Gå til innhold

Jobb i butikk nå i smittetider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Arbeider i en ganske liten butikk, vi har hatt stengt i noen uker nå men det er åpnet opp igjen med reduserte åpningstider. 

Kollegaen min meldte om stappfull butikk idag... Kan man nekte gå på jobb når folk helt tydelig ikke overholder retningslinjer om avstand etc? Er veldig bekymret for å bli smittet selv.

Anonymkode: 8670f...ec2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare vært på matbutikk, men absolutt alle av disse har installert glassbeskyttelse mellom kunde og ansatt. Det samme bør andre butikker også gjøre dersom de er åpne nå. 

Anonymkode: a5fd0...866

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg bare vært på matbutikk, men absolutt alle av disse har installert glassbeskyttelse mellom kunde og ansatt. Det samme bør andre butikker også gjøre dersom de er åpne nå. 

Men det er mellom kassapunkt og kunde, typ matvarebutikk. Dette er ikke gjennomførbart i en klesbutikk etc.

Ts, nei, tror ikke du kan nekte å dra på jobb. Alle kan ikke bare nekte å dra på jobb. Men jeg synes selv at alt av slike butikker skulle blitt stengt. Dessverre er det ikke slik. Jobber selv i en liten butikk, men har stengt nå. Jeg syns ikke det var spesielt koselig å stå på jobb de siste dagene før vi stengte.

Anonymkode: 35007...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan kreve tiltak som sikrer at folk tar smittehensyn? Avstandsmarkører, håndvask, hansker eller noe? Eventuelt vakter som passer på at folk oppfører seg. Jeg skjønner det ikke er så greit for dere som jobber der, men jeg tror kundene også kunne satt pris på dette. 

Anonymkode: 502a6...e1e

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

På Ark på mitt lokale kjøpesenter har de satt opp et gjennomsiktig plakatstativ i plast på disken, slik at det er en spyttskjerm mellom kunden og den ansatte, men likevel en 20cm glippe under som gjør at man kan betale. Helt genialt selv-mekka system som funker på samme måte som de masseproduserte skjermene de bruker på matbutikkene nå.
Fungerer strengt talt enda bedre, for i matbutikkene kan de ikke skjerme fra siden, og i bokhandelen er disken kun rett på, ikke fra siden, sånn som samlebåndet er i kassa i en dagligvare.

• Liker 2
Skrevet

Jobber i matbutikk og folk tror ikke at corona eksisterer når de kommer inn døra. De er fortsatt oppi fjeset når de skal spørre om det har kommet inn gjær i dag, selv om det står plaktater på alle hjørner og hyller, og på uniformen til alle ansatte om å holde avstand. Bare i dag har sikkert 10 stykker hosta meg i trynet. 😭

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da må du tok ta ut ferie, TS. Alternativt si opp. 

Vi har også vår knøttlille butikk åpen. Vi regulerer med at kun 3 får være inne i butikken samtidig. Kanskje det kunne være noe for dere? 

Anonymkode: a8d0b...364

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeider i en ganske liten butikk, vi har hatt stengt i noen uker nå men det er åpnet opp igjen med reduserte åpningstider. 

Kollegaen min meldte om stappfull butikk idag... Kan man nekte gå på jobb når folk helt tydelig ikke overholder retningslinjer om avstand etc? Er veldig bekymret for å bli smittet selv.

Er noen av dere permitterte? Vi ble spurt om vi ønsket å begynne å jobbe igjen. Noen av oss takket nei og noen av oss har takket ja. :) Har du fått vakter? Kan du ikke spørre om du kan fortsette å være permittert mens noen andre kan jobbe? 

Anonymkode: b05e7...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, du har rett på fri dersom du er redd for å bli smittet. MEN; du får ikke lønn eller sykemelding for dette, kun ulønnet fri.

Anonymkode: fca33...c98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på sykehus og er flere ganger om dagen innom intensiv der de syke ligger. Det er ille, men vi kjenner smitten og har isolert pasienten.  Da tenker jeg ofte på de som jobber i butikk og ikke vet hvem som er syke eller ei.

