AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Min datter har nok begynt og komme i tenårene tror jeg. Fått litt bryster, og hår nedentil. Hun har aldri brydd seg om hvordan hun tar seg ut. Gidder ikke gre håret, finne klær selv som passer sammen, vaske seg og slik. Venninner på samme alder er opptatt av sminke og klær. Jeg synes det er veldig bra hun har et avslappet forhold til seg selv, og håper det forsetter. Selv om jeg vet det nok plutselig kan forandre seg. Men hun har begynt og lukte vondt, svette. Hun forstår ikke vitsen med å dusje. Aldri har hun dusjet for hun selv ville. Og hun klarer ikke helt å vaske håret skikkelig. Men jeg vil ikke presse meg på og ødelegge den gode tryggheten hun har. Prøver og snakke at hygiene er viktig, slik at andre ikke skal kjenne vond lukt. Er dette normalt at eg 12 åring, spesielt jente, bryr seg så lite? Hvor ofte bør hun egentlig dusje? Hver dag? Merker håret også lukter fort vondt. Normalt? Håper virkelig ikke hun får mensen med det første, for hvordan skal hun klare hygienen rundt det. Jeg er så lei av å mase på henne, at hun må ta seg en dusj. Vasker seg gjør hun heller ikke. Må til og med si hun må skifte truse. Og bruke deo. Hvordan gå fram uten å få henne til å føle seg dårlig? Anonymkode: 4f603...51c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Dette kan det jo dessverre også bli snakket om. Husker jeg gikk på ungdomsskole med en som luktet vondt, mange snakket om han og utelot han fra aktiviteter fordi han luktet. Så dette er viktig å ta tak i, hun kan bli mobbet og utestengt. Går det an å ta dette opp sammen med lege eller helsesøster? Hvor viktig hygiene er. Anonymkode: d4f14...e12 16
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 Si at hun burde begynne dagen med å dusje, eller noe sånt? Prøv å ikke scame henne da så det går ut over selvtilliten, men bare si at det er normalt å dusje hver dag eller noe sånt, og ta på rene klær. Anonymkode: 5cd6a...5b7 1
Sansa20 Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min datter har nok begynt og komme i tenårene tror jeg. Fått litt bryster, og hår nedentil. Hun har aldri brydd seg om hvordan hun tar seg ut. Gidder ikke gre håret, finne klær selv som passer sammen, vaske seg og slik. Venninner på samme alder er opptatt av sminke og klær. Jeg synes det er veldig bra hun har et avslappet forhold til seg selv, og håper det forsetter. Selv om jeg vet det nok plutselig kan forandre seg. Men hun har begynt og lukte vondt, svette. Hun forstår ikke vitsen med å dusje. Aldri har hun dusjet for hun selv ville. Og hun klarer ikke helt å vaske håret skikkelig. Men jeg vil ikke presse meg på og ødelegge den gode tryggheten hun har. Prøver og snakke at hygiene er viktig, slik at andre ikke skal kjenne vond lukt. Er dette normalt at eg 12 åring, spesielt jente, bryr seg så lite? Hvor ofte bør hun egentlig dusje? Hver dag? Merker håret også lukter fort vondt. Normalt? Håper virkelig ikke hun får mensen med det første, for hvordan skal hun klare hygienen rundt det. Jeg er så lei av å mase på henne, at hun må ta seg en dusj. Vasker seg gjør hun heller ikke. Må til og med si hun må skifte truse. Og bruke deo. Hvordan gå fram uten å få henne til å føle seg dårlig? Anonymkode: 4f603...51c Dusje hverdag er ikke nødvendig. Hva med å bare hjelpe henne med å vaske håret hvis det er greit for hun . 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 6 minutter siden, solietta skrev: Dusje hverdag er ikke nødvendig. Det handler litt om å få inn noen rutiner da tenker jeg. Anonymkode: 5cd6a...5b7 18
