AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Jeg har fra idag tidlig ikke følt meg i form, det startet som en følelse av å være trøtt og ikke helt frisk. Nå ligger jeg med noe som føles som litt feberfrysninger, men får ikke sjekket temperatur pga mangel på måler. Jeg har vondt i hodet og føler meg litt syk. Men det som bekymrer meg aller best er at jeg plutselig har fått ganske vondt i brystet når jeg puster både inn og ut og hoster litt mer enn vanlig, noe jeg ikke har hatt før. Jeg blir bekymret fordi jeg røyker og er derfor i risikogruppen sånn sett, og ikke har jeg så godt immunforsvar heller. Jeg har holdt meg mest inne disse ukene, men har vært hos legen pga noe annet for noen dager siden, har vært på matbutikken og gått noe turer for å gå frisk luft, har vasket hendene mye hver dag og når jeg har vært steder, men glemte det desverre en gang jeg kom hjem fra butikken. Burde jeg kontakte lege eller vente? Jeg er redd for å bli alvorlig syk hvis jeg har det. Men de tester vel ikke "vanlige" folk uansett eller? Hilsen kvinne 30 år. Anonymkode: d7683...f41
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Du kan ringe korona-telefonen og høre med dem. Blir du verre med hensyn til pusten så må du få hjelp. Håper du blir bedre til i morgen! Anonymkode: 932da...374 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ringe korona-telefonen og høre med dem. Blir du verre med hensyn til pusten så må du få hjelp. Håper du blir bedre til i morgen! Anonymkode: 932da...374 Takk for svar, skal ringe dem og så se ann pusten- blir jeg værre en det jeg er nå kommer jeg ikke til å nøle med å be om hjelp. Takk, det håper jeg også. Anonymkode: d7683...f41
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Du blir ikke testet. Det står på nett (feks. helsenorge eller hjemmesiden til kommunen din) når du bør ringe lege ved mistanke om corona. Anonymkode: 12248...1ed 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du blir ikke testet. Det står på nett (feks. helsenorge eller hjemmesiden til kommunen din) når du bør ringe lege ved mistanke om corona. Anonymkode: 12248...1ed Jeg leste om det på siden til helsenorge og der sto det er man skulle oppsøke lege ved pustebesvær for eksempel. Jeg får jo puste, men det gjør vondt på både inn og utpust. Men tester de meg ikke hvis jeg utvikler alvorlige symptomer? Anonymkode: d7683...f41
Minya Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 Jeg kontaktet legekontoret denne uka fordi jeg mistenker at det er smitte i heimen, men fikk bare beskjed om å holde oss hjemme så lenge vi hadde symptomer. Jeg kommenterte at det var rart at det ikke ble testet når man vet at folk med svake eller lite symptomer har blitt bekreftet smittet, og de var enige i at det burde være mer testing, men enn så lenge så blir man ikke testet hvis man ikke er helsepersonnell eller dausjuk og allerede innlagt. Blir man syk nok til at man bør vurderes å legges inn, kontakter du lege, lokal legevakt eller lokalt telefonnummer som er oppsatt for covid-19-spørsmål, eller ambulansetjenesten hvis det skjer akutt. Utenom det, gjelder det å holde seg hjemme og satse på at det går over, eller at det egentlig bare er en forkjølelse...
