Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle,

Prøver å regne ut snittet mitt fra vgs.. I tre av fagene har jeg kun eksamenskarakter, er det sånn at disse skal regnes som både standpunkt og eksamenskarakter eller kun eksamenskarakter? Altså at karakterene skal regnes med to eller en ganger om dere skjønner.. Når jeg regner ut får jeg 42,5, men er litt usikker på om dette stemmer?

karakterne mine.tiff

Anonymkode: 76ea9...300

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså... det er ikke mulig å ha 42,5 vell. Du mener 4,2?

Anonymkode: 3b0dc...eb0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må se på samordna opptak sine sider. Uansett har du ikke et snitt på 42,5, du har i tilfelle inntakspoeng på 42,5. Lag deg et excelark. 

Anonymkode: 9e7b5...c99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke regne både standpunkt- og eksamenskarakter. Kun én av de, og det er den høyeste.

Anonymkode: 81d6e...0b2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke regne både standpunkt- og eksamenskarakter. Kun én av de, og det er den høyeste.

Virkelig? Er det sant?

Anonymkode: 8b9e4...cd3

AnonymBruker
Skrevet

Standpunktskarakter og eksamenskarakter skal summeres sammen, og deles på to.

Anonymkode: 5a32f...77e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle karakterene som står på vitnemålet skal summeres i én stor haug, og deles på antall karakterer. Da får du snittet. Så ganger du med 10, dette er poengene du søker med.

Anonymkode: 98728...f27

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Er det sant?

Nettopp derfor må du sjekke sikre kilder, i dette tilfellet samordna opptak.

Anonymkode: 9e7b5...c99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er litt usikker på om 42,5 i snittkarakter stemmer? Da tror jeg du kan regne med at snittkarakteten din er stryk. 

Anonymkode: a2f7c...a7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er litt usikker på om 42,5 i snittkarakter stemmer? Da tror jeg du kan regne med at snittkarakteten din er stryk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at poengsummen er 42,5 uten  andre poeng enn reapoengene. Da fant jeg ut av det. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Er det sant?

Nei, det stemmer ikke! Dessverre

AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å skriv det inn på utdanning.no sin karakterkalkulator! Da kan du også legge inn eventuelle tilleggspoeng for alder eller utdanning, og så får du se konkurransepoengene dine, med realfagspoeng osv.

Anonymkode: 981dc...a26

• Liker 2
Gjest Fjeud
Skrevet

Det gjelder bare om du tar opp et fag som privatist, ikke de du fikk på vitnemålet.

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høyeste du kan ha er 6 i snitt. Så hvis du tror du har 42,5 i snit så.... ja. 

• Liker 3
Gjest Fjeud
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høyeste du kan ha er 6 i snitt. Så hvis du tror du har 42,5 i snit så.... ja. 

Han/hun mener åpenbart konkurransepoeng. Om du er eldre enn fire er det åpenbart hva de mener, dermed er det unødvendig å være en pedant og pirke på forskjellen mellom snitt og konkurransepoeng.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fjeud skrev:

Han/hun mener åpenbart konkurransepoeng. Om du er eldre enn fire er det åpenbart hva de mener, dermed er det unødvendig å være en pedant og pirke på forskjellen mellom snitt og konkurransepoeng.

Jeg er 3,5 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh så mye flaming! Snittet er alle karakterer du har på vitnemålet, som noe nevnte. Eksamenskarakterer OG standpunkt. Også har du mulig andre tilleggspoeng, som alderspoeng, poeng for førstegangstjeneste osv.

Snitt regner man enkelt ved å legge sammen alle karakterer, og dele på antallet karakterer. 

Anonymkode: ee333...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, 4,25 i snitt er det samme som 42,5 poeng. Det er poenge du søke på, som blir utregnet fra snittet og andre faktorer. Har du ikke søkt høyer utdanning på denne siden av 2000 talet kan du droppe å svare. 

Anonymkode: 1ba47...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bruke en karakterkalkulator? Syns utdanning.no sin er kronglete, men Sonans sin er ganske grei 

Anonymkode: a7f26...b09

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...