum. Hvem er det som har myrdet et barn og fått 5 år? 1
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #10 Skrevet 4. april 2020 Akkurat nå, Chiyo skrev: Hvem er det som har myrdet et barn og fått 5 år? Et foreldrepar for mange år siden. De skulle straffe barnet, så endet det med drap.
Chiyo Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 (endret) 11 minutter siden, Anonym27 skrev: USA har over 350 millioner innbyggere, det er ca. 70 ganger flere enn Norge. Klart du vil få flere voldshandlinger der. Samtidig har USA et politi som i høyere grad greier å etterforske og løse saker, noe som incentiverer folk til å anmelde. Her i Norge kan du regne med å ikke få noe ut av å anmelde et ran, både fordi politiet sannsynligvis ikke vil gjøre noe med det og fordi du sannsynligvis ikke vil få erstattning for det som er stjelt. Det eneste Norge er gode på er prevensjon av kriminalitet gjennom ytelser og helsetilbud. USA har har over 5 drap per 100.000 innbygger, Norge har 0.5. PS. I USA blir man politi etter å ha vært på et politiakademi i 13-19 uker. That's it. Dette fører til at mange som aldri burde bli politi blir gitt våpen og autoritet, noe som fører til mange drap som aldri blir registrert som drap. Bare fordi noen some er maktsyk blir trigger happy og dreper uskyldige mennesker. Endret 4. april 2020 av Chiyo 5
Cleopatra70 Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 46 minutter siden, Anonym27 skrev: Jeg synes det er skremmende å bo i et land der barnemordere får 5 års fengsel. Mye verre enn et rettssystem der personer en vet 100 prosent er skyldige får dødsstraff. Det er faktisk kvalmende å bo et sted der de kriminelle får drive på som de vil og få et klapps på handa når de skader andre. Vi risikerer jo å bli et mekka for verdens avskum. Rettssystemet er ikke, og vil aldri bli perfekt. Hva vil du helst ha, at uskyldige blir dømt til døden, eller at skyldige får for lav straff?
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 4. april 2020 (endret) 14 minutter siden, Chiyo skrev: USA har har over 5 drap per 100.000 innbygger, Norge har 0.5. Det er riktig. Og det handler nok om mangelen på økonomiske ytelser og helsehjelp (psykiatrisk, rusrelatert behandling). Noe USA aldri kommer til å få, siden innbyggerne ikke i høy nok grad føler tilhørighet med hverandre. For øvrig har den høyere gjennomsnittsalderen i Norge en del å si og. Til eldre en populasjon, til mindre drap. Endret 4. april 2020 av Anonym27
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 4. april 2020 8 minutter siden, Chiyo skrev: USA har har over 5 drap per 100.000 innbygger, Norge har 0.5. PS. I USA blir man politi etter å ha vært på et politiakademi i 13-19 uker. That's it. Dette fører til at mange som aldri burde bli politi blir gitt våpen og autoritet, noe som fører til mange drap som aldri blir registrert som drap. Bare fordi noen some er maktsyk blir trigger happy og dreper uskyldige mennesker. Så mer utdanning gjør folk mindre maktsyke? Ser for øvrig ikke ut som om utdanningen har hjulpet politiet i Norge akkurat.
Anonym27 Skrevet 4. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 4. april 2020 9 minutter siden, Cleopatra70 skrev: Rettssystemet er ikke, og vil aldri bli perfekt. Hva vil du helst ha, at uskyldige blir dømt til døden, eller at skyldige får for lav straff? Dødsstraff vil ikke bli gitt til noen det ikke er hundre prosent har utført drapet. Eksempelvis at en har vitner som ser at de skyter, eksempelvis på gutten i videoen. Og relatert til det valget, mener jeg at det er verre at skyldige får for lav straff.
Chiyo Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 8 minutter siden, Anonym27 skrev: Så mer utdanning gjør folk mindre maktsyke? Ser for øvrig ikke ut som om utdanningen har hjulpet politiet i Norge akkurat. Nei, men mindre utdannelse gjør deg en dårlig politimann/dame. Dette er mennesker med lite politierfaring som får et våpen i hendene og blir sluppet løs på et samfunn med tillatelse til å sikte våpenet sitt på folk. Amerikansk politi har ALLTID våpen på kroppen, og de sikter det våpenet på mennesker selv når de ikke burde føle seg truet. Jeg har en venninne som er politi i Norge. Hun har fått veldig god utdannelse og hun er veldig flink. I USA ble en tenåring skutt for noen år siden med en Wii kontroll i hånden. Politiet banket på, han spurte hvem det var og ingen svarte, da han åpnet døren ble han skutt i brystet. Politiet prøve å si at han hadde våpen. https://www.nydailynews.com/news/national/georgia-teen-holding-wii-remote-shot-cops-front-door-family-lawyer-article-1.1619842 1
Chiyo Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 15 minutter siden, Anonym27 skrev: Dødsstraff vil ikke bli gitt til noen det ikke er hundre prosent har utført drapet. Eksempelvis at en har vitner som ser at de skyter, eksempelvis på gutten i videoen. Og relatert til det valget, mener jeg at det er verre at skyldige får for lav straff. Hva om den som ble drept hadde drept noen i familien til drapsmannen først?
Chiyo Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 (endret) 21 minutter siden, Anonym27 skrev: Så mer utdanning gjør folk mindre maktsyke? Ser for øvrig ikke ut som om utdanningen har hjulpet politiet i Norge akkurat. Dessuten... Lengre utdanning gir flere muligheter til å luke ut mennesker som aldri burde bli politi. I tillegg til god faglig kompetanse. Endret 4. april 2020 av Chiyo 3
Cleopatra70 Skrevet 4. april 2020 #19 Skrevet 4. april 2020 22 minutter siden, Anonym27 skrev: Dødsstraff vil ikke bli gitt til noen det ikke er hundre prosent har utført drapet. Eksempelvis at en har vitner som ser at de skyter, eksempelvis på gutten i videoen. Og relatert til det valget, mener jeg at det er verre at skyldige får for lav straff. "How many are sentenced to death in the United States for crimes they did not commit? A new study believes the figure is 1 in every 25—or 4.1 percent." https://www.newsweek.com/one-25-executed-us-innocent-study-claims-248889 2
Cleopatra70 Skrevet 4. april 2020 #20 Skrevet 4. april 2020 10 Innocent People who Died on Death Row http://www.yurtopic.com/society/legal/innocent-death-row-people.html 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå