Gå til innhold

Dø av eller dø med...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere enn meg som lurer på hvor mange som dør med corona virus enn de til dør med ? Mange av de har jo alvorlige sykdommer fra før, og noen er langt over 80 år. I de fleste tilfeller skrives det at de 'dør med corona smitte i kroppen.'. 

Da er det jo nødvendigvis ikke sikkert det er viruset som tar livet av de..

Må presisere at jeg skjønner at dette er alvorlig og vi skal ta alle hensyn og følge alle tiltak. Samtidig lurer jeg på hvor mange som dør av kontra de som dør med viruset i kroppen. 

Flere som lurer på dette ?

Anonymkode: bb61a...b53

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja... Etterhvert så får vi svar forhåpentligvis. Men så lenge media melker corona så får vi aldri svar. 

Anonymkode: 0cffb...dd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spekulasjoner er vell at viruset påvirker underliggende sykdommer. Da er det jo diabetesen eller hjertefeilen som er dødsårsaken

Anonymkode: 4864f...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer ogSå på hvor stor andel av ofrene som dør av antibiotikaresistant sekundærinfeksjon...

Anonymkode: 0cffb...dd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette har jeg lurt mye på. En 89 åring f.eks, eller personer som har alvorlige underliggende sykdommer kan jo dø av forkjølelse også. Man sier jo ikke da etterpå at dødsårsaken var forkjølelse.

Anonymkode: 22501...f25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske klart at de fleste som dør ikke er personer med et langt liv foran seg, selv de mest ekstreme "portforbud-ekstremistene" ser jo det.

Men korona er nok utløsende faktor for at de dør i de fleste tilfeller. 

Anonymkode: ebc0e...59e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nja, det er ganske vanlig å si at man dør av den direkte årsaken, ikke den bakenforliggende. En kreftpasient som får cellegift og som får en infeksjon og sepsis, har multiorgansvikt som følge av sepsis som dødsårsak, selv om det var cellegiftbehandlingen som gjorde pasienten til en risikopasient for infeksjoner i utgangspunktet, og kreften som var årsak til cellegiftbehandlingen. En pasient med depresjon som tar livet sitt, har skadene fra selvmordshandlingen som dødsårsak, selv om depresjonen ligger til grunn for selvmordet.

På samme måte er det gjerne infeksjonen i lungene som fører til død hos covidpasientene, selv om det er høy alder eller en annen sykdom som kompliserer forløpet.

Generelt sett er infeksjoner dødelige, men de fleste friske mennesker har en kropp som er i stand til å bekjempe infeksjonen, slik at vi ikke dør eller blir alvorlig syk av den.

Anonymkode: 942c0...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere enn meg som lurer på hvor mange som dør med corona virus enn de til dør med ? Mange av de har jo alvorlige sykdommer fra før, og noen er langt over 80 år. I de fleste tilfeller skrives det at de 'dør med corona smitte i kroppen.'. 

Da er det jo nødvendigvis ikke sikkert det er viruset som tar livet av de..

Må presisere at jeg skjønner at dette er alvorlig og vi skal ta alle hensyn og følge alle tiltak. Samtidig lurer jeg på hvor mange som dør av kontra de som dør med viruset i kroppen. 

Flere som lurer på dette ?

Anonymkode: bb61a...b53

Nei, det lurer jeg ikke på.

En 50 åring med diabetes blir forkjøla og så får feber og pustebesvær. Han testes og bekreftes smittet av Covid, før han må legges i respirator hvor han dør av akutt lungeinflamasjon av covid virus/ akutt nyresvikt.

Jeg skjønner selvfølgelig at årsaken til at han døde = C O V I D. Det hadde vært akkurat samme dødsårsak om han var 8, 18 eller 90.

Anonymkode: fb796...0ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger bare se på situasjonen i New York eller Italia for å skjønne at de aller fleste dør av og ikke med.

Anonymkode: f2974...93e

• Opprett ny...