AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Eggene blir stadig helt håpløse å plukke av skallet på når de er kokte. Hva gjør jeg galt? I dag forsøkte jeg å la de ligge i romtemperatur i 30 min før jeg kokte de, men nei.. Hvordan får dere eggene perfekte glatte utenpå og samtidig bløtkokte inni? Anonymkode: 079a3...e01
Whistler Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Noen egg er sånn. Legg egget (eggene) i kaldt vann et par minutter etter at ønsket koketid er gjennomført. Det pleier å bli litt lettere da. For riktig konsistens må du eksperimentere litt med koketid. Starter du med kaldt vann og eggene oppi tar det ca fire minutter, på min plate, fra det koker opp til hviten er ferdig og plommen fremdeles er myk. Legger du eggene i kokende vann trenger du fem-seks minutter. Vann blir aldri mer enn hundre grader i flytende form så man kan skru ned plata når det koker....
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 Egg som er ferske blir slik. Anonymkode: ebda1...acf 4
rampeguri Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Har ikke prøvd, men mener å ha hørt noe om at man kan ha eddik i vannet for å unngå det.
Gjest Katerinaa1998 Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 (endret) De blir myke om du lar dem koke i omtrent seks minutter, det er ikke farlig om det blir et halvt minutt mer, men det skal helst ikke bli mindre enn seks minutter, for da kan de bli litt for myke. Om du ønsker å ta av skallet på en fin og elegant måte tar det litt tid! - du skal la det kokende vannet stå og koke etter at du har tatt eggene ut, så skal du sette en sil på plass, slik at eggene kan henge over det kokende vannet og ta i seg dampen. Du skal dekke det hele med et lokk og la det stå i femten minutter... etter det skal du la dem sitte i kaldt vann i femten minutter. Så dette tar en halvtime, men det er verdt det om du har kokt mange egg. Jeg har brukt denne metoden i to år og det funker helt fantastisk. Skallet kommer av uten problem ☺️ Endret 3. april 2020 av Katerinaa1998
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #6 Skrevet 3. april 2020 La dem ligge en måned i kjøleskapet før du koker dem. Det hjelper om eggene ikke er så ferske. Anonymkode: ec0fb...567 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 Skyller egget ca 10 sekunder i kaldt vann. Knuser og ruller de lett mot benken. Får forsiktig en finger under hinnen, og drar av mesteparten av skallet i ett. Anonymkode: dde25...f7c
Whistler Skrevet 3. april 2020 #8 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, Katerinaa1998 skrev: ............ Men om du ønsker å ta av skallet på en fin og elegant måte tar det litt tid! - du skal la det kokende vannet stå og koke etter at du har tatt eggene ut, så setter du en sil på plass, slik at eggene kan henge over det kokende vannet og ta i seg dampen. ............... Har eggene fremdeles myk plomme etter seks minutter koking og femten minutter i dampbad?
Gjest Katerinaa1998 Skrevet 3. april 2020 #9 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, Whistler said: Har eggene fremdeles myk plomme etter seks minutter koking og femten minutter i dampbad? Ja 😊 men alle har forskjellige smak, om trådstarteren synes at det ikke blir mykt nok kan hun alltid endre på tiden litt. I min mening er det helt fint.
C-girl Skrevet 3. april 2020 #10 Skrevet 3. april 2020 En teskje natron i kokevannet gir skall som er enkelt å skrelle av
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #11 Skrevet 3. april 2020 Bruk økologiske egg! Skallproblemet opplever jeg kun med konvensjonelle egg. Men med økologiske går det som en drøm. (Jeg oppbevarer alltid eggene i romtemperatur - de blir spist før de har gått ut på dato uansett.) Anonymkode: df96e...7a8
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 Kjøp en eggkoker. Min har ett beger med streker der du fyller opp med vann etter hvor bløte du vil ha dem inni. Skyll dem så i kaldt vann i 10 sek like etter de er ferdige. Anonymkode: a9aac...668 1
Jerry Lee Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 Angående å skrelle lett... ...skyll godt under rennende kaldt vann. Både bløt- og hardkokte. Egg vil fortsette å koke etter de er tatt av platen. Kaldt vann stopper prossessen og løsner skallet.
Jerry Lee Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 Ser jeg kanskje svarte litt på siden.. . Sjøl koker jeg eggene mine ved å senke de i kokende vann. Ca 5 min for bløtkokte, 10 min for hardkokte. Koketiden kan variere med størrelsen på eggene....og faktisk hvor høyt over havet man er. Egg kokt på fjellet tar litt lenger tid enn i lavlandet.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Bruk økologiske egg! Skallproblemet opplever jeg kun med konvensjonelle egg. Men med økologiske går det som en drøm. (Jeg oppbevarer alltid eggene i romtemperatur - de blir spist før de har gått ut på dato uansett.) Anonymkode: df96e...7a8 Jeg opplever problemet med begge typer egg. Kan det hjelpe å ha eggene liggende på benken i romtemperatur i noen dager eller en uke? Jeg spiser ikke egg hver dag, så ønsker ikke å la egg bli ubrukelige ved å la alle ligge i romtemperatur. Til alle sammen: Tusen takk for alle innspill og råd. Anonymkode: 079a3...e01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå