Gjest Frustrert Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 Først og fremst, visste ikke helt hvilken gruppe jeg skulle legge dette innlegget til.. :-? Saken er den at jeg begynner å bli mer eller mindre oppgitt. For over ett år siden begynte jeg å ta kjøretimer til personbil, samt den obligatoriske delen(langkjøring, glattkjøring, osv.) Nå, over ett år etterpå, sitter jeg fortsatt uten kortet :o Har prøvd å ta teoriprøven en rekke ganger, opp til fire ganger. Har strøket ALLE gangene. Selv om det sikkert virker som en liten ting for mange, er det utrooolig frustrerende :cry: "Hvorfor klarer ikke jeg det", liksom.. Alle gangene har det bare vært et par feil for mye, for å få det godkjent. Jeg spurte de på vegvesenet om jeg ikke kunne f.eks. ta det muntlig. Selvfølgelig måtte jeg ha skriveproblemer, dysleksi, etc. Jeg fatter det ikke, fordi jeg har fullført treårig videregående skole, med glans. Har aldri hatt problemer med å få inn ting tidligere, så dette er litt rart. Den siste gangen leste jeg i hele fjorten dager, mer eller mindre hver dag, men likevel endte det med stryk. Er det noen andre som har vært i samme situasjonen, og som har noen gode forslag til hva jeg skal gjøre. Vil så gjerne få fullført dette. Ligger og gnager i bakhodet hele tiden. Kjøretimer er jo utrolig dyrt. Jaja, noen ganger er det lov til å synes synd på seg selv
Gjest hmm Skrevet 18. juni 2005 #2 Skrevet 18. juni 2005 Har du sett på hvilke type feil det er du gjør? Er det av typen oversett et ord eller et komma slik at det egentlig står noe annet enn du trodde eller er det helt ute på viddene feil? På slike prøver lønner det seg å ikke ha det for travelt. På mange svaralternativer kan det være bare et ord eller et komma som skiller svar med vidt forskjellig betydning.
Gjest no-no Skrevet 18. juni 2005 #3 Skrevet 18. juni 2005 Jeg klarte teoriprøven, men strøk et par gang på de tentamene vi hadde. Nå vet jeg jo ikke hvordan du leser til prøven, men det som hjalp meg var rett og slett å pugge spørsmål og svar i ei øvingsbok vi hadde. Da halverte jeg feilene mine. Og som sagt tidligere, les oppgavene nøye!
Gjest Emera Skrevet 18. juni 2005 #4 Skrevet 18. juni 2005 Hvordan går det hvis du tar noen av teoriprøvene som ligger ute på nettet? Disse testene er enklere enn den på kjøreskolen, fordi de går mer på ren pugging (synes jeg). Hvis du står på disse testene, så er det muligens trafikkforståelse-oppgavene du feiler på? For det blir flere og flere av de oppgavene på teoriprøven nå for tiden. Og det er vel rimelig. Jeg kjørte opp for to år siden. Testene på nettet besto jeg nesten feilfritt. Den på kjøreskolen var tøffere, nettopp på grunn av trafikkforståelse-spørsmålene (jeg kjørte opp på kort tid, og hadde ikke rukket å øvelseskjøre så veldig mye). Derfor hadde jeg noen flere feil der.
Alsana Skrevet 18. juni 2005 #5 Skrevet 18. juni 2005 Ta deg god tid til kvart spørsmål. Er det ikkje 90 minutt du har til heile prøven? Det er ikkje om å gjere å ta han på kortast mogleg tid. Les spørsmålet fleire gongar, omformuler det inni hovudet osv. heilt til du er sikker på kva det er dei spør om. No er det jo slik at det står kor mange av alternativa som er rette. Sørg for at du har kryssa av på korrekt antal alternativ. Her kan ein miste mange poeng om ein er litt slurvete. Bruk spørsmåla i øvingsboka, og få nokon andre til å lage spørsmål til deg når du kan øvingsboka. Når du er ute og køyrer, kan du tenkje litt ekstra på teorien bak situasjonane som oppstår. Bruk dei teoretiske kunnskapane du har når du er ute, og omvendt! Når du tek teoriprøven, kan det hjelpe å visualisere situasjonen i spørsmålet. Lukke til!
Veslejenta Skrevet 19. juni 2005 #6 Skrevet 19. juni 2005 Er det du veldig usikker på et alternativ, så ikke sett kryss. Da kan du plutselig ha fått to feil: det du krysset av som var galt, og det du ikke krysset av som var riktig.
Tusseline Skrevet 19. juni 2005 #7 Skrevet 19. juni 2005 Veslejenta sitt tips er bra. Dessuten hjelper det å ta seg laaaang tid, og tenke nøye igjennom svaret og hva de spør etter. Lykke til - du klarer det!
