Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg ta permisjon fra studie bare en måned etter studiestart på mitt første år på en bachelor? 

Finner liksom ikke helt et klart svar noe sted, men mye nyttig fant jeg på lånekassen sin side, men ikke svar på dette.

Jeg har søkt studie nå, men vet jo ikke om jeg kommer inn og evt på hvilket av studiene jeg har søkt.  Men greia er at jeg har termin i september, så like etter studiestart.  Jeg vet man må ha studert i 4 måneder for å få foreldrestipend fra lånekassen, men jeg lurer på dette med permisjon. 

Jeg håper jeg kommer inn og kan starte å studere nå til høsten, jeg tok studiekompetansen etter fødselen på barnet jeg har.  Han blir ett år nå å skal starte i barnehage etter sommeren.  Så vet litt hva jeg går til ang studie og baby.

Men jeg vet ikke hvor mye obligatoriske forelesninger det blir, men planen er at pappa skal være hjemme med knøtte når jeg har obligatorisk oppmøte. Pappa har ikke brukt noe av permisjon for barnet vi har og kan derfor ta ut 1-2 dager i uka og ta hjemmekontor.  Men om det er mye oppmøte må jeg ta permisjon, men vet ikke om dette lar seg gjør når jeg nettopp har startet.

Anonymkode: 6ce25...2e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke ut som det er noen krav om hvor lenge du må være student før du går ut i permisjon. Men du må likevel informere studiested om svangerskap da fordi du har krav på eventuell tilrettelegging dersom studiet krever det. 

Det kan også hende at studiestedet ønsker at du venter med studiene, men beholder plassen. En annen ting er at med to små som du ender med å ha, så kommer det til å kreve mye av deg. Så ville rådet deg til å utsette studiet et år og heller fokusere på baby. 

§ 4-5.Rett til foreldrepermisjon

(1) En student som får barn under studiene, skal gis rett til permisjon fra studiene under svangerskap og til omsorg for barn. I permisjonsperioden har studenten fortsatt status som student ved institusjonen og har rett til å gjenoppta sine studier på tilsvarende nivå som før permisjonen. En student som er gravid, har rett til utsatt eksamen hvis eksamensdato er i perioden mellom tre uker før termin og seks uker etter fødsel. Far har rett til utsatt eksamen hvis eksamensdato er i perioden to uker etter fødsel. Institusjonene kan gi nærmere bestemmelser om utsatt eksamen. Bestemmelsene i arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 og § 12-7 gjelder så langt de passer.

(2) Universiteter og høyskoler skal legge til rette for at studenter som er i permisjon etter første ledd, kan gjenoppta sine studier så raskt som mulig etter endt permisjon.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15#KAPITTEL_1-4

Anonymkode: 2cfa6...67f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe om hverken type studie eller studiested. Var jeg deg ville jeg kontaktet studiestedet direkte og forhørt meg. Da får du et klart svar på hva som er mulig å få til på det studiet du ønsker å gå. På mitt studie f.eks er det ikke noe obligatorisk oppmøte, så her hadde du klart seg fint. 

Anonymkode: 46df5...140

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...