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 Jeg vil legge til at jeg aldri har opplevd sånne smerter ved pusting noen gang før. Og sammen med det andre jeg har også så virker det jo veldig bekymringsfullt 😕 Anonymkode: d7683...f41
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 Her skal en i huset testes i morgen pga symptom. Anonymkode: 6a4c1...495
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, Minya skrev: Jeg kontaktet legekontoret denne uka fordi jeg mistenker at det er smitte i heimen, men fikk bare beskjed om å holde oss hjemme så lenge vi hadde symptomer. Jeg kommenterte at det var rart at det ikke ble testet når man vet at folk med svake eller lite symptomer har blitt bekreftet smittet, og de var enige i at det burde være mer testing, men enn så lenge så blir man ikke testet hvis man ikke er helsepersonnell eller dausjuk og allerede innlagt. Blir man syk nok til at man bør vurderes å legges inn, kontakter du lege, lokal legevakt eller lokalt telefonnummer som er oppsatt for covid-19-spørsmål, eller ambulansetjenesten hvis det skjer akutt. Utenom det, gjelder det å holde seg hjemme og satse på at det går over, eller at det egentlig bare er en forkjølelse... Ok, tusen takk for svar. Synes selv det er dumt at ikke det blir testet mer, mørketallene er jo derfor alt for store. Jeg får ta kontakt hvis det blir enda værre. Huff er svært bekymret nå, håper virkelig jeg ikke blir dårligere. Anonymkode: d7683...f41
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her skal en i huset testes i morgen pga symptom. Anonymkode: 6a4c1...495 Kan jeg spørre om hvilke symptom det gjelder som gjør at vedkommende får testing? God bedring til personen ❤ Anonymkode: d7683...f41
Minya Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil legge til at jeg aldri har opplevd sånne smerter ved pusting noen gang før. Og sammen med det andre jeg har også så virker det jo veldig bekymringsfullt 😕 Anonymkode: d7683...f41 Da kontakter du lege, for du er jo bekymret for din egen helse. Har fastlegen din elektronisk kontakt via helsenorge.no, kan du sende en melding derfra i kveld, og få svar i morgen. Bruk elektronisk konsultasjon, ja det koster litt, men da får du også svar fra legen direkte, og du kan sende spørsmål tilbake hvis du ikke får godt nok svar på første forsøk. Har ikke fastlegen din elektronisk kontakt, ringer du det nummeret som er satt opp for covid-19-smittespørsmål, og hører med dem der hva de foreslår du bør gjøre. Føler du derimot at du kan vente, ringer du fastlegen på mandag. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om hvilke symptom det gjelder som gjør at vedkommende får testing? God bedring til personen ❤ Anonymkode: d7683...f41 Magesmerter og feber. Så virker som de har slakket i tøylene 😊 Anonymkode: 6a4c1...495
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Magesmerter og feber. Så virker som de har slakket i tøylene 😊 Anonymkode: 6a4c1...495 Det er ikke bare hvilke symptomer du har som avgjør om man får test, men om man er i risikogruppene, helsepersonell, skal in på sykehuset osv. https://www.fhi.no/nyheter/2020/presiserer-testkriteriene/ Anonymkode: 20bfe...0bb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste om det på siden til helsenorge og der sto det er man skulle oppsøke lege ved pustebesvær for eksempel. Jeg får jo puste, men det gjør vondt på både inn og utpust. Men tester de meg ikke hvis jeg utvikler alvorlige symptomer? Anonymkode: d7683...f41 De som er så dårlig at de må legges inn på sykehus blir selvsagt testet. Anonymkode: 53bd6...c15
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Magesmerter og feber. Så virker som de har slakket i tøylene 😊 Anonymkode: 6a4c1...495 Troll Anonymkode: bf783...d88 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Troll Anonymkode: bf783...d88 Magesmerter og feber kan fint være symptomer på korona, så ikke påstå at personen er et troll! Anonymkode: fcae5...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 Virker som det er litt forskjellig praksis fra sted til sted. Her i kommunen og i nabokommunen har folk med symptomer blitt testet selv om de ikke har vært så syke at de måtte legges inn på sykehus. Anonymkode: caf21...b39
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 Min mor er lege i stor by.Her har de mye større kapasitet nå til å teste, og slipper folk til på testing uten at de nødvendigvis fyller "testekravene" Det samme har en jeg kjenner blitt fortalt av en fastlege i nabokommunen at også de tester flere nå Anonymkode: aa292...637
Anbefalte innlegg