AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Nærmest alle som har "noe" mener at de er i en risikogruppe, virker det som. Særlig astmatikere og allergikere synes i diverse kommentarfelt (særlig om åpning av skoler og barnehager) å mene at de selv har svært høy sannsynlighet for å dø av covid19. Når jeg leser hva som faktisk er underliggende sykdommer som (vanligvis i sammenheng med svært høy alder) fører til covid19-dødsfall, henger det ikke helt på greip at pollenallergikere og lignende påberoper seg å skulle skjermes i årevis (gjerne med full lønn, jf. enkelte lærere som åpenbart har litt for mye tid til å være på KG om dagen), selv om det er snakk om unge mennesker. Hjerte- og karsykdommer, diabetes, høyt blodtrykk, kreft og alvorlige lungesykdommer som kols, nevnes spesifikt i studier om de døde, igjen vanligvis i sammenheng med høy alder (typisk over 80 år). Har "risikogruppe"-begrepet blitt litt for vidt, og favner det om for mye? Hva vil f.eks. skolene og legene legge i "risikogruppe" dersom de skal vurdere hvilke lærere som får rett til å fortsette med hjemmeundervisning når skolene åpner opp igjen? Vil dette være basert på hvorvidt man selv føler at man er i en risikogruppe eller ei, eller baser på hva som faktisk har vist seg å utgjøre en risiko for unge mennesker? Anonymkode: abdeb...0ed 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Ingen har fasiter enda så tenker det er lurt å passe seg uansett. Og har du noe problemer som kan gjøre det problematisk å ikke få puste osv (miste store deler av lungekapasiteten) så ja, skal man være svært forsiktig. Anonymkode: d7bbd...060 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nærmest alle som har "noe" mener at de er i en risikogruppe, virker det som. Særlig astmatikere og allergikere synes i diverse kommentarfelt (særlig om åpning av skoler og barnehager) å mene at de selv har svært høy sannsynlighet for å dø av covid19. Når jeg leser hva som faktisk er underliggende sykdommer som (vanligvis i sammenheng med svært høy alder) fører til covid19-dødsfall, henger det ikke helt på greip at pollenallergikere og lignende påberoper seg å skulle skjermes i årevis (gjerne med full lønn, jf. enkelte lærere som åpenbart har litt for mye tid til å være på KG om dagen), selv om det er snakk om unge mennesker. Hjerte- og karsykdommer, diabetes, høyt blodtrykk, kreft og alvorlige lungesykdommer som kols, nevnes spesifikt i studier om de døde, igjen vanligvis i sammenheng med høy alder (typisk over 80 år). Har "risikogruppe"-begrepet blitt litt for vidt, og favner det om for mye? Hva vil f.eks. skolene og legene legge i "risikogruppe" dersom de skal vurdere hvilke lærere som får rett til å fortsette med hjemmeundervisning når skolene åpner opp igjen? Vil dette være basert på hvorvidt man selv føler at man er i en risikogruppe eller ei, eller baser på hva som faktisk har vist seg å utgjøre en risiko for unge mennesker? Anonymkode: abdeb...0ed Så søtt at du er litt ekstra ute etter lærere. 🙃 Dette er vel ikke verre enn å sjekke innom FHI, så finner du en grei oversikt over risikogrupper: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/ Så for skolene sin del, så kan man bare ta utgangspunkt i dette. Anonymkode: 086f8...464 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så søtt at du er litt ekstra ute etter lærere. 🙃 Dette er vel ikke verre enn å sjekke innom FHI, så finner du en grei oversikt over risikogrupper: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/ Så for skolene sin del, så kan man bare ta utgangspunkt i dette. Anonymkode: 086f8...464 Er ikke ute etter lærere, det var for å ta et ferskt eksempel jeg nylig har lest i diverse facebook-kommentarfelt der lærere sier at de nekter å gå tilbake på jobb fordi de har pollenallergi. Nettopp, FHI ramser opp nøyaktig de samme risikofaktorene jeg nevnte. Anonymkode: abdeb...0ed 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke ute etter lærere, det var for å ta et ferskt eksempel jeg nylig har lest i diverse facebook-kommentarfelt der lærere sier at de nekter å gå tilbake på jobb fordi de har pollenallergi. Nettopp, FHI ramser opp nøyaktig de samme risikofaktorene jeg nevnte. Anonymkode: abdeb...0ed Så da er det egentlig ikke noe problem? Jeg er lærer, og har fått huden full i gjentatte tråder, fordi jeg mener det er opplagt at folk i risikogruppa må vernes. Men da er det altså disse risikogruppene det er snakk om. Det er ingen rektor som kommer til å sette i gang vern eller tilpasninger på grunn av pollenallergi. Risikogruppene defineres av det offentlige, så gjør man tilpasninger ut ifra det. Anonymkode: 086f8...464
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #6 Skrevet 3. april 2020 Det er ganske absurd mange som er definert i risikogrupper ja. I Storbritannia har de en 12 ukers isolasjon nå for risikogruppene, det er stort sett eldre som skjermes der. Det gir jo mer mening når man ser hvem som rammes av korona Anonymkode: e27a0...74a 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da er det egentlig ikke noe problem? Jeg er lærer, og har fått huden full i gjentatte tråder, fordi jeg mener det er opplagt at folk i risikogruppa må vernes. Men da er det altså disse risikogruppene det er snakk om. Det er ingen rektor som kommer til å sette i gang vern eller tilpasninger på grunn av pollenallergi. Risikogruppene defineres av det offentlige, så gjør man tilpasninger ut ifra det. Anonymkode: 086f8...464 Da er vi enige. Anonymkode: abdeb...0ed
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #8 Skrevet 3. april 2020 Nå regnes astmatikere som en risikogruppe da, og da særlig de med moderat til alvorlig astma. De tror ikke pollenallergi utgjør noe ekstra bekymring, men det vet vi jo ikke enda. Men symptomene på kraftig pollenallergi og korona er ganske like, så folk som er veldig allergiske kan tro at de er smittet av korona. Men veldig mange har en eller flere underliggende sykdommer ja. Man ser jo at det er alder som er den største risikoen. Anonymkode: d0889...c51
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #9 Skrevet 3. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå regnes astmatikere som en risikogruppe da, og da særlig de med moderat til alvorlig astma. De tror ikke pollenallergi utgjør noe ekstra bekymring, men det vet vi jo ikke enda. Men symptomene på kraftig pollenallergi og korona er ganske like, så folk som er veldig allergiske kan tro at de er smittet av korona. Men veldig mange har en eller flere underliggende sykdommer ja. Man ser jo at det er alder som er den største risikoen. Anonymkode: d0889...c51 Regner helsemyndighetene astmatikere som en risikogruppe? Kan du vise meg hvor det står? Er med på at alvorlig astma kan inngå i "alvorlige lungesykdommer", men sånn generelt? Mange har underliggende sykdommer, men poenget er at det ikke er alle disse sykdommene som er av betydning for koronaforløpet. Mange synes å tro at enhver diagnose gjør at de har høy sannsynlighet for å avgå med døden ved smitte. Anonymkode: abdeb...0ed
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #10 Skrevet 3. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå regnes astmatikere som en risikogruppe da, og da særlig de med moderat til alvorlig astma. De tror ikke pollenallergi utgjør noe ekstra bekymring, men det vet vi jo ikke enda. Men symptomene på kraftig pollenallergi og korona er ganske like, så folk som er veldig allergiske kan tro at de er smittet av korona. Men veldig mange har en eller flere underliggende sykdommer ja. Man ser jo at det er alder som er den største risikoen. Anonymkode: d0889...c51 Ikke hvis den er behandlet. Både astma og diabetes som er behandlet/medisinert blir ikke regnet som risikogruppe har jeg fått mail om fra