Gjest Frustrert Skrevet 19. juni 2005 #8 Skrevet 19. juni 2005 Tusen takk for svar, alle sammen Studieteknikken jeg har brukt før, er rett og slett å lese samt skrive stikkord. Teoriprøvene på nettet har jeg prøvd masse av, og der sto jeg med glans. Så det med trafikkforståelse som Emera nevnte, kan jo sikkert ha noe å si.. Det med å la vær å krysse av de spm. man er usikker på, har jeg også prøvd... :-? Øvingsbok? Har bare studieboka jeg.. Hmm, kanskje det kan være lurt å investere i den da? Jaja... Hvertfall, tenkte å prøve en gang til til uka nå, men får se, får se.. Så SYKT lite motiverende
Fat Sally Lee Skrevet 20. juni 2005 #9 Skrevet 20. juni 2005 Har du tatt teorikurset på trafikkskolen? Eller har du bare lest på egenhånd? Hvis du ikke har tatt kurset, vil jeg anbefale deg å gjøre det. Der får du all teorien systematisk gjennomgått, pluss tips ang. ting mange bommer på. Lykke til!
moka Skrevet 22. juni 2005 #10 Skrevet 22. juni 2005 tror mange oxo tenker for mye teori og ikke praksis. jeg forestilte meg hva jeg ville gjort i trafikken, det hjalp meg. åpnet knapt boka og klarte det første gangen. og det må sies at jeg har aldri vært skoleflink heller..... Lykke til
Gjest Frustrert Skrevet 22. juni 2005 #11 Skrevet 22. juni 2005 Nei, teorikurset har jeg ikke tatt. Trodde vel at det ikke er nødvendig, men nå ser jeg vel at det kanskje var det alikevel... Noen som vet hvor mye det koster for et slikt kurs? Tusen takk for gode råd alle sammen
Gjest Frustrert Skrevet 22. juni 2005 #12 Skrevet 22. juni 2005 Nei, teorikurset har jeg ikke tatt. Trodde vel at det ikke er nødvendig, men nå ser jeg vel at det kanskje var det alikevel... Noen som vet hvor mye det koster for et slikt kurs? Tusen takk for gode råd alle sammen
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2005 #13 Skrevet 22. juni 2005 Heisann! Har nesten akkurat tatt prøven selv - så jeg vet hva du snakker om. Jeg var piss redd i uker før jeg skulle ta den, turde ikke møte opp å ta den fordi jeg har så store eksamensnerver. Det jeg gjorde for å bli bedre var at hver gang jeg var ute å kjørte så spurte jeg den jeg var i lag med om de forskjellige tingene. Kom jeg til ei rundkjøring - så spurte jeg hvordan skal jeg plassere meg nå? Osv. Dette hjalp for meg, jeg maste på mannen min hele tiden... Etter hvert satt det jo og jeg visste godt hva jeg skulle gjøre i de fleste situasjoner, når jeg satt bak rattet. Til slutt leste jeg bare oppsummeringene i boka, knapt det.(Får helt hetta av å sitte å lese og tenke på alle feilen jeg kan få på en prøve) Når jeg satt på prøven "satt jeg meg tilbake i bilen" på en måte og svarte ut i fra at jeg kjørte på veien. Skjønner du hva jeg mener? Da klarte jeg det uten stryk på første forsøk. Synes selv jeg hadde gjort noe glupt, da jeg kjenner mine eksamensnerver veldig godt. Kanskje dette kunne hjulpet deg også? Dessuten anbefaler jeg å ta et teorikurs, siden du nå har prøvd uten. Hos min kjøreskole kostet det ca 1000 kr tror jeg og det foregikk på en helg.(Er litt usikker på prisen, siden jeg selv ikke tok det) Lykke til - med is i magen kan du ta kontroll over nervene dine! :-) Som skal lære seg å ikke være så langdryg i praten
moka Skrevet 22. juni 2005 #14 Skrevet 22. juni 2005 Når jeg satt på prøven "satt jeg meg tilbake i bilen" på en måte og svarte ut i fra at jeg kjørte på veien. Skjønner du hva jeg mener? Jeg brukte visuelle bilder på en måte. Da klarte jeg det uten stryk på første forsøk akkurat det samme jeg sa bare lengre...
Gjest gjest1 Skrevet 22. juni 2005 #15 Skrevet 22. juni 2005 Sorry men... og poenget ditt var Moka???
lillesky Skrevet 23. juni 2005 #16 Skrevet 23. juni 2005 Det finnes cd-rom med spørsmål, litt sånn som de tentamenene du kan ta hos kjøreskolen. Jeg kjøpte en sånn cd, og den var til utrolig god hjelp! God investering, lappen har du jo livet ut (forhåpentligvis, hehe). Tok alle spørsmålene på cden til jeg ikke hadde noen feil. Repetere, repetere, repetere... På selve prøva så er det lurt å stole på det første som detter inn i hodet på deg. Ikke gå gjennom spørsmålene flere ganger, da blir du bare usikker. Jeg gikk først igjennom sakte, leste alt nøye og svarte på de jeg kunne, så gikk jeg gjennom en gang til, også leverte jeg. Og besto! Lykke til! Du klarer det nok!
moka Skrevet 23. juni 2005 #17 Skrevet 23. juni 2005 niko: kan du ikke lese? poenget mitt står svart på hvitt. er dere så hårsåre her eller?
lillesky Skrevet 23. juni 2005 #18 Skrevet 23. juni 2005 er dere så hårsåre her eller? Jeg skjønte hva du mente.
moka Skrevet 23. juni 2005 #19 Skrevet 23. juni 2005 Jeg skjønte hva du mente. oki. det var bra, var ikke noe negativt ment nemlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå