Gå til innhold

Erfaring med vaniljeekstrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har funnet en oppskrift på en sjokoladekake som ser utrolig god ut, men den krever at jeg har flytende vaniljeekstrakt. Etter en del googling fant jeg ut at Jernia har (relativt) billig vaniljeekstrakt. Så nå er spørsmålet - har dere erfaring med flytende vaniljeekstrakt?

Duger den billigste til 99 kr? Lorann Clear Artificial Vanilla Extract https://www.jernia.no/kjøkken/baking/dekorering/kakepynt---spiselig/vaniljeekstrakt-lorann/p/11767583 
eller bør jeg gå for den som er dobbelt så dyr 199 kr? Cacas vaniljeekstrakt økologisk Bourbon https://www.jernia.no/kjøkken/baking/bakeutstyr/kakebaking/cacas-vaniljeextract-bourbon-økolog/p/11727612

Takk for svar!
PS her er linken til kaken om noen skulle være interessert:
https://www.nrk.no/mat/mork-sjokoladekake-uten-egg-og-melk--1.14925470

Skrevet

Styr unna den billigste - den er kunstig.

Når det kommer til vaniljeekstrakt, så lønner det seg å bruke en som er noe dyrere. Hvis du har vaniljestang, så kan du bruke det i stedet for vaniljeessens. Mengdene essens er såpass små i oppskriften at det ikke blir noe problem. 

Skrevet
24 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Når det kommer til vaniljeekstrakt, så lønner det seg å bruke en som er noe dyrere. Hvis du har vaniljestang, så kan du bruke det i stedet for vaniljeessens. Mengdene essens er såpass små i oppskriften at det ikke blir noe problem. 

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Jeg lager min egen, bruker vaniljestenger inni en flaske vodka. Lagres en stund. Til vodkaen er brun. Kjempe god. Det beste jeg har smakt

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pjolterbeist skrev:

Er ikke essens også kunstig da?

Anonymkode: 554da...edd

Skrevet
1 time siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg lager min egen, bruker vaniljestenger inni en flaske vodka. Lagres en stund. Til vodkaen er brun. Kjempe god. Det beste jeg har smakt

Å wow, høres digg ut 😍
Blir nok litt mye jobb for meg som er litt lat.. Men en vakker dag skal jeg prøve det ut 😄

Skrevet
1 minutt siden, kristink skrev:

Å wow, høres digg ut 😍
Blir nok litt mye jobb for meg som er litt lat.. Men en vakker dag skal jeg prøve det ut 😄

Jobben ligger i å vente på at vodkaen blir brun. Men jo flere vaniljestenger du bruker jo bedre. Så ta vare på stengene du har skrapt frøene av. Ellers fins det ikke jobb. Bare åpne en liten vodka flaske, stapp så stenger inne. Ferdig! 

Skrevet (endret)
8 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Hvor lenge må det lagres sånn cirka? Hvor mange vaniljestenger bruker du, og hvor mange cl er vodkaflasken? 50cl?

Endret av Kaptein Klein
AnonymBruker
Skrevet

Skrap ut frøene av en vanlijestang og smak til i kaken? Eventuelt blandet i litt sukker (blir ditt eget vaniljesukker!)

Eventuelt kok/trekk stang og frø i litt melk og bruk utkoket i kaken. Det er jo et ekstrakt det og, i melk. Det skal ikke være nødvendig å kjøpe en hel flaske ekstrakt - som du sikkert ikke får brukt til noe mer.

Anonymkode: 647b8...c79

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Ekstrakt ja, jeg vet hva det er.

Men ekstrakt og essens er ikke det samme......

Essens og ekstrakt er synonymer, jf. https://naob.no/ordbok/essens 

Forøvrig står det jo også i lenken at det er kunstig:

Lorann Clear Artificial Vanilla

https://www.jernia.no/kjøkken/baking/dekorering/kakepynt---spiselig/vaniljeekstrakt-lorann/p/11767583

Skrevet
6 timer siden, Kaptein Klein skrev:

Hvor lenge må det lagres sånn cirka? Hvor mange vaniljestenger bruker du, og hvor mange cl er vodkaflasken? 50cl?

Jeg hadde ca 4-5 inntørka vaniljestenger i skapet. Så for å slippe å kaste de så testet jeg denne metoden. Kjøpte først en liten melkeflaske fra søstrene grene som jeg fylte opp med vodka og vaniljen, Jeg har hatt den flaska i kanskje 2 år nå. Den blir bedre og bedre på smak. Men ca etter tre mnd er den ferdig. Har måtte etterfylt engang.  
Jeg har kjøpt meg en liten flaske med sprite, er ikke sikker på str, men tar den billigste i plastflaske. Har nå begynt å lagre den med vanilje. I stede for å helle vodkaen i noe annet mindre så brukte jeg likså godt flasken den kom i. Glasur får spesielt god smak av denne. Slik som sjokolade glasur, kremost glasur smaker mye bedre med den oppi en uten. Så det er verdt  pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jernia? Hvorfor kjøper du ikke vaniljeekstrakt fra Rema 1000 eller noe? Jeg betaler altså IKKE en hundrings for et par dråper, så nøye er det ikke 😂

Anonymkode: 144fe...a7b

Skrevet
16 hours ago, Hmmmmmm said:

Det gjør jeg også, ikke på en stor flaske, men 1/2 liter vodka og et par vaniljestenger, får stå lenge og varer uendelig lenge. 

Annonse
Skrevet
4 hours ago, Hmmmmmm said:

Jeg hadde ca 4-5 inntørka vaniljestenger i skapet. Så for å slippe å kaste de så testet jeg denne metoden. Kjøpte først en liten melkeflaske fra søstrene grene som jeg fylte opp med vodka og vaniljen, Jeg har hatt den flaska i kanskje 2 år nå. Den blir bedre og bedre på smak. Men ca etter tre mnd er den ferdig. Har måtte etterfylt engang.  
Jeg har kjøpt meg en liten flaske med sprite, er ikke sikker på str, men tar den billigste i plastflaske. Har nå begynt å lagre den med vanilje. I stede for å helle vodkaen i noe annet mindre så brukte jeg likså godt flasken den kom i. Glasur får spesielt god smak av denne. Slik som sjokolade glasur, kremost glasur smaker mye bedre med den oppi en uten. Så det er verdt  pengene. 

Har du prøvd med brandy eller rom også? Det er visstnok det man kan bruke hvis man er i beit for vaniljeekstrakt, så kan tenke meg at kombinasjonen fungerer der også. 

Skrevet
1 minutt siden, Pjolterbeist skrev:

Har du prøvd med brandy eller rom også? Det er visstnok det man kan bruke hvis man er i beit for vaniljeekstrakt, så kan tenke meg at kombinasjonen fungerer der også. 

Aldri prøvd det. Det går jo an å kjøpe småflasker å prøve. Det eneste som er noe drit er at det koster 50 kr for en vaniljestang. Må jo gjerne ha tre stk per flaske. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se på innholdsfortegnelsen. Inneholder det vanillin er det kunstig. Og smaker mindre godt.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Hmmmmmm said:

Aldri prøvd det. Det går jo an å kjøpe småflasker å prøve. Det eneste som er noe drit er at det koster 50 kr for en vaniljestang. Må jo gjerne ha tre stk per flaske. 

Vaniljestenger er schvindyrt! Har av og til bestilt via nettet (ebay), og da er prisen med ett mer vennlig for lommeboka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...