minister-mio Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 Du må gi henne beskjed om at hun må stelle seg hver dag. Du kan vise henne hårvask og si at det skal hun f. Eks gjøre hver 3. Dag og dusj og si at det skal hun gjøre f. Eks hver dag. Hvis hun får til det kan dere forsøke at hun skal se når det er behov for vask og gjøre det da. Fungerer ikke dette Bør du kontakte helsesykepleier eller annet hjelpeapparat. Det er alvorlig å ikke kunne ivareta hygienen sin. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 Ha en kvinnelig samtale med henne! (Som hun sikkert synst er super flaut der og da) så må du også tåle å være litt «hard» heller det enn ar hun blir mobbet. si at hun er snart tenåring, da lukter det gjerne litt ekstra i en periode, pga kroppen blir voksen. Si at hvis du har lagt merke til at hun ikke alltid lukter godt, så gjør garantert andre også det. (Finn på en historie fra skolen, der noen baksnakket noen pga de ikke vasket seg sikkelig de mistet venner, si du er redd det samme vil skje med henne) si som kvinne så kommer det veske ut av kjeden, både før og etter mensen. Da er det viktig å bytte undertøy hver dag. så var det mensen da, si at når hun får det er det ekstra viktig å vaske seg pga lukt og velbehag. ta henne med på eks Body shop, eller gå inn på nettsiden i disse dager.. der dere bestiller såper med lukter hun liker. Eks jeg var fan av den jordbær serien da jeg var ung - bestill gjerne en «uskyldig» klar rosa gloss, som kan inspirere henne til å like å pynte seg? ha spa kveld med henne der dere bruker ansiktsmaske, og hår kur (finest mange masker til ansikt og hår som kun gir fukt) lakk negler. Se på jente film (dette med inspirasjon til henne om å ønske å stelle seg) ta ansvar og vær litt kreativ, lukter hun så ikke gå rundt grøten- du gjør henne en bjørnetjeneste. Er hun enda vanskelig, begynn å legg fram rent undertøy til henne hver dag. Kan ikke gå ut før hun har skiftet/dusjet. synst hun burde vaske håret 3 dager i uken, og dusje hver dag. Lær henne at en dusj kan ta 5 min . Det er bare å såpe seg inn og dusje av, med oppsatt hår. Så det ikke er «ork» Anonymkode: 03699...be4 25
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 21 minutter siden, solietta said: Dusje hverdag er ikke nødvendig. Hva med å bare hjelpe henne med å vaske håret hvis det er greit for hun . 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler litt om å få inn noen rutiner da tenker jeg. Anonymkode: 5cd6a...5b7 Jepp, husk tenåringer ofte produsere mer svette og kan lukte stramt pga kjønnsmodning og hormoner + de ofte er mye i aktivitet. trenger ikke lang dusj. 5 min holder til hverdags Anonymkode: 03699...be4 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 Rutiner rutiner rutiner. Ikke overlat hygiene til at hun skal ha lyst eller komme på det selv. Å stelle seg er noe man bare gjør. Så velg rutiner, jobb dem inn til de sitter. Skifte truse hver morgen. Rene sokker hver dag. Dusje annenhver dag minimum. Dusje etter gym/trening hver gang. Deo hver morgen/etter hver dusj. Lære opp hva man vasker ved morgenstell og kveldsstell. Dette har ikke noe med utseende å gjøre, men life skills. Det blir iblandt protester her også, men dette gir jeg meg ikke på. Forklarer forventning, prøver overlate ansvar til ungene, dytter hvis de ikke gjør det. Anonymkode: be409...f8f 15
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 Rutiner er kjempeviktig. Og selv om hun aldri har brydd seg om det og aldri har tatt initiativ til det selv er det noe du/dere burde fulgt opp fra veldig ung alder. Snakke om viktigheten av personlig hygiene og å stelle seg. Trenger ikke pynte seg, men man bør være stelt. Ren kropp, rent hår, rene tenner og rene klær. Bør vaske seg med klut, såpe og vann de dagene hun evt ikke dusjer, aldri legge seg med vått hår, pusse tenner morgen og kveld, skifte undertøy hver dag. Fint at hun er trygg i seg selv, men det er ikke greit å være uflidd og skitten. Du må være brutalt ærlig og tørre å stå i det. Og samtidig sikkert beklage for at du ikke har vist henne viktigheten av dette tidligere. Anonymkode: 048f7...568 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 Du må bare tvinge henne til å dusje. 11 åringen her gidder heller ikke dusje, men vi sier at hun må dusje. Tar evt tlf om hun ikke går i dusjen. Hun har også begynt å få bryster og svette, så hygiene er viktig at dem lærer. Håret skal gres hver morgen. Deodorant tar hun på etter dusj. Anonymkode: e9d97...893 3
