Gå til innhold

Korona, parti-sympatier og fordommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som koronadagene begynner å tikke og mange temaer har vært kverulert over tusen ganger så har jeg egentlig litt lyst til å finne ut av om fordommene mine stemmer i forhold til hvor folk står politisk, i forhold til hvilke side der på i de ulike koronadebattene.

Vi tar en enkel en først:

Jeg har en fordom som sier meg at de som politisk sympatiserer med Senterpartiet er for Hytteforbudet og de som liker Frp er mot hytteforbudet. SV`ere er skeptisk til dyre hytter og utrolig lojale mot helsevesenet. Høyrefolk og AP-folk mener sentrale retningslinjer bør følges. 

Jeg har også en fordom som sier meg at folk i Nord-Norge tenker at søringkarantene er en stor sak.. og at de som bor i sør ikke har tenkt særlig på det.

Fordom nr tre handler om urter, organisk antibac og vegansk imunitet mot korona. Her sier mine fordommer meg at damer nesten er enerådende. Jeg ser ikke for meg mange menn som tenker at hjemmelaget antibac laget av eteriske mynteoljer og røsslyngekstrakt er veien å gå. Mine syke fordommer forteller meg at dette er kvinner, gjerne fra SV og Rødt

Jeg har en fordom som sier at de som syntes den svenske løsningen er bra, lener mot Frp.

Fordommene mine mot de som tror at korona har blitt utviklet i en lab sier meg at det er jevnt fordelt mellom Frp`ere og Rødt/SV ... Men de kommer sikkert til å krangle om hvilket land som utviklet viruset. 

Så mange fordommer og så lite tid :) 

Anonymkode: 3d93b...80b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest tranedatter
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som koronadagene begynner å tikke og mange temaer har vært kverulert over tusen ganger så har jeg egentlig litt lyst til å finne ut av om fordommene mine stemmer i forhold til hvor folk står politisk, i forhold til hvilke side der på i de ulike koronadebattene.

Vi tar en enkel en først:

Jeg har en fordom som sier meg at de som politisk sympatiserer med Senterpartiet er for Hytteforbudet og de som liker Frp er mot hytteforbudet. SV`ere er skeptisk til dyre hytter og utrolig lojale mot helsevesenet. Høyrefolk og AP-folk mener sentrale retningslinjer bør følges. 

Jeg har også en fordom som sier meg at folk i Nord-Norge tenker at søringkarantene er en stor sak.. og at de som bor i sør ikke har tenkt særlig på det.

Fordom nr tre handler om urter, organisk antibac og vegansk imunitet mot korona. Her sier mine fordommer meg at damer nesten er enerådende. Jeg ser ikke for meg mange menn som tenker at hjemmelaget antibac laget av eteriske mynteoljer og røsslyngekstrakt er veien å gå. Mine syke fordommer forteller meg at dette er kvinner, gjerne fra SV og Rødt

Jeg har en fordom som sier at de som syntes den svenske løsningen er bra, lener mot Frp.

Fordommene mine mot de som tror at korona har blitt utviklet i en lab sier meg at det er jevnt fordelt mellom Frp`ere og Rødt/SV ... Men de kommer sikkert til å krangle om hvilket land som utviklet viruset. 

Så mange fordommer og så lite tid :) 

Nei. Inne i tråden om "63 døde i Sverige.." så ser man at de som er MEST skeptiske til den svenske modellen, er de som er innvandrerkritiske og synes FRP er rette veien.

Ironisk, siden de ellers er for folks frihet (innbyggere i eget land) og ikke vil at noen skal styre de. Foruten innvandrerne, de skal styres hele tiden.

------------------

Konspirasjoner: De som er anti-innvanderer er ofte anti-vaxxere, alltså tror de at korona er et utslag av 5G eller noe i den duren. (de har dessuten stor tro på at folk faktisk kan bli el-allergiske. Men på nett kan de være!)

Liberaler: Mener naturens gang får råde, økonomien er viktigst. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann, har særdeles lite tro på urter, og overhodet ingen tro på antibac laget av eteriske oljer. Jeg er for hytteforbudet - det vil si, jeg ser at Røde Kors som normalt hjelper til mye i påsken nå er opptatt. Jeg tror overhodet ikke viruset er utvilket i noe laboratorium for å slippes løs på menneskeheten, verken i Kina eller USA.

Og jeg stemmer rødt.

Er litt usikker på hvordan dette passer inn i fordomsbildet, men jeg tror du er inne på noe ved flere av punktene. At FRP-ere er imot hytteforbudet tror jeg eksempelvis du ville funnet om det ble foretatt en grundig undersøkelse. Samme med at SV-ere er skeptisk til dyre hytter (det finner du sikkert hos mange rødt-velgere også muligens, men ikke hos meg).

At de i NN tenker søringkarantene er både viktig og en stor sak tror jeg du har veldig rett i. Oss forbanna søringer derimot bryr oss lite 😄 

Kom gjerne med flere fordommer, tid er noe vi har veldig mye av om dagen!

Anonymkode: ca5e8...6ac

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tranedatter said:

Konspirasjoner: De som er anti-innvanderer er ofte anti-vaxxere, alltså tror de at korona er et utslag av 5G eller noe i den duren. (de har dessuten stor tro på at folk faktisk kan bli el-allergiske. Men på nett kan de være!)

Så sant, så sant. Korona er laget for å overskytte en massiv utbygging av 5G, som igjen er laget for å kontrollere oss alle. Det er bare min fordom, men jeg kan banne på at hvis man hadde undersøkt alle de som mener det, så hadde FrP vært partiet flest stemte på.

AnonymBruker
Skrevet

Disse fordommene stemmer på meg, jeg er høyre.

Anonymkode: e9d38...40c

AnonymBruker
Skrevet

Det første du skriver har jeg en mistanke om stemmer. 
Men enig med andre i at det nok ikke er blant innvandringskritiske FrP-ere du finner de som støtter Sveriges strategi. Har tom sett noen av dem skrive at svenske myndigheter gjerne ofrer noen gamle, fordi det offentlige er overbelastet fra før (av innvandrere).

Anonymkode: 9b84f...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tror jeg nok er ganske bankers. 

Anonymkode: 8f2a1...1cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er medlem i SV og har dyr hytte. Arvet til og med. Men ja, generelt stemmer nok fordommen 😁

Tror SV, MDG og størsteparten av AP sine velgere har mye tillit, nærmest blind tillitt, til FHI og helsedirektoratet og dermed regjeringen i smittevernsspørsmål. Det som kan problematiseres fra deres ståsted, er de økonomiske tiltakene, men der er Rødt og industrifløyen i AP så på ballen at de andre ikke kommer til ordet. I Høyre er det garantert endel fritenkere som vet best selv hvordan de kan bidra, er i mot hytteforbudet og sitter endel på kontoret fordi "det er jo ingen andre her uansett". FrP-fordommene mine blir virkelig satt på prøve her, jeg vet faktisk ikke. At SP-velgere synes hytteforbudet er så bra er intuitivt, samtidig går det jo hardt utover næringslivet i mange småkommuner og dermed også endel SPere vil jeg tro.

Morsom tråd!

Anonymkode: 91a48...8cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mens MDG-ere holder heeelt kjeft fordi de vet at den økonomiske katastrofen som treffer oss er akkurat det de har ønsket seg mtp olje og reiselivsnæringene, samt at de alltid har ment at kloden trenger færre mennesker.

Det blir nok mindre oppslutning om MDG etter dette.

Anonymkode: 937d6...44c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens MDG-ere holder heeelt kjeft fordi de vet at den økonomiske katastrofen som treffer oss er akkurat det de har ønsket seg mtp olje og reiselivsnæringene, samt at de alltid har ment at kloden trenger færre mennesker.

Sikkert snill du, men gå i en annen tråd om du har en annen agenda enn litt jovial selvironi :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert snill du, men gå i en annen tråd om du har en annen agenda enn litt jovial selvironi :)

Jeg tror han er LITT inne på noe jeg da. Han tar selvfølgelig feil i at de har ønsket seg akkurat dette, men det er nok noen radikale MDGere som kjenner på litt skam over at deres syn ikke akkurat er sexy midt i denne krisa, og som ser at klima ikke er alt, og trenger å kalibrere seg litt når støvet har lagt seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror han er LITT inne på noe jeg da. Han tar selvfølgelig feil i at de har ønsket seg akkurat dette, men det er nok noen radikale MDGere som kjenner på litt skam over at deres syn ikke akkurat er sexy midt i denne krisa, og som ser at klima ikke er alt, og trenger å kalibrere seg litt når støvet har lagt seg.

Så fint da. 

Hva tror du selv at du vil måtte kalibrere deg på når støvet har lagt seg?  :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så fint da. 

Hva tror du selv at du vil måtte kalibrere deg på når støvet har lagt seg?  :)

Stemmer du MDG, trådstarter? :) Trodde det var rom for fordommer her, ikke bare selvironi - ref. tittelen.

Hadde jeg visst det så hadde jeg kanskje allerede vært kalibrert. Eller nei, der har jeg det, må nok kalibrere skråsikkerheten min. Har tatt feil og endret mening så mange ganger de siste tre ukene at det er på tide å innse at alt jeg har av klokskap er etterpåklokskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medlem i SV og har dyr hytte. Arvet til og med. Men ja, generelt stemmer nok fordommen 😁

Tror SV, MDG og størsteparten av AP sine velgere har mye tillit, nærmest blind tillitt, til FHI og helsedirektoratet og dermed regjeringen i smittevernsspørsmål. Det som kan problematiseres fra deres ståsted, er de økonomiske tiltakene, men der er Rødt og industrifløyen i AP så på ballen at de andre ikke kommer til ordet. I Høyre er det garantert endel fritenkere som vet best selv hvordan de kan bidra, er i mot hytteforbudet og sitter endel på kontoret fordi "det er jo ingen andre her uansett". FrP-fordommene mine blir virkelig satt på prøve her, jeg vet faktisk ikke. At SP-velgere synes hytteforbudet er så bra er intuitivt, samtidig går det jo hardt utover næringslivet i mange småkommuner og dermed også endel SPere vil jeg tro.

Morsom tråd!

Kan jeg få våge meg til å spørre om hvordan du tenker at de fra industrifløyen i AP er?   Jeg er ikke sikker, men det kan hende at jeg er en av de (Noen dager i alle fall) .. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er de "ekstreme" på begge fløyer som mener vi skal ha full nedstenging. Og som seriøst mener dette vil gjøre at ingen får korona. Så både frp og rødt/ sv

Anonymkode: c5605...645

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer du MDG, trådstarter? :) Trodde det var rom for fordommer her, ikke bare selvironi - ref. tittelen.

Hadde jeg visst det så hadde jeg kanskje allerede vært kalibrert. Eller nei, der har jeg det, må nok kalibrere skråsikkerheten min. Har tatt feil og endret mening så mange ganger de siste tre ukene at det er på tide å innse at alt jeg har av klokskap er etterpåklokskap. 

TS

Jeg er ikke MDG er .. og jeg forstår litt hva du tenker.  Du har sikkert lest i andre tråder her og sett at det kan være litt krasse kanter. Det eneste jeg mener med svaret var at det er mer gøy om vi ironiserer over egne fordommer enn å prøve å ta andre.  

Det var bare det. 

(det var en SV-er som nevnte noe han/hun betegnet som industrifløyen i AP.) Jeg har ikke hørt begrepet før, men mulig jeg passer inn. Med mindre AP har en finansfløy. .. eller at Høyre sin finansfløy har et kulturelt kontor for sosial samvittighet.  .. eller noe :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror SV er tilhengere av strengest mulig tiltak. De jobber i det offentlige selv, og tenker at liv og helse nå gå foran alt. Enkelt og greit. For første gang i sitt liv har de litt sans for Erna. De tenker at det ikke gjør noe at børsen faller. Kanskje de fryder seg litt til og med. De er skeptiske til at felleskassa skal gå med til å redde bedrifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Isambard said:

Jeg tror SV er tilhengere av strengest mulig tiltak. De jobber i det offentlige selv, og tenker at liv og helse nå gå foran alt. Enkelt og greit. For første gang i sitt liv har de litt sans for Erna. De tenker at det ikke gjør noe at børsen faller. Kanskje de fryder seg litt til og med. De er skeptiske til at felleskassa skal gå med til å redde bedrifter.

Siden du setter SV-ere sine meninger litt på spissen, så lurer jeg på hva du tenker er motsetningene? Hvem tenker motsatt av at liv og helse går foran alt, og i så fall akkurat hva tenker de?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

TS

Jeg er ikke MDG er .. og jeg forstår litt hva du tenker.  Du har sikkert lest i andre tråder her og sett at det kan være litt krasse kanter. Det eneste jeg mener med svaret var at det er mer gøy om vi ironiserer over egne fordommer enn å prøve å ta andre.  

Det var bare det. 

(det var en SV-er som nevnte noe han/hun betegnet som industrifløyen i AP.) Jeg har ikke hørt begrepet før, men mulig jeg passer inn. Med mindre AP har en finansfløy. .. eller at Høyre sin finansfløy har et kulturelt kontor for sosial samvittighet.  .. eller noe :)

Ja, men det er jeg som er den SV-ern, sjekk anonymkodene 😛 Og vet ikke om jeg tør å gjøre noe annet enn å ironisere over meg selv lengre. Haha. Men får gjøre et forsøk da:

Tenker at industrifløyen i AP har en ryggmargsregleks på at økonomiske hensyn, krisepakker og konsekvenser av krisa for arbeidstakerrettigheter og sosial ulikhet som er førstepri, smittevernstiltakene er bare noe man må forholde seg lojalt til og som det er unødvendig å bruke tid og krefter på å problematisere. Fin gjeng egentlig :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Isambard said:

Haha. Spot on. Og når det gjelder sansen for Erna: Ja, men svært motvillig, hadde ikke vært så dumt om hun gjorde en dårlig jobb. Og innerst inne er vi redde for vår egen privatøkonomi.

• Liker 2
  • Opprett ny...