detvardet Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Føler det er så mange flere folk ute nå enn det pleier. Må gå ut i veien for å holde avstand på fortauet. Folk med digre handleposer som går av 17 trikken, trikken som går til sykehuset og bør være forebeholdt sykehusansatte. Masse folk i parkene og folk som trener i utegymen. I hjembyen er gatene folketomme og lekeplassene stengt. Hvorfor strammes det ikke inn i Oslo? 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Kjenner flere som bryter karantene. De har vært på kjøpesenter og i butikken daglig etter at de kom hjem fra Spania. Hvilke konsekvenser får dem? Ingen ting. Hvorfor skal man følge oppfordringene fra myndighetene når det ikke får noen konsekvenser? NB! Oppfordrer ingen til å bryte norsk lov. Anonymkode: d7e35...442 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som bryter karantene. De har vært på kjøpesenter og i butikken daglig etter at de kom hjem fra Spania. Hvilke konsekvenser får dem? Ingen ting. Hvorfor skal man følge oppfordringene fra myndighetene når det ikke får noen konsekvenser? NB! Oppfordrer ingen til å bryte norsk lov. Anonymkode: d7e35...442 Men det får jo konsekvenser, for dem også! Jeg antar at de fleste har noen i risikogrppen eller kjenner noen som er. Jeg skjønner ikke denne tankegangen... Kanskje regjeringen bør begynne å sette opp skilt som ber folk holde seg hjemme? Virker som folk glemmer det etter en stund 😡 Anonymkode: 6e5db...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Jeg føler også det er stappfullt her nå. Som regel begynner folk å reise ut av byen når det nærmer seg påske, men nå er jo alle hjemme og skal ut minst 1 gang om dagen noe som gir den folkevandringen. Jeg ser på matbutikken utenfor her at aktiviteten er mangedobblet i forhold til sist ukt. Anonymkode: c7e38...cbe 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 25 minutter siden, detvardet skrev: Føler det er så mange flere folk ute nå enn det pleier. Må gå ut i veien for å holde avstand på fortauet. Folk med digre handleposer som går av 17 trikken, trikken som går til sykehuset og bør være forebeholdt sykehusansatte. Masse folk i parkene og folk som trener i utegymen. I hjembyen er gatene folketomme og lekeplassene stengt. Hvorfor strammes det ikke inn i Oslo? Så du var ute selv? Hvorfor? Anonymkode: 7022e...dc2 3
detvardet Skrevet 3. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så du var ute selv? Hvorfor? Anonymkode: 7022e...dc2 Fordi jeg vil unngå å ta kollektiv transport når jeg må på jobb. Ikke alle kan ha hjemmekontor. Dessuten er det ikke ulovlig å være ute. Det er naturlig at når mange mennesker bor tett på hverandre så ferdes man i de samme områdene. Men det er kanskje derfor Oslo bør ha strengere tiltak enn resten av landet.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 Spør du meg er det derfor man bør finne løsninger som gjør at de som har muligheten kan trekke ut av Oslo, for eksempel med campingvogna eller på hytta. Det er jo kliss umulig å holde avstand til folk når alle skal feire påske utendørs innenfor Ring 3. For man må faktisk forvente at folk trekker ut minst noen timer om dagen når de bor i trange leiligheter. Anonymkode: 28f2c...cea 8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #8 Skrevet 3. april 2020 Norge og Oslo har ikke strenge tiltak sammenlignet med andre land. I Fillepinnene advarer presidenten at folk blir skutt om man bryter karantene. I India blir folk slått om de bryter karantene. I Frankrike har nærmere 50.000 folk blitt bøtelagt for å bryte karantene. I Norge er det nærmest ett sifferet tall som er blitt bøtelagt for å loven. Med andre ord er det få eller ingen konsekvenser om bryter karantene i Norge. Reglene er ikke strenge da de det blir få konsekvenser. Flere bøtelegging vil føre til at folk følger disse karantene vil jeg si. I Norge bruker man ordet "Dugnad" at myndighetene ikke ønsker å bruke mye ressurser på dette - bøtelegging av folk som bryter karantene bevist. Igjen jeg oppfordrer ingen til å bryte norsk lov. Anonymkode: d7e35...442 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #9 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spør du meg er det derfor man bør finne løsninger som gjør at de som har muligheten kan trekke ut av Oslo, for eksempel med campingvogna eller på hytta. Det er jo kliss umulig å holde avstand til folk når alle skal feire påske utendørs innenfor Ring 3. For man må faktisk forvente at folk trekker ut minst noen timer om dagen når de bor i trange leiligheter. Anonymkode: 28f2c...cea Enig. Hvorfor er det umulig å få overført noe helsepersonell dit folk befinner seg, samtidig som det tydeligvis ikke er noe problem å få tak i ekstra politistyrker og HV for å jage folk hjem og hindre at de kommer tilbake? Anonymkode: a93b5...bfd
