Gå til innhold

Åpne skole og bhg for utsatte barn i påsken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartgirl
Skrevet

Sårbare unger er nok unger som er under spesialpedagogens ansvar på skolene f.eks. barneverns unger, unger med spesielle behov og tiltak. 

Rundt om på skolene har spesialpedagogene oversikt hvilke unger det gjelder siden de har ansvarsgruppemøter for disse elevene. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Heartgirl skrev:

Sårbare unger er nok unger som er under spesialpedagogens ansvar på skolene f.eks. barneverns unger, unger med spesielle behov og tiltak. 

Rundt om på skolene har spesialpedagogene oversikt hvilke unger det gjelder siden de har ansvarsgruppemøter for disse elevene. 

Det virker logisk, men jeg synes jeg hørte det i sammenheng med at ikke alle har det bra hjemme? 😕

Anonymkode: 0eb89...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vb8zVV/regjeringen-vil-aapne-skoler-og-barnehager-for-utsatte-barn-i-paasken

Hva legges egentlig i sårbare barn? Er ikke det veldig stigmatiserende for familiene om de barna som de mistenker ikke har det bra hjemme får et tilbud? 😕

Det gjelder jo de som har foreldre med samfunnskritiske jobber og, så folk går jo ikke rundt og vet hvem av barna det gjelder. (Utenom de som jobber i barnehagene selvfølgelig) 

Anonymkode: b406a...52f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At et barn er i en sårbar livssituasjon behøver ikke ha noe med hjemmet å gjøre. Kan Også være diagnoser og spesielle behov. Men de første jeg tenker på er jo de som trenger oppfølging av bv. Det kan selvsagt høres litt stigmatiserende ut ja, men det er jo sant? 

Anonymkode: 136a1...505

• Liker 1
Gjest Heartgirl
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker logisk, men jeg synes jeg hørte det i sammenheng med at ikke alle har det bra hjemme? 😕

Jo da, det stemmer. Noen unger er jo under barnevernets søkelys pga dårlige forhold i hjemmet. Disse ungene er nok gråsonen under denne koronaepedemien, og som trenger og fanges opp.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder jo de som har foreldre med samfunnskritiske jobber og, så folk går jo ikke rundt og vet hvem av barna det gjelder. (Utenom de som jobber i barnehagene selvfølgelig) 

Jo, det merker de andre barna og foreldrene fort, når det plutselig dukker opp en ekstra gruppe barn.

Personvernutfordringen her er stor.

Anonymkode: 69b05...92f

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor det skal være stigmatiserende. Det gjelder flere grupper av barn, du har de som har en trøblete hjemmesituasjon og kanskje har tiltak i regi av barnevernet. Så har du de med spesielle behov. Til sist er det barn av foreldre med samfunnskritiske jobber som skal på jobb i påska. Vi ble oppringt i går med spørsmål om vi trengte tilbud på siste grunnlag.

Endret av Helgeline
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det merker de andre barna og foreldrene fort, når det plutselig dukker opp en ekstra gruppe barn.

Personvernutfordringen her er stor.

Anonymkode: 69b05...92f

De samme barna har jo vært der frem til nå.. så det kommer ikke plutselig inn 15 nye liksom. Har jo vært åpent for sårbare barn også disse ukene. 

• Liker 1
  • Opprett ny...