Så alle dere butikk ansatte der ute, jeg heier på dere.

Hilsen sykehus ansatt.

Anonymkode: 64ffe...787

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du har rett på fri dersom du er redd for å bli smittet. MEN; du får ikke lønn eller sykemelding for dette, kun ulønnet fri.

Anonymkode: fca33...c98

Hvor har du dette fra? At alle som er «redd for å bli smittet» har rett på ulønnet perm. Det er bare noe du finner på, fordi du synes det burde være sånn.

TS står fritt til å si opp jobben innenfor de regler som gjelder (oppsigelstid etc). Alternativt kan hun skulke og få sparken. Det beste alternativet er vel å påvirke egen arbeidsgiver til å innføre tiltak.

Anonymkode: b28aa...7f1

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan bli utsatt for smitte fra tid til annen. Men siden vi nå vet det er mye smitte rundt om så forventer jeg at arbeidsplasser legger til rette for å redusere smitterisiko i størst mulig grad. Disse glassene foran kassene er bare utrolig teit. Har vært innom et par butikker, men glasset dekker bare rett foran kassen. Når man legger på varer er det ofte under 1m avstand og mange strekker seg over båndet. Samme med betalingsterminalen som er plassert like ved siden av glasset og folk bøyer seg frem og over for å skjule koden. 

Har sett butikkansatte som merkbart synes det er ubehagelig å jobbe. Så en i dag hvor det var 1,5m mellom hyllene. En kunde gikk ned for å hente noe og der stod en ansatt. Hun måtte presse seg opp til ene siden, men var likevel under 1m avstand da. 

På polet har de regler om maks antall kunder og streker mellom de ulike hyllene som sier "en meter avstand". 

Ville kanskje tatt en prat med verneombud. 

Anonymkode: 240a9...a58

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Smilefjeset87 skrev:

Jobber i matbutikk og folk tror ikke at corona eksisterer når de kommer inn døra. De er fortsatt oppi fjeset når de skal spørre om det har kommet inn gjær i dag, selv om det står plaktater på alle hjørner og hyller, og på uniformen til alle ansatte om å holde avstand. Bare i dag har sikkert 10 stykker hosta meg i trynet😭

Sykemelding?

Anonymkode: 633d3...f9b

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Sykemelding?

Anonymkode: 633d3...f9b

Det er nok ikke en god nok grunn-

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter virkelig ikke at folk har behovet for å gå i klesbutikker om dagen...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Smilefjeset87 skrev:

Det er nok ikke en god nok grunn-

Psykisk sykdom er gyldig grunn.

Anonymkode: 98219...814

AnonymBruker
Skrevet

Det kan umulig smitte så lett som det sies. Alle de jeg vet om i 4 forskjellige matbutikker her har vært på jobb hele tiden. Ingen er blitt syke.

Anonymkode: 26f53...3d7

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette vært en veldig alvorlig og dødelig sykdom ville man jo stengt helt ned.

Nå er det ikke slik. Er man ikke i riskogruppen er det ikke mer dødelig enn en vanlig influensa. 

Målet er derfor sakte spredning i befolkningen. Derfor må du, og jeg, og andre som ikke er i risikogruppen, stå i det, gjøre jobben vår, og med det eksponere oss selv for smitte. 

Dette kommer aldri til å gå over om hysteriet tar tak i alt av unge og friske mennesker, småbarnsforeldre, med mer. 

Anonymkode: 69a7b...f0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan umulig smitte så lett som det sies. Alle de jeg vet om i 4 forskjellige matbutikker her har vært på jobb hele tiden. Ingen er blitt syke.

Anonymkode: 26f53...3d7

80-90% får ingen til veldig svake symptomer. 

Anonymkode: 69a7b...f0b

Skrevet

Er det ikke mulig å sette opp en regel med feks maks 10 personer i butikken om gangen? 

• Opprett ny...