Gå til innhold

Høyt under taket, hva slags taklampe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har flyttet inn i en ny leilighet hvor det mangler 3 taklamper. Den ene skal over spisebordet i stua, den andre skal i gangen og den tredje på soverommet. 

Det er den i stua jeg tenker mest på, da den vil være veldig synlig. Jeg liker takhengte lamper over spisebordet, og gjerne 2-3 så de gir lys over hele bordet, som er 2 meter. 

Men når taket er så høyt, hvor langt ned bør de egentlig henge? Jeg er redd det ikke blir fint hvis ledningen er altfor lang. Jeg tror taket er mellom 2.15-2.20 ca.

Videre er jeg helt rådvill på hva slags lampe jeg burde gå for. Er villig til å betale noen tusen da jeg syns lamper er en viktig del av interiøret. Liker krom/stål da jeg har en del lyst tre og noen hvite møbler, så vil gjerne at lampene skal bryte opp og være tøffe. Kom gjerne med tips!

Anonymkode: 7c464...c80

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har flyttet inn i en ny leilighet hvor det mangler 3 taklamper. Den ene skal over spisebordet i stua, den andre skal i gangen og den tredje på soverommet. 

Det er den i stua jeg tenker mest på, da den vil være veldig synlig. Jeg liker takhengte lamper over spisebordet, og gjerne 2-3 så de gir lys over hele bordet, som er 2 meter. 

Men når taket er så høyt, hvor langt ned bør de egentlig henge? Jeg er redd det ikke blir fint hvis ledningen er altfor lang. Jeg tror taket er mellom 2.15-2.20 ca.

Videre er jeg helt rådvill på hva slags lampe jeg burde gå for. Er villig til å betale noen tusen da jeg syns lamper er en viktig del av interiøret. Liker krom/stål da jeg har en del lyst tre og noen hvite møbler, så vil gjerne at lampene skal bryte opp og være tøffe. Kom gjerne med tips!

Jeg har selv høyt tak, og mitt tips er: tenk volum. Du kan kjøpe 2-3 små lamper som henger felles. Men det blir estetisk mer behagelig om du går for en stor lampe. Tenk statement. Da har du to valg: høyde (altså en lang lampe i en kortere ledning). Ikea sin «sinnerlig» er et klassisk og godt kjent eksempel på en lampe som er høy nok til å fylle opp et rom med høyt tak. Det andre valget er en vid lampe. Capone er et greit eksempel på vidde. 

Høyde på lampen er ganske enkelt. Den skal dersom den ikke er direkte over et ikke-flyttbart bord henge mer enn 2 meter over gulvet. Alternativet er at folk dasker hodet i den. Dersom dere skal ha den over et spisestuebord så skal den henge slik at dere ikke ser pæren når dere sitter ved bordet. (1,5 fra gulvet er et fint sted å starte) Dersom dere går for en lampe der pærene viser fra enhver vinkel så må pæren være av en type som ikke er ubehagelig å se rett på. Alternativet er å angre på kjøpet. Få ting er mindre kos enn å spise hyggelig middag med skarpt overhengende lys.

Og når en har høyt tak, så er taket ofte en av boligens arkitektoniske høydepunkter. Å henge alle lampene i taket er derfor å underspille det dere har. Så i gangen og på soverommet ville jeg hengt en veldig diskret oppoverlysende lampe på veggen. Da får dere diskret og behagelig indirekte lys, slipper ting som dingler i taket på upraktiske steder og dere får fremhevet taket. For tak i en høyloftet bygning er pent.

Anonymkode: 1dacd...e92

AnonymBruker
Skrevet

Lengden kan vel varieres? Over spisestue tenker jeg at lampen kan gå ganske langt ned. Det skaper koseligere stemning. Kanskje rund en halv meter over eget hode når man sitter? Da er ikke lampen i veien. 

Jeg synes det er mange fine lamper i glass. De er enkle og passer overalt. 

https://www.lampehuset.no/lamper-taklamper/loncino-taklampe-sort

https://www.lampehuset.no/lamper-taklamper-rom-miljo-kjokken/luga-taklampe-natur-0

https://www.lampeguru.no/philips-myliving-surrey-pendel.html

Anonymkode: d6c9e...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Philips hue er veldig fin, kan henge eller være i taket, valgfritt. Det beste er at man kan variere lysstyrken fra kveld til dag til koselys til arbeidslys 👍

Anonymkode: 8f250...b0a

AnonymBruker
Skrevet

Hadeland glassverk har mye fint

Hadeland glassverk lamper. ⚡ RingeriksAvisa med nyheter fra ...

Anonymkode: af50c...c6e

AnonymBruker
Skrevet

- og Secto

Octo 4240 - Seppo Koho - Secto Design

Anonymkode: af50c...c6e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du skrevet feil takhøyde her? Standard takhøyde er 2,40, så om du bare har 2,15-2,20 er det jo lavt under taket...

Noen forslag:

www.lightup.no/roxy-takpendel-3-stk

Lampehuset - Luga taklampe

https://nordic-led.no/capone-takpendel

https://flos.com/no/hengelamper/2097

www.jotex.no/gyllenheim-gigant

Anonymkode: e140f...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har du skrevet feil takhøyde her? Standard takhøyde er 2,40, så om du bare har 2,15-2,20 er det jo lavt under taket..

Anonymkode: e140f...d63

Ja, jeg skrev feil! Mente mer enn standard, ja, vil tro 2.60-2.70. 

Mange fine forslag til lamper her, og hvordan den bør henges! IKEA sinnerlig kunne passet veldig bra til mitt interiør, men var flere av de andre jeg likte også. Tusen takk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...