Gå til innhold

Erfaringer med melatonin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg sliter en del med søvn. Jobber turnus og synes det er vanskelig å snu døgnet etter nattevakter. Er redd for å bli avhengig av sovemedisin og har derfor kjøpt melatonin (nettopp blitt reseptfri). 
Den inneholder 1mg melatonin i per kapsel og en skal ta de en time før legging. Har noen erfaring om dette hjelper? Er det større effekt ved å ta to stykker? 

Takk for svar! 

Anonymkode: 9453f...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei

Jeg sliter litt med søvn spesielt siden jeg jobber turnus. Synes spesielt det er vanskelig å snu døgnet etter nattevakt. Jeg er litt redd for å bli avhengig av sovemedisin. Har nettopp kjøpt melatonin (ble nettopp reseptfri). Den skal visst ikke være avhengighetsskapende. Har noen erfaringer med dette? Den inneholder 1mg melatonin per kapsel. Vet noen om det hjelper å ta to stk? Hvordan synes dere det funker? 

Takk for svar :)

Anonymkode: 2e81d...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får spørre på apoteket! Det er ikke lov å komme med råd angående dosering her inne!

Anonymkode: 13967...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei

jeg sliter litt med søvn pga turnusarbeid. Synes særlig det er vanskelig å snu døgnet etter nattevakter. Men jeg er redd for å bli avhengig av sovemedisin. Jeg har derfor nettopp kjøpt melatonin (ble nettopp reseptfri). Har noen erfaringer om det funker? Fungerer det bedre med å f.eks. Ta to tabletter da en tablett kun innholder 1mg melatonin.

takk for svar :)

Anonymkode: da469...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har laga to tråder allerede, og fått svar der.

Anonymkode: 61a1f...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bare erfaring med at det ikke fungerer noe særlig, men du får jo nesten bare gi det et forsøk :) Anbefaler å lese hvordan øke produksjonen naturlig i kroppen også.

Anonymkode: 7e9a4...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

jeg sliter litt med søvn pga turnusarbeid. Synes særlig det er vanskelig å snu døgnet etter nattevakter. Men jeg er redd for å bli avhengig av sovemedisin. Jeg har derfor nettopp kjøpt melatonin (ble nettopp reseptfri). Har noen erfaringer om det funker? Fungerer det bedre med å f.eks. Ta to tabletter da en tablett kun innholder 1mg melatonin.

takk for svar :)

Anonymkode: da469...f60

Har en kompis som begynte med dette og det er ikke bra og bruke dette på langt sikt, akkurat som med andre medisiner.

et godt tips til deg er å snu døgnet om det blir for lite søvn, da blir du overtrøtt og greier å holde deg våken enda et døgn, så blir det super deilig å sove igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare erfaring med at det ikke fungerer noe særlig, men du får jo nesten bare gi det et forsøk :) Anbefaler å lese hvordan øke produksjonen naturlig i kroppen også.

åjoda, det funker. kanskje du fikk noe dårlig eller det ikke funket på deg akkurat den gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Daman90 said:

åjoda, det funker. kanskje du fikk noe dårlig eller det ikke funket på deg akkurat den gangen

Jeg har gått på det over tid, og fått det fra apoteket (reseptbelagt), så jeg tviler i grunn på at det er fordi den var dårlig 😄

Men nei, det fungerte ikke noe særlig for min søvnproblematikk. Som så mye annen medisin, så er det individuellt hvor bra det fungerer. For meg fungerer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvde de på ungdomskolen og i 20 årene. Funket ikke i det hele tatt. Var som å spise sukkerpiller og funket like lite som valerina forte som jeg også prøvde i flere år. 

Finnes mange typer som ikke er vanedannende. Det er ikke bare imovane som funker. 
Jeg har gått på en i flere år som ikke er vanedannende. Får ikke abstinenser av å ta pauser. Tar ofte pauser i et par uker, for kroppen blir vant til det og krever høyere dose over tid. Jeg blir psykisk avhengig, fordi det er så forbanna godt å faktisk få sove. Så søvn uten er så dårlig at jeg må ha tabletter for å sove godt. Men blir ikke fysisk avhengig. 

Det høres ikke ut som at du har søvnproblemer sånn sett, så da kan jo melatonin funke. 

Anonymkode: 93b19...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det når jeg reiser med store tidsforskjeller. Funker veldig bra for meg. Tar en uke mg når jeg reiser også en uke når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Tråden er også ryddet for forherligelse av lovbrudd, avsporinger og diskusjon rundt dosering av legemidler.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...