Gå til innhold

Tør ikke å henge TV-benk på gipsveggen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har lyst på den typen som henger på veggen, men det tør jeg vel ikke med gipsvegg?

Da blir alternativet noe sånt som dette under:

BESTÅ TV-benk - Lappviken hvit - IKEA

Men på ikea sine sider står det at selv den må "forankres i veggen" og at "ulike veggmaterialer krever ulike festemidler". Hvorfor må den festes når den står på gulvet? Og tør jeg det da, med gipsveggen? 

Anonymkode: ab11b...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er helst med tanke på at barn kan rive den ned og få den over seg. Jeg har selv TV-en stående på en stor skjenk, både i stue og på gjesterom, og har ikke festet den siden den står helt stødig.

Anonymkode: 80ded...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Å feste en så stødig tv benk som står på gulvet trengs ikke, men skulle du ha barn som klatrer på den og den velter så kan du ikke saksøke Ikea siden de anbefaler feste. De vil ha ryggen fri. 

Du kan feste den i veggen, men du må banke på den for å finne ut hvor stenderne er og feste i dem.  De er ca 60 cm fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helst med tanke på at barn kan rive den ned og få den over seg. Jeg har selv TV-en stående på en stor skjenk, både i stue og på gjesterom, og har ikke festet den siden den står helt stødig.

Anonymkode: 80ded...e05

Aahaa... Vi har ikke barn, så da trenger vi kanskje ikke å tenke på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, theTitanic skrev:

Å feste en så stødig tv benk som står på gulvet trengs ikke, men skulle du ha barn som klatrer på den og den velter så kan du ikke saksøke Ikea siden de anbefaler feste. De vil ha ryggen fri. 

Du kan feste den i veggen, men du må banke på den for å finne ut hvor stenderne er og feste i dem.  De er ca 60 cm fra hverandre. 

Det gir mening. Vi har ikke barn, så da trenger jeg vel ikke å feste den. Men da jeg helst vil ha den som henges på veggen uten ben - er det helt idiotisk når jeg har gipsvegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir mening. Vi har ikke barn, så da trenger jeg vel ikke å feste den. Men da jeg helst vil ha den som henges på veggen uten ben - er det helt idiotisk når jeg har gipsvegg?

Neida. Det finnes relativt billige dingser som piper når du holder den over en stender. Da er det i teorien bare å skru den i veggen med riktig festemiddel. Hvis ikke har du også diverse gipsplugger og ankere som gjør at den ikke faller ut. Tryggeste er å feste den i stenderne. Hvis ikke kan du som personen du siterte sa; banke på veggen. Du vil høre en klar forskjell. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 3.4.2020 den 23.50, AnonymBruker skrev:

har lyst på den typen som henger på veggen, men det tør jeg vel ikke med gipsvegg?

BESTÅ TV-benk - Lappviken hvit - IKEA

Men på ikea sine sider står det at selv den må "forankres i veggen" og at "ulike veggmaterialer krever ulike festemidler". Hvorfor må den festes når den står på gulvet? Og tør jeg det da, med gipsveggen? 

hva tror du gipsplatene er festet på? Stendere. Du henger såklart opp tven slik at veggfestet skrues i stenderverket som er bak gipsplantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

hva tror du gipsplatene er festet på? Stendere. Du henger såklart opp tven slik at veggfestet skrues i stenderverket som er bak gipsplantene. 

TS spør angående TV-benken, ikke TV.

Til TS: som andre sier: IKEA vil ha ryggen fri, og dette med å feste til veggen er på lik linje med at de på alle planter skriver at de kun er til pynt, og til spising 🤣

Anonymkode: 0320a...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor gipsplugg. De tåler ca.35kg pr stk, så med to stk i veggen går det bra så lenge tv'n henger flatt på vegg og ikke på en uttrekkbar stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.4.2020 den 23.50, AnonymBruker skrev:

Selvsagt tørr du det. Jeg har hengt et helt bokhylle-system på gipsvegger. En helt normal skrue som er satt i et helt normalt gipsanker (typen i metall, ikke typen i plast) bærer 15-20 kg så lenge du plasserer dem med tilstrekkelig avstand fra nærmeste andre hull i gipsveggen (både avstand og bæreevne står på pakken når du kjøper).

Så står som hovedregel stendere 60 cm fra hverandre. Det betyr at om benken er 60 cm eller lengre, burde du treffe minst 1, helst 2 stendere. I dem skrur du en helt standard treskruer inn i et preborret hull noe mindre enn skruen og har en bæreevne per skru på godt og vel og meget over 25 kg/skru (det eksakte tall avhenger av om du skrur riktig, gidder å preborre, har ok kvalitet på stender, treffer midt i etc, men er uansett ikke spesielt relevant. Regn 40 kg/skru for å være på den veldig trygge siden). 

En sånn benk vil dessuten presse egen tyngde mot veggen, ikke fra veggen (eksempel på det sistnevnte er enslige hyller som er hengt opp i overkant, lamper i tak etc.) og dermed ikke dra i skruene på skummelt vis.

Kort sagt: 4-5 riktig plasserte skruer holder en sånn benk i årtier. Og de kommer med flere festepunkter enn det. Men bruk gode gipsanker og ordentlige treskruer.

Anonymkode: 31ed6...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bor i en blokk, TS, glem alt folk skriver her om stendere. Da er der betongvegger bak dine gipsvegger. Du kan fortsatt feste tv da. 

Anonymkode: b1f24...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor i en blokk, TS, glem alt folk skriver her om stendere. Da er der betongvegger bak dine gipsvegger. Du kan fortsatt feste tv da. 

Det betyr ikke at veggen ikke er lektet ut.......... Man henger vanligvis ikke gipsplater rett på vegg. (Man kan lime men det er mer uvanlig) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER said:

Det betyr ikke at veggen ikke er lektet ut.......... Man henger vanligvis ikke gipsplater rett på vegg. (Man kan lime men det er mer uvanlig) 

Men om de lektet ut, er de vel ikke lektet ut med stendere som skal holde 50 kilo med tv-benk og tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...