minister-mio Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ha en kvinnelig samtale med henne! (Som hun sikkert synst er super flaut der og da) så må du også tåle å være litt «hard» heller det enn ar hun blir mobbet. si at hun er snart tenåring, da lukter det gjerne litt ekstra i en periode, pga kroppen blir voksen. Si at hvis du har lagt merke til at hun ikke alltid lukter godt, så gjør garantert andre også det. (Finn på en historie fra skolen, der noen baksnakket noen pga de ikke vasket seg sikkelig de mistet venner, si du er redd det samme vil skje med henne) si som kvinne så kommer det veske ut av kjeden, både før og etter mensen. Da er det viktig å bytte undertøy hver dag. så var det mensen da, si at når hun får det er det ekstra viktig å vaske seg pga lukt og velbehag. ta henne med på eks Body shop, eller gå inn på nettsiden i disse dager.. der dere bestiller såper med lukter hun liker. Eks jeg var fan av den jordbær serien da jeg var ung - bestill gjerne en «uskyldig» klar rosa gloss, som kan inspirere henne til å like å pynte seg? ha spa kveld med henne der dere bruker ansiktsmaske, og hår kur (finest mange masker til ansikt og hår som kun gir fukt) lakk negler. Se på jente film (dette med inspirasjon til henne om å ønske å stelle seg) ta ansvar og vær litt kreativ, lukter hun så ikke gå rundt grøten- du gjør henne en bjørnetjeneste. Er hun enda vanskelig, begynn å legg fram rent undertøy til henne hver dag. Kan ikke gå ut før hun har skiftet/dusjet. synst hun burde vaske håret 3 dager i uken, og dusje hver dag. Lær henne at en dusj kan ta 5 min . Det er bare å såpe seg inn og dusje av, med oppsatt hår. Så det ikke er «ork» Anonymkode: 03699...be4 Dette er jo oppskriften på komplekser. Ta sier hun vil støtte henne i at hun ikke bryr seg om sminke og utseende og du bare "kjøp lipgloss og ansiktsmaske og ha jentekveld" 🙄 Og å finne opp en historie om en som ble sosialt ekskludert! Hva faen! Håper du ikke oppdrar jenter. 15
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 Jeg har to gutter, og jeg har bare sagt rett ut når det lukter svette eller tåfis. Her MÅ man dusje. Ingen som har tatt noen skade av det. Mye bedre å si det som det er, enn at medelever og venner går rundt og snakker om deg bak ryggen din.... Anonymkode: 0b8fd...230 14
Kvartz Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 Jeg har lagd en "avtale" med min 12 åring at hun må dusje hver 3. dag og i tillegg de dagene hun har vært i mye fysisk aktivitet. Hun vet at hun må vaske seg, skifte klær, pusse tenner og børste hår slik at hun ikke lukter og ser noenlunde velstelt ut, men hun trenger fremdeles noen ganger en påminnelse om dusjing. Min 12 åringer er ikke opptatt av sminke, men hun liker å se bra ut på håret og kle seg i klær hun synes er fine. Det er ikke alle 12 åringer som selv klarer å følge opp dette så de vil trenge hjelp. Man må ikke glemme at en 12 åringen fortsatt er et barn og er gjerne opptatt av andre ting. 3
Ulrikke Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 Jentungen her er 14, og hun har "alltid" dusjet på autopilot etter trening. Men de gangene det trengtes dusj utenom trening (ferier, trening avlyst osv) måtte hun kommanderes i dusjen fram til hun var ca 12,5 tror jeg. Hun har alltid skiftet klær da, til tider litt ofte, men jeg valgte å ikke kommentere det fordi jeg var redd for at det skulle bikke motsatt vei 😉 De siste par årene har hun selv sagt "jeg går i dusjen". Jeg var dønn ærlig med henne hele veien. Snakket om lukt og hvor ubehagelig det er for andre. Da hun begynte å interessere seg for hudpleie (i ansiktet) sa jeg også at det ikke var noen vits i å ha pen hud i ansiktet hvis resten var skittent og luktet. Hun har ikke fått traumer av det på noe vis, og jeg sa til henne at hvis hun syntes det var leit/ubehagelig at jeg sa det, så var det for at hun skulle slippe å oppleve at venner syntes hun var skitten, for det hadde vært mye flauere. Hun tok den altså! Lag en plan på dusjing annenhver dag. Snakk om det når det IKKE er tid for å dusje, og si at du kommer til å mase til hun gjør det de gangene. Hun velger selv hvor mye styr det blir. Får hun ikke til håret, så kan du enten bli med henne noen ganger og veilede hvis hun er komfortabel med at du er der (jeg gjorde det da min var 10 ca, da visste jeg at hun snart kom til å ville dusje alene, hun gjorde ting selv men jeg sjekket mellom hver "fase" i hårvasken og sa hva hun måtte gjøre annerledes /nøyere.) Helt enig i at man skal støtte henne i at man ikke trenger sminke osv, men å ha en dusjsåpe som lukter godt kan jo gjøre det hakket mindre ille å gå i dusjen ihvertfall 🙂 6
