AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Jeg spør her seriøst fordi jeg ikke har så mange å diskutere med hjemme. Til dere som mener at Norge må holde lukket til pandemien er over og ikke skal sende ungene sine på skolen før tidligst til høsten. «For penger er ikke viktigere enn menneskeliv». Hva legger dere egentlig med det? Mener dere at alle bør være i karantene frem til vi får vaksine? Og skal dere nekte å møte på jobb fordi dere skal være hjemme med barn til dette er over? Eller jobber dere ikke fra før? Frivillig? Trygd? Er det greit at vi holder Norge stengt ett år, og kanskje landet vil gå inn i en uant fattigdomskrise i lang fremtid? Noe som dessverre vil gjelde mange som blir arbeidsledige når firmaer går konkurs. Mange har (for) høye huslån, kan oppleve skilsmisser pga situasjonen, og det vil mest sannsynlig (?) komme fall i boligprisene, så økonomien for de som allerede sliter vil kunne bli enda verre. Og hvem vet. Kanskje Norge som til nå har en av verdens beste velferdsordninger må redusere utbetalinger hvis halve landet må på trygd over lang tid? Mao trygdeytelsene vil dekke enda mindre av utgiftene i familien = personlige konkurser? Kronekursen er elendig (fordeler og ulemper med det), og oljeprisen har ikke vært så lav på mange år (bare ulemper) . Og oljefondet er vel allerede på vei til å tappes litt? (Ja jeg vet det er mye igjen, men ikke om vi fortsetter karantene ett år til....) Understreker at jeg ikke tenker at vi skal åpne opp alt igjen i morgen, og jeg ønsker heller ikke at folk skal dø, men overlever AS Norge hvis vi holder alt stengt som vi gjør nå ett år? Og en en annen ting, men likevel samme sak for mange. Jeg vet allerede flere som har fått psykiske problemer av situasjon og permittering, så jeg håper ikke selvmordsraten øker kraftig ifm enne pandemien. Smittsomt på sin måte det også 😞 PS! Mulig jeg burde henge på annet fora en KG, så skal vurdere det basert på responsen her 🙋♀️ Anonymkode: 2419b...4be 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Norge er vel blant de landene u heke verden som har best likviditet. Så vi er nok de siste som raser Anonymkode: bc1b0...802
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 Med bruk av 200 milliarder i mnd, kunne vi holdt på slik i nærmere 5 år. Noe hadde kommet inn igjen ila de årene, så ca 6 år kunne vi holdt det gående. Anonymkode: 646df...e83 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Dette skal bli veldig, veldig ille før noen politikere går med på at det er en god idé å bruke i nærheten av alt. Det vil bli full krise og kutt over hele linja lenge før oljefondet er halvert, så snakket om hvor lenge den beholdningen holder oss gående er litt irrelevant. Anonymkode: c96db...1e7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 Nei, pengebingen er ikke utømmelig. Og pandemien er ikke ferdig til høsten - med mindre vi slipper den løs nå. Og det gjør vi jo ikke. Jeg synes mange helt mangler et realistisk tidsperspektiv her, når de sier at skoler +++ må være stengt til det er «helt trygt». Det kan ta 1,5 år, kanskje lengre. Vi kan ikke stenge ned samfunnet i 1,5 år. I tilfelle må det gjøres en øvelse først som man gjør med annen kostbar helsehjelp: Kostnad per ekstra leveår. Det er regnestykket som gjøres f.eks når man skal bestemme om nye kreftmedisiner tas i bruk. Men her må man også ta med samfunnskostnadene, ikke bare innkjøp av medisiner og respiratorer. Den harde realiteten er at de aller fleste som dør av corona har kort forventet levetid, så det regnestykket kan bli veldig stygt hvis man skal stenge samfunnet i 1,5 år. Og til dem som sier at man ikke kan tenke penger når det er snakk om menneskeliv: Det gjør man hver dag i helsevesenet! Og det blir ikke mye penger til nye kreftmedisiner hvis kassa er tom i Norge AS. Nå sier jeg ikke at alt skal åpne igjen etter påske. Jeg er glad det ikke er jeg som skal ta den avgjørelsen. Men jeg synes diskusjonen her inne er ensidig. Anonymkode: da166...14b 13
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #6 Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette skal bli veldig, veldig ille før noen politikere går med på at det er en god idé å bruke i nærheten av alt. Det vil bli full krise og kutt over hele linja lenge før oljefondet er halvert, så snakket om hvor lenge den beholdningen holder oss gående er litt irrelevant. Anonymkode: c96db...1e7 Det vil aldri bli så ille. Det ville vært det samme som å skyte seg selv. Blir det ille nok, tar nasjonalsosialismen fart og vi blir mer selvforsynte en stund. Anonymkode: 646df...e83
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 Jeg er enig med deg! Jeg mener heller ikke at man skal la viruset gå sin gang, men at de strenge tiltakene kan ha flere ulemper enn fordeler. Viruset er farlig for mange, og ja vi er i en alvorlig situasjon, men det er ikke svartedauden, og de aller fleste som får viruset går gjennom det uten varige men. Jeg lurer da på om det er verdt å ofre tusenvis av jobber, risikere at store deler av befolkninger får psykiske problem, eventuelt forverring av mentale lidelser fordi de nå ikke får skikkelig hjelp. Utsatte barn blir ikke fanget opp pga skoler og barnehager er stengt. De som lider av ensomhet lider enda mer i disse dager siden alt av dagtilbud og aktiviteter er stengt. Ja, færre vil nok dø av koronaviruset på grunn av de strenge tiltakene, men kanskje flere vil dø av f.eks selvmord? Uansett er det helt sikkert at vi kan ikke holde på slik over lengre tid, vaksine er ikke ventet før om tidligst 18 måneder, skolene kan ikke være stengt så lenge, det er ikke mulig. Så på et eller annet tidspunkt er man nødt til å åpne opp samfunnet igjen. Viruset kommer ikke til å forsvinne før vi får en vaksine, og vi kan ikke holde stengt til da. Jeg skjønner at folk er redde, for viruset kan være veldig, veldig ille for noen få, men det å isolere oss fullstendig er verre for flertallet. Anonymkode: 8fcc3...5fb 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #8 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med deg! Jeg mener heller ikke at man skal la viruset gå sin gang, men at de strenge tiltakene kan ha flere ulemper enn fordeler. Viruset er farlig for mange, og ja vi er i en alvorlig situasjon, men det er ikke svartedauden, og de aller fleste som får viruset går gjennom det uten varige men. Jeg lurer da på om det er verdt å ofre tusenvis av jobber, risikere at store deler av befolkninger får psykiske problem, eventuelt forverring av mentale lidelser fordi de nå ikke får skikkelig hjelp. Utsatte barn blir ikke fanget opp pga skoler og barnehager er stengt. De som lider av ensomhet lider enda mer i disse dager siden alt av dagtilbud og aktiviteter er stengt. Ja, færre vil nok dø av koronaviruset på grunn av de strenge tiltakene, men kanskje flere vil dø av f.eks selvmord? Uansett er det helt sikkert at vi kan ikke holde på slik over lengre tid, vaksine er ikke ventet før om tidligst 18 måneder, skolene kan ikke være stengt så lenge, det er ikke mulig. Så på et eller annet tidspunkt er man nødt til å åpne opp samfunnet igjen. Viruset kommer ikke til å forsvinne før vi får en vaksine, og vi kan ikke holde stengt til da. Jeg skjønner at folk er redde, for viruset kan være veldig, veldig ille for noen få, men det å isolere oss fullstendig er verre for flertallet. Anonymkode: 8fcc3...5fb Vi holder det nok gående til de første medisinene kommer. Da kan vi slippe opp. Om 3-4 mnd, tror de. Anonymkode: 646df...e83 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #9 Skrevet 3. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi holder det nok gående til de første medisinene kommer. Da kan vi slippe opp. Om 3-4 mnd, tror de. Anonymkode: 646df...e83 HVIS medisiner vi allerede har viser seg å ha god effekt. Det er et stort hvis. Anonymkode: da166...14b 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #10 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: HVIS medisiner vi allerede har viser seg å ha god effekt. Det er et stort hvis. Anonymkode: da166...14b Det må man håpe på går bra:-) Anonymkode: 646df...e83
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #11 Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det må man håpe på går bra:-) Anonymkode: 646df...e83 Å håpe hjelper ikke økonomien. Eller pasientene. Anonymkode: da166...14b 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #12 Skrevet 3. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vi holder det nok gående til de første medisinene kommer. Da kan vi slippe opp. Om 3-4 mnd, tror de. Anonymkode: 646df...e83 Det er ingenting som tyder på en revolusjon om 4 måneder altså. Det er snakk om medisiner som kan ha en viss positiv effekt. Kanskje. Eller kanskje ikke Anonymkode: 1e8c3...54d 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #13 Skrevet 3. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å håpe hjelper ikke økonomien. Eller pasientene. Anonymkode: da166...14b Joda. Om det går som en håper på, så:-) Anonymkode: 646df...e83
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #14 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som tyder på en revolusjon om 4 måneder altså. Det er snakk om medisiner som kan ha en viss positiv effekt. Kanskje. Eller kanskje ikke Anonymkode: 1e8c3...54d Jo, det er mye som tyder på det:-). Men pessimistene hjelper det ikke på uansett:-) Anonymkode: 646df...e83
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #15 Skrevet 3. april 2020 Dersom studiene viser at disse medisinene er brukanes om 3-4 måneder så er vel neste steg å gjennomteste dem, som også tar veldig lang tid. Anonymkode: c96db...1e7 2
PURE/HONEY Skrevet 3. april 2020 #16 Skrevet 3. april 2020 Dette. Jeg synes heller vi burde isolere folk fra risikogruppen istedenfor å isolere alle. Slik hadde man unngått store økonomiske tap. Man kan ikke dra med seg resten av samfunnet ned i grøfta fordi man skal forsøke å redde noen få liv. Det er bedre å permittere noen få istedenfor å la folk miste bedriften sin, jobben/inntekten sin, boligen sin, o.l. Det er bedre å permittere noen få enn å la landet gå inn i en økonomisk depresjon. Det er langt bedre det, enn at depresjon- og selvmordstatistikken øker fordi folk havner i en økonomisk krise. Om du mener at samfunnet burde være i en fullstendig lockdown - ikke klag om du en dag merker at medisinen din blir mye dyrere. Eller om den lokale matbutikken din går konkurs. Eller om du en dag mister en viktig støtte fra staten. Eller får fyken. Eller ikke klarer å betale rentene dine fordi du tjener ikke nok penger. Eller om depresjon- og selvmordstatistikken øker. Mange hevder at det er egoistisk å klage over samfunnets nedstenging, men hvor egoistisk er det ikke å forvente at resten av Norges befolkning skal ofre levestandarden sin for din skyld? Det er ikke hele Norge som burde isoleres for risikogruppens skyld. Man får best mulig utfall for flest mulig folk ved å isolere risikogruppen, fordi da gjør man det for både sin egen skyld og får resten av samfunnets skyld. 9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #17 Skrevet 3. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom studiene viser at disse medisinene er brukanes om 3-4 måneder så er vel neste steg å gjennomteste dem, som også tar veldig lang tid. Anonymkode: c96db...1e7 De er under testing nå. Anonymkode: 646df...e83
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 Just now, AnonymBruker said: De er under testing nå. Anonymkode: 646df...e83 Nei, studier og testing er to forskjellige ting. Studier har strenge forskningsetiske hensyn, som gjør at man blant annet ikke kan ha med utsatte grupper, osv. Kort og forenklet: Studiene viser om medisinene fungerer mot det de skal fungere mot. Testingen forsikrer om at bivirkninger og risikoer gjør at det koster mer enn det smaker. Anonymkode: c96db...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #20 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er mye som tyder på det:-). Men pessimistene hjelper det ikke på uansett:-) Anonymkode: 646df...e83 Ikke pessimister bare realister. Normalt tar det iallefall 18 måneder kanskje lengre tid. Anonymkode: 2419b...4be 2
Anbefalte innlegg