AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Blondie prøver seg.. Her inne får jeg inntrykk av at flere fornuftige folk med mye kunnskap mener at man må velge mellom to scenarioer. 1. Strenge tiltak som flater ut kurven og gjør at dette tar lang tid, men ikke blir så ille. 2. Mindre strenge tiltak som gjør at dette blir ganske ille, men tar kortere tid. Med ille mener jeg da antall syke og døde, ikke økonomi. Og så virker det som at disse fornuftige folkene er litt nedsettende overfor de "dumme" (ikke mine ord) som tror på noe annet, nemlig at strengere tiltak = ikke så ille OG at det tar kortere tid. Så lurer jeg på er det ikke nettopp dette 3. scenarioet regjeringen gikk for da de ville "slå ned" viruset i stedet for å begrense det? Anonymkode: 7b658...723
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Det er ikke enkelt! Det vi vet er at smitten nå er der ute i så stort omfang et den ikke blir borte. Det er et virus som vil følge oss. Ingen av de som kan mye sier at de vet sikkert. Det er en situasjon de ikke har vært i. Det er en svært stor utfordring for de modellene som finnes for å beregne spredning. Vanskelige valg med store konsekvenser, og vi vet ikke sluttsummen før om noen år. Noen strategier kan gi små tap nå, men vi vet ikke hva summen vill bli over tid. Selv om vi slår ned smitten nå så betyr ikke det at den ikke blusser opp i f.eks september. Det er en svært vanskelig avveining mellom effekt og kostnad. Vi har sterke fagmiljøer og gode institusjoner. Jeg er helt overbevist om at de som jobber med å finne de beste beslutningene har så gode data som vi pr i dag kan skaffe, jeg er helt overbevist om at de gjør så godt de kan og vil oss alle det beste. Så er det noen"smartinger" som er skikkelig bombastiske der ute da....... Anonymkode: b9617...e16
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Blondie prøver seg.. Her inne får jeg inntrykk av at flere fornuftige folk med mye kunnskap mener at man må velge mellom to scenarioer. 1. Strenge tiltak som flater ut kurven og gjør at dette tar lang tid, men ikke blir så ille. 2. Mindre strenge tiltak som gjør at dette blir ganske ille, men tar kortere tid. Med ille mener jeg da antall syke og døde, ikke økonomi. Og så virker det som at disse fornuftige folkene er litt nedsettende overfor de "dumme" (ikke mine ord) som tror på noe annet, nemlig at strengere tiltak = ikke så ille OG at det tar kortere tid. Så lurer jeg på er det ikke nettopp dette 3. scenarioet regjeringen gikk for da de ville "slå ned" viruset i stedet for å begrense det? Anonymkode: 7b658...723 Det er riktig at 1 og 2 utgår (med dagens estimater), fordi selv om du sprer det perfekt ut i tid vil for mange dø (med dagens estimater). Derfor har man gått for valg 3, som ikke er det du tror, og ikke er kortvarig. Den består riktignok av en(potensielt flere om ting skeier ut igjen) kortere periode med ekstremtiltak først (som vi er i nå), etterfulgt av lengre perioder med moderate tiltak. Helt til en vaksine kommer. Hvordan den moderate perioden vil se ut vet vi ikke helt, de analyserer data om hvilke tiltak som virker ha mest effekt. Trolig vil de velge noe slik (min spekulasjon ikke fasit, myndigheten er helt tyste): skoler barnehager butikker jobber åpner som før, utesteder kinoer konserter all turisme for utlendinger legges ned til vaksinen kommer. I dette scenariet vil koronaen fortsatt spres litt etter ekstremperioden, men siden vi begynner fra et lavt nivå etter ekstremperioden, vil antall smittede bli lave over lengre tid, slik at kun en liten andel av landet blir smittet. Men, det blir en lang tur, og om folket går med på det er jo også en x-faktor her. Vi må nesten bare vente å se. Det finnes ingen quick fix. Anonymkode: 2aac3...363
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er riktig at 1 og 2 utgår (med dagens estimater), fordi selv om du sprer det perfekt ut i tid vil for mange dø (med dagens estimater). Derfor har man gått for valg 3, som ikke er det du tror, og ikke er kortvarig. Den består riktignok av en(potensielt flere om ting skeier ut igjen) kortere periode med ekstremtiltak først (som vi er i nå), etterfulgt av lengre perioder med moderate tiltak. Helt til en vaksine kommer. Hvordan den moderate perioden vil se ut vet vi ikke helt, de analyserer data om hvilke tiltak som virker ha mest effekt. Trolig vil de velge noe slik (min spekulasjon ikke fasit, myndigheten er helt tyste): skoler barnehager butikker jobber åpner som før, utesteder kinoer konserter all turisme for utlendinger legges ned til vaksinen kommer. I dette scenariet vil koronaen fortsatt spres litt etter ekstremperioden, men siden vi begynner fra et lavt nivå etter ekstremperioden, vil antall smittede bli lave over lengre tid, slik at kun en liten andel av landet blir smittet. Men, det blir en lang tur, og om folket går med på det er jo også en x-faktor her. Vi må nesten bare vente å se. Det finnes ingen quick fix. Anonymkode: 2aac3...363 Takk!! Anonymkode: 7b658...723
Anbefalte innlegg