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #10 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, detvardet skrev: Føler det er så mange flere folk ute nå enn det pleier. Må gå ut i veien for å holde avstand på fortauet. Folk med digre handleposer som går av 17 trikken, trikken som går til sykehuset og bør være forebeholdt sykehusansatte. Masse folk i parkene og folk som trener i utegymen. I hjembyen er gatene folketomme og lekeplassene stengt. Hvorfor strammes det ikke inn i Oslo? Nå står det i Dagsavisen at Oslo-folk må forberede seg på tiltak ut året, muligens deler av 2021 - Det er Oslo sin helsebyråd som har sagt det. Hva som ligger i det får man bare vente og se! Jeg mistenker at mange føler at de trenger å komme seg ut. Med hytteforbud, utallige permitterte, barn som ikke er på skolen så samler folk seg ute. Anonymkode: bc979...e72
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #11 Skrevet 3. april 2020 Det er da fullt lov å gå ute? Virker som folk driver og dikter opp egne strenge regler... Det er ikke skole, det er ikke barnehage, det er ikke lov å dra noen plass. Da går man ut der man bor. Og om noe så er det jo for lite smitte i Norge. Vi skal flate ut kurven, ikke strekke den ut i månedsvis. Anonymkode: 28512...fbf 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #12 Skrevet 3. april 2020 1 hour ago, detvardet said: Fordi jeg vil unngå å ta kollektiv transport når jeg må på jobb. Ikke alle kan ha hjemmekontor. Dessuten er det ikke ulovlig å være ute. Det er naturlig at når mange mennesker bor tett på hverandre så ferdes man i de samme områdene. Men det er kanskje derfor Oslo bør ha strengere tiltak enn resten av landet. Du tror ikke noen av de andre også kan ha hatt gode grunner for å være ute, da? Anonymkode: 110e3...66d 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #13 Skrevet 3. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da fullt lov å gå ute? Virker som folk driver og dikter opp egne strenge regler... Det er ikke skole, det er ikke barnehage, det er ikke lov å dra noen plass. Da går man ut der man bor. Og om noe så er det jo for lite smitte i Norge. Vi skal flate ut kurven, ikke strekke den ut i månedsvis. Anonymkode: 28512...fbf Det er lov å gå ut, ja. Men du er kanskje klar over at folk i Oslo gjerne bor veldig tett? Mye blokker og bygårder uten private hager. For meg og min familie er det parken på St.Hanshaugen som er nærmeste ‘hage’ og turområde. Kan ikke akkurat forvente å ha den for oss selv. Anonymkode: 3fce4...d03 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #14 Skrevet 3. april 2020 Det er jo ikke ulovlig å gå ut? Det er ikke ulovlig å dra på tur? På tide å slappe litt i hysterikken. Nå er det påskeferie, skal kose oss på tur til andre siden av landet. Tur er lov. Anonymkode: 8df84...05f 5
Peanut Skrevet 3. april 2020 #15 Skrevet 3. april 2020 (endret) Hvis man hadde gjort som i Singapore, utenlandsreisende rett i to ukers karantene på sykehus, uten mulighet for karantenebrudd- DA hadde vi kanskje ikke vært her vi er i dag...men i dette landet da driter vi i alle andre unntatt oss selv Endret 3. april 2020 av Peanut
detvardet Skrevet 3. april 2020 Forfatter #16 Skrevet 3. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Du tror ikke noen av de andre også kan ha hatt gode grunner for å være ute, da? Anonymkode: 110e3...66d Folk sitter i klynger og drikker kaffe...
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #17 Skrevet 3. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke ulovlig å gå ut? Det er ikke ulovlig å dra på tur? På tide å slappe litt i hysterikken. Nå er det påskeferie, skal kose oss på tur til andre siden av landet. Tur er lov. Anonymkode: 8df84...05f Det er ikke forbudt å dra på tur, men "fritidsreiser som ikke er helt nødvendig bør unngås". Hvis mange nok tenker som deg, så vil det snart bli forbudt. Det er lov å bruke hodet. Anonymkode: 17532...e4a 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som bryter karantene. De har vært på kjøpesenter og i butikken daglig etter at de kom hjem fra Spania. Hvilke konsekvenser får dem? Ingen ting. Hvorfor skal man følge oppfordringene fra myndighetene når det ikke får noen konsekvenser? NB! Oppfordrer ingen til å bryte norsk lov. Anonymkode: d7e35...442 Politiet kan jo ikke vite hvem som bryter karantenen om du ikke tipser de! Det får sikkert en konsekvens om politiet får høre om det. Anonymkode: c20f4...a47 4
Anbefalte innlegg