ForumBrukeren Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Hvis vi går ut fra at man blir immune etter at man har vært smittet og blitt frisk for ihvertfall et år eller mer, burde vi da innføre immunitets sertifikat slik at immune mennesker da kan bevege seg fritt i samfunnet uten fare for hverken å bli smittet eller smitte andre, og da spesielt med tanke på helsepersonell som da blir nesten som noen superarbeidere når de da er immune. Det vil selvsagt kreve massiv testing, spesielt med antistoff tester for å finne mest mulig av personer blant de store mørketallene som da er antatt immune. Jeg har hørt at denne tanken er blitt luftet i England tror jeg det var. Hva tror dere?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Ja fyfaen, da hadde jeg til og med betalt for å bli smitta Anonymkode: cb04e...d80 1
ForumBrukeren Skrevet 3. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2020 Selvfølgelig så er det en fare for at dette kan utnyttes ved at arbeidsgivere da vil ansette folk med et slik sertifikat, og kanskje unngå de som ikke har det. Men det er kanskje en pris vi må betale.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Tja, kanskje ikke så dumt, man ville da i hvertfall kunne få igang noe av samfunnet igjen. Spørsmålet er imidlertid hva man da tenker å gjøre med de som ennå ikke er smittet. Hvis de skal holdes innesperret på ubestemt tid, til det evt kommer en vaksine, så vil jo svært få nye komme over i den priviligerte gruppen av immune, med alt det måtte medføre av negative konsekvenser for samfunnet og den enkelte. Anonymkode: 4351b...843
smilo Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 En som er blitt immun kan vel uansett ha med seg smitte og slik smitte andre mennesker? 1
Mitral Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, smilo skrev: En som er blitt immun kan vel uansett ha med seg smitte og slik smitte andre mennesker? Dette.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 4 minutter siden, smilo said: En som er blitt immun kan vel uansett ha med seg smitte og slik smitte andre mennesker? Så hvis man ikke har influensa så kan man likevel smitte andre med influensa, for eksempel? Sikkert teoretisk mulig men det her er jo bare kverulering Anonymkode: 1e839...fba
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 1 time siden, smilo skrev: En som er blitt immun kan vel uansett ha med seg smitte og slik smitte andre mennesker? Nei. I en som er immun vil ikke viruset replisere seg (ihvertfall ikke i noen særlig grad før det blir slått ned av immunforsvaret) og dermed vil h*n heller ikke utskille dråpesmitte fra luftveiene selv om h*n blir utsatt for smitte fra en annen. Anonymkode: 5d2e4...135 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 Det er ting som tyder på at det er tilnærmet null immunitet etter ha hatt viruset. Mennesker er blitt smittet på nytt så et slik immunitetsbevis vil ha null nytte og være penger ut av statskassa. Anonymkode: 78b9d...e05 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. I en som er immun vil ikke viruset replisere seg (ihvertfall ikke i noen særlig grad før det blir slått ned av immunforsvaret) og dermed vil h*n heller ikke utskille dråpesmitte fra luftveiene selv om h*n blir utsatt for smitte fra en annen. Anonymkode: 5d2e4...135 Dette er riktig, men en som er immun vil likevel kunne smitte andre dersom vedkommende får viruset på hud, klær eller andre gjenstander som andre deretter har kontakt med. Den som er immun vil da bli en slags bærer fra en som er smittet, via den immune, til en ny person som kan bli smittet. Således er risikoen for at en som er immun (og ikke syk selv) smitter andre nokså liten, men det er i alle fall en mulighet. Som helsepersonell ville jeg følt en stor trygghet ved å vite sikkert at jeg selv er immun, slik at jeg kunne hjulpet mulig smittede pasienter uten å være redd for å pådra meg selv en potensielt livstruende sykdom. Anonymkode: 1bc1f...4ce
Nerine_ Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ting som tyder på at det er tilnærmet null immunitet etter ha hatt viruset. Mennesker er blitt smittet på nytt så et slik immunitetsbevis vil ha null nytte og være penger ut av statskassa. Anonymkode: 78b9d...e05 Har du kilder på det? 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ting som tyder på at det er tilnærmet null immunitet etter ha hatt viruset. Mennesker er blitt smittet på nytt så et slik immunitetsbevis vil ha null nytte og være penger ut av statskassa. Anonymkode: 78b9d...e05 Jeg har hørt motsatt. Det som derimot har skjedd er at noen som var nesten symptomfrie fikk kraftigere symptomer igjen. Anonymkode: 5697d...fb5
Anbefalte innlegg