kommunen, så de som har det (eller bor med noen som har det) kan jobbe som normalt. Anonymkode: 044f0...c3a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #11 Skrevet 3. april 2020 Det er jo fint at det er nok krise til alle. Er det ikke. Alle sære grupper kan endelig få smykke seg med tittelen risikogruppe. De fører seg sett og litt utvalgte. Litt seriøst så er vi vel alle i risikogruppen for å få korona, og så er det en svært flytende og usikker gradering av hvor stor risikoen er for ulike grupper. Vi har ganske enkelt ikke nok kunnskap enda til å vite. I hvilken grad påvirker de ulike tilstandene risikoene for alvorlig sykdom? Det er jo forståelig at noen kan bli usikre og noen av de som blir usikre blir litt i overkant usikre. Menneskelig det. Anonymkode: ac57a...dab 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #12 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fint at det er nok krise til alle. Er det ikke. Alle sære grupper kan endelig få smykke seg med tittelen risikogruppe. De fører seg sett og litt utvalgte. Litt seriøst så er vi vel alle i risikogruppen for å få korona, og så er det en svært flytende og usikker gradering av hvor stor risikoen er for ulike grupper. Vi har ganske enkelt ikke nok kunnskap enda til å vite. I hvilken grad påvirker de ulike tilstandene risikoene for alvorlig sykdom? Det er jo forståelig at noen kan bli usikre og noen av de som blir usikre blir litt i overkant usikre. Menneskelig det. Anonymkode: ac57a...dab Så lenge viruset trolig kommer til å utslette minst halve befolkningen, er det naturlig at det er mange i risikogruppene. Anonymkode: cbaad...28e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #13 Skrevet 3. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge viruset trolig kommer til å utslette minst halve befolkningen, er det naturlig at det er mange i risikogruppene. Anonymkode: cbaad...28e Ehh... Anonymkode: abdeb...0ed
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #14 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så lenge viruset trolig kommer til å utslette minst halve befolkningen, er det naturlig at det er mange i risikogruppene. Anonymkode: cbaad...28e Håper det var ironi.... Anonymkode: b2801...ceb
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #15 Skrevet 3. april 2020 Du er klar over at folk er redd for mer enn å dø? Sikkert ikke artig å ligge to uker på respirator heller, får så å bruke måneder på å komme tilbake til en hverdag etter dette. Kanskje med en lungekapasitet som er ødelagt for alltid. Anonymkode: b7ecb...360 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #16 Skrevet 3. april 2020 Pollenallergikere er ikke i noen risikosone så sant de ikke har pollenutløst asta. 1/4 av alle nordmenn er er pollenallergikere. Det er bare for de med pollenutløst astma å ta Kenacort injeksjon så gir de verste symptomene seg. Anonymkode: 7e71b...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #17 Skrevet 3. april 2020 Vi fikk beskjed om at vår sønn med kronisk alvorlig astma var i risikogruppen da dette betegnes som kronisk lungesykdom. Så du må neste sjekke fakta før du spyr ut bullshit! Anonymkode: e8ebf...44e 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Regner helsemyndighetene astmatikere som en risikogruppe? Kan du vise meg hvor det står? Er med på at alvorlig astma kan inngå i "alvorlige lungesykdommer", men sånn generelt? Mange har underliggende sykdommer, men poenget er at det ikke er alle disse sykdommene som er av betydning for koronaforløpet. Mange synes å tro at enhver diagnose gjør at de har høy sannsynlighet for å avgå med døden ved smitte. Anonymkode: abdeb...0ed Vet du egentlig hvordan det er å ha astma? Jeg har astma. Jeg kan fortelle deg at de gangene jeg har vært innlagt med lungebetennelse føltes det som å puste gjennom et sugerør. Anonymkode: 6d44e...7d4
Anbefalte innlegg