AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 https://www.utrop.no/nyheter/nytt/212872 Norsk-somaliere topper blant COVID-smittede blant utenlandskfødte. Oslo Aps Ubah Aden mener mange innvandrergrupper fikk for sen og mangelfull informasjon. Veldig mange i ulike innvandrermiljøer fikk med seg at det var nasjonal karantene først en uke etter regjeringskunngjøringen 12. mars. Jeg tenker dette er en avsvarsfraskrivelse. Dette er et klart bevis på at nye landsmenn nettopp ikke er blitt landsmenn, men lever i egne parallellsamfunn, utenfor informasjonsstrømmen i storsamfunnet. Man må da jobbe hardt og målrettet for å holde seg så langt som mulig utenfor det større fellesskapet om man skal klare å ikke få med seg hva som skjer? Hva menes med "sen informasjon" i en tid hvor det ikke finnes annet enn konstant informasjon på alle flater? Må offentlige nyndigheter sette opp egne informasjonskanaler pr. etnisitet? Hva sier dette om muligheten for velfungerende fellesskap og generalisert tillitt? Er det noen tvil om at det må settes mye strengere krav til og brukes mye mer ressurser på aktiv deltagelse og obligatorisk språkopplæring? Anonymkode: 5485f...620 21
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Sen informasjon? Enten kan de ikke norsk eller så går informasjonen sent inn i hodene på dem... Anonymkode: a3d68...418 19
Pipaluk Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 En stor andel av denne gruppa er analfabeter. De har ikke skolegang og har begrenset evne til å forstå noe av dette verken skriftlig eller muntlig. Med analfabetisme så er det ikke bare bare å logge seg på nett for å finne informasjon på morsmål om viruset. jeg tror at moskéen har en stor oppgave her er med å formidle dette på en tydelig og forbildelig måte. Om de ikke skjerper seg med håndvasken, blir de straffet av Alla!! 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Omg!!!! Det skal jæææævlig mye uvilje til å ikke ha fått med seg dette enda. Dette bare forsterker fordommen om at de ikke vil integreres og kun leser/ser nyheter fra sitt land. Totalt likegyldig til dette landet. Også lenge etterpå skrike om at de ikke har fått informasjon. Anonymkode: ee472...f38 13
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #5 Skrevet 18. april 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/felles-sprak-er-avgjorende-i-en-krisesituasjon Det er ikke myndighetenes plikt å informere på nitti språk under en krisesituasjon. Det er innvandreres plikt å lære seg norsk, både for egen og andres trygghet/sikkerhet. Jan Bøhler:Jeg har blitt fortalt at under arbeidet med smittesporing har man truffet på personer som etter å ha vært her i tretti års tid, ikke forstår noe norsk og heller ikke kan engelsk. Hvordan kan det skje at noen er blitt gående i årevis helt uten norskkunnskaper? Det er ikke sånn at man alltid kan skylde på samfunnet. Det er et personlig ansvar å lære seg norsk når man kommer hit og vil ha de rettigheter og den tryggheten som fins her. Vi må være nøye med å understreke at det også følger plikter med på kjøpet. Anonymkode: 5485f...620 20
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #6 Skrevet 18. april 2020 Synes virkelig det er skremmende at denne gruppen ikke tar større ansvar for å bli en del av samfunnet, men heller fortsetter i sin vante gang med nyheter fra Somalia. Det er altså ikke snakk om analfabeter i denne saken, men mennesker som ikke kan et ord norsk i Norge. Da tenker nå er tiden for å endre på dette. Anonymkode: 8b27d...832 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #7 Skrevet 18. april 2020 Det var et intervju med en norsk-somalier. Hun var veldig ærlig. Hun sa at de likte å omgås hverandre og at de ikke tok korona-situasjonen så seriøst. Tror nok mange har visst om det, men ikke brydd seg. Anonymkode: 2928d...83c 10
Energidronning Skrevet 18. april 2020 #8 Skrevet 18. april 2020 På 3.4.2020 den 22.38, AnonymBruker skrev: Veldig mange i ulike innvandrermiljøer fikk med seg at det var nasjonal karantene først en uke etter regjeringskunngjøringen 12. mars. 1 uke er ikke særligt lang forsinkelse. kanskje disse somalier kan være mer avslappet, tar hele korona-hysteriet med ro? jeg antar at folk som flyktet fra borgerkrig osv elendige ustabile forholdene kommer ikke få panikk på grunn av en virus som egentlig er bare som en litt sterkere versjon av en influensa/forkjølelse 2
Nerine_ Skrevet 18. april 2020 #9 Skrevet 18. april 2020 26 minutter siden, Energidronning skrev: 1 uke er ikke særligt lang forsinkelse. kanskje disse somalier kan være mer avslappet, tar hele korona-hysteriet med ro? jeg antar at folk som flyktet fra borgerkrig osv elendige ustabile forholdene kommer ikke få panikk på grunn av en virus som egentlig er bare som en litt sterkere versjon av en influensa/forkjølelse Jo, når landet delvis stenger ned er det "bra jobba" og ikke få med seg dette på en uke. Det tilsier faktisk at du ikke har sett en nyhetssending eller sett på en avis. Eller at du evnt ikke bryr deg stort. 6
Energidronning Skrevet 18. april 2020 #10 Skrevet 18. april 2020 45 minutter siden, Nerine_ skrev: Jo, når landet delvis stenger ned er det "bra jobba" og ikke få med seg dette på en uke. noen ganger det er helt forståelig å fokusere på annet enn nyhetene... konkret, fra min erfaring: når jeg studerte regnskap...før eksamen 16 dager på rad fokuserte kun på regnskap...spist,sovet,regnskap-spist,sovet,regnskap... når ble nyforelsket...da var det bare kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet... OL 2016....16 dager på rad...OL, OL;OL ...20 timer hver dag...sovet 4 timer...nesten døde men var absolutt verdt det. poenget mitt er, av og til alle utelukker ytre verden og fokuserer bare på en ting... å leve hver uke "som vanlig, som normal" er bare kjedelig! 1
Nerine_ Skrevet 18. april 2020 #11 Skrevet 18. april 2020 5 minutter siden, Energidronning skrev: noen ganger det er helt forståelig å fokusere på annet enn nyhetene... konkret, fra min erfaring: når jeg studerte regnskap...før eksamen 16 dager på rad fokuserte kun på regnskap...spist,sovet,regnskap-spist,sovet,regnskap... når ble nyforelsket...da var det bare kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet... OL 2016....16 dager på rad...OL, OL;OL ...20 timer hver dag...sovet 4 timer...nesten døde men var absolutt verdt det. poenget mitt er, av og til alle utelukker ytre verden og fokuserer bare på en ting... å leve hver uke "som vanlig, som normal" er bare kjedelig! Javel. Jeg har aldri hatt behov for å gå inn i en boble, og stenge resten av verden ute. Og det er vel merkelig om nettopp det skjedde så mange av en gruppe mennesker samtidig, syns du ikke det? 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #12 Skrevet 18. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var et intervju med en norsk-somalier. Hun var veldig ærlig. Hun sa at de likte å omgås hverandre og at de ikke tok korona-situasjonen så seriøst. Tror nok mange har visst om det, men ikke brydd seg. Anonymkode: 2928d...83c Enig. Har noen naboer fra Somalia. Ser ut som de har levd som vanlig hele tiden. Og de kan norsk. De bryr seg bare ikke. Samles og bråker like mye som vanlig. Og de som lever i dette landet uten å kunne et ord norsk i årevis. Det må stilles krav til dem. Anonymkode: ea878...321 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #13 Skrevet 18. april 2020 12 minutter siden, Energidronning skrev: noen ganger det er helt forståelig å fokusere på annet enn nyhetene... konkret, fra min erfaring: når jeg studerte regnskap...før eksamen 16 dager på rad fokuserte kun på regnskap...spist,sovet,regnskap-spist,sovet,regnskap... når ble nyforelsket...da var det bare kjærlighet, kjærlighet, kjærlighet... OL 2016....16 dager på rad...OL, OL;OL ...20 timer hver dag...sovet 4 timer...nesten døde men var absolutt verdt det. poenget mitt er, av og til alle utelukker ytre verden og fokuserer bare på en ting... å leve hver uke "som vanlig, som normal" er bare kjedelig! Det er normalt å gå inn i en "boble" der man stenger ute en del av andre vanlige ting, som at man under eksamen er preokkupert med det, eller at man i ny jobb bruker mye tid på det, men dette er jo ikke en vanlig ting. Det skal godt gjøres å ikke få med seg nyheter om korona siden det er i alle medier og sosiale meder på de fleste språk i verden. Det som spesifikt gjelder Norge har jo også blitt kommunisert opp og ned og i mente på sosiale medier, TV og aviser så det holder. Og ja, det er et problem at deler av befolkningen ikke får med seg informasjon før det har gått en stund. Det gjør f. eks. effekten av tiltak mindre, og i verste fall bidrar det til at den enorme innsatsen og ofrene andre gjør for å få bukt med korona blir verdiløst. Anonymkode: fd31e...ded 5
The Kitten Skrevet 18. april 2020 #14 Skrevet 18. april 2020 Merkelig hvordan det alltid er nordmenn sin feil og aldri deres egen. Som Jahn Bøhler skrev i Nettavisen «man kan ikke sitte og vente på informasjon på nitti språk.» 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #15 Skrevet 18. april 2020 4 timer siden, Energidronning skrev: 1 uke er ikke særligt lang forsinkelse. kanskje disse somalier kan være mer avslappet, tar hele korona-hysteriet med ro? jeg antar at folk som flyktet fra borgerkrig osv elendige ustabile forholdene kommer ikke få panikk på grunn av en virus som egentlig er bare som en litt sterkere versjon av en influensa/forkjølelse Du har nok et poeng her. Mange fattige land rammes jevnlig av epidemier som tar mange liv. De har måttet lære seg å leve med det. Så sammenlignet med hva de er vant til, ser de kanskje på dette som en bagatell. Anonymkode: 0014c...d5f 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #16 Skrevet 18. april 2020 At det var nasjonal karantene fra 12. mars er jo faktisk ikke sant. Anonymkode: fad09...93e
13579 Skrevet 18. april 2020 #17 Skrevet 18. april 2020 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes virkelig det er skremmende at denne gruppen ikke tar større ansvar for å bli en del av samfunnet, men heller fortsetter i sin vante gang med nyheter fra Somalia. Det er altså ikke snakk om analfabeter i denne saken, men mennesker som ikke kan et ord norsk i Norge. Da tenker nå er tiden for å endre på dette. Anonymkode: 8b27d...832 Endret 18. april 2020 av 13579
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #18 Skrevet 18. april 2020 Det er ganske spesielt at dette skal være alle andres ansvar enn deres eget. Samme i Sverige da det viste seg at det var disproporsjonalt mange somaliere som døde. Debatten gikk på hva i all verden alle andre hadde gjort galt, ikke på hvorfor somalierne faktisk ikke tok ansvar selv. Anonymkode: 61a12...73f 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #19 Skrevet 18. april 2020 Sannheten er vel at enkelte grupper driter i hva norske myndigheter kommuniserer, og følger rådene fra sine egne ledere. Hvis noen skulle være uenige i det, så får de spør seg selv hvordan disse gruppene har greid å få tilgang på velferd og eiendom så lenge, hvis det er språkproblemene som ligger til grunn. Anonymkode: 8800b...e44 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2020 #20 Skrevet 18. april 2020 Hvorfor står det "innvandrere" når det er tydeligvis snakk om somaliere? Somalier er innvandrere ja, men innvandrere er ikke somalier. Forstår dere? Anonymkode: 75739...ff9 6
Anbefalte innlegg