skruf Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 (endret) Dette er ganske vanlig i den alderen der, både hos jenter og gutter. Alderen datteren din er i nå Ts er ei brytningstid mellom barn og ungdom. Kroppen kommer i puberteten og det skjer mye fysisk på kort tid, og da er det ikke alltid at hodet henger med. Kroppen endrer seg kjappere enn hodet, som fortsatt er innstilt på «barn». Du må rett og slett hjelpe henne med å ta grep om personlig hygiene nå, hjelpe henne med å få på plass gode rutiner. Rutinene bør være på plass før hun får mensen og før det går så langt at venner og medelever begynner å reagere på lukt og at hun fremstår som uflidd og dermed utsetter henne for mobbing. At du tar en såkalt jenteprat med henne trenger ikke å virke negativt inngripende på henne, ei heller ødeleggende på selvbildet hennes. Det kommer helt an på hvordan du velger å formulere deg. Faktisk så kan det bli en fin samtale mellom dere der hun kjenner på samholdet mellom dere to, sånn «oss kvinner i mellom». Pass på at det er bare dere to når jentepraten finner sted, gjør det til en fin stund. Snakk med henne om at det er viktig at hun dusjer regelmessig. Trenger nødvendigvis ikke dusje hver dag, kan f.eks ta annenhver dag, og gjerne dusje på kvelden hvis hun er morratrøtt og har null motivasjonen til å stå opp tidligere for å dusje. Og snakk også om at hun må vaske håret regelmessig (i en overgangsfase kan du hjelpe henne med hårvasken ved at hun holder hodet over badekarkanten og du vasker det, så kan hun dusje uten å vaske håret) Si også til henne at nå som hun er i puberteten så er det viktig at hun bruker deodorant hver dag, og at hun må bytte truse hver dag. Etterhvert så kan det også være at hun vil få et ønske om å barbere armhuler og legger, men at det bestemmer hun selv. Ta gjerne mensenpraten i samme slengen, og vis henne hvor hun kan finne bind og hvordan bindene funker (jeg gjorde det til mine døtre, viste de hvordan man legger bindet i trusa og fester vingene under trusa) En annen ting du kan gjøre er å kjøpe inn produkter som er bare hennes, nå tenker jeg ikke sminke og sånne ting siden hun ikke har ytret ønske om sminke og ikke er helt der enda, men du kan lage ei gavekurv til henne der du putter oppi en deodorant, ei god såpe (bodyshop er populært hos unge jenter og har mange gode såper og andre produkter), kanskje en bodybutter i samme duft som såpen, tørrshampo, egen shampo og balsam som lukter godt osv osv. Av egen erfaring så kan jeg si at du helt sikkert er nødt til å si i fra/minne henne på når det er på tide med en dusj i den alderen hun er i nå, og det kan ta ei stund før hun dusjer på eget initiativ. Har to døtre selv, og da de var 12 år så måtte jeg fortsatt si i fra til de. Jeg brukte også å spørre hver morgen om de hadde husket deo Så lenge det ikke blir negativt og en kjeftete tone så tar ikke barna skade av å bli påminnet dusjing og personlig hygiene. Plutselig så går det fra at de ikke er gira på å dusje i det hele tatt til at de dusjer hver dag og tømmer varmtvannstanken og du står og hamrer på baderomsdøra og roper at de må bli ferdige for andre skal også på badet og har en jobb å rekke 🙄 Endret 4. april 2020 av skruf 11
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 Ta henne med på butikken og kjøp en dusjsåpe og deo med lukt som hun liker, og dusjsåpen må være hennes og ikke brukes av noen andre sånn at hun kan få litt eierskap til dette! Kanskje spandere på henne litt nytt undertøy og en bh? Anonymkode: 31f79...f1d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 Støtter at det er viktig å innarbeide rutiner og å ta den samtalen nå. Og når det gjelder "skrekkhistorier" så husker jeg veldig godt en jente fra klassen min på ungdomsskolen som hadde helt elendig hygiene, og som endte som viggo venneløs på grunn av det. Jeg husker spesielt godt lukten av den jenta (ubeskrivelig blanding av urin og svette), og hvor ekkelt vi andre syntes det var at hun ikke dusja etter gymmen, at hun brukte samme truse flere dager på rad osv. - og når hun fikk mensen kan dere jo tenke dere hvordan det luktet.. Det å være innenfor en 5 meters radius med henne var kvalmende og fysisk ubehagelig, og hun endte opp som kullets store mobbeoffer uten at hun skjønte hvorfor selv. Ingen ville være i nærheten av henne på grunn av den ikke-eksisterende personlige hygienen, og å ende opp på gruppe med henne i timen eller noe og dermed måtte ha henne i umiddelbar fysisk nærhet var helt grusomt (også for henne). Ingen av lærerne snakket med henne om hygienen hennes (såvidt jeg vet), og jeg husker at vi andre syntes det var rart at vi fikk kjeft for å ikke ville sitte inntil henne og ikke ville ha henne med oss generelt, mens det var åpenbart at de også luktet det vi andre luktet.. Som ungdom ser man ikke de tingene man ser som voksen. Nå, mange år etter, vet jeg at hjemmesituasjonen der ikke var noe å rope hurra for, og at hun aldri hadde lært noe om hygiene hjemme. Ingen hadde noen gang tatt den praten som flere skriver om her, med viktigheten av god intimhygiene, hvordan vaske håret og alt det der - det hadde hun aldri fått. Og selv i dag opplever jeg at det er litt tabu for voksne å snakke om hygiene med ungdommer, og særlig hvis man f.eks. er lærer så skal man helst "ikke blande seg" - med resultat at ungdom går rundt og stinker, de andre begynner å prate, og sånn blir man faktisk til slutt fryst ut. Ingen orker å være sammen med en som lukter helt forjævlig, og det tenker jeg at det må gå an å være ærlig om som forelder uten at man skal måtte være redd for å "krenke" noen - ingen ungdom får PTSD av å ha en prat om viktigheten av god hygiene og å bli satt krav til på den fronten, ærlig talt. Anonymkode: ee984...82f 10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #19 Skrevet 4. april 2020 5 hours ago, minister-mio said: Dette er jo oppskriften på komplekser. Ta sier hun vil støtte henne i at hun ikke bryr seg om sminke og utseende og du bare "kjøp lipgloss og ansiktsmaske og ha jentekveld" 🙄 Og å finne opp en historie om en som ble sosialt ekskludert! Hva faen! Håper du ikke oppdrar jenter. Unskyld meg? Hvordan skal en ansiktmaske gi henne komplekser ? Du er klar over at hår og hudpleie ikke har noe med kropps press å gjøre? Tanken er jo å vise henne, at å stelle/ta vare på seg selv kan være gøy. Jenter fra 7 års alderen gjør dette allerede. Ikke noe galt med de som kun gir fuktighet Hun bryr seg ikke om utsende i dag (da mener jeg fetthår/lukt ikke kroppspress!) kanskje hun er den type jente som aldri kommer til å like sminke osv (det er helt ok!) men kanskje en uskyldig lipgloss eller en balm med shimmer får henne til å ville «pynte» seg aka ta vare på hygienen . så, hva mener du er bedre? At hun blir mobbet, ekskludert ? Dette varer ikke en uke, men følger henne for resten av skoletiden. Bedre å fortelle en historie så hun forstår poenget, enn at hun tror det er greit å lukte. Hilsen hun dette faktisk skjedde med! Ikke for jeg ikke ønsket å være renslig, men pga omsorgssvikt fra min mor. Hun mente aldri at å lære å vaske meg, vaske hår og pusse tenner osv var hennes oppgave. Dette måtte jeg lære selv, med konsekvenser! På tide at du tar av deg skylappene .. Anonymkode: 03699...be4 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #20 Skrevet 4. april 2020 Tro meg, de som stinker, har fett og ustelt hår i klassen er de man husker best. Dårlig hygiene er noe man legger godt merke til, og det samme gjelder de som bruker samme klær hver dag flere ganger i uken. God hygiene har ingenting med sminke og mote å gjøre. Anonymkode: a7da4...226 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå